Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?


Kardemommete

Anbefalte innlegg

On 10/28/2022 at 1:08 PM, kar90 said:

Fordi saken er belyst. En av gjerningsmennene er dø, en er ferdigsonet og lagt saken bak seg, og to av dem samler fortsatt inn penger fra familie, venner og slekt og andre nyttige idioter for å male over skylden sin etter å ha sonet ferdig. Det er ikke noe mer å gå på.

Til skilnad fra Tengs og Baneheiasaken så har ikke de skyldige noe alibi og de har ikke noe manglende motiv og mange av de som har pekt på deres skyld er folk som står nær dem/hatt noe med dem å gjøre på daglig basis, og ikke kun politi som forsøker å få den første skyldige.

Per Orderud skal aldri ha noen erstatning eller gjenreisning.

Mistenkte skal ikke være nødt til å bevise sin uskyld.

Det er politiet som skal måtte bevise skyld for å få dom.

Manglende alibi, eventuelle økonomiske motiv og dårlig forhold til andre holder ikke som bevis i en ekte rettsstat.

Mye er merkelig. DNA-spor fra barnåler ble nektet reanalyse. Ingen av de fire ble dømt for drap, alle for medvirkning. Den ene av de tre drepte, Per O. sin søster jobbet høyt oppe i forsvarsdepartementet og fant ett år før hun ble drept en udetonert bombe festet under bilen sin. Leiligheten hun og mannen bodde i ble forsøkt påtent. Begge disse episodene var i mediene før Orderud-drapene. Hennes mann døde bare uker før hun ble drept, visstnok av kreft og visstnok etter et (mistenkelig?) kort sykeleie. De var begge diplomater utstasjonert bl.a. i New York. Det er nokså kjent at noen ganger er diplomatstatus dekke for etteretningsvirksomhet/spionasje og den norske E-tjenesten har ikke villet utlevere hva de vet om om ting rundt perioden for hendelsene til Stortingets kontrollutvalg. NRKs Brennpunkt spekulerte i om ekteparet hadde tilknytning til etteretning og krigen på Balkan. Da kan de ha pådratt seg hevn eller blitt bragt til taushet av mørke krefter som mente de visste for mye.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

LCFA skrev (På 23.2.2023 den 3.07):

Mistenkte skal ikke være nødt til å bevise sin uskyld.

Det er politiet som skal måtte bevise skyld for å få dom.

Manglende alibi, eventuelle økonomiske motiv og dårlig forhold til andre holder ikke som bevis i en ekte rettsstat.

Mye er merkelig. DNA-spor fra barnåler ble nektet reanalyse. Ingen av de fire ble dømt for drap, alle for medvirkning. Den ene av de tre drepte, Per O. sin søster jobbet høyt oppe i forsvarsdepartementet og fant ett år før hun ble drept en udetonert bombe festet under bilen sin. Leiligheten hun og mannen bodde i ble forsøkt påtent. Begge disse episodene var i mediene før Orderud-drapene. Hennes mann døde bare uker før hun ble drept, visstnok av kreft og visstnok etter et (mistenkelig?) kort sykeleie. De var begge diplomater utstasjonert bl.a. i New York. Det er nokså kjent at noen ganger er diplomatstatus dekke for etteretningsvirksomhet/spionasje og den norske E-tjenesten har ikke villet utlevere hva de vet om om ting rundt perioden for hendelsene til Stortingets kontrollutvalg. NRKs Brennpunkt spekulerte i om ekteparet hadde tilknytning til etteretning og krigen på Balkan. Da kan de ha pådratt seg hevn eller blitt bragt til taushet av mørke krefter som mente de visste for mye.

Det er bevist at våpnene hentet i Molde er brukt i drapene. Det er bevist at kulene fra åstedet er ladet i magasinet funnet hjemme hos Lars 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Cisco said:

Det er bevist at våpnene hentet i Molde er brukt i drapene. Det er bevist at kulene fra åstedet er ladet i magasinet funnet hjemme hos Lars 

Er det ikke akkurat de to bevisene de betviler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trioving skrev (20 timer siden):

Er det ikke akkurat de to bevisene de betviler? 

Ja, jeg har ikke fått med meg at det er bevist at en av de to pistolene som Kristin kjøpte i Molde også er et av drapsvåpnene, dvs. jeg vet ikke om det i det hele tatt er blitt hevdet fra politi/påtale sin side. Derimot hevder de at magasinet funnet hos Lars ble benyttet i 22-kaliber-pistolen som ble benyttet under drapene. Her er det noen som har sådd tvil om dette, men det virker litt tynt med bare én amerikansk ekspert, skulle gjerne sett at flere eksperter hadde meldt seg på for å ev. nulle dette beviset. 

Om Lars Grønnerøds revolver "Lillegutt" virker det lite omstridt at den ble benyttet under drapene, den tvilen som er forsøkt sådd om det virker ikke særlig sterk.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

trioving skrev (12 minutter siden):

De har DNA treff på Kristin Kirkemo på dynamitten plassert under bilen til Per og Anne Paust.

Det kom ikke som et sjokk. Men godt at det endelig kommer noen konkrete beviser. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende utvikling. Det er berørte i familien som trenger et svar. Jeg er spent på om det kommer frem om en eller to av de som har sonet sin dom faktisk er uskyldige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildys skrev (1 time siden):

Spennende utvikling. Det er berørte i familien som trenger et svar. Jeg er spent på om det kommer frem om en eller to av de som har sonet sin dom faktisk er uskyldige.

De er oppdragsgiverne, så uskyldige er de nok ikke.

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Gjenopptakelseskommisjonen har gjennomført en omfattende gjennomgang av beslag i saken, og fått gjennomført nye DNA-undersøkelser av dette materialet. Resultatene er nå kommet, og det viser seg at Kristin Kirkemos DNA er funnet på noen tapebiter som var brukt til å feste en dynamitt-gubbe under bilen på Anne Orderud Paust, sier statsadvokat Sturla Henriksbø til VG.

Nydelig! Dette gir jo endelig noen svar. Da var det ikke fremmede makter som var ute etter den andre arvingen som ble drept. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arne_Toholt skrev (37 minutter siden):

Per og Veronica bestilte det. Kristin og Lars gjennomførte det. Tror faktisk ikke det er mer komplisert enn som så.

Sånn var det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke overraskende nyheter. Dynamitten som ble funnet hjemme hos Lars hadde jo Kristin sagt at var hennes, i følge Lars. Denne hadde jo samme LOT-nummer som dynamitten som ble funnet under bilen. Dette viser jo at det ikke var utenlandske torpedoer som stod bak attentatforsøkene, noe jeg heller aldri har trodd i og med at de var svært amatørmessig utført. Skulle nesten tro at de var utført i rus, som stemmer bra med Kristin. 

Det som stemmer best med alle bevisene og vitneforklatingen er at Kristin og Veronica var skytterene. Lars var hjemme, og Per passet hunder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (42 minutter siden):

Per og Veronica bestilte det. Kristin og Lars gjennomførte det. Tror faktisk ikke det er mer komplisert enn som så.

Lars har bevis på at han vat hjemme, så han kan ikke være en av skytterene. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rarm skrev (Akkurat nå):

Lars har bevis på at han vat hjemme, så han kan ikke være en av skytterene. 

Åja, jeg er ikke like oppdatert på saken som jeg en gang var. Hva var beviset igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne_Toholt skrev (57 minutter siden):

Per og Veronica bestilte det. Kristin og Lars gjennomførte det. Tror faktisk ikke det er mer komplisert enn som så.

Lars var det ikke. Jeg har alltid holdt en knapp på Kristin og Veronica som skytterne. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Lars var det ikke. Jeg har alltid holdt en knapp på Kristin og Veronica som skytterne. 

Jeg ønsker gjerne en påminnelse om hvilke bevis som fjerner Lars fra drapshendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...