Gjest Melk Skrevet 6. desember 2005 #61 Skrevet 6. desember 2005 Jeg regner med at folk som spør her inne er smarte nok til selv å lese pakningsvedlegg for feks reisesyketabletter før de bruker dem på barna sine. Når det gjelder Valium så håper jeg ikke noen gir barn reseptbelagte medisiner uten å spørre en lege først. ← Når man leser litt her inne om hva folk spør andre om , så tror jeg slettes ikke man skal regne med slikt.... Det er derfor jeg reagerer. "Lav dose går fint" og andre råd er farlig å gi. Det er en grunn til at slikt skal utskrives av lege, og hva som er "lav dose" kan være en høyst subjektiv oppfattelse.
Caramba Skrevet 6. desember 2005 #62 Skrevet 6. desember 2005 Jo, når det gjelder medisin som valium så synes jeg også det er på kanten å anbefale, men (reseptfrie) reisesyketabletter og nesespray stiller ikke helt i samme klasse. Ellers så er det nok lurest å spørre legen...
Gjest Hege Skrevet 6. desember 2005 #63 Skrevet 6. desember 2005 For å unngå avsporinger i denne tråden er det som går på kritikk til moderering flyttet hit.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #64 Skrevet 6. desember 2005 Som det er sagt tidligere ser jeg ingen grunn til å ta med et barn som vil få liten glede av det til thailand, afrika, USA etc,... Jeg skulle ønske at foreldrene mine hadde spart noen av reisene jeg har vært på til jeg ble gammel nok til å ha noen glede av dem. Men det er jo egentlig ikke noe galt i å ta med et barn på den ferien man selv ønsker, men vet man at barnet ikke takler en lang reise uten dop synes jeg man bør la være... ← Om barnet får glede av dette vet du ingenting om. Hva med foreldrene da, tenk den gelden de vil ha ved å ha med sitt lille barn på tur. Klart de synes det er stas!
Gjest LoisLane Skrevet 6. desember 2005 #65 Skrevet 6. desember 2005 Hva med foreldrene da, tenk den gelden de vil ha ved å ha med sitt lille barn på tur. Klart de synes det er stas! ← Og da er det jo viktigst at de skal få ha "stasen" sin...
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #66 Skrevet 6. desember 2005 Og da er det jo viktigst at de skal få ha "stasen" sin... ← Selvfølgelig. Man er jo en hel familie og vil oppleve nye erfaringer sammen med den nye. Dessuten undervurderer mange i tråden barnas evne til å sanse fra de er veldig små. Lyder, lys, farger, stemninger, prat, fremmede...kontakt med foreldrene i en annerledes setting: alt dette er med på å prege et lite barns erfaringsgrunnlag. Flaten, så snevre dere er.
Gjest Gamle Alex Skrevet 6. desember 2005 #67 Skrevet 6. desember 2005 Og ha med barn på tur ser jeg ikke noe problem i , så lenge de ikke blir stresset av det. Jeg tror personlig jeg hadde synes det hadde vært stressende og ha med minien nå på mange ferier rundt om i verden, men vi ska lda reise på sommerferie i sommer, da er hun litt over året. Alle barn er forskjellige og noen barn er sikkert kjempe greie og ha med.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #68 Skrevet 6. desember 2005 Også må man huske på at det er forskjell på f.eks. å dra til Sommarland og å dra en liten unge med seg på 15 timers flytur tvers over jorda. MEN det viktigste for noen er jo tydeligvis at det er stas å ta barnet med på tur samma faen om det innebærer å tilbringe et halvt døgn ombord på et fly. DET er snevert det.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #69 Skrevet 7. desember 2005 Til deg med ledende stilling i barnevernet: Er det mulig???? Hvordan kan du si dette og samtidig inneha en slik stilling. Nei, det setter jeg i tvil. Til dere som tror resept frie medisiner er ufarlige: Paracet f eks har enormt med bivirkninger og er slett ikke noe å kimse av. Reseptfritt er IKKE likestilt med ufarlig. Folk putter i ungene sine alt mulig, uten å vite hva de gjør....
LilleMy Skrevet 7. desember 2005 #70 Skrevet 7. desember 2005 Ga en gang spanske reisesyketabletter til vesla som jeg håpet hun skulle bli døsig og kanskje sove av. Og joda, døsig ble hun og sov sogar en liten time (av de fire flyturen varte), men ble deretter så SINNA og "rabiat" som jeg ikke har sett verken før eller senere .... Så det har blitt med det forsøket en eneste gang for å si det sånn.....
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #71 Skrevet 7. desember 2005 Har det blitt sånn at vi må kunne ta en pille for alt som kommer i vår vei? Tåler vi ingen ting lenger? Nå har jeg ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke hvor mange som synes det er helt ok å gi beroligende til små barn, men.... sånn rent generelt; man putter ikke i verken seg selv eller ungene kjemikalier i hytt og pine.
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #72 Skrevet 7. desember 2005 Til deg med ledende stilling i barnevernet: Er det mulig???? Hvordan kan du si dette og samtidig inneha en slik stilling. Nei, det setter jeg i tvil. Til dere som tror resept frie medisiner er ufarlige: Paracet f eks har enormt med bivirkninger og er slett ikke noe å kimse av. Reseptfritt er IKKE likestilt med ufarlig. Folk putter i ungene sine alt mulig, uten å vite hva de gjør.... ← Dette har du veldig rett i. Om man visste hvor mange som får alvorlige bivirkninger og faktisk også dør pga av sine reseptbelagte medisiner i løpet av året... og da mener jeg til tross for at medisinene er tatt i henhold til foreskrevet dosering og helt korrekt. Man leker ikke med medisiner. Ting er ikke ufarlig fordi om de er å få kjøpt, det være seg i butikk eller via resept på apotek.
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #73 Skrevet 7. desember 2005 Jeg regner med at folk som spør her inne er smarte nok til selv å lese pakningsvedlegg for feks reisesyketabletter før de bruker dem på barna sine. Når det gjelder Valium så håper jeg ikke noen gir barn reseptbelagte medisiner uten å spørre en lege først.... (skrives det virkelig ut til små barn?) ← Det er faktisk ikke lov å gi reseptbelagte medisiner til andre enn den personen resepten er skrevet ut til. Har jeg paralgin forte i huset, eller valium eller hva som helst, har jeg faktisk ikke lov til å gi dem til noen, verken barn eller voksne. Sånn er det faktisk.
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #74 Skrevet 7. desember 2005 Ellers er jeg litt enig med Fru Stoltenberg da hun sa hos Skavland, at folk i dag gjerne venter så lenge før de får barn at de har vendt seg til et voksenliv som ikke alltid er like lett å kombinere med det å ha barn. Livet deres skal liksom på død og liv fortsette som før de fikk barn, og det kan jo lett gå utover barna da. De helt store reiseopplevelsene ville jeg personlig ha ventet med til ungene var så store at de ikke bare ville ha glede av det der og da, men at de var i stand til å huske opplevelsen senere i livet. Den første ferieopplevelsen jeg kan påstå at jeg husker noe av, var sommeren da jeg var fire år, og det eneste jeg husker var at jeg møtte en flokk kyr da jeg skulle over elva, og ble sur fordi de var i veien for meg. Redd og sur. Når man er liten er det kun ting som gjør spesielt inntrykk som fester seg.
Hu i Svingen Skrevet 7. desember 2005 #75 Skrevet 7. desember 2005 Etter å ha vært på en flytur (blant flere) med en unge som skrek minst halvparten av de tolv timene turen varte så er jeg ikke i tvil; den ungen hadde nok fortrukket å slappe litt bedre av. Trenger jo ikke å dope ungen flat, men det må da være skikkelig fælt for en liten en å ha en sånn opplevelse? Og dessuten; leger er faktisk utdannet til å vurdere hvem som kan ta hvilken medisin (også små barn). *stiller opp som skyteskive*
Gjest Miloine Skrevet 7. desember 2005 #76 Skrevet 7. desember 2005 Ga en gang spanske reisesyketabletter til vesla som jeg håpet hun skulle bli døsig og kanskje sove av. Og joda, døsig ble hun og sov sogar en liten time (av de fire flyturen varte), men ble deretter så SINNA og "rabiat" som jeg ikke har sett verken før eller senere .... Så det har blitt med det forsøket en eneste gang for å si det sånn..... ← etterdønninger, på lik linje med en som er fyllesjuk. jo, faktisk!
Gjest Miloine Skrevet 7. desember 2005 #77 Skrevet 7. desember 2005 Det er faktisk ikke lov å gi reseptbelagte medisiner til andre enn den personen resepten er skrevet ut til. Har jeg paralgin forte i huset, eller valium eller hva som helst, har jeg faktisk ikke lov til å gi dem til noen, verken barn eller voksne. Sånn er det faktisk. ← Ja, sånn er det! Hvis noen eks. skal på reise, og sier til legen at evt. reisesyketablettene er til dem selv, og gir dette til barnet.............ja da, er det en alvorlig feil et sted. Det er ikke lov å bytte medisiner.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #78 Skrevet 7. desember 2005 Og dessuten; leger er faktisk utdannet til å vurdere hvem som kan ta hvilken medisin (også små barn). ← Naturligvis er de det, men det er ikke folk på et anonymt internett forum. Derfor er det farlig om folk begynner å ta råd som "ja kua mi tåler fire valium, derfor gjør babyen din og det" alvorlig..
Gjest gjest1 Skrevet 7. desember 2005 #79 Skrevet 7. desember 2005 Og noen leger er pilletrillere og andre litt mer forsiktige. Noen er oppdaterte, og andre kan det de lærte for tretti år siden. Like mye forskjell på leger som på andre folk.
Gjest 2324 Skrevet 7. desember 2005 #80 Skrevet 7. desember 2005 (endret) Etter å ha vært på en flytur (blant flere) med en unge som skrek minst halvparten av de tolv timene turen varte så er jeg ikke i tvil; den ungen hadde nok fortrukket å slappe litt bedre av. ← Den ungen hadde nok foretrukket å ikke blitt tatt med på en 12 timers flytur! Endret 7. desember 2005 av Milah
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå