Gå til innhold

Dere som har gitt ungene beroligende.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser att flere her har i forbindelse med lange flyturer gitt babyene og ungene deres beroligende medikamenter. Visste ikke att slikt fantes til så små. Er litt nysgjerrig på hva dere har gitt. Kan ikke dette være farlig for små babyer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Leser att flere her har i forbindelse med lange flyturer gitt babyene og ungene deres beroligende medikamenter. Visste ikke att slikt fantes til så små. Er litt nysgjerrig på hva dere har gitt. Kan ikke dette være farlig for små babyer?

Dette tror jeg en skal være uhyre forsiktig med. Må en gi unger beroligende, da må en vurdere om en skal vente til ungene er større med å reise.

Min lege ville iallefall ikke skrevet ut noe slikt til et barn. Da hadde han sagt at de fikk vurdere ferieplanene sine til andre reisemål. Evt vente til ungen mestrer en flytur.

Gjest Very Victoria
Skrevet

Lav dose Valium fungerer bra. Så lenge det skrives ut av lege er det ikke farlig. Et krakilsk barn på fly er ikke noe gøy og man ødelegger flyturen for de andre passasjerene.

Skrevet

Jeg tror nok ikke det er skadelig å gi en lav dose valium til barn ved en eller to anledninger, men jeg kjenner at jeg er veldig imot ideen uansett. Det lengste jeg har reist med barn, var en flyreise som startet halv sju om morgenen, hadde fire flybytter, også var vi fremme i tre-tida på ettermiddagen, og det gikk helt fint. Da var babyen 7 måneder, mulig det er vanskeligere med litt større barn, men jeg tror det lar seg gjøre å reise uten å dope ned barna uansett.

Jeg tror også legen min ville bedt meg om å finne andre reisemåter eller utsette reisen om jeg hadde kommet og bedt om valium til barnet. Heldigvis :)

Skrevet
Lav dose Valium fungerer bra. Så lenge det skrives ut av lege er det ikke farlig. Et krakilsk barn på fly er ikke noe gøy og man ødelegger flyturen for de andre passasjerene.

:overrasket:

Beklager altså men VALIUM?! Til et lite barn!!!!!

For å si det sånn: den lista bør ligge rimelig mye høyere enn at barnet ikke skal bråke så det blir plagsomt for andre passasjerer.

Det finnes jo allergitabletter og reisesyketabletter som barn blir trøtte av. Kanskje er det en bedre løsning. Men aldri uten at lege har sagt at det er greit.

Skrevet

Vi har reist masse med ungene våre helt fra ca 6mndr. alder, har aldri hatt problemer med skriking eller uro på fly.

Hadde vi måtte ty til valium, nei da hadde vi heller blitt hjemme!

Hva gjør dere ellers, hvis poden skriker om natta, på butikken eller i selskap? Doper dere ned da også?!

Skrevet

Valium har jeg aldri gitt Vesla, men har tydd til 1/2 stikkpille med paracet (den for 3-6kg) en gang.

Som sagt et engangstilfelle, og det viste seg i ettertid at ho også var syk :forvirret:

Da ho fikk den stikkpilla var ho 8mnd, skrikende og overtrøtt, og etterhvert med feber, på en flytur som tok 12t mer enn beregnet!

Resultatet av stikkpillen?

Ho fikk roet seg, og fikk etterhvert i seg litt mat og sovet litt. Så da ho våkna igjen, var det bare feberen som måtte behandles :)

Skrevet

:overrasket: Dette kan da ikke være særiøst ment?? *sjokkert*

Er det virkelig noen som gjør dette???

Nei, uff, nå ble jeg helt satt ut... Finner ikke ord..

Benytt andre reisemuligheter eller hold dere hjemme om det ikke fungerer å ta med barnet på fly!!

Ett friskt barn skal da slippe å bli dopet ned, til hvilken pris da, for at familien skal kunne dra på en hyggelig ferietur sammen?! *rister på hodet oppgitt*

...tusler meg ut igjen... Og håper dette ikke er tilfellet..

Skrevet

Vi har reist masse med fly med jenta våres, starta når hun var 6 mnd, nå er hun 4,5 år, og vi har aldri hatt noen problemer. Så jeg har aldri tenkt tanken engang på beroligende.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Valium til en baby på 6 mnd :overrasket: - Ikke gjør det Jens.

flyturen går sikkert bra , ha med mat, vann, leker, smokker. til nød kanskje en paracet

Skrevet

Vi reiste til thailand med tre små som har for vane å bli reisesyke. Vi ble anbefalt av lege å bruke Postafen reisesyketabletter som også virker søvndyssende. Nå er det ikke sånn at ungene var "dopa", men at de gled fort inn i søvn og hadde ingen problemer med å våkne hvis de ville det. Fungerte utmerket for oss..... Og resten av flypassasjerene. :ler: Satt bak en annen trebarns familie der det minste barnet på ca to år skrek hele veien... i femten timer!!! :overrasket:

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Men man gir vel ikke det til barn under ett år?

Skrevet
Men man gir vel ikke det til barn under ett år?

Vår minstemann var ett og et halvt år. Vi konferterte som sagt lege, men tror ikke det skal være noe i veien for det.

Skrevet

Jeg synes det er hårreisende hvis man skulle dope ned barna bare fordi barnet KAN bråke på flyturen. Barnebråk får man tåle, uansett hvor man er.

Skal vi noengang på en flytur, så kommer ikke jeg til å gi mine barn beroligende i tilfelle de skal begynne å bråke.

Det får være måte på.

Man skal ha en skikkelig god grunn for å gi små barn valium e.l. og jeg synes ikke grunnen du oppgir her er god nok.

Skrevet
Valium til en baby på 6 mnd  :overrasket: - Ikke gjør det Jens.

flyturen går sikkert bra , ha med mat, vann, leker, smokker. til nød kanskje en paracet

Og nesespray!

Mange unger som er urolige på flyreiser er det fordi foreldrene ikke tar forholdsregler i forhold til dotter i ørene. Er klart de hyler når det gjør vondt. Man kjøper skikkelig nesespray (ikke saltvann) for barn, og gir før avgang og landing. I tillegg kan man gi pupp eller smokk, tyggegummi til større barn, under avgangen og når flyet begynner å gå ned. Vær ute i god tid og vær godt forberedt. Blir foreldrene stressa blir barna det også, og da blir de lettere missfornøyde.

Skrevet

Hvorvidt en lege annbefaler noe er en ting, men jeg ville da aldri oppfordret andre til å gjøre det samme uten kontakt med en lege når barna er så små!

Mange gode råd her om alternative ting en kan gjøre for å forhindre at barnet blir krakilsk.

Men jeg er fortsatt av den oppfatning at dersom du vet at barnet ditt blir veldig urolig og vanskelig å ha med å gjøre på f.eks. en flytur, så unngå det!! En vil da det beste for barnet, og det er da skal det ikke være behov for slike handlinger!

Skrevet

Valium kan jo også ha motsatt effekt. For meg funker ikke valium, jeg reagerer stikk motsatt...

Hvis en lege sier det er greit, så er det nok det, men jeg ville nok heller gitt reisesyketabletter e.l. som nevnes her

Gjest Gjest_Frøya_*
Skrevet

For en tid siden hadde jeg en tråd om lange flyreiser og barn. Jeg har hatt mange reiser hvor foreldre har deltatt med småbarn. Noen av de har vert en skrekkopplevelse.

Her er det ikke snakk om en tur til Malorca på 4-5 t, men opptil 12-13 timer.

Jeg fikk pepper den gang pga min reaksjon. Måtte tole barn på reiser osv.

Ja, jeg gjør det, men hvor mye skal barna tåle?

Det er eksempel på at foreldre har valgt feil feriemål med sine barn, men de skal ha ferien der uansett.

Har barnet nytte av en slik ferie? Nei, antakelig hatt det like bra i Risør. Ikke vil det huske noe særlig fra ferien heller.

En tur til Malorca kan være langt nok for et barn. Det kan en tur med fly fra Oslo til Trondheim være også. En kort flytur kan barnet tole. Også medpassasjerer.

jeg har ert passasjer på fly i 13 timer med et hylende barn foran meg hele veien. Det var ikke kjekt for noen av oss. Med tidsforskjell, reise på natt og lang flyreise, så blir lunten kort.

Da reisen endelig var over gikk det 1.5 t i kø til pass. Varmt. Ungen var veldig trøtt og mor bar barnet. Mora holdt slutt på å besvime av utmattelse.

De skulle rett og slett på ferie med to barn.

Når noen begynner å snakke om beroligende til barn da blir jeg sint. Da må foreldre tenke på andre reisemål.

Da er det ikke barna som står o fokus, men de selv. De skal gjennomføre det, koste hva koste vil.

Om ikke barnet er istand å gjennomføre en flytur før det har fått beroligende, da skal det ikke reise.

Gjest gjest 0
Skrevet

Terskelen for å gi noen former for medisiner til barn ligger veldig høyt hos meg, men det man må huske på er at det finnes mange mennesker som får reisen sin ødelagt fordi foreldrene ikke har kontroll på dem.

Det aller værste som finnes er krakilske barn! Og det som topper det hele er hvis man i tillegg er syk/sliten osv og man sitter i nærheten av et ustyrlig barn. Hvis man vet barna blir krakilske, finn en annen reisemåte eller reisemål om det er mulig. Eller snakk med lege om tips.

Forøvrig tåler små dyr en kvart valium så jeg ser ingen grunn til at barn skulle det. Likevel ville jeg konfrontert lege først!

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Da sønnen min var mindre, fikk han en allergimedisin som gjordet at han ble trøtt.

(husker ikke hva det het)

Han var jo da ganske hyperaktiv stort sett hele tiden, og denne medisinen fikk jeg av legen (altså på resept)

Dette fikk han først og fremst for at han skulle få sove, fordi han fikk alt for lite søvn sånn ellers i hverdagen.

(altså ikke nødvendigvis kun på en flytur)

Sønnen min var ikke spedbarn da han fikk dette, han var ca. 3 år gammel.

Inntil dette taklet jeg hans væremåte uten noen form for medikamenter.

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...