Gå til innhold

Bruker du ekstra mye strøm akkurat nå som det er «gratis»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker som jeg ville gjort før prisene gikk bananas.

Anonymkode: b71cc...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/5/2022 at 11:33 PM, AnonymBruker said:

Her kjører jeg full rulle på alt av elektriske apparater. Varmepumpen skal stå på 30 grader i natt (sover med siveromsdøren igjen og vinduet der åpen). Jeg får strømstøtte og er rimelig sikker på at snittet blir over 70-årene/ kWh denne mnd. Så jeg drar ned snittet mitt pp et vis..

 

Noen andre som bryr seg om strømprisene?

Anonymkode: c2845...ee6

Om snittprisen blir lav denne måneden eller ikke, bryr meg ikke. Akkurat nå så er det sinnsykt deilig å kjøre vaskemaskin med tørking etterpå, ta en lang dusj osv. Om prisene hopper opp igjen så har man unnet seg litt luksus 😆 (og man får evt kanskje litt igjen)… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Økte utgifter er jo en finurlig måte å si det på, fordi med økte utgifter så er inntektene de har på dette enda høyere. 

Anonymkode: f7399...912

Nettopp, det er vel 70 milliarder ekstra inn, og 40 milliarder i strøm"støtte".  I praksis er det bare en delvis tilbakebetaling av en vanvittig ekstraskatt som en totalt feilslått energipolitikk har påført innbyggere i Sør-Norge.

Anonymkode: b4dc7...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skjønner ikke dette. Hvorfor bruke mest mulig strøm nå?

Anonymkode: 92fbb...800

For og få lavere strømutgifter hvis/ når prisen går opp igjen? 

Anonymkode: 5710c...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg har hatt hjemmespa fra topp til tå, kjørt 4 maskiner med vask, renset vaskemaskin og oppvaskmaskin og støvsuget og vasket. Passet bra og ha fri disse dagene. Har mye og « gå på” om strømmen raser opp fra søndag. Hånkler, klær, , sengetøy for et par måneder. 

Anonymkode: 5710c...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For og få lavere strømutgifter hvis/ når prisen går opp igjen? 

Anonymkode: 5710c...b92

Og da hjelper det å ha varmepumpa på 30 grader for så å sette opp vinduene? 

Anonymkode: 18584...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Villfisker

Bruker strøm når jeg trenger den. Varmeovn er ikke nødvendig nå. Går fremdeles i t-skjorta.

30 grader ville jeg aldri hatt inne uansett. Er jo ubehagelig allerede over 20.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt meg en ekstra lang dusj, slik jeg gjorde innimellom før. Vasket litt klær og skrudd opp varmen et par grader. Men jeg har funnet ut at huseier ikke har spotprisavtale, så jeg betaler den samme (dyre) strømmen hver time hele måneden uansett. 🤯

Anonymkode: 250d8...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville tatt meg en ekstra lang dusj, slik jeg gjorde innimellom før. Vasket litt klær og skrudd opp varmen et par grader. Men jeg har funnet ut at huseier ikke har spotprisavtale, så jeg betaler den samme (dyre) strømmen hver time hele måneden uansett. 🤯

Anonymkode: 250d8...d14

Har du egen stømmåler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 9.54):

Hvorfor skulle jeg bruke mer strøm når den er billig?  Bare for å få mer strømstøtte?

Om alle tenker slik blir det større utgifter for staten, som de må ta inn igjen gjennom andre avgifter.  Rimelig korttenkt, spør du meg.

Anonymkode: f8e16...c4a

Fordi man har vært nødt å spare i ett år? Jeg har vasker som ikke har vært prioritert og bil som ikke har vært ladet. Selv om strømstøtten har vært til hjelp, er jo det dyrt.  Bare det å kunne ta en dusj uten å tenke på at strømmen koster, er nedstressende ...

Det at man kan drive vedlikehold og sikre at byggene er ivaretatt er også viktig. 

Problemet som jeg føler er dårlig forstått, er at forbruk man kutter under det som er nødvendig, kommer opp på andre steder: det er ikke gitt at det er fornuftig at det har vært en periode med lav bruk av strøm. Så det blir nok satt i gang pyrolyse så snart jeg vet prisen er rett.

(Utgiften til staten for strømstøtte har ingen relevans til inntektene fra kraftsalget, differansen er enorm. ) 

 

Anonymkode: c0a1f...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker klær og har på varmepumpa på 23 grader. Dusjer oftere / vasker hus.

Når strømmen er dyr vasker jeg kanskje klær en gang i uka.

Anonymkode: 51f6e...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og da hjelper det å ha varmepumpa på 30 grader for så å sette opp vinduene? 

Anonymkode: 18584...676

Ja, i forhold til at strømstøtten akkurat nå er høyere enn prisen kan det jo hjelpe og holde strømregningen lav eller og få igjen penger. Kanskje litt lite miljøvennlig og solidarisk akkurat det da. Jeg har brukt mye strøm, men da på og få unna ting nå istedenfor og vente til det blir dyrere. 

Anonymkode: 5710c...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og da hjelper det å ha varmepumpa på 30 grader for så å sette opp vinduene? 

Anonymkode: 18584...676

Jeg har ikke varmepumpe, og jeg har heller ikke satt på varmeovner. Jeg ser allikevel at det troligl hjelper på totalregninga i oktober dersom jeg bruker mere strøm når prisen er så lav som den har vært noen dager nå. Da kan jeg anta at strømstøtte for den bruken er større enn kostnaden. Så klart det er en sjanse å ta, men det jeg må betale om prisen mot formodning skulle holde seg lav hele oktober er ikke så stor uansett. Det føles som vinn vinn om prisen ikke stiger. Så her har det blitt ekstra varme i badegulvet (ikke voldsomt - men for komfort, pyrolyse, kokvask av sengetøy og håndklær, ullvask i maskin, ekstra varme i varmtvannstanken).

Anonymkode: 21b3c...f31

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi prøver alltid å bruke minst mulig. Men vi flytter også forbruket til de tidspunktene strømmen er billigst. Elbilene lades nesten bare på natta, oppvaskmaskin og slikt kjøres også ofte på natta. Jeg holder også på å lage en automasjon (i Home Assistant) som kjører opp temperaturen på varmtvannet som varmepumpa lager kraftig på natten om strømprisen i noen timer der er under 50% av dagens gjennomsnitt. Dermed vil den ikke trenge å lage varmtvann i høykosttimene på morgenen. 

Men vi bruker ikke uhorvelige mengder på natten, holder oss under 5kWh per time for å slippe å måtte betale 180,- ekstra i nettleie. Må nok opp på 10kWh per time på sikt, men neppe før døgngjennomsnittet for temperatur faller under 0 grader. Så jeg tipper fra desember og ut februar. 

Høyt forbruk tidlig i måneden kan også fort straffe seg. Hittil i måneden ligger snittet på 108 øre eks. mva, om det blir fastiten for måneden blir strømstøtten kun 43 øre. Selv om strømmen skulle være gratis betaler nok de fleste fort mer i bare nettleie enn man da får i strømstøtte. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tyveri heter det...

Anonymkode: bdf88...a91

Nja, min bestefar hjalp til med å bygge kraftverk. Min far og to av mine onkler har jobbet i forskjellige kraftselskap. Det var et fellesskap som bygget opp vannkraftverk, og det var mer eller mindre politisk enighet i at det var et fellesgode. Det ble oppfordret til å bygge uten mulighet for vedfyring i byene. 

Vi har i flere år betalt mer enn selvkost. Det har blitt tatt ut overskudd, og vi har betalt moms. Det er nærmere det min mor pleide å kalle "skittgiver", som betyr at man tar igjen mer enn man gir.

Anonymkode: 21b3c...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, i forhold til at strømstøtten akkurat nå er høyere enn prisen kan det jo hjelpe og holde strømregningen lav eller og få igjen penger. Kanskje litt lite miljøvennlig og solidarisk akkurat det da. Jeg har brukt mye strøm, men da på og få unna ting nå istedenfor og vente til det blir dyrere. 

Anonymkode: 5710c...b92

Det er noen dager med billigere strøm, og de kronene du evt får i ekstra i strømstøtte nå hjelper vel ikke så mye når prisene er varslet mye høyere igjen til vinteren? 

Anonymkode: 18584...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når strømmen er så billig kjører jeg tørketrommel istedenfor å tørke på stativ, og skrur på panelovner istedenfor å fyre med ved. Mye bedre for inneklimaet. Har ikke gått inn for å 'sløse' med strøm ellers, kjører fulle vaskemaskiner og dusjer et par ganger i uka som 'normalt' i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje litt lite miljøvennlig og solidarisk akkurat det da. Jeg har brukt mye strøm, men da på og få unna ting nå istedenfor og vente til det blir dyrere. 

Anonymkode: 5710c...b92

Om du bare har brukt strøm på ting du uansett skulle ha gjort, skal du ikke ha noe som helst dårlig samvittighet 🙂

 

Anonymkode: 87c16...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...