Gå til innhold

Belinda Jakobsen

Fremhevede innlegg

Skrevet
agitator skrev (På 16.12.2025 den 10.43):

Spør du hva ChatGPT mener.....

Modern Eco Village» (MEV) i Spania er et kontroversielt prosjekt som møter anklager om å være en «scam» eller en høyrisiko-investering. Kritikken retter seg særlig mot den uvanlige leiestrukturen (80-årige leieavtaler, ikke selveie), manglende finansiell åpenhet, svært optimistiske avkastningsløfter (20 % årlig) og en lite transparent ledelse som angivelig filtrerer bort negativ feedback.

Selv om grunnleggerne markedsfører prosjektet som en bærekraftig drøm og livsstil, peker kritikere på betydelige risikofaktorer som værutfordringer, økende kostnader, vanskelig videresalg og internasjonale skatteforhold. Mange mener at kjøpere i realiteten investerer i et konsept om et «intentional community» med uklare eiendomsrettslige forutsetninger – ikke i tradisjonell eiendom.

Viktige bekymringer og kritikkpunkter:

• Leie vs. eierskap: Kjøpere får lange leiekontrakter (80 år), ikke fullt eierskap til tomt, noe som begrenser rettighetene utenlandske kjøpere normalt har i Spania.

• Finansiell åpenhet: Manglende reviderte regnskap og tydelig risikoinformasjon knyttet til løfter om høy avkastning.

• Urealistisk avkastning: Løfter om 20 % årlig avkastning ligger langt over normale spanske nivåer og mangler dokumentasjon. Samtidig tones risiko knyttet til vær, kostnader og lav beleggsgrad ned.

• Uklart juridisk rammeverk: Prosjektet presenteres ikke som tradisjonell eiendom, noe som skaper usikkerhet rundt investeringsbeskyttelse.

• Kontroll av negativ omtale: Det hevdes at kritiske kommentarer og anmeldelser fjernes eller modereres på nett.

• Kulturelle og språklige barrierer: Kommunikasjonen skjer hovedsakelig på fremmedspråk, noe som kan skape avstand til lokalsamfunnet.

• «Rik hippie-boble»: Enkelte, blant annet på Reddit, beskriver prosjektet som et lukket og kostbart miljø, lite integrert lokalt.

Prosjektets visjon (ifølge utviklerne):

• Bærekraftig livsstil: Etablering av et fellesskap med moderne, miljøvennlige boliger, økologisk dyrking og integrert teknologi nær Valencia.

• Intensjonelt fellesskap: Et sted for likesinnede med fokus på velvære, roligere livstempo og fellesskap.

• Unik tilnærming: Kombinasjon av moderne teknologi og tradisjonelle verdier, med prefabrikkerte og bærekraftige byggematerialer for rask og effektiv utbygging.

Hva bør du gjøre hvis du vurderer prosjektet:

• Snakk med advokat: Innhent uavhengig juridisk rådgivning om leiestrukturen og kontraktene.

• Verifiser påstander: Krev reviderte regnskap og dokumentasjon for avkastningsløfter.

• Gjør grundig research: Søk etter uavhengige vurderinger utenfor prosjektets egne kanaler, og sett deg inn i risiko knyttet til klima, skatt og videresalg.

Kort oppsummert: MEV tilbyr en tiltrekkende livsstilsvisjon, men møter betydelig kritikk for svake finansielle og juridiske fundamenter. Mange stiller spørsmål ved om dette er en solid investering – eller et risikofylt drømmeprosjekt.

Wow, 80-årige leieavaler! Jeg lurer på om det er lett å finne denne infoen (gidder ikke lete), men det er jo spesielt da.
En perifer bekjent av meg er interessert i dette prosjektet, og jeg må si at konseptet er attraktivt for meg også, men jeg har bare ingen tro på at det kommer til å spille seg ut slik de forespeiler, eller i det hele tatt kommer til å bli bygget. De har null troverdighet hos meg, men det er jo lett å lyve om grandiose planer. Jeg håper bare at ikke mange ender opp med å tape en masse penger på dette hvis/når det ikke blir noe av.

• Liker 6
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da er de igang igjen på snap 10 000euro for å bli medlem. Easy peasy. Bare STORE DRØMMER - ingenting konkret. Må jo være rik for å ha råd til å tape disse pengene her. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Klementine skrev (45 minutter siden):

Ja, da er de igang igjen på snap 10 000euro for å bli medlem. Easy peasy. Bare STORE DRØMMER - ingenting konkret. Må jo være rik for å ha råd til å tape disse pengene her. 

«A fool and his money are easily parted”.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Screenshot fra den gule appen. Slik som jeg forsto det, er de husene skravert med farge forhåndssolgt.  Ett av dem er Belinda og mannens eget hus. Stor overvekt av en slags rekkehus. Med striper av parker i mellom. Hver park har felles svømmebasseng. Nederst på kartet ligger «sentrum» med butikker, kontorer o.l. 

IMG_9045.png

Endret av Zenhouse
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Hvor ble ECO i ECO-village av lurer jeg på 🤣

• Liker 4
Skrevet

Sjekk insta til Henrik Troy 😄. Belinda har visst uttalt seg om at influencere blir mobbet

• Liker 5
Skrevet

Hun lever jo livet sitt som et barn. 
Null ansvar for økonomi, null husarbeid, sover til hun våkner selv, suller rundt i huset alene og får timene til å gå ved å TUSJE. 

Virkelig life-goals. Den der landsbyen kommer aldri til å bli noe av heller. Det ser fint og flott ut med kontor (som de har finansiert med depositumene på husene de har solgt) men det skjer jo ingen verdens ting i prosessen. Det er mye prat, lite handling. De eier ikke nåla i veggen og landsbyen er bare et dekke for å bygge sitt eget drømmehus. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Kleppmelk skrev (1 time siden):

Hun lever jo livet sitt som et barn. 
Null ansvar for økonomi, null husarbeid, sover til hun våkner selv, suller rundt i huset alene og får timene til å gå ved å TUSJE. 

Virkelig life-goals. Den der landsbyen kommer aldri til å bli noe av heller. Det ser fint og flott ut med kontor (som de har finansiert med depositumene på husene de har solgt) men det skjer jo ingen verdens ting i prosessen. Det er mye prat, lite handling. De eier ikke nåla i veggen og landsbyen er bare et dekke for å bygge sitt eget drømmehus. 

Helt enig. 

Og det kan godt være at dette visningshuset + et par hus til blir bygget, men jeg har ingen tro på at BJ og mannen hennes kommer til å flytte inn. De har på en eller annen merkelig måte klart å blitt frontfigurer for et pyramideopplegg. Det er sjelden bærekraftig i seg selv. Enda sjeldnere er det at BJ og mann er lojale til samme prosjekt, hus, kontor eller hva det skulle være over år. Det er full fart opp - rett ned litt mer diskre før neste drøm blir presentert. 

Og i mellomtiden fargelegges det dagen lang mens en smiler stort og nervøst.... 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Men har de ikke holdt på med dette prosjektet i åresvis?

• Liker 1
Skrevet

Virker som det er fremgang å spore nå? Syns ideen virker bra og håper de får det til. 

• Liker 1
Skrevet
rosererrøde skrev (2 timer siden):

Virker som det er fremgang å spore nå? Syns ideen virker bra og håper de får det til. 

Er ideen og planlagt utførelse faktisk bra? Lokalsamfunnet er tydeligvis ikke enig i det. De bryr seg null om å faktisk integrere seg i, og respektere samfunnet og landet de planlegger å bygge i. Et fullstendig narsissistisk opplegg virker det som på meg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er hun tilbake på daglig basis på snap? 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nytt comeback 🙋🏻‍♀️😂😂 nå virker det som hun har lagt tusjene på hylla- nå er det skriving, ny håndskrift, fyllepenner og spesielle ark som er greia 😆😆🫣

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Påskeferie og god tid = dypdykk på influensere 😆 Har sett noen av videoene hennes og lest meg litt opp på sidene til MEV, og det er bare så innmari mange steder hvor dette kan gå galt! Her er noen av mine tanker og observasjoner: 

• "Building community" er lett å si men utrolig vanskelig å gjøre. Belinda snakker i det vide og det brede om "en annen livsstil" og at det er så mange "like-minded people" som også ønsker dette, men å bygge et lite samfunn fra scratch er nesten umulig, det er noe som må skje organisk. Jeg kan bare se for meg alle konfliktene som kan oppstå av forskjellige grunner: Om søppeltømming, om støy, om hva slags skoler de skal ha, osv. De som flytter dit er folk med penger, de kommer ikke til å finne seg i denne typen community living - de kommer til å klage på alt mulig. (En "standard villa" *begynner* på godt over 7 millioner kroner. Eller, det står 770 000 euro et sted på nettsiden, og 735 000 et annet, så det har ikke engang en klar pris. Man kan få et townhouse med et eneste soverom til så lite som 2 mill kroner, men det er villaene som pushes mest.)
  • Dette har vært nevnt her flere ganger før, men det er tydelig at "den vanlige spanjolen i gata" ikke støtter prosjekter av denne typen - de har nå 1,9 på Google, tror det var så vidt over 2 for en stund siden så det er enda flere som har skrevet hva de mener om dette prosjektet: At det ødelegger naturen, at det er altfor dyrt for faktiske lokale, osv. osv. 
  • Hva skal de som bor der leve av? Hun snakker om remote work, det forstår jeg, og om arbeidsplasser inne i landsbyen, men de arbeidsplassene som skapes er nok ikke jobber beboerne der vil ønske å gjøre: Renhold, servitør, gartner, poolboy, jordbruksarbeider, osv. (Bortsett fra de få som har sagt at de er gartnere eller bønder allerede og vet hvordan man driver landbruk i denne veldig tørre delen av verden.) Jeg kan se for meg at de aller fleste vil ha renholdsservice, for eksempel, og jeg er 100% sikker på at de jobbene vil måtte utføres av folk som bor andre steder, med alt det det medfører av transport osv. Det vil bli som alle andre gated communities rundt omkring i verden, hvor en arbeidsstokk av ofte fattige(re) kvinner kommer om morgenen og gjør alle disse jobbene de selv ikke vil gjøre: vask og renhold, barnepass, osv. før de forlater stedet om kvelden. 
  • Det er mye fokus på at det skal være et sted hvor man skal gå og ikke kjøre bil, men at de har elektriske golf carts man kan bruke for eksempel når det er veldig varmt. I denne delen av Spania så er jo "veldig varmt" en ganske vanlig tilstand, så jeg kan bare se for meg at det blir rift om disse "bilene" og at de vil måtte anskaffe veldig mange flere, eller at folk begynner å kjøpe sine egne. De hun reklamerer for kan kjøre så fort som 40km/t, som er ganske fort når du ønsker et helt gåvennlig samfunn hvor barna skal gå til skolen selv og alt det der. Dette kommer garantert til å bli en greie...
  • De fleste husene er store villaer, men de er SÅ opptatt av community: Sorry, men det henger bare ikke på greip. Du kan ikke bare skape en landsby, dette blir et helt vanlig gated community hvor de aller fleste holder seg hjemme. (På bildene er det veldig lite jernstenger på vinduer osv., men det kommer garantert etter hvert - det er ingen grunn til at dette stedet skal være immunt mot vanlig kriminalitet og innbrudd.)
  • Utdanning: Hun svarer svevende på dette og sier at de har en ansvarlig for utdanning som er i mammaperm, men at de skal ha skoletilbud fra barnehage opp til 12-årsalder. Lurer veldig på hvordan dette skal gjøres, er det privatskoler hvor alle må betale, skal de prøve å få en offentlig spansk skole bygget der, osv. osv. 
  • Maintenance fees: Her skriver de på nettsidene at de skal holde disse svært lave og at de håper at det skal dekkes av inntekter fra forskjellige community businesses, men det skal MYE til for at man tjener så mye på å leie ut lokaler til forskjellige businesses... Eller skal dette være en type "statlig" bedrifter, hvor overskuddet går inn i landsbyen? Et lite kommunistisk prosjekt, lykke til med å finne folk til å drive det. Jeg er sikker på at maintenance fees/fellesutgifter kommer tilå bli høye og at de kommer til å vare. Alt av sikkerhet, veinett, osv. osv. må jo dekkes av noen, og jeg kan ikke på noen måte se for meg at de skal tjene nok penger til å dekke dette. Hun snakker også mye om landbruk og det å være selvforsynt, men selv i Spania, med helt andre kår enn Norge, er jordbruk en bransje med små marginer og hvor man er avhengige av billig arbeidskraft...
  • Dette er ikke noe nytt, men det er absolutt ikke miljøvennlig! Hjelper ikke med "non-toxic materials" når man bygger gigantiske hus, har svømmebasseng og annen luksus, i et naturområde... 
  • Solceller er fortsatt dyrt, det er en grunn til at det ikke har tatt over for fossilt brennstoff... Det må være en voldsom solcellepark om de skal lage all den elektrisiteten folk trenger. Selv om de sier de bygger hus som skal holde seg kjølige om sommeren så er jeg 100% sikker på at folk vil ha AC om sommeren og varme om vinteren, og begge disse krever jo masse elektrisitet. 
  • Noen spør om utleie, og hun sier at det kommer i senere faser. Jeg tror hun har en romantisk forestilling om at alle kjøper for å bo der fast, men de kommer garantert til å slite med at folk vil leie ut, enten lang- eller korttidssleie. Og da er man tilbake til at det er et turiststed, som jo er det hun vil unngå... Mulig de har en klausul om at uttleie ikke er tillatt, men jeg har ikke funnet noe om det. 
  • Hvor mange hus er det egentlig snakk om? 300, 500, 700? Hun bruker mange forskjellige tall når hun snakker og på nettsidene. 
  • I videoene sine snakker hun stadig om at det koster 10 000 euro å bli medlem, men på nettsidene er det tydelig at det koster 15 000. 
  • Generelt mye inkonsistente greier, og så måtte jeg le av de har et banner på nettsiden hvor det står "Memberships Fading Out Summer 2026". Girl, det heter "phasing out", ikke "fading out" 🤪

OK dette ble langt, sorry, men jeg synes det er fascinerende!!

Endret av Kristina
  • Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Jeg ville lese litt mer om Beniarrés, byen som er rett på andre siden av dette reservoiret, og noe av de første som kom opp på Google var denne artikkelen fra Spania-posten fra i går! Interessant: https://spania.no/spania/lokalsamfunnet-vil-stoppe-norsk-okolandsby-hva-innebaerer-byggingen-av-500-boliger/

(Ekstremt dårlig språk, må være en kombo av dårlig oversettelse, AI, og jeg vet ikke hva, men man forstår i alle fall at folk i Planes er veldig skeptiske til prosjektet!)

Legger til denne fra El Pais også, fra tidlig i mars, generelt positiv men det virker ikke som om de har snakket noe særlig med lokalbefolkningen, bare med ordføreren: Norwegian influencer buys failed property development in Spain to build self-sufficient eco community

Endret for å legge til at jeg leste noen flere artikler (oversatt fra spansk) hvor lokalbefolkningen i Planes uttrykker svært stor bekymring. De snakker blant annet om vannmangel, som jo er veldig vanlig i mange deler av Spania. Og Modern Eco Village sine estimater på vannbruk per person er på langt under det som er gjennomsnittet i Valencia-regionen. Så det kommer til å bli et voldsomt trykk på området. Ordføreren er veldig positiv, og mener for eksempel det er bra om barna fra landsbyen kommer til den offentlige skolen i Planes, slik at den får flere elever og ikke blir truet med nedleggelse. Men jeg er sikker på at Belinda & co. ikke vil ha vanlig (streng!) spansk skole, men heller noe litt mer svevende (de har nevnt både Steiner og Montessori som muligheter). Ordføreren sier også at han tror prosjektet vil skape arbeidsplasser, mens de lokale sier det samme som jeg skrev over her, at det i hovedsak vil bli dårlig betalte vaskejobber. 

Endret av Kristina
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det virker som et skikkelig luftslott det der.

• Liker 7
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg stiller meg veldig tvilende til dette prosjektet. Nå vet jeg veldig lite om å å bygge i Spania men i Norge er det omfattende, dyrt og krevende å bare bygge sitt eget hus og her bygger de en hel landsby. Hvem skal bekoste husene i mens de bygges? lønne arbeidere?, bekoste infastruktur etc. På slike store prosjekter er det i hvertfall i Norge vanlig å ha entreprenør som koordinerer alt, det har ikke jeg hørt noe om her men mulig jeg har glippet på noe. Og hvem skal bekoste skoler, barnehager, resturantene , klinikker og alle  de andre tingene de snakker om, mulig dette blir noe av men da blir eg veldig overrasket og jeg stiller meg tvilende til at Belinda og mannen har den kompetansen som skal til for å være med i dette prosjektet her. Jeg har hørt det er en arkitekt med i gruppen men det holder liksom ikke når de andre i gruppen ikke har den faglige kompetansen.

• Liker 2
Skrevet

@Misse 5 Jeg så de hadde en prosjektleder, men vil tro de har en entreprenør også? Men vet ikke helt. Og helt enig, alle disse andre tingene er ikke noe som bare kommer av seg selv! 

Jeg så at hennes insta nå er satt til privat, det samme med Modern Eco Village sin, det kan jo bety ingenting, men vanligvis er det en grunn til at man låser sånn... 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kristina skrev (På 6.4.2026 den 12.13):

Jeg ville lese litt mer om Beniarrés, byen som er rett på andre siden av dette reservoiret, og noe av de første som kom opp på Google var denne artikkelen fra Spania-posten fra i går! Interessant: https://spania.no/spania/lokalsamfunnet-vil-stoppe-norsk-okolandsby-hva-innebaerer-byggingen-av-500-boliger/

(Ekstremt dårlig språk, må være en kombo av dårlig oversettelse, AI, og jeg vet ikke hva, men man forstår i alle fall at folk i Planes er veldig skeptiske til prosjektet!)

Legger til denne fra El Pais også, fra tidlig i mars, generelt positiv men det virker ikke som om de har snakket noe særlig med lokalbefolkningen, bare med ordføreren: Norwegian influencer buys failed property development in Spain to build self-sufficient eco community

Endret for å legge til at jeg leste noen flere artikler (oversatt fra spansk) hvor lokalbefolkningen i Planes uttrykker svært stor bekymring. De snakker blant annet om vannmangel, som jo er veldig vanlig i mange deler av Spania. Og Modern Eco Village sine estimater på vannbruk per person er på langt under det som er gjennomsnittet i Valencia-regionen. Så det kommer til å bli et voldsomt trykk på området. Ordføreren er veldig positiv, og mener for eksempel det er bra om barna fra landsbyen kommer til den offentlige skolen i Planes, slik at den får flere elever og ikke blir truet med nedleggelse. Men jeg er sikker på at Belinda & co. ikke vil ha vanlig (streng!) spansk skole, men heller noe litt mer svevende (de har nevnt både Steiner og Montessori som muligheter). Ordføreren sier også at han tror prosjektet vil skape arbeidsplasser, mens de lokale sier det samme som jeg skrev over her, at det i hovedsak vil bli dårlig betalte vaskejobber. 

Takk for deling av lenker, dette var interessant lesning. Jeg er fortsatt svært skeptisk til at dette kommer til å skje, og er redd de som har forpliktet seg vil tape pengene sine. Håper jeg tar feil.
Jeg strever bare med å forstå at dette ekteparet evner å finansiere og ro noe så stort i land. Men jeg har ikke fulgt med på dem på lenge, for jeg kjente jeg bare ble sur og irritert av det, så kanskje jeg ikke burde uttale meg😁

• Liker 1
Skrevet

Nå har hun funnet et nytt hus som hun vil kjøpe 😳 så hun kan bo litt her og litt der mens de bygger village. For det ligger mellom der de bor nå og village. Lurer på hvem som evt står for den kostnaden.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...