Gjest Melk Skrevet 7. desember 2005 #81 Skrevet 7. desember 2005 Den ungen hadde nok foretrukket å ikke bli tatt med på en 12 timers flytur! ← Mulig, men nå er det jo en gang slik, at barn ikke har så mye valg. Selv hatet jeg bilturer da jeg var liten og var mye kvalm. Men jeg elsket å være på hytta. Varige traumer har det ikke gitt meg.
Hu i Svingen Skrevet 7. desember 2005 #82 Skrevet 7. desember 2005 Naturligvis er de det, men det er ikke folk på et anonymt internett forum. Derfor er det farlig om folk begynner å ta råd som "ja kua mi tåler fire valium, derfor gjør babyen din og det" alvorlig.. ← Ja. Jeg har ikke anbefalt noen å eksperimentere på barna sine selv. Og noen leger er pilletrillere og andre litt mer forsiktige. Noen er oppdaterte, og andre kan det de lærte for tretti år siden. Like mye forskjell på leger som på andre folk. ← Delvis enig. De er forskjellige ja, men de er jo ikke privatpersoner på jobb, og de er utdannet innen medisin (i motsetning til de fleste her inne). Hvis man mistenker legen for å være inkompetent så bytter man lege? (så sant det finnes alternativer så klart) Den ungen hadde nok foretrukket å ikke bli tatt med på en 12 timers flytur! ← Det tror jeg også, men som noen sier så hender det jo at man må fly med barn...
Gjest Betty Boop Skrevet 7. desember 2005 #83 Skrevet 7. desember 2005 Det å gi barn beroligende er ikke et nytt fenomen. Min tante fikk utskrevet beroligende tabletter til sitt barn da barnet var to år. Dette fordi hun ikke sov om natten. Dette er 35 år siden. Utdannet eller ikke, jeg stoler ikke blindt på at leger alltid tar de riktige beslutningene. Det er lov å tenke selv. Personlig bikker jeg vel litt over i motsatt retning. Jeg vil ikke tilføre meg eller mine kunstige medikamenter uten at jeg er overbevist om at det er nødvendig. Er med andre ord restriktiv med smertestillende. Uten at jeg av den grunn lar ungene lide unødvendig. Men flis i fingeren krever kanskje ikke paracet. Skrikende småbarn på buss og fly er et slit for barn, mor og medpassasjerer. Har opplevd bussturer på inntil en time med et barn som vrælte i vildens sky. Har til og med opplevd å gå av flere holdeplasser før jeg skulle av på grunn av sure reaksjoner fra omgivelsene. Med slike erfaringer bak meg ville jeg for min del aldri tatt sjansen på å utsette meg for en lengre flytur. Funker dårlig å si fra midt over Atlantern; "ok jeg tror vi går av her".
Gjest Gamle Alex Skrevet 8. desember 2005 #84 Skrevet 8. desember 2005 men melk har et poeng. Det er ingen skrik og hyl hvis man legger ut på 8 timers bilturer hvor ungen spyr hele veien. Det er ingen som sier da at man er egoistisk da, for på hytta skal man. Ja man kan stoppe bilen og ta en pause , men jeg synes som barn det var helt pyton og kjøre tur uansett hvor mange ganger man stoppet
Caramba Skrevet 8. desember 2005 #85 Skrevet 8. desember 2005 (endret) men melk har et poeng. Det er ingen skrik og hyl hvis man legger ut på 8 timers bilturer hvor ungen spyr hele veien. Det er ingen som sier da at man er egoistisk da, for på hytta skal man. Ja man kan stoppe bilen og ta en pause , men jeg synes som barn det var helt pyton og kjøre tur uansett hvor mange ganger man stoppet ← Sant det, Gamle Alex. De fleste nordmenn drar på evilange bilferier med ungene uten at noen får hetta.... I min familie, feks. Fra jeg var baby så kjørte familien hver eneste sommer fra sør til nord på ferie. Det var en laaaaaaaaaaaaaaaaaang kjøretur... Ingen som kalte foreldrene mine sadister av den grunn.. Jeg syntes faktisk det var ganske gøy å reise som barn, og elsket å fly. Jeg synes generellt at folk i denne tråden er veldig fordømmende til andre som velger å reise med barna sine. Det er mange som har gjort dette med svært gode erfaringer, og fornøyde barn. Dessuten, hva om familien består av mer en ett barn. Skal ikke de største barna få være med på en spennende ferie fordi minstemann er baby? Skal man vente til den minste er over 7 år før noen i familien får lov å oppleve varmere strøk? Endret 8. desember 2005 av Caramba
Gjest Pet Skrevet 8. desember 2005 #86 Skrevet 8. desember 2005 De fleste nordmenn drar på evilange bilferier med ungene uten at noen får hetta.... I min familie, feks. Fra jeg var baby så kjørte familien hver eneste sommer fra sør til nord på ferie. Det var en laaaaaaaaaaaaaaaaaang kjøretur... Ingen som kalte foreldrene mine sadister av den grunn.. Jeg syntes faktisk det var ganske gøy å reise som barn, og elsket å fly. ← Hvis barna liker bil- og flyturer er det jo ikke noe problem! Det er ikke de barna som liker det det er snakk om å gi beroligende.
Gjest Embla s Skrevet 8. desember 2005 #87 Skrevet 8. desember 2005 Det var noen som mente at et dyr tålte en halv valium eller hva det nå var, dermed burde unger og tåle det. ←
Gjest gjest 0 Skrevet 8. desember 2005 #88 Skrevet 8. desember 2005 Selvfølgelig. Man er jo en hel familie og vil oppleve nye erfaringer sammen med den nye. Dessuten undervurderer mange i tråden barnas evne til å sanse fra de er veldig små. Lyder, lys, farger, stemninger, prat, fremmede...kontakt med foreldrene i en annerledes setting: alt dette er med på å prege et lite barns erfaringsgrunnlag. Flaten, så snevre dere er. ← Vel nå er jeg en av de barna som ble dratt rundt i alle verdens land av foreldrene mine. Jeg var heldigvis ikke en av de som ikke takler lange reiser, men var rolig og lekte for meg selv under turen. Men du kan faktisk ikke påstå at en 2 åring husker hvor flott det var i afrika!!! Jeg husker ingenting fra mine reiser da jeg var liten, og jeg synes dette er svært trist. Hadde jeg vært litt eldre kunne jeg hatt minnene å tenke tilbake på. Om et lite barn er i utlandet eller på hytta har pent lite å si for dem, så lenge de får tilbringe ferien sammen med foreldrene sine! Og nå snakket vi om barn som må dopes for å dra på ferie...
Caramba Skrevet 8. desember 2005 #89 Skrevet 8. desember 2005 Vel nå er jeg en av de barna som ble dratt rundt i alle verdens land av foreldrene mine. Jeg var heldigvis ikke en av de som ikke takler lange reiser, men var rolig og lekte for meg selv under turen. Men du kan faktisk ikke påstå at en 2 åring husker hvor flott det var i afrika!!! ← Men kanskje foreldrene dine syntes det var en fin ferie? Jeg er også imot doping av barn før en reise, men mange her er så bastante på at det å reise med små barn, med eller uten reisesyketabletter, er fullstendig waste. Voksne i en familie trenger også input for å kunne være gode foreldre og kjærester. Hele familien kan nyte godt av en fin ferie sammen, selv om kanskje ikke de minste barna husker så mye av det når de blir voksne. Jeg har selv så mange gode ferieminner fra da jeg var liten, pluss fine bilder fra før jeg selv husker det, at jeg gjerne vil gi sånne opplevelser videre til mine (fremtidige) barn. Men kanskje dette er en avsporing? Beklager det...
Gjest Embla s Skrevet 8. desember 2005 #90 Skrevet 8. desember 2005 jeg syns dette er en helt utrolig tråd! Greit nok at man ikke kan styre hva enkeltpersoner gjør i forhold til ungene sine, men å diskutere her inne hvor store valiumsdoser som er greit å gi babyen sin for at flyturen skal bli ok for foreldrene og medpasasjerene er for meg helt sprøtt. Hvis det er et kjempeproblem som ikke takles på annen måte så får man kanskje innse at livet med små barn gir begrensninger, kanskje man rett og slett må legge drømmeferien på is et par år? De vokser fort og før man vet ordet av det takler de det ene og andre uten å måtte ty til valium. (må også legge til at jeg har kjørt mye fly med både små og store babyer, og har vel aldri opplevd at problemene har vært så store at valium har vært påkrevd. Litt gråt takler man..).
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #91 Skrevet 8. desember 2005 Mulig, men nå er det jo en gang slik, at barn ikke har så mye valg. Selv hatet jeg bilturer da jeg var liten og var mye kvalm. Men jeg elsket å være på hytta. Varige traumer har det ikke gitt meg. ← Men, så ble du vel heller ikke dopet? Er det ikke det diskusjonen dreier seg om her?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #92 Skrevet 8. desember 2005 Ga en gang spanske reisesyketabletter til vesla som jeg håpet hun skulle bli døsig og kanskje sove av. Og joda, døsig ble hun og sov sogar en liten time (av de fire flyturen varte), men ble deretter så SINNA og "rabiat" som jeg ikke har sett verken før eller senere .... Så det har blitt med det forsøket en eneste gang for å si det sånn..... ← For meg ser dette ut som ren barnemishandling, dersom man hadde fortsatt med dette. Barn har godt av å være våkne og erfare slikt uten å bli neddopet.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2005 #93 Skrevet 11. desember 2005 Kan vi ikke glemme denne valiumen litt? Jeg har jobbet i apotek i 10 år, og jeg har aldri sett noen resept på Valium til småbarn brukt mot uro eller søvnproblemer. Det er da ingen som får det anbefalt fra legen sin! Derimot hender det at man får resept på antihistaminer. Til små barn er det IKKE reseptfrie reisesykemidler som brukes, men litt andre typer som er reseptpliktige. Det har sine sider å bruke disse også, så man skal på ingen måte kaste seg over dem som enkleste løsning. Jeg synes likevel at innleggene her blir litt vel unyanserte. Hvis man aldri har vært ute og reist med barnet før er det vel ingen grunn til å starte med slike medisiner før man tar av; men det kan kanskje være greit å diskutere med legen om det er lurt å ha med i tilfelle ting skjærer seg fullstendig. Barnet har vel heller ikke godt av å hylskrike i timesvis i en varm flykabin med lavt lufttrykk... Jeg har fløyet til Australia med et 7 mnd gammelt barn; det viktigste tipset jeg kan gi er å sørge for at FORELDRENE er mest mulig uthvilt på forhånd, og at man hviler på omgang underveis (ikke er sammen om alt). Hvis man selv har litt overskudd takler man utilpasse barn bedre Til slutt en kommentar til dere som mener at det er barnemishandling å gi barna antihistaminer ved søvnproblemer: Det kommer da helt an på situasjonen! Hvis man er i en situasjon der foreldre og barn sliter hverandre helt ut er det kanskje bedre å ta noen dager/uker med hjelp til å komme på rett spor framfor at man ikke takler hverdagen i det hele tatt. Man har ofte andre barn å ta hensyn til, kanskje en slitt psyke fordi man ikke fikser det alle andre fikser, man må på jobb osv. osv. I mange tilfeller er det andre grep som er bedre å ta enn å medisinere barnet, men noen ganger er det fatisk nødvendig av hensyn til den ene eller den andre. Jeg er veldig glad for at barnevernet ikke ser isolert på bruk av sovemedisin hos barn som en grunn til å gripe inn (jf innlegg over), og jeg er sjokkert over de som har et så svart-hvitt syn som noen formidler i denne tråden.
Gjest Embla s Skrevet 11. desember 2005 #94 Skrevet 11. desember 2005 Kan vi ikke glemme denne valiumen litt? Jeg har jobbet i apotek i 10 år, og jeg har aldri sett noen resept på Valium til småbarn brukt mot uro eller søvnproblemer. Det er da ingen som får det anbefalt fra legen sin! Til slutt en kommentar til dere som mener at det er barnemishandling å gi barna antihistaminer ved søvnproblemer: Det kommer da helt an på situasjonen! Hvis man er i en situasjon der foreldre og barn sliter hverandre helt ut er det kanskje bedre å ta noen dager/uker med hjelp til å komme på rett spor framfor at man ikke takler hverdagen i det hele tatt. Man har ofte andre barn å ta hensyn til, kanskje en slitt psyke fordi man ikke fikser det alle andre fikser, man må på jobb osv. osv. I mange tilfeller er det andre grep som er bedre å ta enn å medisinere barnet, men noen ganger er det fatisk nødvendig av hensyn til den ene eller den andre. Jeg er veldig glad for at barnevernet ikke ser isolert på bruk av sovemedisin hos barn som en grunn til å gripe inn (jf innlegg over), og jeg er sjokkert over de som har et så svart-hvitt syn som noen formidler i denne tråden. ← Nå dreier vel denne diskusjonen seg om neddoping av barn for å gjøre ferieturer lettere - ikke hvordan overleve som menneske og familie i ekstrem-tilfeller?! Det er vel ingen her som mener det er barnemisshandling hvis noen gir barnet sitt beroligende etter råd fra lege hvis forholdene er ekstreme og ellers tilsier det som en siste utvei?! (selv om jeg syns det må være utrolig mange andre måter å løse problemer av typen du skisserer uten at man tyr til beroligende..). Men i denne tråden har det faktisk kommet innlegg ang valium til små barn for å forhindre eventuelle slitsomme flyturer, og sånt må man kunne reagere på! Og hva barnevernet angår, så tror jeg nok at uvettig medisinering på egenhånd, med beroligende midler vil kunne spille en rolle hvis de ellers undersøker en sak. Men at noen har gitt ungen sin sovemedisin under en flyreise er selvfølgelig ikke nok til at de griper inn, og det er det vel ingen her som har trodd?! Og angående sort/hvit-syn: Jeg ville aldri gitt mitt barn/baby valium eller sovemedisin i tilfelle det skulle klikke under en flyreise, ei heller tenkt på å ha med dette "i tilfelle". Jeg ville heller aldri gitt et lite barn sovemedisin i "noen uker" for å fikse et problem. Hvis det å ha et slikt standpunkt betyr at jeg har et sort/hvit syn på ting, så lever jeg godt med det.
Susanna Skrevet 11. desember 2005 #96 Skrevet 11. desember 2005 Flott skrevet Embla S , helt enig med deg!
Ciara Skrevet 18. desember 2005 #97 Skrevet 18. desember 2005 Jeg skjønner ikke vitsen med å reise så langt med barn, og kommer derfor ikke til å ta med mine framtidige barn på lang reise. Hadde heller reist til Sør-Europa, tar mye kortere tid, og barna merker ikke forskjell. Så kan de heller få oppleve mer spennende ting når de er gamle nok til å forstå hva de ser. Men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor dere MÅ reise så langt. Javisst er det mye spennende å se i andre verdensdeler, men får dere virkelig tatt med dere en baby på sightseeing hele dagen etc? Det må jo bli veldig overflatisk sightseeing, og da må det jo være bedre å utsette å dra til man får sett det ordentlig? Jeg bruker mye av feriene mine på reising nå som jeg ikke har barn, nettopp fordi jeg vet det blir en roligere periode når jeg har fått barn...
Jens Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #98 Skrevet 19. desember 2005 Er nå tilbake fra Miami med min gutt på 7 måneder, og flyturen gikk strålende uten medikamenter!!!Han sov, lekte, spiste og koste seg!Hadde med en liten bærbar dvd spiller med teletubbies, som han koste seg med, og sov det meste av turen ellers!!På veien hjem igjen fikk vi en basinette, og da sov han i 10 timer!
Gjest Gamle Alex Skrevet 19. desember 2005 #99 Skrevet 19. desember 2005 Det ordner seg som regel God på høre at alt gikk bra Jens. Håper dere har hatt en flott ferie. (Hører gutten deres på Teletubbies?) Ps- glad for å høre at dere ikke brukte noe beroligende
Holly Hobbie Skrevet 19. desember 2005 #100 Skrevet 19. desember 2005 Saa bra! Jeg har foroevrig veldig sjeldent hoert barnegraat paa fly, selv naar flere spedbarn har vaert ombord (og jeg tror ikke grunnen er at de var neddopet! ).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå