Gå til innhold

Må jeg invitere henne på fest hos oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 16.36):

Jeg tenker at du burde droppe henne. Du fortjener en venn som er på «ditt nivå» da du ikke klarer å håndtere sykdom og hun fortjener en venn som ikke skriver sånn her bak ryggen hennes og som takler hennes sykdom, mangler og feil. 

Si det som det er, vær så snill. Bare vær ærlig og evt si du ikke klarer å være venn med henne lenger. Fortell at dere har vokst ifra hverandre. 

Anonymkode: 059a0...3d5

Jeg klarer fint å håndtere hennes sykdom, men det er slitsomt å kun snakke om det. Jeg gjør tjenester for henne, hører på henne og prøver å oppmuntre henne. Jeg skriver her inne som anonym, det er mine tanker om henne. Sier jeg til henne at jeg ikke vil stille opp mer så blir hun veldig lei seg. Derfor fortsetter jeg å stille opp for henne, nettopp fordi jeg vet hun trenger det pga bl.a sykdom. 
Jeg ville vært en mye verre person om jeg droppet henne ut, hun trenger det jeg gjør for henne. 

Anonymkode: 619d5...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 16.43):

Gir dette "vennskapet" deg noe som helst? Høres ut som hun ikke vil passe inn på festen. Hvis hun bare stjeler energi, ville jeg kuttet kraftig ned på kontakten.

Anonymkode: 295ec...e9f

Nei, det gir meg ikke noe, men pga hennes sykdomsbilde, så stiller jeg opp for henne. Jeg har kuttet mye ned på kontakten, før kunne hun ringe meg tre ganger om dagen. 

Anonymkode: 619d5...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerkroppen skrev (På 18.10.2022 den 15.15):

Det kommer jo helt an på egentlig. Har du mye med henne å gjøre på daglig basis? Du snakker med henne på telefonen en gang i uken, men treffes dere ellers for sosial moro? Hvis ikke, så ville jeg ikke invitert henne. Du trenger ikke fortelle henne at du har hatt fest, ikke sikkert hun får det med seg heller. Om hun sier noe, så svarer du bare at dere hadde en gammel vennegjeng på festen, folk hun ikke kjenner, og ikke forklart noe mer enn det. 

Er det så veldig farlig om hun blir sur da? Sånn med tanke på at du egentlig ikke ønsker å ha særlig med henne å gjøre? 

Det er kun den ukentlige samtalen, ikke noe sosialt. Hvis jeg handler for henne eller henter pakker, så må jeg sette de på terrassen og sende melding om at jeg har vært der. Hun kommer ikke ut selv om hun er hjemme. 
 

Anonymkode: 619d5...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke invitert henne. At hun blir er sur hadde vært mer enn ok. Sykdomspratere er bare slitsomme og hennes surhet er en super annledning til å bli kvitt henne som venninne. 

Anonymkode: 4e4ab...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde ikke invitert henne. At hun blir er sur hadde vært mer enn ok. Sykdomspratere er bare slitsomme og hennes surhet er en super annledning til å bli kvitt henne som venninne. 

Anonymkode: 4e4ab...391

Jeg har ikke invitert henne. En annen venninne av meg (som kjenner henne) spurte om jeg hadde invitert henne. Jeg sa nei og hun sa hun var glad for det siden hun er så intens. 
Så føler jeg gjorde det riktige. Hun vil ikke få vite det. 

Anonymkode: 619d5...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er kun den ukentlige samtalen, ikke noe sosialt. Hvis jeg handler for henne eller henter pakker, så må jeg sette de på terrassen og sende melding om at jeg har vært der. Hun kommer ikke ut selv om hun er hjemme. 
 

Anonymkode: 619d5...0b9

Dette er alvorlig. Hun trenger åpenbart hjelp. Hjelp henne med å kontakte kommunen og søke om psykiatrisk sykepleier for støttesamtaler og støttekontakt som handlehjelp. Fastlegen kan henvise til psykolog dersom ikke den kommunale hjelpen er tilstrekkelig. Men førstelinje her er kommunen. 

Anonymkode: 247c8...ca4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Aiaiai, denne skjønner jeg at er lei, og en skikkelig, skikkelig skvis. 

Jeg har ikke noe godt svar dessverre på hvordan du skal gjøre det med festen. Var i en lignende situasjon, bortsett fra at vedkommende det gjaldt ikke var sånn som dette, men det var noen som gjorde MEG skikkelig ubekvem, og jeg ønsket for all del ikke å ha henne på festen, jeg valgte å ta hensyn til meg selv ved dette ENE tilfellet. Det fikk konsekvenser i form av at hun ble veldig såret, og ikke har snakket med meg siden. Og jeg lever jo godt med det. Men dette er jo også noen som har et sosialt liv ellers også. 

Men til situasjonen ellers: du MÅ bare begynne å sette grenser med henne. Du kan jo ikke ha det sånn. Synes det er fint at du har lyst til å være der for noen som har fått det skikkelig kjipt og at du ser at hun har blitt verre personlighetsmessig etter at hun ble syk, men du skal ikke slite deg ut for å være venn med noen som bare tar og tar. Og tenk på det sånn, det er mye bedre at det blir brudd fordi du sier fra og forsøker å få henne til å ha et mer positivt fokus, enn at det blir brudd fordi om 2 måneder til er du fette lei og gidder ikke trynet hennes mer. 

Lykke til med dilemmaet ditt ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg klarer fint å håndtere hennes sykdom, men det er slitsomt å kun snakke om det. Jeg gjør tjenester for henne, hører på henne og prøver å oppmuntre henne. Jeg skriver her inne som anonym, det er mine tanker om henne. Sier jeg til henne at jeg ikke vil stille opp mer så blir hun veldig lei seg. Derfor fortsetter jeg å stille opp for henne, nettopp fordi jeg vet hun trenger det pga bl.a sykdom. 
Jeg ville vært en mye verre person om jeg droppet henne ut, hun trenger det jeg gjør for henne. 

Anonymkode: 619d5...0b9

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er kun den ukentlige samtalen, ikke noe sosialt. Hvis jeg handler for henne eller henter pakker, så må jeg sette de på terrassen og sende melding om at jeg har vært der. Hun kommer ikke ut selv om hun er hjemme. 
 

Anonymkode: 619d5...0b9


Men - er hun da i det hele tatt i stand til å møte på fest?

Ville prøvd meg på en vinkling der du legger vekt på omtanke for henne, drikker ikke alkohol, sliter med div - og at du gjerne vil ha henne på besøk for å titte på huset og spise noe godt sånn at det kan bli bare deg og henne en kveld, så du får gitt henne din fulle oppmerksomhet og at det skal bli en så bra som mulig opplevelse for henne.

At andre kommer på fest med alkohol en annen gang kan du nevne litt sånn i forbifarten kanskje?

 

Anonymkode: 5d5eb...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil hun ikke engang komme på festen, så å gi henne en invitasjon for formalitetens skyld kan kanskje være en idé? 

Anonymkode: 5d0ab...add

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 16.10):

Takk for fint svar☺️Ja, det er hyggelig med forskjellige folk, men hun er så ekstremt intens. Det kommer venner hun aldri har truffet og jeg vil på en måte ikke assosieres med at hun er min venninne dessverre (ja, vet det er forferdelig sagt). Har vært i en del pinlige situasjoner med henne, der folk har kommentert hennes oppførsel. Jeg anser vennskapet kun som en plikt fra min side, fordi jeg vet hun vil gå i kjelleren om jeg dropper henne helt ut. 
Ang. Sykdomsnakk så har jeg prøvd utallige ganger å pense over på hyggeligere ting, men hun styrer det rett tilbake på sykdom. 
Jeg takler godt om venner sliter, men dette er noe hun har slitt med i åresvis, men det er blitt mye verre de siste årene. Det er jo synd på henne selvfølgelig, men hun har vært en energityv de siste årene. 
Vet ikke helt hvor mange vi blir, mellom 8 og 10 kanskje. 

Anonymkode: 619d5...0b9

Syns ikke du skal invitere en energityv av plikt , når du skal kose deg nei. Syns du bruker MER enn nok tid , å er MER enn god nok mot henne ellers . Sørg bare for å ikke flagge den festen så høyt . Å om hun mot formodning skulle få vite om den , legg den fram som en fast samling en fast vennegjeng har , å nå var det din tur å være vertinne 😄

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg klarer fint å håndtere hennes sykdom, men det er slitsomt å kun snakke om det. Jeg gjør tjenester for henne, hører på henne og prøver å oppmuntre henne. Jeg skriver her inne som anonym, det er mine tanker om henne. Sier jeg til henne at jeg ikke vil stille opp mer så blir hun veldig lei seg. Derfor fortsetter jeg å stille opp for henne, nettopp fordi jeg vet hun trenger det pga bl.a sykdom. 
Jeg ville vært en mye verre person om jeg droppet henne ut, hun trenger det jeg gjør for henne. 

Anonymkode: 619d5...0b9

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det gir meg ikke noe, men pga hennes sykdomsbilde, så stiller jeg opp for henne. Jeg har kuttet mye ned på kontakten, før kunne hun ringe meg tre ganger om dagen. 

Anonymkode: 619d5...0b9

Det er jo åpenbart at dette vennskapet gir deg masse. Du får føle deg til nytte, at noen trenger deg. Du får føle deg god som hjelper henne, og litt som en martyr som hjelper henne til tross for at du egentlig ikke vil. 
 

Men for hennes del så er det hele ganske urettferdig. Jeg ville iallfall aldri egentlig vært venn med noen som så ned på meg, som kun brukte meg når det passet henne, kun for å selv få føle seg bedre og snillere. En som ikke likte meg for den jeg var. Ville du egentlig vært venn med deg? Så kutt henne løs. La henne finne seg venner som godtar henne for den hun er.
 

 

Anonymkode: b32aa...365

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Syns ikke du skal invitere en energityv av plikt , når du skal kose deg nei. Syns du bruker MER enn nok tid , å er MER enn god nok mot henne ellers . Sørg bare for å ikke flagge den festen så høyt . Å om hun mot formodning skulle få vite om den , legg den fram som en fast samling en fast vennegjeng har , å nå var det din tur å være vertinne 😄

Syns du virkelig ts er så god mot venninnen? Ville du hatt en venninne som ts?

Anonymkode: b32aa...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er alvorlig. Hun trenger åpenbart hjelp. Hjelp henne med å kontakte kommunen og søke om psykiatrisk sykepleier for støttesamtaler og støttekontakt som handlehjelp. Fastlegen kan henvise til psykolog dersom ikke den kommunale hjelpen er tilstrekkelig. Men førstelinje her er kommunen. 

Anonymkode: 247c8...ca4

Hun går jevnlig til psykolog og har gjort det i mange år. Hun trener og er aktiv. Hun har også barn og barnebarn hun er mye sammen med. 

Anonymkode: 619d5...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns du virkelig ts er så god mot venninnen? Ville du hatt en venninne som ts?

Anonymkode: b32aa...365

Hva gjør jeg galt? At jeg ikke inviterer henne? Jeg stiller opp for henne, snakker med henne, handler for henne. Hører på henne, hun spør aldri hvordan jeg har det f.eks når jeg fikk ny jobb. 
Er det at jeg lufter mine tanker på et anonymt forum som gjør meg så fæl? 

Anonymkode: 619d5...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns du virkelig ts er så god mot venninnen? Ville du hatt en venninne som ts?

Anonymkode: b32aa...365

Ja, hun bruker mye tid med en som bare «tar» . Kjører henne, handler for henne , snakker m henne ukentlig  . Selv om det er sykdom inni bildet her, så er det ikke sånn at man skal utslette seg selv helt for et annet menneske . Det er vertfall min mening . 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør jeg galt? At jeg ikke inviterer henne? Jeg stiller opp for henne, snakker med henne, handler for henne. Hører på henne, hun spør aldri hvordan jeg har det f.eks når jeg fikk ny jobb. 
Er det at jeg lufter mine tanker på et anonymt forum som gjør meg så fæl? 

Anonymkode: 619d5...0b9

Du er ikke fæl i det hele tatt . Tvert imot . Hadde alle som sleit hatt en som deg , hadde det vært en bra verden , tenker jeg 🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

Det er jo åpenbart at dette vennskapet gir deg masse. Du får føle deg til nytte, at noen trenger deg. Du får føle deg god som hjelper henne, og litt som en martyr som hjelper henne til tross for at du egentlig ikke vil. 
 

Men for hennes del så er det hele ganske urettferdig. Jeg ville iallfall aldri egentlig vært venn med noen som så ned på meg, som kun brukte meg når det passet henne, kun for å selv få føle seg bedre og snillere. En som ikke likte meg for den jeg var. Ville du egentlig vært venn med deg? Så kutt henne løs. La henne finne seg venner som godtar henne for den hun er.
 

 

Anonymkode: b32aa...365

I alle dager, du er totalt på villspor! Jeg føler meg ikke som noen martyr i det hele tatt. Jeg gjør det fordi jeg føler jeg må stille opp for henne, at hun ville blitt lei seg om jeg ikke gjorde det. Dessuten ville jeg vært et mye verre menneske om jeg bare droppet henne. Hun har mange andre venner også, men jeg bor nærmest så jeg blir den som gjør henne tjenester. Jeg ser ikke ned på henne, men det er slitsomt å høre på henne da alt kun dreier seg om sykdom og henne.

Anonymkode: 619d5...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Du er ikke fæl i det hele tatt . Tvert imot . Hadde alle som sleit hatt en som deg , hadde det vært en bra verden , tenker jeg 🥰

Tusen takk, det var veldig fint sagt ❤️

Anonymkode: 619d5...0b9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (11 minutter siden):

Du er ikke fæl i det hele tatt . Tvert imot . Hadde alle som sleit hatt en som deg , hadde det vært en bra verden , tenker jeg 🥰

Ts er faktisk ikke en god venn, det er helt tydelig her. 

Anonymkode: 9143b...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...