Gå til innhold

Bruker du ekstra mye strøm akkurat nå som det er «gratis»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. Jeg tilpasser bruken etter prisene. I går ble det en maskin med håndklær og kluter på 90C, og det gikk i tørketrommel etterpå. Jeg satte også på mer varme på badet og i varmtvannstanken. Jeg bakte eplekake til å fryse ned, og jeg kokte fårikål.

Det blir mer klesvask på 60 og 90 i dag med noe tørketrommelbruk, og i øyeblikket så får ovnen en rens/pyrolyse. Etterpå så blir det et godt langt bad i badekaret. 

Jeg var oppe i 3.88 kWh på det meste i går - og jeg regner med at jeg holder meg under 5kWh i timen i dag også. 

 

Anonymkode: 21b3c...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Ville ladet elbilen om det var behov og vasket litt klær (ikke samtidig), men ikke noe mer.

Har ikke tenkt å hoppe opp på neste nivå på nettleien.

Anonymkode: ed22b...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette. Hvorfor bruke mest mulig strøm nå?

Anonymkode: 92fbb...800

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle jeg bruke mer strøm når den er billig?  Bare for å få mer strømstøtte?

Om alle tenker slik blir det større utgifter for staten, som de må ta inn igjen gjennom andre avgifter.  Rimelig korttenkt, spør du meg.

Anonymkode: f8e16...c4a

Neida. Staten tilbakebetaler kun noe av de pengene den drar inn på de høye prisene. 

Anonymkode: b4dc7...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke dette. Hvorfor bruke mest mulig strøm nå?

Anonymkode: 92fbb...800

Forstår det ikke. Fyre for kråkene bare fordi det er billig? Ren idioti.

Anonymkode: b4dc7...4cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Bruke mer strøm vel. Det er jo hovedmålet til ts. Så da setter hen på det apparatet som bruker minst strøm...

Anonymkode: f7399...912

Skikkelig smart, ts.

Anonymkode: b4dc7...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har brukt en god del mer enn vi ville gjort ellers. Men forbruket vårt er jo veldig basert på at det er dyr strøm. Spent på om det faktisk blir dyrt mesteparten av oktober, da det skal regne og blåse mye fremover. 

Anonymkode: 44628...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vasket tøy og brukt tørketrommel hele dagen. Er ting som  måtte vaskes til slutt, men greit på en dag som denne. Tenker at siden det er vindkraft som styrer idag så er det ikke noe som tapper energilagrene i samfunnet heller

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bruker omtrent det samme uansett. De høye prisene ellers gjør ikke at jeg bruker mindre strøm, jeg blir bare forbanna over en urimelig høy regning for det som er lavt forbruk. Politikerforakten har økt, da, og har nådd 100% etter en lang rekke saker.

Anonymkode: e7cf6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke en drit av strømpriser for tiden 🙈 Hvordan skal jeg tenke? Gjelder det hele landet? Vi har nettopp fått beskjed om at strømprisene her i bygda skal gå opp, og folk er rasende 🤔

Anonymkode: 5efa5...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke dette. Hvorfor bruke mest mulig strøm nå?

Anonymkode: 92fbb...800

Man får igjen 90% av det som er over 70øre basert på gjennomsnittlig pris for den måneden. 

Så hvis månedsgjennomsnittet blir 3.5kr som det var her forrige måned, så får man igjen 90% av det som er over 70 øre. Mao får man igjen 2.52kr pr kwt.

Når man bruker strøm når den koster 10kr kwt (som den gjorde to dager forrige måned), så får man likevel kun igjen 2.52kr pr kwt. Og betaler da 7.48kr pr kwt.

 

Bruker man strøm når den er lavere enn den gjennomsnittlige månedsprisen, så får man også igjen 2.52kr. Dvs at man, i praksis, får igjen mer enn man bruker. Og dermed får man billigere strømregning ved å bruke strøm. 

I går var strømprisen her 0.07 øre. Og man får igjen 2.52kr. Da sier det seg selv at man tjener mye ved å bruke strøm. 

 

(I praksis så får man nok ikke utbetalt penger, men man sparer inn så pass mye at man kan ende opp med en vesentlig lavere strømregning enn om man ikke hadde brukt urimelig masse strøm på ekstremt billige dager.).

Anonymkode: 9ea9e...372

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får igjen 90% av det som er over 70øre basert på gjennomsnittlig pris for den måneden. 

Så hvis månedsgjennomsnittet blir 3.5kr som det var her forrige måned, så får man igjen 90% av det som er over 70 øre. Mao får man igjen 2.52kr pr kwt.

Når man bruker strøm når den koster 10kr kwt (som den gjorde to dager forrige måned), så får man likevel kun igjen 2.52kr pr kwt. Og betaler da 7.48kr pr kwt.

 

Bruker man strøm når den er lavere enn den gjennomsnittlige månedsprisen, så får man også igjen 2.52kr. Dvs at man, i praksis, får igjen mer enn man bruker. Og dermed får man billigere strømregning ved å bruke strøm. 

I går var strømprisen her 0.07 øre. Og man får igjen 2.52kr. Da sier det seg selv at man tjener mye ved å bruke strøm. 

 

(I praksis så får man nok ikke utbetalt penger, men man sparer inn så pass mye at man kan ende opp med en vesentlig lavere strømregning enn om man ikke hadde brukt urimelig masse strøm på ekstremt billige dager.).

Anonymkode: 9ea9e...372

Det er sant, men så tidlig i måneden som vi er nå er det umulig å si hva gjennomsnittsprisen vil bli, og det kan straffe seg å gå helt amok med strømforbruket.  (som den som skrev at varmepumpen sto på 30 grader)

Når det er sagt, jeg benytter meg av den billige prisen ved å ha det som er "normalforbruk" av varmtvann, noe jeg ikke har hatt de siste 10 mnd.
Gode varme, og lange dusjer eller bad, klesvask for hånd, husvask osv.

 

Anonymkode: fc72f...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Neida. Staten tilbakebetaler kun noe av de pengene den drar inn på de høye prisene. 

Anonymkode: b4dc7...4cc

Ja, vi så jo det på statsbudsjettet som ble lagt frem i går. Det må strammes inn, og økte utgifter til strømstøtte på unødvendig forbruk hjelper ikke akkurat.

Anonymkode: f8e16...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er sant, men så tidlig i måneden som vi er nå er det umulig å si hva gjennomsnittsprisen vil bli, og det kan straffe seg å gå helt amok med strømforbruket.  (som den som skrev at varmepumpen sto på 30 grader)

Når det er sagt, jeg benytter meg av den billige prisen ved å ha det som er "normalforbruk" av varmtvann, noe jeg ikke har hatt de siste 10 mnd.
Gode varme, og lange dusjer eller bad, klesvask for hånd, husvask osv.

 

Anonymkode: fc72f...7de

Ja. 

Jeg tenker jo også at når prisene skyldes lav vannstand i magasinene, så er det litt "tisse i buksa"-effekten å ta helt av når prisene er lave. 

 

Men når det er sagt, så kjørte jeg jo tørketrommel og støvsuger i går når prisen brått var nesten 1/100.000 del av hva den var for en måned siden... (Og jeg er 100% sikker på at gjennomsnittsprisen for Sørvestlandet i oktober havner på mye høyere enn 0.07øre pr kwt 😂).

Anonymkode: 9ea9e...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja. 

Jeg tenker jo også at når prisene skyldes lav vannstand i magasinene, så er det litt "tisse i buksa"-effekten å ta helt av når prisene er lave. 

 

Men når det er sagt, så kjørte jeg jo tørketrommel og støvsuger i går når prisen brått var nesten 1/100.000 del av hva den var for en måned siden... (Og jeg er 100% sikker på at gjennomsnittsprisen for Sørvestlandet i oktober havner på mye høyere enn 0.07øre pr kwt 😂).

Anonymkode: 9ea9e...372

Det å gjøre helt normale ting, og rett og slett "glemme" strømsparing ved å ha et normalforbruk for noen timer eller dager synes jeg er helt greit.

Det er den kyniske kalkuleringen som fører til overdrevet sløsing med strømmen, jeg synes er totalt unødvendig. 

Anonymkode: fc72f...7de

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, vi så jo det på statsbudsjettet som ble lagt frem i går. Det må strammes inn, og økte utgifter til strømstøtte på unødvendig forbruk hjelper ikke akkurat.

Anonymkode: f8e16...c4a

Økte utgifter er jo en finurlig måte å si det på, fordi med økte utgifter så er inntektene de har på dette enda høyere. 

Anonymkode: f7399...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet begge barna i går og jeg skal en lang dusj i dag. Skal vaske alle klær og støvsuge. 

Anonymkode: 1b378...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, vi så jo det på statsbudsjettet som ble lagt frem i går. Det må strammes inn, og økte utgifter til strømstøtte på unødvendig forbruk hjelper ikke akkurat.

Anonymkode: f8e16...c4a

Det er ikke en økt utgift, men en redusert inntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker jo også at når prisene skyldes lav vannstand i magasinene, så er det litt "tisse i buksa"-effekten å ta helt av når prisene er lave. 

Egentlig ikke, for det er ikke vannkraft fra magasinene som blir brukt nå, det er vindkraft og elvekraft som ikke kan lagres, så sånn sett er det helt ok å bruke mye strøm når det produseres på den måten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...