Gå til innhold

Menn i 50 årene som ikke eier eget bosted!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg datet så møte jeg ofte på håpløse musikkere som var 30/35+ som ikke hadde livet på stell de satset alt på karriere men det ble aldri noe av og de tjente så dårlig. Det ble aldri noe seriøst. 

Så folk som er 50+ og ikke har livet på stell er vel håpløse drømmere vil jeg tro, de flerste.

Anonymkode: 8904f...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men da spør jeg deg hvor mange økonomer som har gjort seg rike? Jeg følger absolutt ikke rådene til «økonomer», men av folk som faktisk driver business og har bygget seg opp en betraktelig formue. Det er absolutt ingen av disse som anbefaler å bruke flere hundre tusen på egen bolig kontra investere/bygge eget firma. Jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er for hvem som helst, men jeg mener altså at boliglån og «hamsterhjulet» ikke er veien til økonomisk suksess her i livet. 

Anonymkode: f4007...98e

De som driver business og har bygget seg opp stor formue har jo også tatt stor risiko, det er faktisk mindre sannsynlig at det går bra enn motsatt. For hver suksessfulle person du leser om, har du minst ti som ikke klarte det og som ofte sitter igjen med gjeld. 

Boliglån eller ikke påvirker ikke nødvendigvis om du satser på egen bedrift eller ikke, faktisk er det vel en fordel å komme med sterkt nedbetalt bolig ovenfor investorer, da det i det minste dokumenterer at du har begrep om penger og kapital. Og det å drive egen bedrift er faktisk et hamsterhjul i mange år før du evt. får så mye overskudd at du kan leve på det. 

Anonymkode: 7d17c...8aa

Skrevet

For meg er økonomisk trygghet viktig og har alltid vært det, så en mann uten ordnet økonomi er dealbreaker, i hvert fall når målet på sikt er å dele livet og bo sammen.

Den som skriver at å leie er frihet har rett, men ofte er man jo bundet pga jobb eller barn uansett.

Å eie bolig er ikke den beste investeringen men har flere fordeler. Sparing gjennom avdrag er ikke frivillig (bortsett fra rammelån) og over tid blir det en vane, det lærer disiplin.

Noen viste til utlandet hvor færre eier og flere leier. Hvordan ser det ut der med formue? Jeg vet at tyskere med sin lav andel av boligeiere faktisk har lave formuer.

Og ikke minst er nedbetalt bolig kjekt å ha når man går ned i inntekt, les når man blir pensjonist. Å tjene 800k i året og betale 12.000 i husleie (tilfeldig tall) er noe ganske annereledes enn å ha inn 550k i året og fremdeles 12.000 i husleie.

Anonymkode: 5041c...73a

• Liker 3
Skrevet

Det kan ikke være vanlig å være i 50 åra og ikke eie egen bolig. Jeg tenker at det å leie egen bolig er uøkonomisk og «litt egoistisk», særlig overfor egne barn med tanke på arv. For meg er det rødt flagg, men jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av økonomisk trygghet og vektlegger det når jeg vurderer fremtidig kjæreste. 

Anonymkode: 501e1...ccc

Skrevet
On 11/8/2022 at 3:02 PM, AnonymBruker said:

Kvinne på 47, Jeg jobber i lavtlønns yrke , men har likevel mitt eget hus, og lite boliglån igjen . Vært alene med barna siden 2004.  Vært i to forhold etter jeg ble skilt. Der han første var full i kredittkort gjeld og bodde hjemme hos mor , neste forhold  avr  en mann i 40 årene som med vilje  og lyst hadde lurt seg til uføretrygd for å slippe å jobbe, han hadde fått kjøpt seg en rønne, uten innlagt vann og kunne aldri spandere en eneste middag på meg. Det siste   året  og har snakket og  vært på date med 7 forskjellige menn fra Tinder. Det de hadde felles var at de var 50 år, men ingen av de eide sin egen leilighet eller hus. De leide og han ene hadde ikke bil .Og jobbet hardt , men var tydligvis full i gjeld.  Er det slik at mange menn i femti årene ikke eier selv?

Anonymkode: ef241...171

Blir flere av de. Get used to it.
Personlig har jeg ikke eid en dritt på 20+ år og har bodd rundt omkring hos folk.
Way of the world.

Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (2 minutter siden):

Blir flere av de. Get used to it.
Personlig har jeg ikke eid en dritt på 20+ år og har bodd rundt omkring hos folk.
Way of the world.

Er ikke det litt kjedelig da? F.rks ikke kunne reise til Italia på påskeferie, eller å glede deg over epletrærne som blomstrer i din egen hage?

Anonymkode: a85be...f4e

• Liker 1
Skrevet

Nettopp blitt singel. X leide leilighet i 10 år før han flyttet inn hos meg. Før den tid, han var gift og eide. Nå har han eid sammen med meg en rekke år. Han har 0 kontroll på økonomi. Når det er sagt, han spiller ikke, han er ikke utagerende med penger, han bare foretar impulskjøp innimellom. Så jeg har hatt stålkontroll over økonomi alltid. Vi har alltid betalt 50/50 av utgifter. Resten av sin lønn har jeg ikke blandet meg bort i. Nå har vi skilt lag. Han er 50 +. Han velger da å leie. Med overskuddet fra hussalg kunne han ha kjøpt. Han fikk bra egenkapital. Jeg vet, han kommer til å bruke hver en krone på å kjøpe seg bil. Bare et eksempel på hvilken mann jeg ikke vil ha. Noen ganger har ikke mennesker mulighet til å kjøpe, dame eller mann. Det respekterer jeg. Men når jeg vet hva x får i egenkapital, så sier det meg også noe om personlige verdier. Han kommer til å bruke alle sine penger på bil, som taper seg i verdi hvert år. Menn i 50 + årene som ikke tar mulighetene de får, skikkelig turnoff. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hva har det med at en norsk mann leier å gjøre? I Norge er det lagt opp til at folk kan eie egen bolig. Hvordan det er lagt opp i andre land er ubetydelig. 

Anonymkode: 348cf...d50

Dessuten er det nok 100% av norske menn i Sveits som eier eget palass.

Anonymkode: faec5...85b

Skrevet
Helene skrev (13 minutter siden):

Nettopp blitt singel. X leide leilighet i 10 år før han flyttet inn hos meg. Før den tid, han var gift og eide. Nå har han eid sammen med meg en rekke år. Han har 0 kontroll på økonomi. Når det er sagt, han spiller ikke, han er ikke utagerende med penger, han bare foretar impulskjøp innimellom. Så jeg har hatt stålkontroll over økonomi alltid. Vi har alltid betalt 50/50 av utgifter. Resten av sin lønn har jeg ikke blandet meg bort i. Nå har vi skilt lag. Han er 50 +. Han velger da å leie. Med overskuddet fra hussalg kunne han ha kjøpt. Han fikk bra egenkapital. Jeg vet, han kommer til å bruke hver en krone på å kjøpe seg bil. Bare et eksempel på hvilken mann jeg ikke vil ha. Noen ganger har ikke mennesker mulighet til å kjøpe, dame eller mann. Det respekterer jeg. Men når jeg vet hva x får i egenkapital, så sier det meg også noe om personlige verdier. Han kommer til å bruke alle sine penger på bil, som taper seg i verdi hvert år. Menn i 50 + årene som ikke tar mulighetene de får, skikkelig turnoff. 

Har lignende erfaring med mine ekser. Så fort de har fått penger mellom hendene har det gått til forbruk. Jeg har alltid lagt til side overskudd. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke det litt kjedelig da? F.rks ikke kunne reise til Italia på påskeferie, eller å glede deg over epletrærne som blomstrer i din egen hage?

Pga. klimaendringene bør folk etter hvert feriere mer i eget land og generelt reise mindre enn før.

Eplehage er stas for noen, men neppe noe alle er interessert i å holde seg med.

Helt greit at folk har preferanser, men holdningen at «alle som ikke lever som meg er tapere», som enkelte utviser her, er det bare å legge av seg først som sist. Folk er forskjellige.

Anonymkode: 650fc...bba

Skrevet

Kvinner tenker penger og resursser. Dette var nytt for meg.

Newsflash TS: så lenge en mann ikke er gjeldslave eller går i minus hver måned så har han kontroll på økonomien.

Anonymkode: fce31...4a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Pga. klimaendringene bør folk etter hvert feriere mer i eget land og generelt reise mindre enn før.

Eplehage er stas for noen, men neppe noe alle er interessert i å holde seg med.

Helt greit at folk har preferanser, men holdningen at «alle som ikke lever som meg er tapere», som enkelte utviser her, er det bare å legge av seg først som sist. Folk er forskjellige.

Kan ta toget til Italia da, eller tog til Spania og båt til Marokko. Jeg tenker det er opplevelsene utenom det helt hverdagslige som gir lykke og mening, så for meg høres liv med leid leilighet og tv som underholdning svært trist ut. Godt ikke alle er like.

• Liker 1
Skrevet
Engel skrev (7 timer siden):

Ordnet økonomi er litt mer enn å bare betale regningene sine. Når man er over 40 bør man ha begynt å tenke på hva man skal leve av når man blir pensjonist også. Men selvfølgelig kan man leie bolig og heller invistere penger på andre måter for å spare til fremtiden. Det er bare en litt mer uvanlig og mindre økonomisk måte å gjøre det på, man vil tape en del penger på å gjøre det på den måten, da alt man betaler for å bo går rett ut, framfor å betale ned på noe som man senere kan selge å få tilbake mye av de pengene man har betalt. 

For meg er ordnet økonomi at man betaler regninger og sparer litt. Jeg er voksen og betaler for meg selv. Er ferdig med å bo sammen med noen. Så da spiller det ingen rolle om en jeg dater/er i forhold med eier eller leier. Skal uansett ikke kjøpe bolig sammen med noen. Mange flotte og oppegående mennesker som ikke eier bolig

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og alle mennesker er like dem du har i din bekjentskapskrets?

Jeg tenker det er en grei indikator.

Anonymkode: a7336...d1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvilke betydning har dette? Om en mann leier eller eier? I den alderen skal man vel ikke bo sammen som regel.

Anonymkode: 2525f...e73

Hvorfor skal man ikke bo sammen,  i den alderen? 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ta toget til Italia da, eller tog til Spania og båt til Marokko. Jeg tenker det er opplevelsene utenom det helt hverdagslige som gir lykke og mening, så for meg høres liv med leid leilighet og tv som underholdning svært trist ut. Godt ikke alle er like.

Hvem sa noe om TV som eneste underholdning?

Poenget er at de aller fleste nordmenn har råd til å reise til Italia (eller et hvilket som helst annet land), også de som leier leilighet, men alle må eller bør belage seg på å gjøre det mindre enn før.

Nordmenn flest er fryktelig bortskjemte, noe denne tråden viser ganske tydelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dessuten er det nok 100% av norske menn i Sveits som eier eget palass.

Kanskje. Men vær klar over at det er ganske vanlig å leie luksus-leiligheter i utlandet. Titter du på leie-plakatene til utleiemeglere i utlandet, er det ikke uvanlig å se tre-roms til 80-90 000 i måneden.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Så jeg som er 46 år, har 2 barn på 23 og 17 år, eier bolig til 6 mill, bare 1 mill i lån, og bil uten lån. Lavtlønna yrke. jeg har ikke verdi. Mens en mann på samme alder, som ikke eier noe, men tjener bra, har mye større verdi? Og skal denne mannen låne til en bolig på 6 mill, så får han en veldig stor utgift. Så da skal han tjene veldig bra.

Og nå er det sånn at de fleste i 40 årene, har barn. Men jeg ser jo virkelig ikke etter en stefar til mine barn, de er jo alt for gamle. Og ikke har jeg så lyst til å bo med en mann heller, jeg klarer meg veldig fint selv. 

Anonymkode: cdc05...4d7

Ja, men da har du jo svaret selv…😉

Skrevet
On 11/9/2022 at 12:14 PM, AnonymBruker said:

Da jeg datet så møte jeg ofte på håpløse musikkere som var 30/35+ som ikke hadde livet på stell de satset alt på karriere men det ble aldri noe av og de tjente så dårlig. Det ble aldri noe seriøst. 

Så folk som er 50+ og ikke har livet på stell er vel håpløse drømmere vil jeg tro, de flerste.

Anonymkode: 8904f...54f

No love for the artists 🥺

Anonymkode: e314b...44e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.11.2022 den 15.02):

Kvinne på 47, Jeg jobber i lavtlønns yrke , men har likevel mitt eget hus, og lite boliglån igjen . Vært alene med barna siden 2004.  Vært i to forhold etter jeg ble skilt. Der han første var full i kredittkort gjeld og bodde hjemme hos mor , neste forhold  avr  en mann i 40 årene som med vilje  og lyst hadde lurt seg til uføretrygd for å slippe å jobbe, han hadde fått kjøpt seg en rønne, uten innlagt vann og kunne aldri spandere en eneste middag på meg. Det siste   året  og har snakket og  vært på date med 7 forskjellige menn fra Tinder. Det de hadde felles var at de var 50 år, men ingen av de eide sin egen leilighet eller hus. De leide og han ene hadde ikke bil .Og jobbet hardt , men var tydligvis full i gjeld.  Er det slik at mange menn i femti årene ikke eier selv?

Anonymkode: ef241...171

Da holder vi oss langt unna slike menn. Føler ikke for å bli mamma for en mann🤦‍♀️

Endret av Lille39
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...