Gå til innhold

Sto opp for meg selv i dag så det sang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lillefinger skrev (1 time siden):

Det jeg sier er at dette med pekefingeren er en uvane som Ts burde legge av seg og kvele ved roten. 

Jeg applauderer at Ts har stått opp for seg selv, og endelig satt grenser👍verbalt.

Men i et samfunn med mange traumatiserte og psykisk syke, så burde man vokte sin egen finger. Legger man seg til en slik uvane, så vifter man den fort i ansiktet på de som ikke går under karakteristikken "normale", ved en senere reaksjon også. Det å gi en slik motreaksjon går ikke under normalen, men for enkelte så vil det desverre være en normal reaksjon. 

En pekefinger trykket opp i ansiktet er uansett aldri en akseptabel oppførsel. Det er en forskjell på avstanden mellom personene når denne blir viftet med, men er avstanden for kort, så vil det av enkelte bli oppfattet som et angrep og få en spontan motreaksjon, selv om den som gir neven tilbake selvfølgelig da også går for langt, og en slik oppførsel bør få konsekvenser. 

Det er en grunn til at det fins terapi for traumer, og aggressiv atferd. 

Jeg har aldri brukt pekefingeren før, så det er nok ikke en vane jeg har. Men når ord i seg selv ikke hjelper, og hun står å gnager deg til du sprekker er jeg egentlig ganske stolt av at jeg ikke sa mer enn- NOK NÅ! 
pekefingeren var et ekstra trykk på NOK!! Det var en mild reaksjon fra min side, og hadde det vært en annen kollega hadde hun ka skje fått ei overhøvling så hun hadde grått av. 
Folk kan ikke dure fram som man vil og skape et dårlig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 20c9a...d03

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet utrolig mye om henne og hva hun holder på med. Hun baksnakker alle til alle- inkludert meg. Jeg har blitt fortalt av andre hva hun sier om meg når jeg ikke er der. Dette har jeg ikke konfrontert henne med, men har snakket med sjefen om det. 
Hun er ikke en person jeg kan konfrontere, da hun lyver seg ut av ting og står der med store øyne og forundret over hva som blir sagt. Hun er manipulerende og alle har gjennomskuet henne for lengst. 
Hun er et stort gnagsår, som ødelegger arbeidsmiljøet. 
Der og da fikk jeg så nok at jeg hadde mest lyst å «riste henne» men jeg sa bare: Nå er det NOK!! Og tok opp fingeren, nettopp fordi hun skulle få seg et støkk og holde still. 
Jeg angrer ikke et sekund, og det er helt nødvendig å sette grenser for slike folk. Å gå inn i en diskusjon er nytteløst med enkelte

Anonymkode: 20c9a...d03

Jeg er enig i at enkelte mennesker nytter det ikke å gå i dialog med, og at å sette ned foten tydelig er viktig. 

Nå gjelder det at du følger opp HVER eneste gang. Bare si rolig : «Ikke snakk sånn til meg». «Jeg aksepterer ikke den tonen du tar» osv. Aldri la det passere.

Anonymkode: 840d8...205

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri brukt pekefingeren før, så det er nok ikke en vane jeg har. Men når ord i seg selv ikke hjelper, og hun står å gnager deg til du sprekker er jeg egentlig ganske stolt av at jeg ikke sa mer enn- NOK NÅ! 
pekefingeren var et ekstra trykk på NOK!! Det var en mild reaksjon fra min side, og hadde det vært en annen kollega hadde hun ka skje fått ei overhøvling så hun hadde grått av. 
Folk kan ikke dure fram som man vil og skape et dårlig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 20c9a...d03

Det er veldig bra at du ikke gjør, og utifra inlegget ditt så tolker jeg det IKKE som at dette er en vane du har. Men jeg advarer deg mot å la fingeren bli en vane/ da det er fort gjort at det blir en uvane og får uante responser.

Og at du ikke sa mer, men klarte å begrense deg til denne ene enkle setningen(sagt med styrke og trøkk), det har du virkelig grunn til å være stolt av. Puss selvtillitsstjerna di og fortsett å vær stolt. 

Det er oftest slike korte meldinger som også blir hørt og tatt til etterretning. 

Nb: Jeg skulle ha skrevet uting i innlegget før, ikke uvane. Jeg skjønner at det var feil ord. Bare ikke la det bli en uvane. 

Endret av Lillefinger
Tilleggsopplysning NB. Rettelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 15.43):

Jeg er den «snille» som aldri sier fra.. det betyr ikke at jeg ikke blir irritert, lei meg, skuffet og sint.. 

Jeg har en kollega som mest sannsynlig sliter med seg selv. Hun er «på» hele tiden. Blander seg inn i alt og alle og skal overkjøre andre. Baksnakker så det synger og skjønner ikke at folk snakker sammen. 
I dag var hun «på» meg og gikk bare å pirket, kommenterte og kom med stikk. 
Prøvde ignorere henne lenge, men til slutt snudde jeg meg.. såg henne rett i øynene og sa: Det er NOK nå!!! mens jeg holdt pekefingeren mot henne. 
Stirret henne i øynene til hun snudde seg og begynte å fikle med noe og småpratet med seg selv da hun gikk. 

Jeg fikk jo helt skjelven, da dette aldri har hendt før.. etter en stund ble hun veldig smiskete og hyggelig. 
Jeg følte jeg sto opp for meg selv, og klarte å legge det bak meg siden jeg sa fra. Det er så mange dager jeg går hjem fra jobb og koker av forbannelse på henne. 

 

Anonymkode: 20c9a...d03

👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er enig i at enkelte mennesker nytter det ikke å gå i dialog med, og at å sette ned foten tydelig er viktig. 

Nå gjelder det at du følger opp HVER eneste gang. Bare si rolig : «Ikke snakk sånn til meg». «Jeg aksepterer ikke den tonen du tar» osv. Aldri la det passere.

Anonymkode: 840d8...205

Støtter denne.

Og trenger du litt ekstra fysisk trykk, så er det effektivt å trampe med en fot samtidig også. Sett foten hardt i gulvet/bakken. Det er et fysisk uttrykk for grenser som alle dyr forstår, og vi er også dyr(selv om mange vil påstå noe annet). Det vil bli oppfattet på en annen måte, og ikke som en pekefinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2022 den 15.43):

Jeg er den «snille» som aldri sier fra.. det betyr ikke at jeg ikke blir irritert, lei meg, skuffet og sint.. 

Jeg har en kollega som mest sannsynlig sliter med seg selv. Hun er «på» hele tiden. Blander seg inn i alt og alle og skal overkjøre andre. Baksnakker så det synger og skjønner ikke at folk snakker sammen. 
I dag var hun «på» meg og gikk bare å pirket, kommenterte og kom med stikk. 
Prøvde ignorere henne lenge, men til slutt snudde jeg meg.. såg henne rett i øynene og sa: Det er NOK nå!!! mens jeg holdt pekefingeren mot henne. 
Stirret henne i øynene til hun snudde seg og begynte å fikle med noe og småpratet med seg selv da hun gikk. 

Jeg fikk jo helt skjelven, da dette aldri har hendt før.. etter en stund ble hun veldig smiskete og hyggelig. 
Jeg følte jeg sto opp for meg selv, og klarte å legge det bak meg siden jeg sa fra. Det er så mange dager jeg går hjem fra jobb og koker av forbannelse på henne. 

 

Anonymkode: 20c9a...d03

Så bra! Jeg er som deg, tier og møter folk med et åpent sinn. Jeg sier lite, overkjører ingen, lytter, takker for andres hjelp/tid og unnskylder meg for feil. Tar mildt sagt liten plass, noe enkelte kan å sko seg på. 

Dessverre står jeg på randen til å eksplodere også. Har en kontrollerende kollega som jeg kommer til å klikke på. Jeg er en voksen dame som kunne hatt en bedre stilling enn hun noen gang vil få og har i dag kommet like langt til tross for å være mye yngre, allikevel sjefer hun som om jeg var et barn. En annen kollega er så nysgjerrig at hun sikkert sitter i buskene rundt huset mitt og følger med på privatlivet mitt på kveldstid. Hun skal også formane som om jeg var et barn. Fortelle hva lille meg bør og ikke bør gjøre, basert på sin lille snevre verden. 

Anonymkode: 88ab7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott!  Min erfaring er at det sjelden hjelper å ta opp sånne problemer via leder.  Man må konfrontere der og da.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 2.11.2022 den 22.16):

Flott!  Min erfaring er at det sjelden hjelper å ta opp sånne problemer via leder.  Man må konfrontere der og da.  

 

min erfaring ved sånne anledninger er at du blir kalt til kontoret for alvorsprat når du har utagert ovenfor kollegaer som har opptrådt usmakelig.

Anonymkode: 31f31...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

min erfaring ved sånne anledninger er at du blir kalt til kontoret for alvorsprat når du har utagert ovenfor kollegaer som har opptrådt usmakelig.

Anonymkode: 31f31...41f

Da er du heldig som har hatt ledere som har hatt mot nok til å ta for seg mobbere.  Jeg har sett veldig mange som ikke har det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har full forståelse for måten du gav beskjed.. usikker på om det er den rette dog. selv tror eg kanskje du ville fått mer respekt, og blitt hørt, om du tok det på to mannshand, senere på dagen eller på slutten av dagen. når du er rolig og fått ting litt på avstand. . «hør her, eg liker ikke måten du snakker til meg og andre på .alle gjør så godt de kan, og mer kan du faktisk ikke forlange...» noe i den dur? der er viktig for det har noe med trivsel og godt arbeidsmiljø å gjøre.. ja. eg vet det er enklere sagt enn gjort. spent å høre hvordan du har det etterpå. om det hjalp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så bra, TS! Gjennom år i arbeidslivet så har jeg observert at der og da tilsnakk alltid funger best i stedet for å måtte ta alt via leder eller HR. Disse skal man bruke til problemer som går direkte på jobb, og ikke væremåte hos kollegaer. Det at du klarte å si fra så direkte setter deg i respekt, ikke bare hos denne kollegaen, men hos alle i teamet ditt 👏

Å gå til leder med sånne ting blir alltid til en "hun sa/hun sa" (for det er dessverre ofte kvinner som holder på sånn) som kan dra ut, føre til sykemeldinger og til syvende og sist ramme deg selv. 

Folk må slutte å være så konfliktsky i møte med slike væremåter. Sett de på plass direkte. 

Anonymkode: b2eb7...31d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...