Gå til innhold

Påfallende mange som mener de har vært utsatt for en psykopat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noen mennesker de rett og slett ikke går etter. Lar du deg ikke manipulere så er de ikke interessert i deg. Det finnes mange flere psykopater og narsissister enn vi tror, da de nesten aldri går i terapi, og nesten aldri blir diagnostisert.

Jeg kjente et par en gang som var på grensa til å være narsissister. Hvor ille de var vet jeg ikke, for det er bare familien som ser hvordan sånne egentlig er. Når jeg fant ut hvordan de var kuttet jeg kontakten med dem. De har tre barn, og det ene barnet deres tok kontakt med meg etterpå, og fortalte at hen trodde de var psykopater. Det er noe hen selvsagt aldri ville sagt til meg mens jeg var venner med dem. 
Noe som skjedde etter jeg hadde kuttet kontakten var at den ene omtrent prøvde å drepe den andre, og ble tvangsinnlagt på psykiatrisk. Men der var denne personen ikke lenge, da hen spilte normal for å komme ut.
Så ja...noe feil er det der. Og personen kommer selvsagt aldri til å bli diagnostisert med noe som helst på den måten. Det er ikke det første og ikke det siste farlige raseriutbruddet heller.

Anonymkode: f6e79...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er noen mennesker de rett og slett ikke går etter. Lar du deg ikke manipulere så er de ikke interessert i deg. Det finnes mange flere psykopater og narsissister enn vi tror, da de nesten aldri går i terapi, og nesten aldri blir diagnostisert.

Jeg kjente et par en gang som var på grensa til å være narsissister. Hvor ille de var vet jeg ikke, for det er bare familien som ser hvordan sånne egentlig er. Når jeg fant ut hvordan de var kuttet jeg kontakten med dem. De har tre barn, og det ene barnet deres tok kontakt med meg etterpå, og fortalte at hen trodde de var psykopater. Det er noe hen selvsagt aldri ville sagt til meg mens jeg var venner med dem. 
Noe som skjedde etter jeg hadde kuttet kontakten var at den ene omtrent prøvde å drepe den andre, og ble tvangsinnlagt på psykiatrisk. Men der var denne personen ikke lenge, da hen spilte normal for å komme ut.
Så ja...noe feil er det der. Og personen kommer selvsagt aldri til å bli diagnostisert med noe som helst på den måten. Det er ikke det første og ikke det siste farlige raseriutbruddet heller.

Anonymkode: f6e79...dd4

Legger til at jeg faktisk drømte flere drømmer om denne personen som ble innlagt, på den tiden jeg var venner med dem. Jeg drømte at hen fysisk forsøkte å drepe meg, at hen var en uro som hang i et vindu (som stemmer bra, alltid urolig innvendig, og snur seg etter vinden), og at hen var en heks/trollmann som sminket seg så man ikke skulle se at hen var det.
Jeg drømte også at de bodde et sted der det fløy en demon rundt og ulte. 
Så forferdelige drømmer, og så skjønte jeg ikke noen ting før år etterpå? Jeg er kanskje heldig jeg kom meg unna.

Anonymkode: f6e79...dd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vet hvor grusomme psykopater faktisk er:

 

Anonymkode: a75d0...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 11.56):

Det er nok ikke helt uvanlig å ha et dyssosialt/narsissistisk trekk uten å ha full blown personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 1760c...3f1

Min kjæreste /ex... Har dyssosial perspnlighetsforstyrrelse på papir  . Skremmer meg... For han har mye av tegnene. Eksene hans før før det kalde han narsisist.. Han eier ikke mye sympati og alt skal dreie seg om alt. Og han er best i alt   og utseende er det viktigste hans setter på... Trening og bulke muskler er mer verdt enn meg 😪

 

Anonymkode: be15b...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk burde ihvertfall heller bruke utrykket ‘psykopatiske trekk’. Psykopati blir vel knapt brukt som diagnose i dag. Det er dessuten svært vanskelig å sette den fordi de fleste psykopater er intelligente og vil ikke la seg utrede eller behandle. Og blir de gjort det med tvang spiller de med og fremstår oppegående og sjarmerende. 
 

Om et menneske ikke er i stand til å vise empati, og stadig gjør folk rundt seg (p)syke og nedkjørte med handlinger og giftige ord,spiller psykologiske spill og setter folk mot hverandre… så kan man trygt si at denne personen har psykopatiske trekk. Uten at man kan gi personen diagnosen. Men ja, jeg tror dessverre det finnes flere slike personer enn vi liker å tenke på. Og når kg kvinner her beskriver de giftige forholdene de er i eller har vært i, så er jeg helt enig med dem at partnerene viser psykopatiske trekk i handlingene sine. Og skjønner dem godt når de sier han oppfører seg som en psykopat.

 

Anonymkode: 2fe36...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste her må jo være å se på på seg selv, hvorfor man tiltrekker seg psykopater og narssister. Først da kan man endre på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (36 minutter siden):

Det viktigste her må jo være å se på på seg selv, hvorfor man tiltrekker seg psykopater og narssister. Først da kan man endre på det. 

Du tenker sånn «hmmm, jeg må slutte å være så god på jobb at sjefen min oppfatter meg som en konkurrent»?

Victimblaming fungerer ikke her. Psykopater tiltrekkes blant annet av folk med stor empati, og dette er jo en egenskap hele samfunnet har nytte av. Man skal ikke trenge å endre personlighet, man trenger å bli mer opplyst. Når man først har sett det, så kan man ikke IKKE se det, og da er man heller ikke så lett å manipulere.

Folk må bli klar over at det finnes et stort antall predatorer der ute som har null skrupler med å ødelegge livet ditt. Ikke alt dette «jammen diagnosen er ikke satt av psykiater, så da er det feil å kalle det psykopati» If it walks like a duck and quacks like a duck, it’s a duck!

Anonymkode: bc56f...249

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så føler jeg fokuset blir veldig galt når det er viktigere å ta noen for ordene de bruker enn å se hvorfor det er et behov for å sette så alvorlige ord på noe i forhold til noe som skjer/har skjedd.

Dersom man er utsatt for en helseskadelig person/drittsekk - så kan skadene være omfattende og store. En del av mønsteret er ofte at man tviler på seg selv underveis, man leter etter andre måter å reagere på for ikke å skape konflikter eller rene utbrudd. Man mister gjerne troen på egen virkelighetsoppfattelse - kanskje både av gaslighting fra den helseskadelige eller fordi man blir så forvirret. De konfliktløsningene og kommunikasjonsformene vi har lært oss tidligere fungerer ikke, og mange tenker at man må "bli flinkere, forklare bedre, kommunisere på en annen måte,...." 

Det er mye informasjon som kan hjelpe ofre i slike situasjoner til å se klarere hva de er utsatt for, og det er vanskelig å sende de riktig vei uten å bruke ord som psykopat(i) eller narsissisme. Det å "få lov" til å legge ansvaret der det hører hjemme kan være en viktig del av å komme seg ut av et usunt forhold og til å begynne å hele skadene forholdet skapte.

Jeg forstår at noen bruker ordene litt lettvint, men personlig mener jeg man bør være forsiktig med å dømme de som gjør det. Det er mye som foregår bak lukkede dører, og det er mange helseskadelige mennesker som gir et helt annet inntrykk sosialt eller på jobb. Mange kan også være svært gode på å manipulere hjelpeapparatet og få egne ofre til å fremstå svært ubalanserte og lite troverdige.  De fleste av oss har nok møtt flere som ville kunne blitt diagnostisert om de virkelig ble sett av noen som har diagnosekompetanse. Samtidig så har jeg også møtt fagfolk som har sagt at det ofte er ofrene/partnere som egentlig som er de med nok informasjon til å sette en slik merkelapp på et menneske.

Selv bruker jeg ikke (eller i alle fall sjelden) ordene i forhold til egne opplevelser, men jeg slipper heller ikke noen virkelig innpå meg lenger.. Venner som kjente meg før jeg møtte ham gjør det, men jeg tror ingen av de som jobbet med ham eller kjente ham ville gjort det. Jeg har allikevel forstått at tidligere partner har brukt ordet psykopat. Jeg ser også hvor skeptiske mange blir med en gang disse ordene brukes. Noen slenger også begrepene ut veldig lettvint, men det er vondt å lese om alvorlige opplevelser noen har hatt, og så blir fokuset "to (eller tre) sider av enhver historie", "du er nok ikke bedre", "du kan bare endre deg selv - så endrer du hele dynamikken",... Eller (litt forenklet) dersom du anklager noen for det så er det trolig du som er det. Det blir mange flyvende aper her inne bl.a. når noen som ikke har dypere kunnskap eller erfaring om emnet er mer eller mindre politisk korrekte.

 

Før man kan begynne å se på hvorfor man har tiltrukket seg/tiltrekker seg psykopat(er)/narsissist(er)/helseskadelige mennesker - så må man også vite "hva" det er og hvordan det kommer til uttrykk. Da jeg begynte å nøste i min opplevelse for flere år siden, så var det nesten skremmende å se hvor likt de opererer. Det jeg til å begynne med trodde var usikkerhet fra han sin side pga usikkerhet (og noe jeg kanskje kunne møte på en bedre måte) fant jeg igjen ord for ord i flere bøker ,psykologiartikler, masteroppgaver, ...  Også opptrappingen til nye reaksjoner fra ham sto beskrevet flere steder. Det var helt merkelig å lese "min historie" (som jeg trodde delvis kom av at jeg møtte utfordringene hans på gal måte) flere og flere steder.

 

Anonymkode: f2779...8df

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Ja det er såklart bare rør som man leser seg til på internett. Det er det samme alle bokstavene og "diagnosene" folk får for seg idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Du kan ikke bruke et forum som statistikkmål. Hvor mange opprettet innlegg for å fortelle om ikke-psykopater?

Anonymkode: 420ad...da8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...