AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #61 Skrevet 9. november 2022 De som faktisk har økonomisk sans binder ikke mange hundre tusen opp i en bolig i ung alder, de investerer heller pengene eller bruker de til å bygge opp eget firma. Er ingen mennesker med økonomisk sans som tenker at egen bolig er første prioritet (med mindre den har utleiemuligheter ELLER du planlegger å selge om få år), kun middelklassen tenker slik. Morsomt med de som sier at de «sitter på verdier» når de ikke planlegger å realisere disse verdiene før om 30-40 år (eller faktisk aldri). Anonymkode: f4007...98e 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #62 Skrevet 9. november 2022 Engel skrev (1 minutt siden): Ordnet økonomi er litt mer enn å bare betale regningene sine. Når man er over 40 bør man ha begynt å tenke på hva man skal leve av når man blir pensjonist også. Men selvfølgelig kan man leie bolig og heller invistere penger på andre måter for å spare til fremtiden. Det er bare en litt mer uvanlig og mindre økonomisk måte å gjøre det på, man vil tape en del penger på å gjøre det på den måten, da alt man betaler for å bo går rett ut, framfor å betale ned på noe som man senere kan selge å få tilbake mye av de pengene man har betalt. Er noe med det. Greit å ha oversikt sånn at man kan planlegge for å oppfylle drømmer og planer også. Livet på minimum også i pensjonistalder er ikke noe særlig å by på Anonymkode: a85be...f4e 2
Mamajune11 Skrevet 9. november 2022 #63 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kvinne på 47, Jeg jobber i lavtlønns yrke , men har likevel mitt eget hus, og lite boliglån igjen . Vært alene med barna siden 2004. Vært i to forhold etter jeg ble skilt. Der han første var full i kredittkort gjeld og bodde hjemme hos mor , neste forhold avr en mann i 40 årene som med vilje og lyst hadde lurt seg til uføretrygd for å slippe å jobbe, han hadde fått kjøpt seg en rønne, uten innlagt vann og kunne aldri spandere en eneste middag på meg. Det siste året og har snakket og vært på date med 7 forskjellige menn fra Tinder. Det de hadde felles var at de var 50 år, men ingen av de eide sin egen leilighet eller hus. De leide og han ene hadde ikke bil .Og jobbet hardt , men var tydligvis full i gjeld. Er det slik at mange menn i femti årene ikke eier selv? Anonymkode: ef241...171 Nordmenn er generelt veldig besatt av å «eie» bolig. Skriver «eie» for i de fleste tilfeller er det banken som eier det meste av boligen. Hvorfor er det slik? Må man eie for å være vellykket? I andre land er det helt vanlig å leie hele livet. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #64 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som faktisk har økonomisk sans binder ikke mange hundre tusen opp i en bolig i ung alder, de investerer heller pengene eller bruker de til å bygge opp eget firma. Er ingen mennesker med økonomisk sans som tenker at egen bolig er første prioritet (med mindre den har utleiemuligheter ELLER du planlegger å selge om få år), kun middelklassen tenker slik. Morsomt med de som sier at de «sitter på verdier» når de ikke planlegger å realisere disse verdiene før om 30-40 år (eller faktisk aldri). Anonymkode: f4007...98e Binder opp penger ved å kjøpe bolig? Fordi man da ikke kan låne penger til andre ting? Har du tenkt på at det generelt er vanskeligere å få lån også hvis du ikke eier noe? Når du ikke har noe som helst å stille som sikkerhet? Og man betaler ofte minst like mye i mnd for å leie pr mnd som man gjør for å eie, men da betaler man ned på et lån som man senere kan utløse. De færreste blir boende i mange år i sin først bolig, men med unntak av akkurat nå så har man så godt som alltid fått med seg en gevinst ved salg, selv om man kanskje bare har bodd der 2-3 år. Jeg tror ikke en eneste økonom vil støtte denne teorien din altså. Unntaket er om du bor gratis eller veldig billig hjemme hos foreldrene dine... Anonymkode: b077b...701
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #65 Skrevet 9. november 2022 Synes det er rart. Min eks, som er på Tinder, leier, lever fra måned til måned, lånte penger av meg (burde sett det røde flagget), flere betalingsanmerkninger, pensjonistforeldre må stadig redde han ut av kniper. Får ikke fast jobb. Er kravstor og narsissist, så vil ikke ha hvilken som helst jobb. Tre barn. Bare kaos. Sa rett ut at han prøver å finne sugarmama. Anonymkode: 6be2e...b28 1
BobbySocks Skrevet 9. november 2022 #66 Skrevet 9. november 2022 Muskath skrev (18 timer siden): Det spiller vel ingen rolle om han eier eller leier, så lenge han har ordnet økonomi. Min mening Dette. Gjeld er vel større bekymring en at fyren leier. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #67 Skrevet 9. november 2022 Mamajune11 skrev (2 minutter siden): Nordmenn er generelt veldig besatt av å «eie» bolig. Skriver «eie» for i de fleste tilfeller er det banken som eier det meste av boligen. Hvorfor er det slik? Må man eie for å være vellykket? I andre land er det helt vanlig å leie hele livet. Vi er heldige her siden det er realtivt enkelt å få kjøpt bolig (unntatt i storbyene), og det er økonomisk gunstig å eie framfor å kaste bort penger ved å leie. Derfor veldger de fleste det. Å være økonomisk smart. Anonymkode: b077b...701 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #68 Skrevet 9. november 2022 4 minutter siden, Brunello said: Hvorfor det? Når menn generelt har god råd, og det bare er de som ikke har det som ts appellerer til, må en kunne stille spørsmålstegn ved hennes person. Hadde det vært en blanding av alle type menn, hadde det ikke vært noe problem. Men her støter hun tydelig vis fra seg alle normale menn. Menn generelt har ikke nødvendigvis god råd selv om de i snitt eier mer enn kvinner. Ei heller sier dette noe om hvilke menn som er normale/unormale. Anonymkode: 650fc...bba 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #69 Skrevet 9. november 2022 Jeg kan svare som en mann i snart 50 årene som har både gjeld og er leietaker. Det viste seg at min (eks)kone hadde latt vær å betale regninger hun hadde ansvaret for over lengre tid og attpåtil klart å holde det skjult for meg. Jeg hadde en del gjeld selv etter et mislykket forsøk på å drive enkeltmannsforetak samt litt dumskap skal jeg innrømme. Sammenlagt ble dette for mye og jeg måtte velge å prioritere bort gjelden jeg ikke klarte å håndtere slik at jeg kunne sørge for å ha tak over hodet, mat på bordet og alt det andre barnet mitt trenger for et godt liv. Refinansiering lyktes jeg ikke med. Den eneste løsningen jeg da satt igjen med var å betale det jeg kunne og la resten gå til namsmannen og lønnstrekk. På den måten ble jeg sikret å sitte igjen med nok til oss selv. Videre blir det eventuelt snakk om å søke gjeldssanering om ikke jeg klarer å få det under kontroll før det. Jeg trekker allikevel noen store fordeler med denne situasjonen. Jeg har lært meg å være svært forsiktig med pengene, riktig finansiering, smart planlegging o.s.v. og vil tørre å påstå at jeg har god kontroll på økonomien hvis det ikke hadde vært for gjelden. Det vil aldri handles på kreditt igjen og sparekontoen skal fylles opp så mye som mulig når det lar seg gjøre. Når det kommer til det å eie vs. å leie så er jeg kjempekomfortabel med å leie. Det er så forutsigbart og sytalaust og jeg risikerer ingen store uoverkommelige utgifter. Jeg har tenkt mye på det og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe noe alene uten å være 100% sikker på at jeg har til alle tenkelige uforutsigbare utgifter. Dating er en annen sak. Både jeg og barnet mitt er kjempeklar for at jeg skal date. Jeg har gjort mine forsøk men kommer til kort når jeg tenker på min egen økonomi. Jeg har funnet den mulige kjærligheten igjen etter bruddet men opplever selv at økonomien min setter en stopper for det. Jeg går hele tiden å kjemper med tanken om at hun ikke fortjener å bli dratt inn i et forhold meg med så lenge gjelden er så stor. Jeg vet det er opp til den det gjelder men jeg klarer ikke tanken. Derfor ender det opp med at det ikke blir noe av. Jeg håper jeg får jobbet meg ut av den tankegangen og slik at barnet mitt kan få den kvinnelige rollemodellen hun fortjener men det blir ikke riktig av meg å stå på før jeg er 100% klar. Nå ble det mye her, men litt av poenget mitt er at selv om man er nedlesset i gjeld og leier så betyr ikke det nødvendigvis at det er et stort rødt flagg. Det kommer an på hvordan man legger det opp. Gjelden trenger ikke bety noe for den andre parten. Jeg håper jeg finner kvinnen som får meg til å glemme den bekymringen og ser meg for den jeg er og deler mine verdier. Anonymkode: 8c0cb...725 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #70 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Binder opp penger ved å kjøpe bolig? Fordi man da ikke kan låne penger til andre ting? Har du tenkt på at det generelt er vanskeligere å få lån også hvis du ikke eier noe? Når du ikke har noe som helst å stille som sikkerhet? Og man betaler ofte minst like mye i mnd for å leie pr mnd som man gjør for å eie, men da betaler man ned på et lån som man senere kan utløse. De færreste blir boende i mange år i sin først bolig, men med unntak av akkurat nå så har man så godt som alltid fått med seg en gevinst ved salg, selv om man kanskje bare har bodd der 2-3 år. Jeg tror ikke en eneste økonom vil støtte denne teorien din altså. Unntaket er om du bor gratis eller veldig billig hjemme hos foreldrene dine... Anonymkode: b077b...701 Ja, men da spør jeg deg hvor mange økonomer som har gjort seg rike? Jeg følger absolutt ikke rådene til «økonomer», men av folk som faktisk driver business og har bygget seg opp en betraktelig formue. Det er absolutt ingen av disse som anbefaler å bruke flere hundre tusen på egen bolig kontra investere/bygge eget firma. Jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er for hvem som helst, men jeg mener altså at boliglån og «hamsterhjulet» ikke er veien til økonomisk suksess her i livet. Anonymkode: f4007...98e
Mardina Skrevet 9. november 2022 #71 Skrevet 9. november 2022 (endret) Skjønner ikke problemet. Min samboer er 52 år gammel og vi leier. Det gjorde han også før vi ble sammen. Han er forsiktig og flink med penger. Og liker ikke tanken på å ta på seg gjeld. Det finnes mannfolk (og kvinnfolk fdss) som ikke ønsker å ha masse gjeld, enten det er boliglån, billån eller andre høye lån. Ved å leie bolig, så slipper man også unna en del utgifter som man må betale hvis man eier bolig. Jeg synes man skal få lov til å bestemme boform selv, uten innblanding fra andre.... 🤔 Endret 9. november 2022 av Mardina 2 1
Gjest Vitalogy Skrevet 9. november 2022 #72 Skrevet 9. november 2022 Jeg har ikke lest mer enn trådstarters første innlegg. Det kan være mange fullt legitime årsaker til at voksne menn - og kvinner - leier, og ikke eier. Det virker som trådstarter er farget av erfaringene sine med de nevnte mennene - naturlig nok! Men man gjør seg potensielt en bjørnetjeneste hvis man automatisk avskriver en oppegående voksen mann "bare" fordi han ikke eier egen bolig. Tilfeller med høy kredittkortgjeld +++, da er jeg enig i at man bør være på vakt! Men å putte folk som enten leier selvvalgt, eller av andre årsaker, og som ellers har en OK økonomi og livsførsel: det er både urettferdig overfor den det gjelder og potensielt dumt innsnevrende for egne muligheter for å treffe en bra partner.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #73 Skrevet 9. november 2022 Mannen min er 43 og har blitt utsatt for svindel / id tyveri for mange år siden, som har gjort at han har havnet i gjeld og aldri fått kjøpt bolig. Jeg har for lav inntekt så vi leier fremdeles. Anonymkode: 50405...7f3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #74 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan svare som en mann i snart 50 årene som har både gjeld og er leietaker. Det viste seg at min (eks)kone hadde latt vær å betale regninger hun hadde ansvaret for over lengre tid og attpåtil klart å holde det skjult for meg. Jeg hadde en del gjeld selv etter et mislykket forsøk på å drive enkeltmannsforetak samt litt dumskap skal jeg innrømme. Sammenlagt ble dette for mye og jeg måtte velge å prioritere bort gjelden jeg ikke klarte å håndtere slik at jeg kunne sørge for å ha tak over hodet, mat på bordet og alt det andre barnet mitt trenger for et godt liv. Refinansiering lyktes jeg ikke med. Den eneste løsningen jeg da satt igjen med var å betale det jeg kunne og la resten gå til namsmannen og lønnstrekk. På den måten ble jeg sikret å sitte igjen med nok til oss selv. Videre blir det eventuelt snakk om å søke gjeldssanering om ikke jeg klarer å få det under kontroll før det. Jeg trekker allikevel noen store fordeler med denne situasjonen. Jeg har lært meg å være svært forsiktig med pengene, riktig finansiering, smart planlegging o.s.v. og vil tørre å påstå at jeg har god kontroll på økonomien hvis det ikke hadde vært for gjelden. Det vil aldri handles på kreditt igjen og sparekontoen skal fylles opp så mye som mulig når det lar seg gjøre. Når det kommer til det å eie vs. å leie så er jeg kjempekomfortabel med å leie. Det er så forutsigbart og sytalaust og jeg risikerer ingen store uoverkommelige utgifter. Jeg har tenkt mye på det og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe noe alene uten å være 100% sikker på at jeg har til alle tenkelige uforutsigbare utgifter. Dating er en annen sak. Både jeg og barnet mitt er kjempeklar for at jeg skal date. Jeg har gjort mine forsøk men kommer til kort når jeg tenker på min egen økonomi. Jeg har funnet den mulige kjærligheten igjen etter bruddet men opplever selv at økonomien min setter en stopper for det. Jeg går hele tiden å kjemper med tanken om at hun ikke fortjener å bli dratt inn i et forhold meg med så lenge gjelden er så stor. Jeg vet det er opp til den det gjelder men jeg klarer ikke tanken. Derfor ender det opp med at det ikke blir noe av. Jeg håper jeg får jobbet meg ut av den tankegangen og slik at barnet mitt kan få den kvinnelige rollemodellen hun fortjener men det blir ikke riktig av meg å stå på før jeg er 100% klar. Nå ble det mye her, men litt av poenget mitt er at selv om man er nedlesset i gjeld og leier så betyr ikke det nødvendigvis at det er et stort rødt flagg. Det kommer an på hvordan man legger det opp. Gjelden trenger ikke bety noe for den andre parten. Jeg håper jeg finner kvinnen som får meg til å glemme den bekymringen og ser meg for den jeg er og deler mine verdier. Anonymkode: 8c0cb...725 Jeg tenker det store spørsmålet er om du har nok penger til at dere kan gjøre morsomme ting sammen, f.eks. reise på ferie, gå på restaurant, kino, helgeturer etc? Ikke naturlig at du betaler for dama, men ikke så fristende for henne at hun betaler for deg heller? Er i samme alder, og tenker at nå skal jeg kose meg, realisere noen drømmer OG spare opp (blant annet gjennom å nedbetale boliglån) til en morsom og bekymringsfri pensjonisttilværelse. Hadde ikke vært så interessert i å droppe egne behov for noen andres livsstil/økonomi nå. Anonymkode: a85be...f4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #75 Skrevet 9. november 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er mann som snart fyller 50. Leier bolig av eget valg da jeg ikke vil binde meg til en fast plass, trives i min leid bolig. Tidligere skilt, 2 voksne barn og en eks kone som irriterer seg over at jeg lever er friere liv enn henne. Hun løp rett i armene til en annen mann mens jeg trivdes som singel, noe jeg gjør enda. Ler meg ihjel når jeg leser alle klagepostene her inne om mannen eller kona som irritere livskiten av den andre part. Jeg lever livet, bruker pengene mine på reiser verden rundt, opplever ting på min bucket list som ikke ville vært mulig hadde jeg hatt en sur/masete dame som kun vil til Granca eller andre charter destinasjoner. Singellivet og det å leie bolig er helt topp og hvis en dame ser ned på meg pga dette så er det hennes tap. Ingen plass til gold diggers i mitt liv. Ja, jeg er alene men jeg er ikke ensom og hvis det at jeg velger å leie er et rødt flagg for noen av de lykketrollene her inne på KG så får det være. Sier mer om dem enn meg. Anonymkode: bcdb3...f54 Helt OK å leie bolig. Men denne nedrakkingen på kvinner generelt og ekskona di spesielt, inne på Kvinneguiden, sier mer om deg enn dem. Anonymkode: 15af2...652 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #76 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hva har det med at en norsk mann leier å gjøre? I Norge er det lagt opp til at folk kan eie egen bolig. Hvordan det er lagt opp i andre land er ubetydelig. Anonymkode: 348cf...d50 Er det? Hvis det hadde vært "lagt opp til" at alle skal eie egen bolig, så hadde vel boligmarkedet sett noe annerledes ut. Dagens boligmarked ekskluderer mange, også folk med ordnet økonomi. Anonymkode: f4f13...773 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #77 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men da spør jeg deg hvor mange økonomer som har gjort seg rike? Jeg følger absolutt ikke rådene til «økonomer», men av folk som faktisk driver business og har bygget seg opp en betraktelig formue. Det er absolutt ingen av disse som anbefaler å bruke flere hundre tusen på egen bolig kontra investere/bygge eget firma. Jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er for hvem som helst, men jeg mener altså at boliglån og «hamsterhjulet» ikke er veien til økonomisk suksess her i livet. Anonymkode: f4007...98e Og hvor mange har ikke gått over ende og blitt gjeldsslaver over å følge sånt som dette? Et fåtall lykkes, og tjener store penger. Langt flere lykkes ikke, og en god del ender som gjeldsslaver når det de prøvde å bygge opp går over ende. Joda, vær gjerne risikovillig og sats når dere er unge og ikke har andre enn dere selv å ta vare på. men her snakker vi om menn i 40-50 årene som stort sett har ansvar for barn også, da må man tenke økonomisk trygghet! Alt annet vitner om økonomisk ufornuft. Anonymkode: b077b...701 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #78 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vil ikke si at man har ordnet økonomi hvis man leier bolig hos noen andre uten å betale ned på sitt eget. Tenker at da får man ikke lån av ulike grunner og det er blodrødt flagg for min del. Hadde aldri blitt sammen med noen over 40 år uten egen bolig. Anonymkode: 348cf...d50 Jeg er over 40, uten egen bolig. Betaler leie hver mnd. En flott hageleilighet med peis. Kjøpte første bolig tidlig i 20-årene, og andre i 30-årene, med kjærester. Så var det sykdom og lang, dyr rehabilitering, brudd + boligsalg, videreutdanning og vikarjobber som nyutdannet. Har nå fast, relevant jobb, så jeg tjener bra, og jobber ekstra når jeg kan. Sparer til ny leilighet. Jeg var heldig, mange ender opp som ufør, mens jeg brukte sparepengene på å bli frisk. Anonymkode: 28e7b...f66 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #79 Skrevet 9. november 2022 Portia Catonis skrev (2 timer siden): En mann som ikke eier bolig kan jo alltids kjøpe seg bolig, og kan fortsatt ha god økonomi, så det er ikke noe problem i seg selv. Da vil jeg påstå at en alenemor i lavtlønnsyrke har betydelig lavere verdi på kjøttmarkedet. Så jeg som er 46 år, har 2 barn på 23 og 17 år, eier bolig til 6 mill, bare 1 mill i lån, og bil uten lån. Lavtlønna yrke. jeg har ikke verdi. Mens en mann på samme alder, som ikke eier noe, men tjener bra, har mye større verdi? Og skal denne mannen låne til en bolig på 6 mill, så får han en veldig stor utgift. Så da skal han tjene veldig bra. Og nå er det sånn at de fleste i 40 årene, har barn. Men jeg ser jo virkelig ikke etter en stefar til mine barn, de er jo alt for gamle. Og ikke har jeg så lyst til å bo med en mann heller, jeg klarer meg veldig fint selv. Anonymkode: cdc05...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #80 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kvinne på 47, Jeg jobber i lavtlønns yrke , men har likevel mitt eget hus, og lite boliglån igjen . Vært alene med barna siden 2004. Vært i to forhold etter jeg ble skilt. Der han første var full i kredittkort gjeld og bodde hjemme hos mor , neste forhold avr en mann i 40 årene som med vilje og lyst hadde lurt seg til uføretrygd for å slippe å jobbe, han hadde fått kjøpt seg en rønne, uten innlagt vann og kunne aldri spandere en eneste middag på meg. Det siste året og har snakket og vært på date med 7 forskjellige menn fra Tinder. Det de hadde felles var at de var 50 år, men ingen av de eide sin egen leilighet eller hus. De leide og han ene hadde ikke bil .Og jobbet hardt , men var tydligvis full i gjeld. Er det slik at mange menn i femti årene ikke eier selv? Anonymkode: ef241...171 De fleste på 50 år eier egen bolig, så tenker jo du har vært ganske uheldig - for dette er mindretallet. PS; det går ikke an å "lure" til seg uføretrygd, man må ha omfattende dokumentasjon fra fastlege, psykolog, sykehus mm. Så at den mannen hadde lurt til seg noe, er ikke sant - og er stigmatiserende for de med uføretrygd. Anonymkode: 44b47...28d 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå