Gå til innhold

Ny omikronvariant tåler antistoffer bedre


nebbete fugl

Anbefalte innlegg

Pivot skrev (34 minutter siden):

Hvordan tolker du dette funnet?

Studien finner også at det var blant de sårbare gruppene, de over 60 år og eldre, at reduksjonen i smitte var størst. Her falt smitten med over 90 prosent, finner de.

Hvorfor disse gruppene er bedre beskyttet med munnbind kan jeg ikke gi noe svar på. Det blir å spekulere. Det er mange ulike studier som peker på at riktig bruk av munnbind også beskytter en selv mot smitte. Og også fhi hevder dette. 

Uansett er det flere faktorer som bidrar til å hindre virusspredning. Det viktigste etter min mening er inneklima og god ventilasjon. Her har helsemyndighetene vært altfor bakpå etter min mening. 
 

Ved økt smittefare er godkjente masker den beste beskyttelsen og foretrukket fremfor munnbind. Men riktig bruk av munnbind gir også bedre beskyttelse enn å avså fra beskyttelse. Andre faktorer er å være påpasselig med avstand og holde seg hjemme når en er syk. 
 

Å gi blaffen i smitte er ingen god løsning. En kommer langt med litt sunn fornuft. 

Endret av Bendie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bendie skrev (12 minutter siden):

Hvorfor disse gruppene er bedre beskyttet med munnbind kan jeg ikke gi noe svar på. Det blir å spekulere. Det er mange ulike studier som peker på at riktig bruk av munnbind også beskytter en selv mot smitte. Og også fhi hevder dette. 

Uansett er det flere faktorer som bidrar til å hindre virusspredning. Det viktigste etter min mening er inneklima og god ventilasjon. Her har helsemyndighetene vært altfor bakpå etter min mening. 
 

Ved økt smittefare er godkjente masker den beste beskyttelsen og foretrukket fremfor munnbind. Men riktig bruk av munnbind gir også bedre beskyttelse enn å avså fra beskyttelse. Andre faktorer er å være påpasselig med avstand og holde seg hjemme når en er syk. 
 

Å gi blaffen i smitte er ingen god løsning. En kommer langt med litt sunn fornuft. 

Ikke uenig med deg i det at man må forsøke å hindre virusspredning, og kartlegge hva som kan bidra best til dette. 

Fint at de forsker på i hvilken grad bruk av munnbind kan redusere smittespredning, men de må ikke tillegge bruken av munnbind større effekt enn de har grunnlag for å gjøre. Som du selv sier så mangler det elementer ved den forskningen som åpner for spekulasjoner. Jeg har ingen tro på at eldre mennesker er så mye flinkere til å bruke munnbind riktig. I stedet er det mer nærliggende å tro at et påbud om munnbind i seg selv påvirker eks. bevegelsesatferd/livsstil.

Dette er forresten et gjennomgående problem ved forskningen/statistikken som har blitt presentert i media gjennom pandemien. Mye dårlig forskningspraksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er folk klare til en ny runde med hjemmeskole og hjemmekontor (for de som kan) og stengte butikker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Ubiquiti skrev (2 timer siden):

Du har ikke noe smittevern for deg selv med "munnbind". Om du bruker det som slang for FFP3/N95-maske, så snakker vi.

Jeg tror ikke at jeg plager andre om jeg begynner med kirurgisk munnbind og holder avstand på butikken, men tråden handler heller ikke om meg.  Jeg ønsker absolutt ikke mer å bekymre meg for i tillegg til alt det andre som skjer rundt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Ikke uenig med deg i det at man må forsøke å hindre virusspredning, og kartlegge hva som kan bidra best til dette. 

Fint at de forsker på i hvilken grad bruk av munnbind kan redusere smittespredning, men de må ikke tillegge bruken av munnbind større effekt enn de har grunnlag for å gjøre. Som du selv sier så mangler det elementer ved den forskningen som åpner for spekulasjoner. Jeg har ingen tro på at eldre mennesker er så mye flinkere til å bruke munnbind riktig. I stedet er det mer nærliggende å tro at et påbud om munnbind i seg selv påvirker eks. bevegelsesatferd/livsstil.

Dette er forresten et gjennomgående problem ved forskningen/statistikken som har blitt presentert i media gjennom pandemien. Mye dårlig forskningspraksis.

Jeg er enig  og tror ikke at det  er munnbind bruken alene, som er grunnen til at eldre er bedre beskyttet ved bruken. Vil tro de i langt større grad unngår butikken i travle perioder, oppholder seg der i kortere tid og kun gjør helt nødvendige ærend. Så summen av faktorer er med på å redusere risikoen. 

Endret av Bendie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Bendie skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig  og tror ikke at det  er munnbind bruken alene, som er grunnen til at eldre er bedre beskyttet ved bruken. Vil tro de i langt større grad unngår butikken i travle perioder, oppholder seg der i kortere tid og kun gjør helt nødvendige ærend. Så summen av faktorer er med på å redusere risikoen. 

Jeg er enig, og det gjelder også andre med litt svakere helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Capt. Obvious said:

Ja, er folk klare til en ny runde med hjemmeskole og hjemmekontor (for de som kan) og stengte butikker? 

Nei. Det kommer ikke til å skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
nebbete fugl skrev (1 time siden):

Nei. Det kommer ikke til å skje.

Jeg tror heller ikke det. Da koronaen kom og spredte seg så var det nytt og skremmende. Man fikk vel samlet erfaringer om noe lignende skulle skje igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
nebbete fugl skrev (2 timer siden):

Nei. Det kommer ikke til å skje.

 

Adobyen skrev (57 minutter siden):

Jeg tror heller ikke det. Da koronaen kom og spredte seg så var det nytt og skremmende. Man fikk vel samlet erfaringer om noe lignende skulle skje igjen. 

Det som kommer til å skje er at enten har du vakspass, eller så tupper de deg ut av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Ramona1970 skrev (15 minutter siden):

 

Det som kommer til å skje er at enten har du vakspass, eller så tupper de deg ut av samfunnet.

Mener du hvis man ikke holder seg til gjeldende regler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 timer siden):

Mener du hvis man ikke holder seg til gjeldende regler?

 

Den regelen har da ingenting for seg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Ramona1970 said:

 

Det som kommer til å skje er at enten har du vakspass, eller så tupper de deg ut av samfunnet.

Vaksinepass, hva er poenget egentlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (23 timer siden):

Håper ikke vi får en ny runde med nedstengninger og kanskje sykehusinnleggelser. Jeg var så glad da vi kunne droppe munnbindet, for det er et herk å gå med når man bruker briller. Dogging på brilleglassene hele tiden, fordi pusten kommer opp gjennom gliper i munnbindet under øynene. Kunne ikke se noe f.eks i butikken med dogg på brillene. Ubehagelig å bruke var det også, de munnbindene.

 

Bare til å ikke gå med munnbind det. Ingen tvinger deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (På 19.10.2022 den 12.11):

Håper ikke vi får en ny runde med nedstengninger og kanskje sykehusinnleggelser. Jeg var så glad da vi kunne droppe munnbindet, for det er et herk å gå med når man bruker briller. Dogging på brilleglassene hele tiden, fordi pusten kommer opp gjennom gliper i munnbindet under øynene. Kunne ikke se noe f.eks i butikken med dogg på brillene. Ubehagelig å bruke var det også, de munnbindene.

 

Økning i sykehusinnleggelser blir det garantert. Det er alltid økning i antall sykehusinnleggelser om høsten. Jordas gang rundt sola med tilhørende endringer i temperatur, fuktighet og dagslys får man gjort lite med. Spørsmålet er om politikerne går av skaftet av den grunn eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (På 19.10.2022 den 13.57):

Ja, er folk klare til en ny runde med hjemmeskole og hjemmekontor (for de som kan) og stengte butikker? 

Nei.

nebbete fugl skrev (8 timer siden):

Vaksinepass, hva er poenget egentlig?

Det er det mange som lurer på. Til og med FHI.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
nebbete fugl skrev (På 20.10.2022 den 10.40):

Vaksinepass, hva er poenget egentlig?

Ikke å hindre sykdom i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (På 19.10.2022 den 12.11):

Håper ikke vi får en ny runde med nedstengninger og kanskje sykehusinnleggelser. Jeg var så glad da vi kunne droppe munnbindet, for det er et herk å gå med når man bruker briller. Dogging på brilleglassene hele tiden, fordi pusten kommer opp gjennom gliper i munnbindet under øynene. Kunne ikke se noe f.eks i butikken med dogg på brillene. Ubehagelig å bruke var det også, de munnbindene.

 

 

Jeg bruker briller, og fant en grei løsning. Jeg tapet munnbindet under øynene og over nesen, med slik tape:

 

dbf1465d-5b4e-4d6e-a7d1-9e9dafcbab6f

https://www.apotek1.no/produkter/scanpor-tape-med-dispenser-25cmx10m-beige-1stk-838656p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...