Gå til innhold

Hva betyr det når man er «for mye»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Athena Catalina
Tvillingsjel skrev (10 timer siden):

Det betyr at man er intens, kanskje høylytt, og tar mye plass. 

Ja, nettopp. Veldig slitsomt med slike folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk nemlig vite av en venninne at hun synes jeg kan bli litt «for mye» noenganger.. Spesielt i fylla har jeg fått høre. Har lyst å endre meg og ikke være slik men aner ikke hva det er som gjør at folk oppfatter meg som «for mye»? Hvis du hadde hatt en venninne du mente var for mye, hva måtte denne venninnen ha gjort for at du skulle mene at hun er det? Håper noen kan svare for føler meg ganske dårlig med meg selv og vil endre meg..

Anonymkode: bd9bf...543

En person som alltid skal ta ordet, ikke lytter til andre og bare snakker om seg selv, egne opplevelser og egne problemer, det er for meg noen som fort blir "for mye". Selvsentrert er et mindre pent begrep for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hater når spesielt kvinner sier dette om andre kvinner. Og ofte skal det slettes ikke mye til før noen "er for mye", det kan være en ler høylytt, at en kler seg på en måte som er "for mye" iforhold til en grå mus, det kan være at en ikke er stille og sjenert. I det hele tatt skal det veldig lite til før noen mener at noen andre er "for mye". Det å være "for mye" er en forferdelig uting å beskrive andre mennesker med og en slags undertrykkende og nedlatende måte å beskrive andre på. Mens det igrunn sier mest om de som bruker slike utrykk. Og nei har ikke fått høre dette utrykket om meg selv men det skjærer i ørene når det blir brukt om andre fordi det er så utrolig nedlatende og blir ofte brukt om de som er "for lite" igjen. 

Anonymkode: 7bc0e...854

De gangene jeg hører dette uttrykket handler det aldri om klesstil.

Det handler om at noen rett og slett tar mye plass. Prater mye, avbryter, prater høyt, har en mening om alt. Slike mennesker er selvsagt givende på sin måte - de kan fungere fint sosialt som isbrytere, eller f.eks. i selskap med folk som er sjenerte.

Men enden på visa er at man fremstår som om en synes en fortjener mer oppmerksomhet enn andre, og ofte er dårlig til å lytte. Det er slitsomt for andre å måtte kjempe om ordet, eller heve egen stemmeleie fordi det er der vedkommende legger lista.

La oss si jeg har en kollega A som alltid gjør veldig mye ut av seg. Har vi en nyansatt jeg vil bli kjent med, vil jeg måtte planlegge det litt slik at vi kan snakke sammen uten A til stede, for at vedkommende skal komme til orde. Så det får konsekvenser for A ved at all markeringen hans/hennes gjør at andre til tider må kutte dem ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fikk nemlig vite av en venninne at hun synes jeg kan bli litt «for mye» noenganger.. Spesielt i fylla har jeg fått høre. Har lyst å endre meg og ikke være slik men aner ikke hva det er som gjør at folk oppfatter meg som «for mye»? Hvis du hadde hatt en venninne du mente var for mye, hva måtte denne venninnen ha gjort for at du skulle mene at hun er det? Håper noen kan svare for føler meg ganske dårlig med meg selv og vil endre meg..

Anonymkode: bd9bf...543

Jeg har ADHD og har vært alt for mye. 

Du har fått mange gode svar i tråden. Du skriver senere at du har ADHD. Og at du har fått beskjed om at du er for mye særlig i fylla. 

Så da slutter du å drikke. ADHD og alkohol er en dårlig kombinasjon. 

Du kan også øve på å lytte. Eller, du bør det. Det er fryktelig vanskelig, men gjør ditt beste. 

Om ditt beste ikke er godt nok få venner som tolererer deg. 

Jeg har bare ADHD-venner. Jeg fikk angst og depresjon av å maskere. 

Kunne du ha pratet ut med venninnen din? Om, har jeg et tricks til deg.

Bruk en gjenstand til å markere hvem sin tur det er til å prate. Den som holder i den får prate, og den andre må lytte, ingen avbrytelser. Så bytter dere. 

Og husk at du har lov til å bli sliten, miste tråden og zoome ut. Det er sånn du er. 

Og så må du lære å kontrollere følelsene dine, særlig sinne. I Norge er særlig følelsen sinne oppfattet negativt og skjules stort sett. 

Du må snakke HELT sant. Ikke gjør en historie litt mer spennende enn hva den er. 

Og snakker du høyt. Vel, som sagt du bor i Norge. Demp stemmeleiet noen hakk. 

Kanskje vi ADHDere hadde passet bedre i et middelhavsland? 

Uansett, begynn med å kutte alkoholen. Da er det mye mulig at ditt edru "for mye" blir til "hun veldig glade og morsomme". 

Hjalp noe av det jeg skreiv? 

 

Anonymkode: d779f...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel når jeg tenker meg om så kan jeg nok være litt høylytt og pratesyk innimellom ja.. Men skal slutte med det. Jeg får prøve å etterligne andre sin atferd og prøve å bli en litt roligere person, håper det hjelper. Takk for svar uansett.

Ts 

Anonymkode: bd9bf...543

Synes ikke du skal prøve å forandre deg! Sønnen min har adhd og han er virkelig "too much"! (18 år) Helt ekstremt til tider. Men vennene og kjæresten (og jeg som mor selvfølgelig) elsker han akkurat som han er.

Anonymkode: 99015...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes ikke du skal prøve å forandre deg! Sønnen min har adhd og han er virkelig "too much"! (18 år) Helt ekstremt til tider. Men vennene og kjæresten (og jeg som mor selvfølgelig) elsker han akkurat som han er.

Anonymkode: 99015...b9e

Jeg tenker i alle fall at det er stor forskjell på å «endre seg» og å prøve å legge av seg dårlige vaner. Hvis man for eksempel ofte avbryter andre eller ikke slipper andre til i samtalen, så er dette ugrei oppførsel som man bør jobbe med av hensyn til andre. Er selvsagt ikke snakk om at man skal få en helt ny personlighet ☺️

Anonymkode: 55ebe...19e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke det er et undertrykkende og nedlatende begrep generelt, og jeg har aldri hørt det brukt om klesstil. Kan sikkert brukes som stikk i enkelte tilfeller, fra en spydig venninne, men når jeg tenker på mennesker som jeg hadde definert som "litt mye", har jeg følelsen av at mange hadde tenkt det samme, uten at vi sier noe om det.

Snakker hele tiden, høylytt, alltid en ny plan, skal ha andre med på planene, alt som har skjedd med vedkommende er en STOR sak, forventer engasjement fra andre og vil være i sentrum. Kort sagt, en pågående person som vil ha oppmerksomhet, og kanskje ikke er så opptatt av å lytte heller. Dette gjelder både menn og kvinner.

Og hvis det er hersketeknikk å betrakte noen som "for mye", er det noe bedre å kalle andre grå mus?  

Anonymkode: 5dfa2...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2022 at 6:26 AM, AnonymBruker said:

Eh, nei. Når jeg synes noen er mye, er det fordi de er slitsomme. Prater mye og høyt f eks.

 

Sandra i Forræder er veldig MYE.

Anonymkode: 579f9...30e

Ja de er for mye fordi dere andre ikke får ordet/oppmerksomhet ;)

Anonymkode: 56550...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som jeg tenker på som «litt mye», men alle er det på ulike måter. Ei blir for eksempel veldig lett stresset og oppkavet, prater som en foss og kommer med maaaange avsporinger før hun kommer til poenget. Prater veldig mye om seg selv og folk hun kjenner som jeg ikke vet hvem er. Hun er likevel koselig og blid og veldig trivelig, jeg bare kan ikke være sammen med henne hver dag 😅

Ei annen prater ikke like mye og er heller ikke like stresset, men hun mangler sosiale antenner. Der er det mer baksnakking kamuflert som omsorg, hun føler seg veldig ofte angrepet/mislikt av andre og det er generelt mye drama. Vi kan også ha hyggelige samtaler, men jeg merker at henne må jeg holde mer avstand til enn hun første.

Av offentlige personer tenker jeg for eksempel på Christine Koht som litt mye (ev. veldig mye 😆), men jeg digger henne likevel. 
 

Hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å få til en samtale med denne venninnen din, for å høre hva hun egentlig mener. Som noen her sier: det er ikke noe galt i å endre adferden sin litt for å bli en bedre venn/partner, det er bare fornuftig. Men du skal ikke måtte endre den du ER. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mitt problem er at jeg er for lite...

Anonymkode: 8e703...6fc

❤️

Anonymkode: d779f...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som kan være «litt for mye» til tider. Det handler om at hun prater hele tiden, dominerer samtalen og alltid snakker om seg selv og sitt. Hun prater også veldig høyt og fort og tar alt fokus. Denne venninnen har også mange gode egenskaper som gjør at jeg liker henne godt som venninne. Det at hun kan «være litt mye» kommer liksom på kjøpet.

Ville aldri bedt henne om å endre seg. 

Anonymkode: 3b420...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk (både kvinner og menn) som er «for mye» prater både på ut- og innpust, prater høyt, ler høyt, slipper ikke andre til i samtalen (eller enetalen…), avbryter når andre prøver å si noe, drikker ofte i meste laget og skal hele tida «styre showet», bytter musikk, skrur opp lyden til maks osv.

Jeg sier ikke at TS skal sitte i en krok og drikke alkoholfritt og ikke si et ord, men ha i bakhodet at andre også gjerne vil slippe til innimellom.

Anonymkode: 2ab0c...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei venninne av meg har også adhd og er også "for mye" på fylla. Da snakker hun høyt, mye og ufiltrert til alle om alt mulig. Overkjører folk og er frekk og uhøflig. Mye seksualisert og griseprat. Ubehagelig rett og slett. Så skal hun twerke alle opp i trynet og gi lapdance til alle. Menn som kvinner. Danse på bordet og strippe ned til undertøyet.

Jeg har begynt å unngå fester hun er på. Det blir rett og slett for mye.

Anonymkode: 863f9...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...