Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?

Kardemommete

Anbefalte innlegg

Samfunnsdebatt skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/orderud-_-det-uloste-trippeldrapet-1.14250335

Veronica kom til gården som praktikant. Hun og Per ble kjærester i løpet av noen uker, og etter noen måneder giftet de seg.

«Siden Per drev gården, antok Veronica at han eide den. Men det viste seg at faren fortsatt var eier. Per mente den gamle hadde lovet at han skulle få gården mer eller mindre gratis. Nå ville faren ha penger, slik at også søsteren Anne skulle få arv.»

Må si denne historien er som en skikkelig krimbok 😅😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 hours ago, RunM said:

Bitene passer best sammen om Kristin og Veronica var skytterene. Da trenger man ikke å se bort fra noe. 

Men det er vel først og fremst Lars og Kristin som prater inn Veronica og Per?

Lars og Kristin ser ut til å ha sine fingeravtrykk på alle attentatene, og det er de som er våpen erfarne. Det er også bare de som ser ut som de har alibi for drapsnatten, men jeg vil ikke kalle digitale spor fra internett trafikk og mobil bruk for vanntette alibi. Hvis Veronica og Kristin utførte drapene, så ville vel Veronica også sørget for at det var digitale spor hun kunne bruke som alibi for drapsnatten. 

Slik jeg oppfatter det, så ser det ut som påtalemyndigheten tidlig mente at det ikke var mulig å dømme Lars og Kristin for drapene, men valgte så å tiltale for medvirkning / planlegging, og da måtte de ta med Veronica og Per.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at så mange faller for at Per er uskyldig. Er det utseende man dømmer etter? Hvordan han fremstår?

Når har i så fall slike ting tydet på skyld/uskyld? 

Eller tror man blindt på hva han sier? En mann som har løyet og fastholdt løgnene sine helt til det ikke gikk lenger?

Naivt. 

Det har vært en del saker hvor sønner/døtre har drept foreldrene sine. Få av dem har vært kriminelle på forhånd. 

Veldig naivt også å anta at kun Kristin og Lars hadde noe med saken å gjøre, de som hadde minst å vinne på drapene skulle stå bak?

Og de to som hadde veldig mye å vinne på drapene, nei de er så uskyldsrene atte!

Jojo, månen er en gul ost også. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side er det mest mengden av indisier og fravær av indisier for de ulike involverte, som peker mot Lars og Kristin. 180 samtalen peker mot Lars som en av skytterne. Det er forøvrig en veldig absurd samtale som kan indikere at personen er rus bruker. 

Jeg spekulere selvfølgelig her med mine innlegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trioving skrev (59 minutter siden):

Slik jeg oppfatter det, så ser det ut som påtalemyndigheten tidlig mente at det ikke var mulig å dømme Lars og Kristin for drapene, men valgte så å tiltale for medvirkning / planlegging, og da måtte de ta med Veronica og Per.

Men L og K hadde ikke hatt noen grunn hil å drepe, uten motivet til Per. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (1 time siden):

Det er merkelig at så mange faller for at Per er uskyldig. Er det utseende man dømmer etter? Hvordan han fremstår?

Når har i så fall slike ting tydet på skyld/uskyld? 

Eller tror man blindt på hva han sier? En mann som har løyet og fastholdt løgnene sine helt til det ikke gikk lenger?

Naivt. 

Det har vært en del saker hvor sønner/døtre har drept foreldrene sine. Få av dem har vært kriminelle på forhånd. 

Veldig naivt også å anta at kun Kristin og Lars hadde noe med saken å gjøre, de som hadde minst å vinne på drapene skulle stå bak?

Og de to som hadde veldig mye å vinne på drapene, nei de er så uskyldsrene atte!

Jojo, månen er en gul ost også. 

Er det ikke naivt å tro at den som har sterkest motiv automatisk har gjort det? Det er andre ting enn sterkest motiv som spiller inn, det er personlighet, og terskel for hva man er villig til å gjøre for å oppnå noe man ønsker. 

Og utseendet og atferden til Per har vel vært alt annet enn fordelaktig for saken hans, han kommer svært dårlig ut av det med tanke på oppførsel og fremtoning både før og etter drapene. Den som dro nytte av hvordan hun fremstod i rettssalen var først og fremst Kristin. 

Jeg forstår at vi er uenige her og jeg vet ikke hvem som har rett, men det er så mange ting som peker i retning Kristin (og Lars i noen grad) og en tredjeperson at jeg håper saken blir gjenopptatt og at man kan få mer klarhet enn det som foreligger i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsdebatt skrev (2 timer siden):

Men L og K hadde ikke hatt noen grunn hil å drepe, uten motivet til Per. 

Det er ikke sikkert Per dreper selv om han har motiv. Kristin har motiv gjennom Per og hun var handlekraftig. Lars tror jeg ikke var med på drapene ut over at han kanskje visste og kanskje skaffet ting som ble brukt. 

Endret av Kranken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (9 timer siden):

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/8R5mA/kristin-sa-hun-skjoet

I en dramatisk og ny opplysning i Nes herredsrett i dag sa Lars Grønnerød at Kristin Kirkemo Haukeland truet med "å skyte ham bakfra slik hun gjorde med de der oppe".

I tillegg til å knytte Kristin til selve drapshandlingen, har Grønnerød i retten i dag sagt at Kristin skrøt av at hun sto bak attentatene mot Anne Orderud Paust og at hun skulle få penger og en leilighet fra Per og Veronica Orderud for å utføre attentatene.

I retten i dag har Lars Grønnerød også sagt at Per Orderud ville ha tak i en Uzi maskinpistol.

- mye info i artikkelen her

Problemet med Lars, hvis man kan si det sånn, er at han gikk mye frem og tilbake i hva han påstod var sant og derfor er det vanskelig å vite hva som faktisk var sant. Det er veldig sannsynlig at Lars var 180 mannen, som det kommer frem i boka om drapene på Orderud, og jeg tror han visste ganske mye. 

Endret av Kranken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (12 minutter siden):

Problemet med Lars, hvis man kan si det sånn, er at han gikk mye frem og tilbake i hva han påstod var sant og derfor er det vanskelig å vite hva som faktisk var sant. Det er veldig sannsynlig at Lars var 180 mannen, som det kommer frem i boka om drape på Orderud, og jeg tror ha  visste ganske mye. 

Det samme var problemet med Per og Veronica, de løy lenge før de innrømte sannheten. Så hvordan skal man da faktisk vite hva som er sant av det de sier?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (23 minutter siden):

Er det ikke naivt å tro at den som har sterkest motiv automatisk har gjort det? Det er andre ting enn sterkest motiv som spiller inn, det er personlighet, og terskel for hva man er villig til å gjøre for å oppnå noe man ønsker. 

Og utseendet og atferden til Per har vel vært alt annet enn fordelaktig for saken hans, han kommer svært dårlig ut av det med tanke på oppførsel og fremtoning både før og etter drapene. Den som dro nytte av hvordan hun fremstod i rettssalen var først og fremst Kristin. 

Jeg forstår at vi er uenige her og jeg vet ikke hvem som har rett, men det er så mange ting som peker i retning Kristin (og Lars i noen grad) og en tredjeperson at jeg håper saken blir gjenopptatt og at man kan få mer klarhet enn det som foreligger i dag. 

Jeg går mest ut fra hva som faktisk kom frem under rettsaken, det var det som overbeviste meg. 

Hvem som kom best ut av oppførsel og fremtoning kommer an på øynene som ser, det vil skille seg sterkt fra person til person. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (22 minutter siden):

Jeg går mest ut fra hva som faktisk kom frem under rettsaken, det var det som overbeviste meg. 

Hvem som kom best ut av oppførsel og fremtoning kommer an på øynene som ser, det vil skille seg sterkt fra person til person. 

Jeg går også ut fra hva som kom frem under rettssaken. Artig at det er flere såpass gamle her. Helt enig i at det kommer an hvordan en ser det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (26 minutter siden):

Det samme var problemet med Per og Veronica, de løy lenge før de innrømte sannheten. Så hvordan skal man da faktisk vite hva som er sant av det de sier?

Jeg er ikke uenig i det, og derfor håper jeg saken kommer opp igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig i det, og derfor håper jeg saken kommer opp igjen. 

Så du mener det kan komme frem hva som er sant nå?

Det tviler jeg sterkt på, så like greit at saken ikke kommer opp igjen, jeg tror de riktige er dømt.  

Har et lite håp om at kanskje Kristin skriver en ny bok om noen år og forteller alt, men det er vel lite sjanse for det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frida skrev (1 minutt siden):

Så du mener det kan komme frem hva som er sant nå?

Det tviler jeg sterkt på, så like greit at saken ikke kommer opp igjen, jeg tror de riktige er dømt.  

Har et lite håp om at kanskje Kristin skriver en ny bok om noen år og forteller alt, men det er vel lite sjanse for det. 

Jeg tror det, fordi jeg tror løsningen er Kristin pluss en eller to til som ikke er dømt, men vi får se. Det er vel greit om noen av de dømte, hvis de er uskyldige, kan frifinnes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det, fordi jeg tror løsningen er Kristin pluss en eller to til som ikke er dømt, men vi får se. Det er vel greit om noen av de dømte, hvis de er uskyldige, kan frifinnes? 

Så Per og Veronica er uskyldige, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (10 minutter siden):

Så Per og Veronica er uskyldige, tror du?

Jeg vet ikke. Jeg tror de kan ha snakket om at de ønsket dem døde uten plan om å gjennomføre, og at Kristin gjennomførte på egenhånd ved hjelp av noen andre. Eventuelt om de er innblandet. Men jeg tror mest på det første. Men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kranken skrev (34 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg tror de kan ha snakket om at de ønsket dem døde uten plan om å gjennomføre, og at Kristin gjennomførte på egenhånd ved hjelp av noen andre. Eventuelt om de er innblandet. Men jeg tror mest på det første. Men jeg vet ikke. 

Jaja, vi kan jo være enige om å være veldig uenige! 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
Samfunnsdebatt skrev (12 timer siden):

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/8R5mA/kristin-sa-hun-skjoet

I en dramatisk og ny opplysning i Nes herredsrett i dag sa Lars Grønnerød at Kristin Kirkemo Haukeland truet med "å skyte ham bakfra slik hun gjorde med de der oppe".

I tillegg til å knytte Kristin til selve drapshandlingen, har Grønnerød i retten i dag sagt at Kristin skrøt av at hun sto bak attentatene mot Anne Orderud Paust og at hun skulle få penger og en leilighet fra Per og Veronica Orderud for å utføre attentatene.

I retten i dag har Lars Grønnerød også sagt at Per Orderud ville ha tak i en Uzi maskinpistol.

- mye info i artikkelen her

Han pekte også direkte på Per og Veronica og sa at det var de som visste hva som skjedde der oppe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (På 2.2.2023 den 18.10):

Nei, Per og Veronica var ikke i noe rusmiljø. Kristin og Lars derimot, sistnevte ble vel omtalt som «eksnarkoman», uten at jeg husker detaljene rundt ham og dette.

Veronica ruste seg både før og etter dommen. Hun ble tilogmed flyttet til et annet fengsel pga inntak av amfetamin. Dette er det få medier som har skrevet om, men kan se om jeg finner kildene. Kristin var heavy rusmisbruker, men folk flest vet ikke at Veronica også brukte av og til. 

Endret av miss spjåk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...