Gå til innhold

Må jeg invitere henne på fest hos oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som jeg var mye sammen med for ca. fire år siden. Hun har endret seg en del, sliter med psyken osv. Det har vært mye, så nå er vi der at jeg pleier å ta en «plikt» samtale med henne på telefonen en gang i uken. Samtalene handler kun om henne, om sykdom, sykdom og enda mer sykdom. Hun har ikke lappen, så jeg kjører henne for å handle og henter ting til henne på posten. 
Vi har nå kjøpt hus og tenker å ha en fest. Jeg har absolutt ikke lyst å invitere henne, men føler jeg må. Hun drikker ikke alkohol (noe som er helt i orden selvfølgelig), men hun har en tendens til å nærmest avhøre mennesker hun treffer for første gang. Spør om absolutt alt! Har opplevd det før og det er nærmest pinlig å høre på. 
Hun er også av typen som legger til folk på SoMe etter å ha truffet de 10 minutter. 
Det nytter ikke å snakke med henne om dette, da hun ville bare blitt såret og ikke skjønt hva jeg snakker om. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre her. 
Får hun vite at vi har hatt fest uten å invitere henne, vil hun bli veldig såret, hun ser på meg som en av sine beste venninner ( altså en hun kan øse ut all sin sykdom til).  

Hva gjør jeg? (annet enn å håpe at hun er syk med influensa for sjette gang i år) 
 

Anonymkode: 619d5...0b9

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret kommer vel an på hvor stor fest dette er? Er det en middag der du ber noen få, så trenger du jo ikke be henne. Er det mer en fest for mange, så synes jeg du skal be henne. 

 Folk greier vel stort sett å "rømme" fra samtalen om den kjeder dem? Det er lov og dessuten fint å ha mange ulike mennesker som venner, tenker jeg. Du har ikke ansvar for din venninnes oppførsel. Hun sliter litt, og kanskje hun blamerer seg- men so what? Kanskje noen andre av vennene deres sliter på et tidspunkt. Skal vi bare forlate dem, eller kanskje vi tåler at noen ikke er like interessante alltid. Kanskje går det overraskende bra, og at hun koser seg, vennene deres og du koser deg! 

Det trenger gjerne ikke være slik at alt må være perfekt? Du takler jo din venninne, og jeg er sikker på at andre takler henne også. Blir det for mye gnag på henne, så minn henne på at dette er en fest og at du skal ha det moro. 

Uavhengig av festen, så synes jeg også at du bør sette grenser for henne ellers. Prat om sykdom maks i tre minutter, og så sier du at du vil snakke om noe hyggelig. Hvis ikke legger du på... Hun trenger gjerne et spark bak til å være mer positiv. 

 

 

Anonymkode: 0d31f...a80

  • Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svaret kommer vel an på hvor stor fest dette er? Er det en middag der du ber noen få, så trenger du jo ikke be henne. Er det mer en fest for mange, så synes jeg du skal be henne. 

 Folk greier vel stort sett å "rømme" fra samtalen om den kjeder dem? Det er lov og dessuten fint å ha mange ulike mennesker som venner, tenker jeg. Du har ikke ansvar for din venninnes oppførsel. Hun sliter litt, og kanskje hun blamerer seg- men so what? Kanskje noen andre av vennene deres sliter på et tidspunkt. Skal vi bare forlate dem, eller kanskje vi tåler at noen ikke er like interessante alltid. Kanskje går det overraskende bra, og at hun koser seg, vennene deres og du koser deg! 

Det trenger gjerne ikke være slik at alt må være perfekt? Du takler jo din venninne, og jeg er sikker på at andre takler henne også. Blir det for mye gnag på henne, så minn henne på at dette er en fest og at du skal ha det moro. 

Uavhengig av festen, så synes jeg også at du bør sette grenser for henne ellers. Prat om sykdom maks i tre minutter, og så sier du at du vil snakke om noe hyggelig. Hvis ikke legger du på... Hun trenger gjerne et spark bak til å være mer positiv. 

 

 

Anonymkode: 0d31f...a80

Takk for fint svar☺️Ja, det er hyggelig med forskjellige folk, men hun er så ekstremt intens. Det kommer venner hun aldri har truffet og jeg vil på en måte ikke assosieres med at hun er min venninne dessverre (ja, vet det er forferdelig sagt). Har vært i en del pinlige situasjoner med henne, der folk har kommentert hennes oppførsel. Jeg anser vennskapet kun som en plikt fra min side, fordi jeg vet hun vil gå i kjelleren om jeg dropper henne helt ut. 
Ang. Sykdomsnakk så har jeg prøvd utallige ganger å pense over på hyggeligere ting, men hun styrer det rett tilbake på sykdom. 
Jeg takler godt om venner sliter, men dette er noe hun har slitt med i åresvis, men det er blitt mye verre de siste årene. Det er jo synd på henne selvfølgelig, men hun har vært en energityv de siste årene. 
Vet ikke helt hvor mange vi blir, mellom 8 og 10 kanskje. 

Anonymkode: 619d5...0b9

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (3 minutter siden):

Vær ærlig og fortell om de sosiale bekymringene hennes. 

Skulle gjerne gjort det, men det går dessverre ikke. Hun vil aldri forstå og jeg kan risikere at jeg sender henne rett i kjelleren ved å si noe. Hun ser ikke andre enn seg selv, hun har mer enn en gang sagt at hun er i  en «annen liga» enn den og den dama. Hun har veldig høye tanker om eget utseende og seg selv generelt. Tror dessverre dette er en del av sykdomsbildet hennes, hun bruker tusenvis av kroner på botox og fillers selv om hun stort sett aldri er ute blant folk. Sier jeg noe om hennes sosiale antenner, kommer hun ikke til å skjønne noe som helst og vil bare bli såret og lei seg. 

Anonymkode: 619d5...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på egentlig. Har du mye med henne å gjøre på daglig basis? Du snakker med henne på telefonen en gang i uken, men treffes dere ellers for sosial moro? Hvis ikke, så ville jeg ikke invitert henne. Du trenger ikke fortelle henne at du har hatt fest, ikke sikkert hun får det med seg heller. Om hun sier noe, så svarer du bare at dere hadde en gammel vennegjeng på festen, folk hun ikke kjenner, og ikke forklart noe mer enn det. 

Er det så veldig farlig om hun blir sur da? Sånn med tanke på at du egentlig ikke ønsker å ha særlig med henne å gjøre? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke inviter hun.

Helt normalt å invitere folk man tror har glede av hverandre. Og hun trenger du fri fra i tillegg.

Anonymkode: 19e99...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange du ber men også forholdet du ønsker videre med henne. Det er en anledning til å vise at du ikke inkluderer henne i livet ditt på samme måte.

Hadde selv ikke bedt. 

Anonymkode: 1814c...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om hun går i kjelleren da? Det er selvsagt ubehagelig å få høre slikt om seg selv, men det er kanskje det som må til for at hun skal få litt sosiale antenner og klare å omgås flere. 

Jeg synes du skal behandle henne som et voksent menneske. Det betyr å være ærlig når du prater med henne og ikke være med henne utfra "pity". Det er nedverdigende.

Anonymkode: cb0b9...a08

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe hyggelig av deg at du håper hun får influensa for 6 gang i år.

Du høres overfladisk ut og har vel hatt et annet liv enn henne, og forstår ikke hvordan det er å slite med helsa.

 

Anonymkode: 56098...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de andre vennene du tenker å invitere felles venner av dere, eller kan du «gjemme deg bak» at du trodde hun ikke kom til å trives siden hun ikke omgås disse menneskene i det daglige? Er dere en fast gjeng som finner på ting, bør hun jo forstå hvorfor hun ikke blir invitert. Og hvor stor sjans er det for at hun får vite om festen? Har full respekt for «energityver», ts, og du må spørre deg selv om tanken på at du ikke inviterer henne og hun potensielt blir såret hvis hun finner ut av det, er en større «energityv» enn å ha henne på festen… Og dersom du inviterer henne, kan du jo bare si til vennene som ikke kjenner henne, at hun er litt spesiell og har sine utfordringer, men at du ikke hadde samvittighet til å ikke invitere henne. 

Anonymkode: 9f008...f4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke forpliktet til noe som helst.

Pleier hun å invitere deg /dere på noe? Slike ting er det jo gjerne en viss gjensidighet i....,,

Anonymkode: c06ea...b9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du burde droppe henne. Du fortjener en venn som er på «ditt nivå» da du ikke klarer å håndtere sykdom og hun fortjener en venn som ikke skriver sånn her bak ryggen hennes og som takler hennes sykdom, mangler og feil. 

Si det som det er, vær så snill. Bare vær ærlig og evt si du ikke klarer å være venn med henne lenger. Fortell at dere har vokst ifra hverandre. 

Anonymkode: 059a0...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir dette "vennskapet" deg noe som helst? Høres ut som hun ikke vil passe inn på festen. Hvis hun bare stjeler energi, ville jeg kuttet kraftig ned på kontakten.

Anonymkode: 295ec...e9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver bare negativt om henne, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere er venninner? Det er litt trist om hun ser på deg som en av hennes beste venninner, med tanke på hva du egentlig mener om henne. 

Anonymkode: b32aa...365

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 17.14):

Gjør det noe om hun går i kjelleren da? Det er selvsagt ubehagelig å få høre slikt om seg selv, men det er kanskje det som må til for at hun skal få litt sosiale antenner og klare å omgås flere. 

Jeg synes du skal behandle henne som et voksent menneske. Det betyr å være ærlig når du prater med henne og ikke være med henne utfra "pity". Det er nedverdigende.

Anonymkode: cb0b9...a08

Helt enig. Her må TS bare ta seg sammen og vise at hun er voksen og er et godt medmenneske og ta en ærlig samtale med henne. 
Prøv gjerne å oppmuntre fremfor å fordømme. I stedet for å si "På festen kan du ikke gå rundt og klage over sykdom!", så kan du heller komme med tips til noen samtaleemner hun kan øve seg litt på. 

Anonymkode: f48a9...29d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 17.14):

Gjør det noe om hun går i kjelleren da? Det er selvsagt ubehagelig å få høre slikt om seg selv, men det er kanskje det som må til for at hun skal få litt sosiale antenner og klare å omgås flere. 

Jeg synes du skal behandle henne som et voksent menneske. Det betyr å være ærlig når du prater med henne og ikke være med henne utfra "pity". Det er nedverdigende.

Anonymkode: cb0b9...a08

Støtter denne! Har selv vært i miljø med mennesker med diverse psykiske plager, og spesielt bipolare/maniske mennesker trenger grenser å forholde seg til, selv om de ikke alltid klarer å møte den grensen i øyeblikket! En streng og tydelig, men samtidig varm og forståelsesfull person kan være noe av det beste for en grenseløs person å forholde seg til. Må dog advare om at man aldri kan vite sikkert hvordan noen vil reagere; noen går i kjelleren, andre blir sinte, noen blir ekstremt stresset men uttrykker takknemlighet. Det vil uansett være bra for deg å være ærlig her.

I beste fall vil det å være tydelig og (brutalt) ærlig kanskje hjelpe henne til å styre egen atferd. I verste fall mister du en venninne - men om du ikke kan være ærlig med henne, ikke liker atferden hennes og vegrer deg for å invitere henne på fester, er det verdt det? Da tenker jeg både for din del og hennes.

Anonymkode: ab2d7...26e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan da kanskje ha sine fordeler å ha henne på fest?
Jeg hater mingling, og møter jeg på en festdeltaker som snakker hull i hodet på meg om sykdommene sine, betyr det at JEG slipper anstrenge meg for å holde samtalen gående. 😅

Anonymkode: 5d0ab...add

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke invitert henne på festen. Om hun finner det ut i ettertid så sier du det som det er, at hun er jo så plaget og tappet av sykdom og plager at du tenkte hun skulle få lov til å slippe å bli med.

Det gjør vel heller ikke noe om hun blir fornærmet. Det er jo veldig tydelig at hun bare tapper deg for energi og ikke gir noe tilbake. Du er jo utrolig snill som kjører henne hit og dit fordi hun ikke har lappen, henter ting for henne på posten og er ukentlig klagemur for henne. Hun utnytter jo godheten og tålmodigheten din for alt det er verdt.

Anonymkode: d170c...0cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, hvorfor er du venn med henne egentlig?

Anonymkode: c0cf0...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...