Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.

yamask

Anbefalte innlegg

Vingemutter skrev (4 minutter siden):

Jeg regnet litt på den erstatningen her om dagen.

La oss definere det han har gått gjennom som en jobb, der arbeidsbeskrivelsen er å være innelåst på Ila fengsel som Norges mest forhatte mann i ti år, deretter Norges nest mest forhatte mann i ti år, blant 99.95% av Norges befolkning, og deretter den nest mest forhatte mannen i Norge blant en ukjent andel av befolkningen resten av livet.

Viggo satt 7 583 dager i fengsel, som blir 181 992 timer, hvorav 181 982 timer er tvungen overtid (så tvungen som det blir), som vanligvis ville vært kompensert med 100% tillegg. 55 mill delt på 181 992 delt på 2 blir en timesats på 151 kr/t. Og da har jeg ikke regnet med nattillegg, helligdagsgodtgjørelse, feriepenger, nekt av 5 ukes/år ferie, det faktum arbeidsmiljøloven ikke tillater mer enn 200 t/år overtid, og så videre og så videre. Og denne jobben utføres i tidsrommet fra du er 20 til du er 40. Det er en god jafs av livets indrefilet.

Hvem her ville påtatt seg den jobben for den timesatsen, frivillig?

Ingen.

Men for Viggo var det ikke frivillig. Og om han hadde motsatt seg oppdraget, ved fysisk å stritte imot, hadde det i ytterste konsekvens endt med død.

90 millioner, som han ba om, hadde vært et hån. 55 millioner, ti kroner fra hver av oss, som han nå er tilbudt, er et spark i ballene.

Til sist vil jeg minne om at alle juristene og sakkyndige som jobbet mot Viggo i alle disse årene hevet lønn tilsvarende minimum 500 kr/t, og mange (om ikke de fleste) fakturerte flere tusen kr/t. Og de kunne etter jobb dra hjem til sine hus, og sine familier og spise krabbe til middag, reise på ferie til Thailand, bruke en mobiltelefon, bade på en varm sommerdag, drikke et glass vin, ha sex, hjelpe barna med lekser…

Jeg ble nettopp avbrutt av at min kone kom bort bare for å gi meg et kyss, her jeg sitter foran peisen i vår stuga i Sverige og ser bort på gutta mine der de bygger de merkeligste ting i Minecraft på en Nintendo. Jeg nærmer meg selv 40.

Jeg ville ikke byttet dette mot Viggos 20-40 for en milliard. 

Tenkte det samme her om dagen. ville jeg tatt 50-100 mill for 21 år samt være stemplet som sex forbryter i generasjoner fremover. aldri i verden. man har bare et liv ( i kristiansand har de et til) 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vingemutter skrev (20 minutter siden):

La oss definere det han har gått gjennom som en jobb, der arbeidsbeskrivelsen er å være innelåst på Ila fengsel som Norges mest forhatte mann i ti år, deretter Norges nest mest forhatte mann i ti år, blant 99.95% av Norges befolkning, og deretter den nest mest forhatte mannen i Norge blant en ukjent andel av befolkningen resten av livet.

Viggo satt 7 583 dager i fengsel, som blir 181 992 timer, hvorav 181 982 timer er tvungen overtid (så tvungen som det blir), som vanligvis ville vært kompensert med 100% tillegg. 55 mill delt på 181 992 delt på 2 blir en timesats på 151 kr/t. Og da har jeg ikke regnet med nattillegg, helligdagsgodtgjørelse, feriepenger, nekt av 5 ukes/år ferie, det faktum arbeidsmiljøloven ikke tillater mer enn 200 t/år overtid, og så videre og så videre. Og denne jobben utføres i tidsrommet fra du er 20 til du er 40. Det er en god jafs av livets indrefilet.

Ingen.

Men for Viggo var det ikke frivillig. Og om han hadde motsatt seg oppdraget, ved fysisk å stritte imot, hadde det i ytterste konsekvens endt med død.

90 millioner, som han ba om, hadde vært et hån. 55 millioner, ti kroner fra hver av oss, som han nå er tilbudt, er et spark i ballene.

Til sist vil jeg minne om at alle juristene og sakkyndige som jobbet mot Viggo i alle disse årene hevet lønn tilsvarende minimum 500 kr/t, og mange (om ikke de fleste) fakturerte flere tusen kr/t. Og de kunne etter jobb dra hjem til sine hus, og sine familier og spise krabbe til middag, reise på ferie til Thailand, bruke en mobiltelefon, bade på en varm sommerdag, drikke et glass vin, ha sex, hjelpe barna med lekser…

Jeg ble nettopp avbrutt av at min kone kom bort bare for å gi meg et kyss, her jeg sitter foran peisen i vår stuga i Sverige og ser bort på gutta mine der de bygger de merkeligste ting i Minecraft på en Nintendo. Jeg nærmer meg selv 40.

👏👏 Veldig bra! Du burde skrevet en kronikk på det. Du setter det virkelig i  perspektiv 

Endret av Lana01
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (25 minutter siden):

------------ 8< -------Klipt bort starten av innlegget ------------------8<

Og så er det ikke bare den tiden VK har gått glipp av med sin familie, og potensiell startet sin egen, men også all den tid familien hans har gått glipp av tid med ham! Oppveksten til unger i slekten, alle merkedager osv. Alt har de gått glipp av. Er så glad at foreldrene hans er i live slik at de fikk oppleve at han ble frikjent og fikk komme hjem. 

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (5 minutter siden):

Og så er det ikke bare den tiden VK har gått glipp av med sin familie, og potensiell startet sin egen, men også all den tid familien hans har gått glipp av tid med ham! Oppveksten til unger i slekten, alle merkedager osv. Alt har de gått glipp av. Er så glad at foreldrene hans er i live slik at de fikk oppleve at han ble frikjent og fikk komme hjem. 

og ikke minst muligheten til å stifte en egen familie, barn .skape en fremtid

• Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (53 minutter siden):

Ingen.

Så flott beskrevet. Du setter ting så i perspektiv. Jeg tenker at de  som nyter å trekke frem alt VK har gjort i sin ungdom og mener han fortjener alt og at han sikkert er skyldig, bør skamme deg. 

De godter seg og mener han viser sitt sanne jeg, da han presses på hva tenkte du/ følte du og hvorfor han ikke fortalte at han hadde vært i Baneheia, den ettermiddagen, en times tid,  før ugjerningen. Vi er ikke  i nærheten å forså hva han  har måtte gjennomgå og jeg vil si han har  opptrådd langt bedre enn en kan forvente av noen, som har mottatt så mye urett

Fy, tenker VK nå fortjener respekt og ro i sin tilværelse. På tide at noen vender sitt vrede mot den, som har sluppet alt for billig unna. 

Endret av Bendie
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (5 minutter siden):

og ikke minst muligheten til å stifte en egen familie, barn .skape en fremtid

Ikke minst! Jeg skrev "potensielt startet sin egen" for å unngå en eventuell kverulerende diskusjon rundt temaet. Men jeg er helt enig med deg!

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bendie skrev (54 minutter siden):

Fy, tenker VK nå fortjener respekt og ro i sin tilværelse. På tide at noen vender sitt vrede mot den, som har sluppet alt for billig unna. 

Det er altså helt ufattelig at Jan Helge Andersen fremdeles fremstilles som en uheldig gutt som bare tilfeldigvis havnet i en fæl situasjon hvor han «måtte» voldta og drepe fordi han liksom fryktet for sitt eget liv. Han har voldtatt to jenter og lagt igjen dna vaginalt, oralt og rektalt og deretter drept dem begge to med kniv før han begravde dem under en haug med kvister. 

Dette er en ekstremt farlig mann som aldri burde gå løs på gaten igjen. 

Endret av ¤flicka¤
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (På 10.5.2024 den 14.17):

Ja både mordere og kidnapperne, han som kidnappet Kampush var også en stille type utad.

Jonny Vassbakk også. (Birgitte Tengssaken) Han sto alltid helst stille i et hjørne i baren og bare observerte. Sa aldri ett ord.
 Stillest vann.. dypest grunn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (2 timer siden):

Jonny Vassbakk også. (Birgitte Tengssaken) Han sto alltid helst stille i et hjørne i baren og bare observerte. Sa aldri ett ord.
 Stillest vann.. dypest grunn.

Det der med stillest vann dypest grunn er et positivt uttrykk. betydningen er at det det er mer positivt å hente der enn førsteinntrykket  tilsier..

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Kardemommete said:

Det der med stillest vann dypest grunn er et positivt uttrykk. betydningen er at det det er mer positivt å hente der enn førsteinntrykket  tilsier..

Kanskje vi kan lage et addendum:

«… men det kan også vær stille fordi det er skikkelig kaldt. Altså så kaldt at det er is. Og is beveger seg jo ikke.»

Ok, det hadde ikke så mye poetisk schwong som det hadde i hodet mitt. 

On 5/10/2024 at 10:11 PM, Lana01 said:

👏👏 Veldig bra! Du burde skrevet en kronikk på det. Du setter det virkelig i  perspektiv 

Det var hyggelig sagt, takk for det, men jeg har ingen formell utdannelse, og ingen tilknytning til saken utover å krangle om temaet på internettfora, så jeg har ikke noe med å få kronikker på trykk.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (8 timer siden):

Har aldri hørt det i positiv forstand, kun negativ. Sikkert lokale ulikheter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing, spekulasjoner og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vingemutter skrev (2 minutter siden):

Heller enn…?

Det står at Viggo ikke får jobb pga baneheiasaken og noen anbefaler at han søker uføretrygd men han er ikke syk, han får bare ikke jobb.

Jeg tror viggo får jobb når bare dette sirkuset er over.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Duff skrev (2 minutter siden):

Det står at Viggo ikke får jobb pga baneheiasaken og noen anbefaler at han søker uføretrygd men han er ikke syk, han får bare ikke jobb.

Jeg tror viggo får jobb når bare dette sirkuset er over.

Om man anser han som uskyldig iht baneheia. Har han hatt noe gove avvik ikht barn tidligere. Så tenker jo at der trykker skoen. Men han har iallefall gide skussmål iht å være en god arbeider. 

Med 55mill. Skulle han vel kanskje klare å starte noe eget også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer i retten i dag?

Går ut fra at de skyldige politifolkene får sin straff en dag, om det blir å betale Viggo noe. 

Viggo har ingen grunn til å søke uføretrygd, og han burde også slippe sosialhjelp. Alle som har lært ham å kjenne vet at han er ærlig og pliktoppfyllende. Det er ingen grunn til at "alle" skal nekte å ta ham inn som arbeidstaker. Han har flere utdannelser med seg fra fengsel, etter hva jeg har forstått, og han fortjener da virkelig å få bruke minst en av dem.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han ikke rett på dagpenger pga arbeidsledighet ? Burde nesten starte en separat VK tråd....

Dagpenger er vel gjerne tidsbegrenset også. er jo en stund siden han slapp ut.

Endret av Kardemommete
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...