Gå til innhold

Sto opp for meg selv i dag så det sang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt det ikke var meg da. Den fingeren tåler jeg ikke, fått den i fjeset hele oppveksten uten grunn. Man kan si ifra uten å peke på folk. Husk, kun en finger peker mot den andre, de andre fingrene mot deg selv. Men fint for deg at du føler at du utrettet noe. Ord og hvordan du sier ifra betyr mer enn fakter. Jeg tenker at om du senker deg til den andres nivå, så er du selv der de er. 

Anonymkode: 69f91...8b0

Makan til svada og "liksomsannheter". Fant du den på "Kloke ord - Sitater og ordtak" eller noe sånt på FB? 😂

Jeg ser for øvrig ikke helt relevansen av at du har følt deg urettferdig behandlet i oppveksten. Hva har det med TS' situasjon å gjøre? At en pekefinger i fjeset var ubegrunnet i ditt tilfelle betyr ikke at den var ubegrunnet her. 

Anonymkode: 19bdb...cc2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼Godt jobba! Så bra ! 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Se din egen verdi og ikke la deg tråkke på . Ikke minst fortsett å vær stolt over at du sa ifra . Nok er nok ! 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragon skrev (8 minutter siden):

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼Godt jobba! Så bra ! 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Se din egen verdi og ikke la deg tråkke på . Ikke minst fortsett å vær stolt over at du sa ifra . Nok er nok ! 

Ja, nok er nok når folk går etter deg på den måten. For å trives på jobb må en si fra og stå opp for seg selv. Ellers også. 
Det er utrolig vanskelig å si fra, da en er redd for å såre eller skape dårlig stemning. Men noen ganger må man bare si nok, for å ikke bukke under selv. 

Anonymkode: 20c9a...d03

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt det ikke var meg da. Den fingeren tåler jeg ikke, fått den i fjeset hele oppveksten uten grunn. Man kan si ifra uten å peke på folk. Husk, kun en finger peker mot den andre, de andre fingrene mot deg selv. Men fint for deg at du føler at du utrettet noe. Ord og hvordan du sier ifra betyr mer enn fakter. Jeg tenker at om du senker deg til den andres nivå, så er du selv der de er. 

Anonymkode: 69f91...8b0

🙄

TS, godt jobbet!

Anonymkode: e2f15...273

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun ikke tar til seg normale beskjeder, så får hun tåle "pekefingeren".

Bra, TS! Håper denne beskjeden "kom frem"!

Anonymkode: 1a108...fbd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sykehjem

Anonymkode: 20c9a...d03

Hvorfor er jeg ikke overrasket… Er det ikke dessverre ofte slik på sykehjem og andre eldrehjem, altså dårlig miljø, sure kjerringer og baksnakking? Bra du sa ifra, TS. Det hun gjør er ikke greit.

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er den «snille» som aldri sier fra.. det betyr ikke at jeg ikke blir irritert, lei meg, skuffet og sint.. 

Jeg har en kollega som mest sannsynlig sliter med seg selv. Hun er «på» hele tiden. Blander seg inn i alt og alle og skal overkjøre andre. Baksnakker så det synger og skjønner ikke at folk snakker sammen. 
I dag var hun «på» meg og gikk bare å pirket, kommenterte og kom med stikk. 
Prøvde ignorere henne lenge, men til slutt snudde jeg meg.. såg henne rett i øynene og sa: Det er NOK nå!!! mens jeg holdt pekefingeren mot henne. 
Stirret henne i øynene til hun snudde seg og begynte å fikle med noe og småpratet med seg selv da hun gikk. 

Jeg fikk jo helt skjelven, da dette aldri har hendt før.. etter en stund ble hun veldig smiskete og hyggelig. 
Jeg følte jeg sto opp for meg selv, og klarte å legge det bak meg siden jeg sa fra. Det er så mange dager jeg går hjem fra jobb og koker av forbannelse på henne. 

 

Anonymkode: 20c9a...d03

Veldig bra at du stod opp for deg selv og sa ifra, men den fingeren kunne du ha spart deg for. Legg det på minnet til neste gang/situasjon. Det holder å si: Det er NOK, NÅ!

Vifter du den fingeren i ansiktet på "feil" person, så risikerer du å få en knytteneve i retur. For enkelte så vil det være en spontan traumereaksjon, desverre, og en reaksjon i selvforsvar. Jeg kjenner mange som ville være troende til å gi deg en uppercutt.

Jeg tenker at det blir lettere neste gang, og at du ikke lar det gå like langt før du setter grenser. 

Uppercut (tidligere kjent som undercut; noen ganger også referert til som upper) er et slag som brukes i boksing som beveger seg langs en vertikal linje ved motstanderens hake eller solar plexus. Det er, sammen med krysset, en av de to hovedstøtene som teller i statistikken som kraftslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når hun ikke tar til seg normale beskjeder, så får hun tåle "pekefingeren".

Bra, TS! Håper denne beskjeden "kom frem"!

Anonymkode: 1a108...fbd

 

Lillefinger skrev (Akkurat nå):

Veldig bra at du stod opp for deg selv og sa ifra, men den fingeren kunne du ha spart deg for. Legg det på minnet til neste gang/situasjon. Det holder å si: Det er NOK, NÅ!

Vifter du den fingeren i ansiktet på "feil" person, så risikerer du å få en knytteneve i retur. For enkelte så vil det være en spontan traumereaksjon, desverre, og en reaksjon i selvforsvar. Jeg kjenner mange som ville være troende til å gi deg en uppercutt.

Jeg tenker at det blir lettere neste gang, og at du ikke lar det gå like langt før du setter grenser. 

Uppercut (tidligere kjent som undercut; noen ganger også referert til som upper) er et slag som brukes i boksing som beveger seg langs en vertikal linje ved motstanderens hake eller solar plexus. Det er, sammen med krysset, en av de to hovedstøtene som teller i statistikken som kraftslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hele tiden gjør det motsatte av hva hun får beskjed om så håper jeg dere skriver avvik på henne. Dette må Jo gå hardt ut over sikkerheten til pasientene. 

Anonymkode: 4f242...83a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefinger skrev (4 timer siden):

Vifter du den fingeren i ansiktet på "feil" person, så risikerer du å få en knytteneve i retur

Nå får du gi deg! Normale folk går ikke rundt og slår andre på jobb! Du behøver ikke gjøre det vanskeligere for ts å stå opp for seg selv neste gang! Hadde noen klinka meg ned fordi jeg pekte på dem hadde det blitt dyrt for dem!

Anonymkode: 166b1...b80

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!! Og det var ikke å overreagerer. Det er bare å fortsette med dette. Dårlig oppførsel skal ha konsekvenser. 

Anonymkode: 16a2e...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er den «snille» som aldri sier fra.. det betyr ikke at jeg ikke blir irritert, lei meg, skuffet og sint.. 

Jeg har en kollega som mest sannsynlig sliter med seg selv. Hun er «på» hele tiden. Blander seg inn i alt og alle og skal overkjøre andre. Baksnakker så det synger og skjønner ikke at folk snakker sammen. 
I dag var hun «på» meg og gikk bare å pirket, kommenterte og kom med stikk. 
Prøvde ignorere henne lenge, men til slutt snudde jeg meg.. såg henne rett i øynene og sa: Det er NOK nå!!! mens jeg holdt pekefingeren mot henne. 
Stirret henne i øynene til hun snudde seg og begynte å fikle med noe og småpratet med seg selv da hun gikk. 

Jeg fikk jo helt skjelven, da dette aldri har hendt før.. etter en stund ble hun veldig smiskete og hyggelig. 
Jeg følte jeg sto opp for meg selv, og klarte å legge det bak meg siden jeg sa fra. Det er så mange dager jeg går hjem fra jobb og koker av forbannelse på henne. 

 

Anonymkode: 20c9a...d03

Bra jobba 💪

Anonymkode: a66a8...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bra!! Og det var ikke å overreagerer. Det er bare å fortsette med dette. Dårlig oppførsel skal ha konsekvenser. 

Anonymkode: 16a2e...fb9

Jeg vet utrolig mye om henne og hva hun holder på med. Hun baksnakker alle til alle- inkludert meg. Jeg har blitt fortalt av andre hva hun sier om meg når jeg ikke er der. Dette har jeg ikke konfrontert henne med, men har snakket med sjefen om det. 
Hun er ikke en person jeg kan konfrontere, da hun lyver seg ut av ting og står der med store øyne og forundret over hva som blir sagt. Hun er manipulerende og alle har gjennomskuet henne for lengst. 
Hun er et stort gnagsår, som ødelegger arbeidsmiljøet. 
Der og da fikk jeg så nok at jeg hadde mest lyst å «riste henne» men jeg sa bare: Nå er det NOK!! Og tok opp fingeren, nettopp fordi hun skulle få seg et støkk og holde still. 
Jeg angrer ikke et sekund, og det er helt nødvendig å sette grenser for slike folk. Å gå inn i en diskusjon er nytteløst med enkelte

Anonymkode: 20c9a...d03

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillefinger skrev (9 timer siden):

Vifter du den fingeren i ansiktet på "feil" person, så risikerer du å få en knytteneve i retur. For enkelte så vil det være en spontan traumereaksjon, desverre, og en reaksjon i selvforsvar. Jeg kjenner mange som ville være troende til å gi deg en uppercutt.

 

Samtidig er forhåpentligvis ikke de som har opplevd for mye urettferdig tilsnakk i oppveksten, så konstant kritisk til andre at de er i målgruppen for en pekefinger fra en ellers konfliktsky person.  

Hvis vi snakker om traumereaksjoner i den grad at man blir voldelig av tilsnakk, lurer jeg på hva slags reaksjon som ville kommet av å bli fotfulgt og forstyrret med konstant gnag slik TS her ble. Her kan veien bli kort fra arbeidskonflikt til anmeldelse.

Endret av Hactar
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bra!! Og det var ikke å overreagerer. Det er bare å fortsette med dette. Dårlig oppførsel skal ha konsekvenser. 

Anonymkode: 16a2e...fb9

Hadde hun bare forstått det. Hun har holdt på slik i mange år, også på andre avdelinger hun har jobbet. Sjefen er jo klar over det og ved flere anledninger har sjefen måtte satt henne på andre avdelinger da det er håpløst for folk å jobbe sammen med henne. 
Men hun fortsetter. Det går liksom ikke inn. Jeg for min del kommer til å gjøre jobben min, være profesjonell og ha minst mulig med henne å gjøre 

Anonymkode: 20c9a...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Godt det ikke var meg da. Den fingeren tåler jeg ikke, fått den i fjeset hele oppveksten uten grunn. Man kan si ifra uten å peke på folk. Husk, kun en finger peker mot den andre, de andre fingrene mot deg selv. Men fint for deg at du føler at du utrettet noe. Ord og hvordan du sier ifra betyr mer enn fakter. Jeg tenker at om du senker deg til den andres nivå, så er du selv der de er. 

Anonymkode: 69f91...8b0

Skjønner forsåvidt godt hva du mener. Men når personen blir snakket til av flere. Og istedenfor tar seg sammen og heller går i offer rollen, så tenker jeg ,nok nå og en pekefinger mot henne er en grei måte å si fra på. Vanskelig å gå i offer rollen på den. Dessuten så lager hun mye krøll, om hun sette kolleger opp mot hverandre og baktaler. 

Anonymkode: 04738...b9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lillefinger
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå får du gi deg! Normale folk går ikke rundt og slår andre på jobb! Du behøver ikke gjøre det vanskeligere for ts å stå opp for seg selv neste gang! Hadde noen klinka meg ned fordi jeg pekte på dem hadde det blitt dyrt for dem!

Anonymkode: 166b1...b80

Det jeg sier er at dette med pekefingeren er en uting som Ts burde legge av seg og kvele ved roten. 

(Jeg skrev uvane istedenfor uting i denne setningen over, først, det er redigert nå).

Jeg applauderer at Ts har stått opp for seg selv, og endelig satt grenser👍verbalt.

Men i et samfunn med mange traumatiserte og psykisk syke, så burde man vokte sin egen finger. Legger man seg til en slik uvane, så vifter man den fort i ansiktet på de som ikke går under karakteristikken "normale", ved en senere reaksjon også. Det å gi en slik motreaksjon går ikke under normalen, men for enkelte så vil det desverre være en normal reaksjon. 

En pekefinger trykket opp i ansiktet er uansett aldri en akseptabel oppførsel. Det er en forskjell på avstanden mellom personene når denne blir viftet med, men er avstanden for kort, så vil det av enkelte bli oppfattet som et angrep og få en spontan motreaksjon, selv om den som gir neven tilbake selvfølgelig da også går for langt, og en slik oppførsel bør få konsekvenser. 

Det er en grunn til at det fins terapi for traumer, og aggressiv atferd. 

Endret av Lillefinger
Rettelse, les i parentes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å stå opp for seg selv, men man bør bruke ord. Å stikke en pekefinger opp i ansiktet på andre voksne mennesker er helt uakseptabel oppførsel i min verden.

Anonymkode: 4c102...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillefinger

Jeg vil også applaudere deg,Ts, for at du holdt deg til en enkelt setning, og ikke utbroderte denne i en lang tirade/ gikk til verbalt angrep med store ord.

Det er veldig konstruktivt at du stod opp for deg selv, og veldig bra at du bare sa "Det er NOK, NÅ. 

Fortsett å sett grenser👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sykehjem

Anonymkode: 20c9a...d03

Æsj. Da burde hun hatt sparken. Minner meg om en ekkel kollega jeg hadde på sykehuset. Håper hun er pensjonert nå. Ekkel kjerring.

Anonymkode: a1899...de5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...