Gå til innhold

Dere som har gitt ungene beroligende.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har da en god venninne som er lege, og hun sa at det ikke er farlig å gi barn beroligende ved flytur. Hun skulle gjøre det selv, om de fant ut at neste ferie med minsten ble til Thailand.

Det er jo ikke snakk om doser som voksne tar her, men doser som er tilpasset barn. Skrikende barn på fly kommer av alt fra redsel til kjedsomhet og tretthet. Det er jo ikke snakk om å dope ned barna her, det er snakk om å gjøre dem i stand til å komme seg igjennom en flytur som tar lang tid og som kan være skremmende og slitsom.

Jeg hadde nok prøvd andre metoder først, selv. Men at andre velger å konferere med lege og få en tilpasset dose, har jeg ingen problemer med.

(Det finnes antihistaminer mot allergi som er søvndyssende også, og gir man barn f.eks. Vallergan, vil de garantert sovne. Er det så grusomt det da?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har da en god venninne som er lege, og hun sa at det ikke er farlig å gi barn beroligende ved flytur. Hun skulle gjøre det selv, om de fant ut at neste ferie med minsten ble til Thailand.

...

(Det finnes antihistaminer mot allergi som er søvndyssende også, og gir man barn f.eks. Vallergan, vil de garantert sovne. Er det så grusomt det da?)

Det er ingen som har sagt at det er farlig om legen foreskriver beroligende til barnet for en eller to gangers bruk, men det er en forkastelig innstilling å ha til barna sine - muligens en konsekvens av at en del er for vant til å få puter sydd under armene på seg, og ikke takler de vanlige utfordringene ved å ha barn (ja, nå snakker jeg ikke om barn med hyperaktivitet og andre tilstander som kan ha godt av medisinering, bare for å ha det sagt). Og jo, jeg har vært ute og reist med egne barn - uten dop - det går helt fint om man bare forbereder seg litt.

Skrevet
Enig. Hvorfor i all verden skal man dra med seg et lite barn tvers over kloden? De får jo ikke noe utav det uansett.

Men det går da an å reise langt med fly uten at det betyr at man skal på en "unødvendig" ferietur.

Det er for eksempel mange her i landet som har familie i østen. Det er også mange som jobber i utlandet, og mange benytter faktisk muligheten til å bo en periode i utlandet mens barna er så små, fordi det blir vanskeligere når barna blir størrre.

Og om man skal flytte til f,eks Kualalumpur må man nesten ta fly dit.

Gjest gjest 0
Skrevet

Som det er sagt tidligere ser jeg ingen grunn til å ta med et barn som vil få liten glede av det til thailand, afrika, USA etc,...

Jeg skulle ønske at foreldrene mine hadde spart noen av reisene jeg har vært på til jeg ble gammel nok til å ha noen glede av dem.

Men det er jo egentlig ikke noe galt i å ta med et barn på den ferien man selv ønsker, men vet man at barnet ikke takler en lang reise uten dop synes jeg man bør la være...

Gjest gjest 0
Skrevet
Men det går da an å reise langt med fly uten at det betyr at man skal på en "unødvendig" ferietur.

Det er for eksempel mange her i landet som har familie i østen. Det er også mange som jobber i utlandet, og mange benytter faktisk muligheten til å bo en periode i utlandet mens barna er så små, fordi det blir vanskeligere når barna blir størrre.

Og om man skal flytte til f,eks Kualalumpur må man nesten ta fly dit.

I et slikt tilfelle blir det selvsagt litt annerledes.

Skrevet

Jeg er RYSTET!!!!!

Snakk om å sette egne behov foran barnets! Er det så inni hampen viktig med den ferien at dere vurderer å dope barna deres? Eller-nesten like ille-la de skrike i 14 timer?? Hva er det som går av folk?

Jeg er selv utdannet og jobber innen offentlig helse, og har nærmeste familie innen barnevernet, og vil bare si: DETTE ER GRUNN TIL BEKYMRINGSMELDING HOS BARNEVERNET!!!!

Skjerp dere!

Skrevet
Det er jo ikke snakk om doser som voksne tar her, men doser som er tilpasset barn. Skrikende barn på fly kommer av alt fra redsel til kjedsomhet og tretthet. Det er jo ikke snakk om å dope ned barna her, det er snakk om å gjøre dem i stand til å komme seg igjennom en flytur som tar lang tid og som kan være skremmende og slitsom.

Men hvorfor dra på slike flyturer med små barn, hvis det ikke er nødvendig? Nå skiller jeg mellom flytting, besøking av familie i utlandet og slike ting.. En ferie i Thailand er ikke nødvendig, og jeg synes man bør vente med å ta med barna på slike turer til:

A) De har glede av det

B) De ikke trenger å dopes, for å ikke bli krakilske på flyet!

Skrevet (endret)

Her var det mange pekefingre ute å gikk! Jeg synes hvertfal ikke det er krise å gi barn reisesyketabletter før man skal ut å fly. Jeg ser heller ikke at det er fullstendig krise å reise til Thailand med baby.

Jada, jeg har ikke barn enda, men har da flydd på masse lange strekk hvor det var unger i kabinen. Har aldri latt meg forstyrre av at de gråt en stund, som regel roer ungene seg etterhvert. Vi har hvertfal tenkt å fortsette å reise selv om vi får barn. Selvsagt er det viktig å prøve seg frem, men siden jeg må fly i ca fire timer for å besøke mine foreldre så får jeg sikkert testet det ut ganske fort...

Endret av Caramba
Skrevet

Småbarnsforeldre som drar på ferie er gjerne slitne fra før og sitte med en urolig tass på fanget i 15 timer gjør ikke akkurat saken noe bedre. Og til deg som hadde familie i barnevernet: Jeg har en lederstilling innen barnevernet og dette er ingen sak for barnevernet. Det det er snakk om her er at barnet får noe LETT å sove på slik at barnet har det behageligere i løpet av en lang flyreise. Det blir ofte kjedelig for små barn å sitte stille i 15 timer på samme flekken!

Skrevet

Man kan da ikke slutte å leve bare fordi man har fått barn. Jeg har alltid vært glad i å reise, og har ingen planer om å slutte med det fordi jeg har fått barn. Hvis man skulle ventet til barnet skulle ha glede av det, måtte vi jo ha ventet i hvertfall 7 år!!!Syns virkelig synd på de som ikke kommer seg utenlands på syv år!Sønnen min har allerede vært med på 3 lengre utenlandsreiser, og har kost seg på flyet!Han har faktisk aldri grått ombord på flyet!

Tror det er verre for eldre barn på 5, 6 år å fly.

Gjest bare reis
Skrevet

Hei Jens,

Det går nok greit å ta med seg barnet ditt på en så lang reise.

Flypersonalet vet sikkert også hva som småbarn liker og ikke liker under en sånn reise.

Tror kanskje det barn (og voksne) reagerer mest på er det trykket som kommer i hodet!

Leste det var en som nevnte bomull i ørene, kanskje det hjelper.

Hvis det blir for ille for barnet, så ta med deg reisesyketablett som gjør at barnet blir trøtt, og gi det når det trengs.

Syntes enkelte her overdriver voldsomt om hvor farlig dette er.

Syntes det er forskjell på hver dag og kanskje en gang i året.

Håper du får en fin tur, og ønsker deg lykke til :)

Gjest LoisLane
Skrevet
Syns virkelig synd på de som ikke kommer seg utenlands på syv år!

Ja, livet mitt er helt i ruiner.

Skrevet

Man slutter da vel ikke å leve, selv om man venter noen år med de lengste reisene??

Skrevet
Syns virkelig synd på de som ikke kommer seg utenlands på syv år!

Takk for sympatien, men jeg hadde med min sønn til syden første gang da han var syv år. Før det tilbragte vi alle ferier på hytta eller på camping. Kjempekoselige ferier!

Gjest LoisLane
Skrevet

Alle må få gjøre som de vil, men man trenger ikke å stille seg til doms over andre. Synes jeg hører ramaskriket hvis jeg uttaler at jeg synes synd på de som ikke kan amme...

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Alle må få gjøre som de vil, men man trenger ikke å stille seg til doms over andre. Synes jeg hører ramaskriket hvis jeg uttaler at jeg synes synd på de som ikke kan amme...

:klappe:

Det eneste jeg synes er viktig at hvis man gir råd her inne om hvilke metoder man evt bruker på flyturer er og oppgi alder på barnet.

Jeg stiller ?tegn ved og gi søvndyssende medikamenter til en baby på 7 mnd ( alder på jens sin baby)

Skrevet
Hadde vi  måtte ty til valium, nei da hadde vi heller blitt hjemme!

For en gangs skyld er jeg enig med Gjest!

Gjest Miloine
Skrevet
Så fint at sønnen din har vokst det av seg  :)

Innlegget mitt var slett ikke kritikk til mennesker med barn som sønnen din, jeg kan forstå at man tyr til sånt da - helt forståelig.

:klem:

Skjønte det egentlig, ville bare poengtere hvorfor jeg valgte å gi barne mitt medisiner.

Ja, han har vokst det fra seg, og det er deilig for oss alle. :)

Skrevet (endret)
:klappe:

Det eneste jeg synes er viktig at hvis man gir råd her inne om hvilke metoder man evt bruker på flyturer er og oppgi alder på barnet.

Jeg stiller ?tegn ved og gi søvndyssende medikamenter til en baby på 7 mnd ( alder på jens sin baby)

Enig. Særlig når Felleskatalogen faktisk ikke sier noe om dosering for barn under 1 år. Men KG har slått fast at det er helt ok å gi fremmede folk råd om hvordan man bør benytte legemidler, så da er jo alt i orden.

Endret av Melk
Skrevet (endret)

Jeg regner med at folk som spør her inne er smarte nok til selv å lese pakningsvedlegg for feks reisesyketabletter før de bruker dem på barna sine. Når det gjelder Valium så håper jeg ikke noen gir barn reseptbelagte medisiner uten å spørre en lege først.... (skrives det virkelig ut til små barn?)

Endret av Caramba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...