Gå til innhold

Ny omikronvariant tåler antistoffer bedre


nebbete fugl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Just now, Lorieen said:

Hvem bryr seg? Jeg har hatt omikron to ganger hittil i 2022.

Ble du veldig syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (På 17.10.2022 den 22.33):

Ble du veldig syk?

Første gangen var jeg ganske dårlig, høy feber. Andre gang hadde jeg bare litt kløe/kribling i hals og nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tekstformulering i artikkelen, men vi er jo allerede kjent med hvordan influensaviruset omgår immunforsvaret, så ikke uventet dette. 

Fint at myndighetene nå vektlegger nytten av tidlig behandling med antivirale legemidler..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/17/2022 at 10:31 PM, nebbete fugl said:

 

Varianten er langt mer motstandsdyktig mot antistoffer, inkludert vaksiner.

Sjokkerende.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg vil ikke ha den. Det er jo noen som nesten ikke merker den og andre som blir dausjuke, og det vet man jo ikke.

Kommer nok til å finne frem pakken med munnbind igjen hvis det øker på.  Ser ingen som bruker det nå, men er lite ute for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (3 timer siden):

Jeg vil ikke ha den. Det er jo noen som nesten ikke merker den og andre som blir dausjuke, og det vet man jo ikke.

Kommer nok til å finne frem pakken med munnbind igjen hvis det øker på.  Ser ingen som bruker det nå, men er lite ute for tiden.

Var det ikke sånn at munnbind var for å «beskytte andre» da? 

Hjelpe meg så mye idiotisk man har blitt fortalt de siste to årene 🤣

Hvorfor i all verden tror du at munnbind vil beskytte deg egentlig? 

Endret av Barbalala
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (3 timer siden):

Var det ikke sånn at munnbind var for å «beskytte andre» da? 

Hjelpe meg så mye idiotisk man har blitt fortalt de siste to årene 🤣

Hvorfor i all verden tror du at munnbind vil beskytte deg egentlig? 

Hvorfor denne latterliggjøringen? 
 

Munnbind brukt riktig gir noe beskyttelse. Derimot er FFP2 masker eller FFP3  masker det som gir høyst beskyttelse mot luftsmitte.  Dråper med viruspartikler kan befinne seg i flere timer i luften i riktig miljø og maskene gir effektiv beskyttelse. Også munnbind beskytter til en viss grad.

 

Åndedrettsvern/P3-maske er godkjent av Arbeidstilsynet til bruk ved bakterier og virus i luften. Denne masken har høy filtereffekt: 98 prosent og lav lekkasje om den brukes riktig. Den amerikanske N95-masken, tilsvarende FFP2 («støvmaske»), har god filtereffekt: 92 prosent


https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/dnbObz/hva-er-mest-effektivt-mot-luftsmitte-munnbind-eller-aandedrettsvern

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom de siste to år har enkelte land og områder vært helt fanatiske og religiøse når det kommer til å påby og påtvinge munnbind i enhver situasjon, mens andre land har vært mye mer liberale. 

Det er ingen forskjell å spore i smitteutbredning. 

Endret av Barbalala
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbalala skrev (3 minutter siden):

Gjennom de siste to år har enkelte land og områder vært helt fanatiske og religiøse når det kommer til å påby og påtvinge munnbind i enhver situasjon, mens andre land har vært mye mer liberale. 

Det er ingen forskjell å spore i smitteutbredning. 

???

 

Forskerne fant ut at munnbind reduserte antall nye tilfeller av covid-19 med mellom 15 og 75 prosent over en periode på 20 dager, avhengig av regionene de studerte.

https://forskning.no/covid19/munnbind-kan-redusere-smitte-av-covid-19-med-45-prosent-finner-forskere/1784338

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dreamstar
Adobyen skrev (6 timer siden):

Jeg vil ikke ha den. Det er jo noen som nesten ikke merker den og andre som blir dausjuke, og det vet man jo ikke.

Kommer nok til å finne frem pakken med munnbind igjen hvis det øker på.  Ser ingen som bruker det nå, men er lite ute for tiden.

I Frankrike brukte noen det nå, og i Tyskland var det endel som brukte det. Men i de landene er smitten stigende og anbefalingene sterkere om å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Barbalala skrev (4 timer siden):

Var det ikke sånn at munnbind var for å «beskytte andre» da? 

Hjelpe meg så mye idiotisk man har blitt fortalt de siste to årene 🤣

Hvorfor i all verden tror du at munnbind vil beskytte deg egentlig? 

Jeg tror det jeg vil. Du får heller spørre fhi om det er noe du ikke forstår med smittevern.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Adobyen said:

Jeg tror det jeg vil. Du får heller spørre fhi om det er noe du ikke forstår med smittevern.

Du har ikke noe smittevern for deg selv med "munnbind". Om du bruker det som slang for FFP3/N95-maske, så snakker vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (21 minutter siden):

Du har ikke noe smittevern for deg selv med "munnbind". Om du bruker det som slang for FFP3/N95-maske, så snakker vi.

Dette er ikke riktig også kirurgiske munnbind brukt riktig og sammen med avstand beskytter mot smitte. Riktignok ikke i samme grad, men i langt større grad enn om en avstår fra beskyttelse. 
 

Munnbind kan også redusere graden av sykdom. 

Endret av Bendie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke vi får en ny runde med nedstengninger og kanskje sykehusinnleggelser. Jeg var så glad da vi kunne droppe munnbindet, for det er et herk å gå med når man bruker briller. Dogging på brilleglassene hele tiden, fordi pusten kommer opp gjennom gliper i munnbindet under øynene. Kunne ikke se noe f.eks i butikken med dogg på brillene. Ubehagelig å bruke var det også, de munnbindene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (1 time siden):

???

 

Forskerne fant ut at munnbind reduserte antall nye tilfeller av covid-19 med mellom 15 og 75 prosent over en periode på 20 dager, avhengig av regionene de studerte.

https://forskning.no/covid19/munnbind-kan-redusere-smitte-av-covid-19-med-45-prosent-finner-forskere/1784338

Hvordan tolker du dette funnet?

Studien finner også at det var blant de sårbare gruppene, de over 60 år og eldre, at reduksjonen i smitte var størst. Her falt smitten med over 90 prosent, finner de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...