Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
hraff skrev (22 minutter siden):

Jeg tror det bare er en skytter. Først har hen skutt alle patronene i 22 kal pistolen, ti skudd som tilsvarer et magasin, når det var tomt har hen skutt tre skudd fra revolveren. Da får man en klar rekkefølge på skuddene med Anne først deretter faren, bomskudd etter moren som prøver å komme unna, før hun blir skutt og et ekstra skudd i Anne tilslutt for å forsikre seg om at hun er død. Dette tror jeg ut fra videoer på youtube med oversikt fra åstedet mm, disse er fra Tore Sandberg, (han konkluderer ikke på antallet skyttere).

Ut fra at det tidligere var drapsforsøk på Anne, var nok hun målet og de to andre drep for å fjerne vitner.

Det kan ikke utelukkes at Anne selv slapp drapspersonen inn og varandadøren ble knust i etterkant for å forvirre.

Avhørsteknikkene norsk politi bruke på 90-tallet var dårlige, det er ikke usannsynlig at narkomane Kristin etter noen uker i isolasjon fikk spørsmål av typen "kanskje du også er et offer og det er Per som står bak", og så har hun svart "ja sånn var det"

De tekniske sporene som magasinavtrykk er svakere enn det norsk politi og påtalemakt gir inntrykk av. Asbjørn Hansen har i denne saken basert seg mye på magefølelse, og rapportene hans innholder mye spekulasjon.

Noen spørsmål vi kan stille oss er om det var noe i forbindelse med jobben til Anne i etteretningstjenesten og som forsvarsministerens personlige sekretær som gjorde at noen ønsket henne av veien? Feks har norske myndigheter vært innblandet i Israel-Palestina-konflikten, borgerkrigen på Sri Lanka, Sør-Sudan, Armenia-Aserbajan-krigen og dette var akkurat samtidig som Russland forberedte den andre Tsjetsjeniakrigen. Eller kan det ha vært snakk om våpenkontrakter? 

Vi kan også spørre oss om det er andre forbindelser mellom Lars og Anne.

Det er vel noe fotspor som tilsier 2 gjerningsmenn?

Kristin og Lars har innrømmet at de har skaffet våpen. det har vært våpen i bruk på gården. Dette gjør de "utenlands" teoriene om Annes jobb litt søkte.

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, Kardemommete said:

Det er vel noe fotspor som tilsier 2 gjerningsmenn?

Kristin og Lars har innrømmet at de har skaffet våpen. det har vært våpen i bruk på gården. Dette gjør de "utenlands" teoriene om Annes jobb litt søkte.

Er det det? Er vel bare avtrykk av et skopar i det knuste glasset.

Eller han jeg misset noe?

• Nyttig 1
Skrevet
hraff skrev (4 minutter siden):

Er det det? Er vel bare avtrykk av et skopar i det knuste glasset.

Eller han jeg misset noe?

Det er fotspor etter to gjerningsmenn ja. Bare ett avtrykk på glasset, men to ellers. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Gåten Orderud er å se på NRK. Og om man søker opp Orderudsaken på internett , kommer man til en informativ dokoserie om veldig mye rundt og med saken. Anbefaler dere å se den. Der kommer alt av fakta opp. 

Skrevet

Jeg begynner å lure på om Per O.  ønsk søstra si Anne av veien. Og at Kristin og Lars står bak det å skremme Anne og mannen hennes med den bilbombe anordninga og den gassbeholder med slange inn i leiligheten dems. Altså jeg tror de enten prøvde å drepe henne på bestilling av Per O og kanskje Veronica. Og at dette er knyttet til en konflikt rundt penger eller gården. Og at det som skjedde oppe i kårboligen var for å ta Anne og at de to eldre også. Under rettsaken mener Kristin at Veronica og Per var veldig alvorlige og nærmest sinte og lurte på om hun, Kristin, ikke skjønte alvoret, at det var enten dem som døde eller de selv. 
det er mer rundt denne saken enn man har trodd. Men jeg begynner å undre skikkelig på om konflikten var rundt bror og søster. 
dette er bare en nyoppstått teori fra meg, og blir sikkert slettet pga spekulasjoner. Men hadde vært lurt å se litt nærmere på de attentat forsøka mot paust orderud paret. Husker ikke hvor jeg leste det, men det ble ment at de her attentatene kunne kobles til Kristin og Lars. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bronto skrev (6 minutter siden):

Jeg begynner å lure på om Per O.  ønsk søstra si Anne av veien. Og at Kristin og Lars står bak det å skremme Anne og mannen hennes med den bilbombe anordninga og den gassbeholder med slange inn i leiligheten dems. Altså jeg tror de enten prøvde å drepe henne på bestilling av Per O og kanskje Veronica. Og at dette er knyttet til en konflikt rundt penger eller gården. Og at det som skjedde oppe i kårboligen var for å ta Anne og at de to eldre også. Under rettsaken mener Kristin at Veronica og Per var veldig alvorlige og nærmest sinte og lurte på om hun, Kristin, ikke skjønte alvoret, at det var enten dem som døde eller de selv. 
det er mer rundt denne saken enn man har trodd. Men jeg begynner å undre skikkelig på om konflikten var rundt bror og søster. 
dette er bare en nyoppstått teori fra meg, og blir sikkert slettet pga spekulasjoner. Men hadde vært lurt å se litt nærmere på de attentat forsøka mot paust orderud paret. Husker ikke hvor jeg leste det, men det ble ment at de her attentatene kunne kobles til Kristin og Lars. 

Det ble funnet dynamitt hos kristin eller lars som var fra samme "lot" som attentat-dynamitten. Lars hevdet at dynamitten som ble funnet tilhørte Kristin.

• Liker 8
Skrevet
Bronto skrev (8 minutter siden):

Attentatene kan knyttes til Kristin og Lars. Jeg kan anbefale boka Orderud av Milli og Næss. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
hraff skrev (5 timer siden):

Jeg tror det bare er en skytter. Først har hen skutt alle patronene i 22 kal pistolen, ti skudd som tilsvarer et magasin, når det var tomt har hen skutt tre skudd fra revolveren. Da får man en klar rekkefølge på skuddene med Anne først deretter faren, bomskudd etter moren som prøver å komme unna, før hun blir skutt og et ekstra skudd i Anne tilslutt for å forsikre seg om at hun er død. Dette tror jeg ut fra videoer på youtube med oversikt fra åstedet mm, disse er fra Tore Sandberg, (han konkluderer ikke på antallet skyttere).

Ut fra at det tidligere var drapsforsøk på Anne, var nok hun målet og de to andre drep for å fjerne vitner.

Det kan ikke utelukkes at Anne selv slapp drapspersonen inn og varandadøren ble knust i etterkant for å forvirre.

Avhørsteknikkene norsk politi bruke på 90-tallet var dårlige, det er ikke usannsynlig at narkomane Kristin etter noen uker i isolasjon fikk spørsmål av typen "kanskje du også er et offer og det er Per som står bak", og så har hun svart "ja sånn var det"

De tekniske sporene som magasinavtrykk er svakere enn det norsk politi og påtalemakt gir inntrykk av. Asbjørn Hansen har i denne saken basert seg mye på magefølelse, og rapportene hans innholder mye spekulasjon.

Noen spørsmål vi kan stille oss er om det var noe i forbindelse med jobben til Anne i etteretningstjenesten og som forsvarsministerens personlige sekretær som gjorde at noen ønsket henne av veien? Feks har norske myndigheter vært innblandet i Israel-Palestina-konflikten, borgerkrigen på Sri Lanka, Sør-Sudan, Armenia-Aserbajan-krigen og dette var akkurat samtidig som Russland forberedte den andre Tsjetsjeniakrigen. Eller kan det ha vært snakk om våpenkontrakter? 

Vi kan også spørre oss om det er andre forbindelser mellom Lars og Anne.

Interessant vinkling med rekkefølge på drapene. Tenker du da at Anne ble skutt først og så foreldrene for sikkerhetsskyld, eller tenker du at de ble skutt fordi de våknet og stod opp  av bråket? Med tanke på at faren ble skutt i senga. 

Interessant i den sammenheng er også vitnet som så en person stå utenfor inngangsdøra, dersom dette stemmer og vitnet så rett  Det kan også tyde på en skytter, den andre holdt vakt og var inne i boligen etterpå, eventuelt om det var to inne og en som holdt vakt. Det kan også tyde på at inngangsdøra brukt og senere låst. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Kranken said:

Interessant i den sammenheng er også vitnet som så en person stå utenfor inngangsdøra[...]

Har du en link til et sted man kan lese mer om observasjonene til dette vitnet? Hørte vitnet skudd?

Gjest Ramona1970
Skrevet
Bronto skrev (7 timer siden):

Jeg vil si ikke bare kanskje Veronica men særlig Veronica, ingenting av dette skjedde før hun kom inn i bildet. Om det stemmer at hun hadde drømt om gård og gjerne ville ha en odelsgutt så ville det være kjipt om han aldri skulle få gården.

Skrevet
Kranken skrev (3 timer siden):

Fant denne i farten nå, det var to personer han så utenfor så der husket jeg feil. 

https://www.rb.no/lokale-nyheter/skjot-i-karboligen-i-natt/s/1-95-4280351

Det var skudd også. 

Jeg må si at jeg tviler sterkt på dette vitnet. For det første; vitnet var 800m unna når han hørte skudd. Det er langt! Hvor sikker er han på at skuddene kom fra kårboligen? Var det skudd han hørte, og ikke noen nærmere som f.eks. klyvde ei vedski? Og han observerte 2 personer på 400m,- det er også langt unna! Nabogården her er 180m unna, og jeg klarer såvidt å se om det er en eller to personer ute.... Hadde han kikkert? Og det var midt på natta, - hvorfor var han ute å gikk midt på natta? 

Det er også verdt å merke seg at han først kom med disse "vitneobservasjonene" nesten ti år etter skuddene, på ett tidspunkt der hvor mange skudd og hva det ble skutt med inne i boligen var godt kjent i media. Hvorfor meldte han seg ikke straks nyheten om mordene kom i media? 

Det er mye som skurrer med denne "vitneobservasjonen", og jeg finner den svært lite troverdig. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser at de prøveskøt, og at de hørte 38 kaliber skuddene, men det står ikke noe om de hørte 22 kaliber skuddene fra samme sted.

• Nyttig 1
Skrevet
RunM skrev (1 minutt siden):

Jeg må si at jeg tviler sterkt på dette vitnet. For det første; vitnet var 800m unna når han hørte skudd. Det er langt! Hvor sikker er han på at skuddene kom fra kårboligen? Var det skudd han hørte, og ikke noen nærmere som f.eks. klyvde ei vedski? Og han observerte 2 personer på 400m,- det er også langt unna! Nabogården her er 180m unna, og jeg klarer såvidt å se om det er en eller to personer ute.... Hadde han kikkert? Og det var midt på natta, - hvorfor var han ute å gikk midt på natta? 

Det er også verdt å merke seg at han først kom med disse "vitneobservasjonene" nesten ti år etter skuddene, på ett tidspunkt der hvor mange skudd og hva det ble skutt med inne i boligen var godt kjent i media. Hvorfor meldte han seg ikke straks nyheten om mordene kom i media? 

Det er mye som skurrer med denne "vitneobservasjonen", og jeg finner den svært lite troverdig. 

Jeg kjenner ikke vitnet eller troverdigheten. Vi har også flere nabogårder som ligger 400-500 meter unna, jeg klarer fint å se om det er noen som står i et opplyst område utenfor huset der? 400 meter er ikke så langt hvis du har åpen sikt. 

800 meter når man hører skudd er heller ikke langt, her har de også testet med å skyte inne i boligen og stå på samme sted og det var flere som hørte det, så hvordan du kan mene det ikke er mulig er merkelig. Her har naboen skytebane utendørs, sikkert en kilometer unna, jeg hører godt når det skytes selv med terreng som vil ta bort noe av lyden. 

Hvem kløyver midt på natten? 

Hvis tre i nabolaget hadde blitt henrettet så hadde jeg også vært skeptisk til å melde meg som vitne med en gang, spesielt om jeg hadde stått og sett rett på dem og de hadde sett meg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ramona1970 skrev (10 timer siden):

Jeg vil si ikke bare kanskje Veronica men særlig Veronica, ingenting av dette skjedde før hun kom inn i bildet. Om det stemmer at hun hadde drømt om gård og gjerne ville ha en odelsgutt så ville det være kjipt om han aldri skulle få gården.

Hun skrev også inn i dagboken sin at hun ønsket dem døde. 

• Liker 7
Skrevet
Kardemommete skrev (1 time siden):

Hun skrev også inn i dagboken sin at hun ønsket dem døde. 

Er det ikke da en veldig teit tabbe å ha den dagboka slengende rundt etter man har drept dem? 

• Liker 3
Skrevet
Kranken skrev (7 minutter siden):

Er det ikke da en veldig teit tabbe å ha den dagboka slengende rundt etter man har drept dem? 

Jeg sier ikke at Veronica har drept noen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kranken skrev (21 minutter siden):

Selvsagt en tabbe ev. Men dette ble nok skrevet før noen faktisk planla noen drap, rundt to år før drapene. Det viser at hatet var sterkt, og det ble neppe svakere mens striden eskalerte. At hun så lenge etterpå ikke hadde full oversikt over alt hun hadde skrevet er ikke utenkelig. Ellers hadde hun visst brent mange av dagboknotatene sine. Hvem vet hva hun hadde skrevet der. Men dette hadde hun da ev. glippet på.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Djækklåsst skrev (25 minutter siden):

Selvsagt en tabbe ev. Men dette ble nok skrevet før noen faktisk planla noen drap, rundt to år før drapene. Det viser at hatet var sterkt, og det ble neppe svakere mens striden eskalerte. At hun så lenge etterpå ikke hadde full oversikt over alt hun hadde skrevet er ikke utenkelig. Ellers hadde hun visst brent mange av dagboknotatene sine. Hvem vet hva hun hadde skrevet der. Men dette hadde hun da ev. glippet på.

Hun kommer ikke spesielt godt ut av de dagboknotatene som ble funnet for å si det mildt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg trur alle fire hadde skyld på ein eller anna måte. Vi får nok aldri vita kven som skaut. Skal vi virkelig bruka masse tid, pengar (millioner) og ressurser på detta? Eg synest ikkje det er "nok" materiale (vist fram til nå) som peike solid mot at at Per O er uskyldig altså. Kanskje han gjorde mindre enn det han var dømt for, det er sikkert gjort feil. F.eks det med trestubben er suspekt, men likevel.

Er det vits å ta opp saka?
Er detta noko som trenger å bli tatt opp?

Denna saka har virkelig blitt godt etterforska også, det har blitt brukt masse tid og ressurser. Politiet har virkelig prøvd å koma til botns i detta etter kva eg tolke.

Eg trur den dommen som er var så god som den kunne bli altså.

Er orderudsaka generelt dårlig behandla reint kriminaltekniks? Er den? 

• Liker 7
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...