Gå til innhold

Påfallende mange som mener de har vært utsatt for en psykopat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg virker det som at påfallende mange hevder seg utsatt for psykopater eller narsissist og da lurer jeg på om folk overdriver eller om det er reelt. Selv kan jeg ikke komme på å ha møtt på verken en psykopat eller en narsissist i mitt liv, ei heller kommer jeg på en eneste person jeg kjenner som kan være det. Så brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Anonymkode: 028b4...087

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke å være fullt personlighetsforstyrret psykopat eller narsissist, det er et vidt spekter. Noen eier ikke empati og er farlige, noen har det i lav skala. 

Anonymkode: 9054f...b7c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på personlighetsforstyrrelsene som diagnose og hvordan lekmann bruker dem. På KG er eksen psykopat og/eller narsisisst hvis han har vært egoistisk og vist lite empati. Folk forstår ikke at man kan være en drittsekk uten å ha en diagnose.

Anonymkode: 32cbd...6ec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en ganske liten prosent av de som sier de har vært utsatt for en slik som faktisk har vært utsatt for en som har en diagnose, en som har vært i rettssystemet hvor dette har vært tema eller en som har vært i behandling for noe relatert til det.

Samtidig er det vel mange psykopater som aldri blir diagnostisert heller. Så om det var en reell psykopat noen møtte, eller om det «bare» var en kjip person, det får man jo gjerne aldri et ordentlig svar på. Noen overdriver kanskje bevisst, mens andre for alvor tror det var en psykopat man var utsatt for - men har ikke nok kunnskap eller objektivitet i situasjonen til å egentlig kunne diagnostisere vedkommende. Diagnostisere andre bør man jo generelt overlate til helsevesenet. 

 

Anonymkode: da81c...e0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt uvanlig å ha et dyssosialt/narsissistisk trekk uten å ha full blown personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 1760c...3f1

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror mange selvdiagnostiserer andre over en lav sko. 

Når det kommer til narsissister, så er det 0,6% av Norges befolkning, psykopater er det mellom 0,5-1% av befolkningen som kan være. Veldig usannsynlig at så mange her på kvinneguiden kjenner eller har møtt noen av disse, så det er helt tydelig at mange bare putter merkelapper på folk.

Spesielt mange kvinner her som har vært i forhold med en av disse psykopatene eller narsissistene, det sier jo seg selv at de fleste av disse kvinnene ikke vet hva en psykopat eller narsissist egentlig er, men mange av disse er jo også veldig bastante og svart/hvitt tenkende, så egentlig ikke så overraskende.

 

Anonymkode: f1cbe...85c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også viktig å tenke på at de generasjonene som nå er i 20- og 30-årene er generasjoner som ikke er vant til motgang, og får de det ikke som de vil, så bare mååååå det være noe galt med alle andre, inkludert partner. Han synes ikke alt jeg gjør og sier er superkult, fy faen for en psykopat...

Merk kritiserer egentlig ikke mest de som er født på 90- eller 00-tallet, men foreldrene deres som har skapt slike mennesker. Mange foreldre som selv er født på 70-tallet som har vært curlingforeldre, og har skapt disse snøflakene.

(Selvfølgelig er det en del psykoer der ute, men ikke i det omfanget som blir hevdet her)

Anonymkode: f4b4e...9bd

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, jeg tror mange selvdiagnostiserer andre over en lav sko. 

Når det kommer til narsissister, så er det 0,6% av Norges befolkning, psykopater er det mellom 0,5-1% av befolkningen som kan være. Veldig usannsynlig at så mange her på kvinneguiden kjenner eller har møtt noen av disse, så det er helt tydelig at mange bare putter merkelapper på folk.

Spesielt mange kvinner her som har vært i forhold med en av disse psykopatene eller narsissistene, det sier jo seg selv at de fleste av disse kvinnene ikke vet hva en psykopat eller narsissist egentlig er, men mange av disse er jo også veldig bastante og svart/hvitt tenkende, så egentlig ikke så overraskende.

 

Anonymkode: f1cbe...85c

Sannheten er at de aller fleste psykopater/narsisisster aldri blir diagnostisert da det er svært sjelden de oppsøker hjelp. Så tallet er nok langt høyere blant norges befolkning

Men spiller det egentlig noen rolle om vedkommende har diagnosen forresten? Har en partner/eks mange psykopatiske trekk så er det ille nok.

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Også viktig å tenke på at de generasjonene som nå er i 20- og 30-årene er generasjoner som ikke er vant til motgang, og får de det ikke som de vil, så bare mååååå det være noe galt med alle andre, inkludert partner. Han synes ikke alt jeg gjør og sier er superkult, fy faen for en psykopat...

Merk kritiserer egentlig ikke mest de som er født på 90- eller 00-tallet, men foreldrene deres som har skapt slike mennesker. Mange foreldre som selv er født på 70-tallet som har vært curlingforeldre, og har skapt disse snøflakene.

(Selvfølgelig er det en del psykoer der ute, men ikke i det omfanget som blir hevdet her)

Anonymkode: f4b4e...9bd

Du er inne på noe, men kan det ikke være slik at curling-ungene som nå er blitt unge voksne/voksne nettopp på grunn av at de er vant til å få det slik de vil, så får de lettere personlighetsforstyrrelser? At 22-åringen som i hele sin barndom og ungdom har fått det slik han vil, tror at livet kun handler om seg selv, klikker når virkeligheten ikke er som livet med mamma og pappa? Snøflakene er ikke vant til å ta hensyn til andre.

Anonymkode: df5a5...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg kjenner har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrekse mens han var på rusbehandling. Han er ikke enig i dette selv, men alle som kjenner han syns det stemmer bra.

 

Anonymkode: 03a7f...e26

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For meg virker det som at påfallende mange hevder seg utsatt for psykopater eller narsissist og da lurer jeg på om folk overdriver eller om det er reelt. Selv kan jeg ikke komme på å ha møtt på verken en psykopat eller en narsissist i mitt liv, ei heller kommer jeg på en eneste person jeg kjenner som kan være det. Så brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Anonymkode: 028b4...087

Definitivt. Folk er butthurt og slenger rundt seg med styggord og diagnoser i histen og pisten. 

Anonymkode: 63dd2...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette henger sammen med at diagnoser har blitt så sinnsykt populært. Man har depresjon så fort livet svinger litt, angst fordi man synes det er ubehagelig å stå forran en folkemengde. Eksen er psykopat fordi han ikke oppførte seg slik du ønsket. Kollegaen er narsissist...

 

Livet vil gi deg motbakker, enkelte er drittsekker. Diagnoser finnes egentlig kun for at profesjonelle enkelere skal kunne kommunisere seg imellom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

Men spiller det egentlig noen rolle om vedkommende har diagnosen forresten? Har en partner/eks mange psykopatiske trekk så er det ille nok.

Ikke uenig i det du skriver, men har folk flest kompetanse til å identifisere «psykopatiske trekk»? For det er jo noe annet enn generell kjip oppførsel? Ikke at det ikke er overlapp så klart, men du skjønner hva jeg mener? Og en ting er jo å ha kunnskapen - noe annet er jo å klare å bedømme personen/ oppførselen/ situasjonen på en objektiv måte, noe som er vanskelig når man står midt oppi det selv. 

Hvis en person har oppført seg dårlig mot deg, så har jo vedkommende gjort det uavhengig av diagnose eller ei. Men det er kanskje uheldig at man går rundt å omtaler folk som psykopater eller narsissister, hvis det ikke er reelt. Å gå rundt å diagnostisere folk er jo generelt ikke bra - det er jo med å vanne ut en spesifikk diagnose. 
 

Anonymkode: da81c...e0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For meg virker det som at påfallende mange hevder seg utsatt for psykopater eller narsissist og da lurer jeg på om folk overdriver eller om det er reelt. Selv kan jeg ikke komme på å ha møtt på verken en psykopat eller en narsissist i mitt liv, ei heller kommer jeg på en eneste person jeg kjenner som kan være det. Så brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Anonymkode: 028b4...087

Kan nok være lett å skylde på andres psykopati og narsissisme istedetfor egen godtroenhet, ja. Begrepene er definitivt utvannet.

Anonymkode: caae3...d8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

For meg virker det som at påfallende mange hevder seg utsatt for psykopater eller narsissist og da lurer jeg på om folk overdriver eller om det er reelt. Selv kan jeg ikke komme på å ha møtt på verken en psykopat eller en narsissist i mitt liv, ei heller kommer jeg på en eneste person jeg kjenner som kan være det. Så brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Anonymkode: 028b4...087

Er vanskelig å se om personen er narsissist. Man ser det etterhvert

Anonymkode: f6b39...283

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk skriver lenger oppe, er psykopati et spekter. De fleste av oss har noe psykopatisk ved oss, om enn bare veldig lite. Jo tettere man kommer på et menneske, jo større er vel sjansen for at man kan komme til å observere noe psykopatisk ved den personen. 

Anonymkode: 2627d...27d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Psykopater sitter ikke bare inne i sin egen stue. For eksempel hvis det er en sjef så kan det være mange som er utsatt for vedkommende gjennom jobb i tillegg til familie.

Anonymkode: ac276...787

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke uenig i det du skriver, men har folk flest kompetanse til å identifisere «psykopatiske trekk»? For det er jo noe annet enn generell kjip oppførsel? Ikke at det ikke er overlapp så klart, men du skjønner hva jeg mener? Og en ting er jo å ha kunnskapen - noe annet er jo å klare å bedømme personen/ oppførselen/ situasjonen på en objektiv måte, noe som er vanskelig når man står midt oppi det selv. 

Hvis en person har oppført seg dårlig mot deg, så har jo vedkommende gjort det uavhengig av diagnose eller ei. Men det er kanskje uheldig at man går rundt å omtaler folk som psykopater eller narsissister, hvis det ikke er reelt. Å gå rundt å diagnostisere folk er jo generelt ikke bra - det er jo med å vanne ut en spesifikk diagnose. 
 

Anonymkode: da81c...e0f

Når jeg nevner psykopatiske trekk, så legger jeg langt mer i det enn dårlig oppførsel. Det må være mange trekk og i stor grad.

Det som er med de som har vært sammen med en psykopat, er at de ofte selv føler skyld og tror at deres reaksjoner er gale. De tror til og med at de selv er gale, etter mange år med blant annet gaslighting. Derfor synes jeg det er bra at mye informasjon om psykopati kommer fram i lyset. Ofre kan søke mye informasjon og finne ut av ting selv, siden psykopater som oftest ikke får denne diagnosen og lurer de fleste andre, selv fagfolk.

Men er enig i at det er de som misbruker diagnosen bare fordi de har hatt en kjip og egoistisk partner og blitt behandlet dårlig, og det er synd.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Tutte said:

Sannheten er at de aller fleste psykopater/narsisisster aldri blir diagnostisert da det er svært sjelden de oppsøker hjelp. Så tallet er nok langt høyere blant norges befolkning

Men spiller det egentlig noen rolle om vedkommende har diagnosen forresten? Har en partner/eks mange psykopatiske trekk så er det ille nok.

Og selv om psykopater er forholdsvis få i antall sammenlignet med resten av befolkningen, kan hver av dem gjøre mye skade på mange mennesker.

Anonymkode: 2c779...a54

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg virker det som at påfallende mange hevder seg utsatt for psykopater eller narsissist og da lurer jeg på om folk overdriver eller om det er reelt. Selv kan jeg ikke komme på å ha møtt på verken en psykopat eller en narsissist i mitt liv, ei heller kommer jeg på en eneste person jeg kjenner som kan være det. Så brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Anonymkode: 028b4...087

Begrepene brukes slurvete og uriktig av hvermansen. De er såpass sjeldne kliniske diagnoser at de umulig kan forekomme så hyppig som hvermansen mener. At en person kan ha psykopatiske eller narsissistiske trekk, er noe helt annet. Men hvermansen klarer ikke bruke dette riktig engang.  

Anonymkode: 29f7d...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...