anon01 Skrevet 18. april #1301 Del Skrevet 18. april 20 minutter siden, Bing1 said: Jeg har for lengst falt av lasset i denne saken, men hvordan kan JHA ha klart å voldta og ta livet av begge jentene, alene? Har det kommet frem på noen måte? JHA tviholder på at han ikke var alene. Hvordan en voksen stor/lang mann skulle klare å true to små jenter til å gjøre hva han ville er vel ikke vanskelig å se for seg? Husk at små jenter ikke var like opplyst om hva man skulle gjøre på tidlig 2000-tallet om en svær mann med kniv kom mot deg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 18. april #1302 Del Skrevet 18. april Bing1 skrev (16 minutter siden): Jeg har for lengst falt av lasset i denne saken, men hvordan kan JHA ha klart å voldta og ta livet av begge jentene, alene? Har det kommet frem på noen måte? Der er vel ikke vanskelig å tenke seg.» Voksen» mann med kniv .Truet de? De stivnet av skrekk. «Løper du , dreper jeg venninne di» slo begge i svime osv Ene jenta var vel bakbundet også. Hva med all ungdommen som satt ved pumpehuset Utøya, ble skutt en etter en. Hvorfor handlet de ikke.? Dette var barn unge fullstendig lammet av skrekk. Dessuten var åstedet nøye valgt ut. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 18. april #1303 Del Skrevet 18. april Bing1 skrev (32 minutter siden): Jeg har for lengst falt av lasset i denne saken, men hvordan kan JHA ha klart å voldta og ta livet av begge jentene, alene? Har det kommet frem på noen måte? JHA skisserer jo et opplegg hvor en person truer, pasifiserer, og begår ugjerninger med to jenter. Han bare velger å plassere seg utenfor dette, som en tilskuer. Ikke nok med det, VK har også måttet håndtere JHA. Spesielt på flere av sine 20-minutters umotiverte turer for å motta, ikke svare, gå tilbake til åstedet, så snu og gå tilbake for å svare på flørtemeldinger med ei han likte. At begge ofrene samt JHA bare satt der, er jo ganske.. spesielt? Eller så var JHA alene, og VK satt i bua og skrudde. 5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bing1 Skrevet 18. april #1304 Del Skrevet 18. april Fjompen skrev (15 minutter siden): JHA skisserer jo et opplegg hvor en person truer, pasifiserer, og begår ugjerninger med to jenter. Han bare velger å plassere seg utenfor dette, som en tilskuer. Ikke nok med det, VK har også måttet håndtere JHA. Spesielt på flere av sine 20-minutters umotiverte turer for å motta, ikke svare, gå tilbake til åstedet, så snu og gå tilbake for å svare på flørtemeldinger med ei han likte. At begge ofrene samt JHA bare satt der, er jo ganske.. spesielt? Eller så var JHA alene, og VK satt i bua og skrudde. Takk! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglaise Skrevet 18. april #1305 Del Skrevet 18. april Bing1 skrev (50 minutter siden): Jeg har for lengst falt av lasset i denne saken, men hvordan kan JHA ha klart å voldta og ta livet av begge jentene, alene? Har det kommet frem på noen måte? I tillegg til det andre har svart her, så er det svært sjelden statistisk sett at to personer begår drap av to barn (eller voksne). Det er som regel alltid én gjerningsperson. (Tror tallet er 95 % eller 98 % eller rundt der). Denne artikkelen fra Dagbladet fra år 2000 er interessant: FBI interessert i barnedrapene (dagbladet.no) FBI interesserte seg for saken siden det var så spesielt at det skulle være to gjerningsmenn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjertrud von Knäbe Skrevet 18. april #1306 Del Skrevet 18. april 21 minutter siden, Fjompen said: JHA skisserer jo et opplegg hvor en person truer, pasifiserer, og begår ugjerninger med to jenter. Han bare velger å plassere seg utenfor dette, som en tilskuer. Ikke nok med det, VK har også måttet håndtere JHA. Spesielt på flere av sine 20-minutters umotiverte turer for å motta, ikke svare, gå tilbake til åstedet, så snu og gå tilbake for å svare på flørtemeldinger med ei han likte. At begge ofrene samt JHA bare satt der, er jo ganske.. spesielt? Meget spesielt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 18. april #1307 Del Skrevet 18. april Tråden er ryddet for krenkende ytringer, spekulasjoner, persondebatt, spam, brukerdebatt, brudd på underforumets retningslinjer, avsporing, brudd på regelen om opphavsrett og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 18. april #1308 Del Skrevet 18. april (endret) Bing1 skrev (5 timer siden): Jeg har for lengst falt av lasset i denne saken, men hvordan kan JHA ha klart å voldta og ta livet av begge jentene, alene? Har det kommet frem på noen måte? Hvorfor er dette et vanskelig punkt i saken for mange? Jeg tenker at det er en viss grad av planlegging fra J.H.A var på plass og han har nok selv brukte kattepus historien for å få deres oppmerksomhet. Nå vet vi ikke noen detaljer om tilstanden til de to små jentene, men å svimeslå den ene er både kjapt og effektivt. Han kan også ha bundet de sammen så ikke en av de kan løpe. Dette er to små jenter 8 og 10 år gamle. J.H.A veier 90kg og er 1.84 høy, ikke en liten pingle med andre ord. Endret 18. april av K.B. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 18. april #1309 Del Skrevet 18. april (endret) Bing1 skrev (På 18.4.2024 den 16.40): Jeg har for lengst falt av lasset i denne saken, men hvordan kan JHA ha klart å voldta og ta livet av begge jentene, alene? Har det kommet frem på noen måte? Se for deg to jenter på 8 og 10 år. Den ene jenta er ca 125 cm, og veier 28 kg. Den andre er ca 140 cm, og veier 34 kg. Altså er JHA rundt 60 kg tyngre, og i tillegg er han mye høyere. De blir lurt med på tur i heia, og kommer til et område hvor du kan se for deg at de befinner seg i en "firkant" hvor tre av sidene er dekket av tett vegetasjon, og den fjerde siden er et bratt stup. Å løpe inn i vegetasjonen, opp eller ned et slikt stup på kort tid er umulig for to småjenter. Det finnes to bilder hvor det er spesielt lett å se nettopp dette på. Begge kan prøve å klatre, noe som er tilnærmet umulig, og de vil helst klatre noenlunde ved siden av hverandre. Han får lett og glatt tak i begge likevel. De to jentene vil ikke miste hverandre. Akkurat som det var for ungdommene som ble funnet døde i klynger på Utøya. Som det nevnes i innlegget over kan han ha bundet dem fast til hverandre. Det gjør det enda vanskeligere å rømme. De ble drept på identisk vis, og JHA innrømte at han har lært den måten å drepe på av å se på film. Endret 22. april av Millimani 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 18. april #1310 Del Skrevet 18. april 8 hours ago, Tripptrapp1 said: Minner/hukommelse er alt annet enn til å stole på. Jaha, så om man har feks blitt voldtatt før og ikke sagt noe om det, så har man egentlig falske minner siden det er alt ennet enn til å stole på? <_< Jeg står fremdeles på at man husker om man har begått en slik umenneskelig handling, eller ikke. Dessuten, «VK also showed sympathy and understanding for the family members of the victims when they didn't want the trial to be re-opened. JHA, on the other hand, never showed any emotions, not even when describing killing and rape in detail. When JHA met the press the day after he got his final sentence on 19 years, he said that he rather wanted no sentence when asked how he felt about the sentence. VK said in the same interview, when asked the same question, that he felt sorry for his mother and his family about what they had to read about him in the papers.» https://en.m.wikipedia.org/wiki/Baneheia_murders Viser man sympati og/ eller følelser om man har skjendet og drept? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 19. april Forfatter #1311 Del Skrevet 19. april Det eneste som knytter Kristiansen til drapene, er Jan Helges forklaring. Jeg finner det noe absurd at mens Jan Helge sitter på tiltalebenken og avgir en forklaring full av hull, logiske brister og «husker ikke», «det var vel sånn» og «vet ikke», så diskuteres Kristiansen her på forumet. Som flere er inne på – Hvorfor er det så vanskelig å forstå at én kraftig mann på 190 cm klarer å drepe to små livredde jenter? Hvorfor er det enklere for dere å tro at én mann på 170 cm klarer det + ha full kontroll på en mye større mann? Og i tillegg til dette legger han ikke igjen et eneste DNA-spor, samt at han på mirakuløst vis både mottar og sender flørtende SMS-er fra et helt annet sted! Det gir ikke mening. Glad for at påtalemyndighetene innså det samme, bare synd det tok 21 år. Spent på Jan Helges forklaring videre i dag. Jeg håper Kristiansen går for et sivilt søksmål mot Jan Helge etter denne rettssaken. Det er ganske sykt at man i Norge har lov til å lyve noen andre inn i et 21 år langt fengselsopphold uten konsekvenser. 15 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 19. april #1312 Del Skrevet 19. april yamask skrev (35 minutter siden): Spent på Jan Helges forklaring videre i dag. Jeg håper Kristiansen går for et sivilt søksmål mot Jan Helge etter denne rettssaken. Det er ganske sykt at man i Norge har lov til å lyve noen andre inn i et 21 år langt fengselsopphold uten konsekvenser. Skulle ønske noen klarte å snakke JHA til fornuft og tilstå, slik at alle kunne få fred.... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jazzbazz Skrevet 19. april #1313 Del Skrevet 19. april Lars Helle, politisk redaktør i Dagbladet, hadde en interessant artikkel i går, som det kan være greit å ha i bakhodet under JHAs forklaring. Han sammenligner JHAs beskrivelse av VK som en oppdiktet fantasifigur som settes inn i forklaringen slik at JHA unngår å bruke "jeg". Eksempler på dette er når JHA sier at Viggo holdt en av jentene for munnen, når man i munnen på denne jenta har funnet JHAs dna. Dette er stort sett gjennomgående i JHAs forklaringer. Han kommer (evt kom i forrige rettsrunde) tidvis med svært detaljerte beskrivelser av hva VK skal ha gjort mens han selv knapt skulle vært istand til å se dette, mens DNA-sporene etter disse handlingene kun stammer fra JHA selv. 7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 19. april #1314 Del Skrevet 19. april Jazzbazz skrev (25 minutter siden): Lars Helle, politisk redaktør i Dagbladet, hadde en interessant artikkel i går, som det kan være greit å ha i bakhodet under JHAs forklaring. Han sammenligner JHAs beskrivelse av VK som en oppdiktet fantasifigur som settes inn i forklaringen slik at JHA unngår å bruke "jeg". Eksempler på dette er når JHA sier at Viggo holdt en av jentene for munnen, når man i munnen på denne jenta har funnet JHAs dna. Dette er stort sett gjennomgående i JHAs forklaringer. Han kommer (evt kom i forrige rettsrunde) tidvis med svært detaljerte beskrivelser av hva VK skal ha gjort mens han selv knapt skulle vært istand til å se dette, mens DNA-sporene etter disse handlingene kun stammer fra JHA selv. Det går nærmest ikke an å bli mindre troverdig enn JHA. allikevel har han altså klart det kunsstykket å slippe unna med tidenes letteste straff for det han har begått. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kahaki Skrevet 19. april #1315 Del Skrevet 19. april Godt hjulpet av den norske stats udugelige politikorps. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 19. april #1316 Del Skrevet 19. april Ser tendensen til at hukommelsen bedres noe da han skal svare på hva som skjedde/ble sagt under avhørene i 2000. Kanskje fordi at det som skjedde der, faktisk skjedde? En annen ting, jeg prøver selv å ta meg tilbake til forskjellige hendelser for over 20 år siden. Og det er riktignok mye jeg ikke husker, hva som ble sagt, hvem som sa hva osv. Men følelsene jeg hadde inni meg, i de forskjellige situasjonene - det husker jeg! Finner det så betegnende at JHA «bare antar» at han følte det slik eller slik. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kahaki Skrevet 19. april #1317 Del Skrevet 19. april (endret) Heldigvis sitter det erfarne jurister som (forhåpentligvis) forstår at det er umulig å bare ha fordelaktige minner, og glemme alt som er til egen ugunst. Heldigvis har vi ikke jury lenger. Endret 19. april av kahaki 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 19. april #1318 Del Skrevet 19. april (endret) 52 minutter siden, kahaki said: Heldigvis sitter det erfarne jurister som (forhåpentligvis) forstår at det er umulig å bare ha fordelaktige minner, og glemme alt som er til egen ugunst. Heldigvis har vi ikke jury lenger. Enig. Det er også helt andre holdninger til Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen i dag enn det var da den opprinnelige dommen skjedde. Aktor og dommerne spiller ikke lenger på lag med Jan Helge Andersen. Endret 19. april av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 19. april #1319 Del Skrevet 19. april Interessant at både JHA og VK var i Baneheia sammen også på lørdagen og søndagen, som det står i Fædrelandsvennen. Likevel husket ikke VK i rundspørringen kort tid etter at han var innom på fredagen? Der er det noe som skurrer. 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. april #1320 Del Skrevet 19. april 1 minutt siden, Callisto83 said: Interessant at både JHA og VK var i Baneheia sammen også på lørdagen og søndagen, som det står i Fædrelandsvennen. Likevel husket ikke VK i rundspørringen kort tid etter at han var innom på fredagen? Der er det noe som skurrer. Det som skurrer er grasping etter halmstrå i mangel på noe som helst av bevis. 17 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå