Gå til innhold

Flytte til Manglerud eller Bøler - noen som kan gi anbefaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Åh? Det et jo bra! Når skjer dette?

Anonymkode: ac3d7...043

Skulle stått ferdig i 2022, men er utsatt til høsten 2023. Jeg tror uansett ikke det har så veldig mye å si for reisetiden. Linje 2 og 3 sparer vel toppen ett minutt på ombyggingen, tenker jeg. Fra sentrum har t-banen fire stasjoner flere til Bøler enn til Manglerud. I snitt bruker vel banen ca to minutter per stasjon. Ifølge Ruter tar det 12 minutter fra Manglerud til Jernbanetorget, mens det tar 19 minutter fra Bøler til Jernbanetorget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på Manglerud og har venner som bor på Bøler. Jeg er nok ikke helt objektiv, man vil vel sikkert anbefale sitt eget valg, men min helt overordnede refleksjon er at jeg gjerne skulle hatt litt kortere vei til Østmarka, men samtidig at i det daglige så er Østensjøvannet og området rundt egentlig helt tilstrekkelig mtp nærhet til natur. Jeg foretrekker Manglerud over Bøler når det kommer til nærhet til byen og enkelhet mtp hverdagshandel (Bryn og Manglerid senter). Alt i alt så er jeg veldig fornøyd her jeg er. Ingen barn på skole enda, så vet ikke forskjellen mtp oppvekst på disse områdene. 

Anonymkode: 5529d...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (På 8.10.2022 den 9.41):

Skulle stått ferdig i 2022, men er utsatt til høsten 2023. Jeg tror uansett ikke det har så veldig mye å si for reisetiden. Linje 2 og 3 sparer vel toppen ett minutt på ombyggingen, tenker jeg. Fra sentrum har t-banen fire stasjoner flere til Bøler enn til Manglerud. I snitt bruker vel banen ca to minutter per stasjon. Ifølge Ruter tar det 12 minutter fra Manglerud til Jernbanetorget, mens det tar 19 minutter fra Bøler til Jernbanetorget.

Takk for svar. Synes det er stor forskjell på 12 og 19 minutter når det gjelder reisevei.

Anonymkode: ac3d7...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 9.48):

Jeg bor på Manglerud og har venner som bor på Bøler. Jeg er nok ikke helt objektiv, man vil vel sikkert anbefale sitt eget valg, men min helt overordnede refleksjon er at jeg gjerne skulle hatt litt kortere vei til Østmarka, men samtidig at i det daglige så er Østensjøvannet og området rundt egentlig helt tilstrekkelig mtp nærhet til natur. Jeg foretrekker Manglerud over Bøler når det kommer til nærhet til byen og enkelhet mtp hverdagshandel (Bryn og Manglerid senter). Alt i alt så er jeg veldig fornøyd her jeg er. Ingen barn på skole enda, så vet ikke forskjellen mtp oppvekst på disse områdene. 

Anonymkode: 5529d...5cd

Takk for svar. Må nok bare finne ut om det viktigste for meg er å være nær marka eller å bo litt mer sentralt med senter og kortere reisevei til jobb. Heller nok mot det siste.

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

Noen som kan fortelle litt hvordan Abildsø er? Ser at det ikke går bane der, så det trekker selvsagt ned.

Er det andre ting som trekker ned eller opp?

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abildsø er et rolig område stort sett bestående av eneboliger og rekkehus. Boligene som ligger nærmest E6 er kanskje plaget av litt støy. At Abildsø går omtrent parallelt med Østensjøvannet regner jeg med trekker opp for de fleste. I tillegg til at det er et stykke til nærmeste t-banestasjon, kan det trekke ned at det ikke er det helt store utvalget av butikker og helsestudio i nærheten. Abildsø ligger liksom litt midt mellom der ting skjer i bydelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (9 timer siden):

Abildsø er et rolig område stort sett bestående av eneboliger og rekkehus. Boligene som ligger nærmest E6 er kanskje plaget av litt støy. At Abildsø går omtrent parallelt med Østensjøvannet regner jeg med trekker opp for de fleste. I tillegg til at det er et stykke til nærmeste t-banestasjon, kan det trekke ned at det ikke er det helt store utvalget av butikker og helsestudio i nærheten. Abildsø ligger liksom litt midt mellom der ting skjer i bydelen.

Takk for detaljert svar. Tror nok Abildsø blir litt for usentralt for oss da.

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abildsø er fint, minus dårlig kollektivtransport og e6, litt lite med matbutikker (alt etter som hvor du bor. Ellers så er det litt billigere der, og nærhet til Østensjøvannet er fint😊 

Anonymkode: 1b932...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Abildsø er fint, minus dårlig kollektivtransport og e6, litt lite med matbutikker (alt etter som hvor du bor. Ellers så er det litt billigere der, og nærhet til Østensjøvannet er fint😊 

Anonymkode: 1b932...76e

Takk for svar. Vi har ikke bil (og har ikke planer om å kjøpe det med det første) så når kollektiv og butikktilbudet er dårligere trekker det såpass ned at jeg ikke tror det er aktuelt :) 

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Vi har ikke bil (og har ikke planer om å kjøpe det med det første) så når kollektiv og butikktilbudet er dårligere trekker det såpass ned at jeg ikke tror det er aktuelt :) 

Anonymkode: ac3d7...043

Jeg som bor på Manglerud her. Jeg ville ikke valgt Abildsø, mitt inntrykk er ganske mye trafikkstøy, både fra Enebakkveien og E6, og knotete å være avhengig av buss. T-bane er så mye mer behagelig reisemåte. 

Anonymkode: 5529d...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Vi har ikke bil (og har ikke planer om å kjøpe det med det første) så når kollektiv og butikktilbudet er dårligere trekker det såpass ned at jeg ikke tror det er aktuelt :) 

Anonymkode: ac3d7...043

Selv med bil synes jeg Abildsø virker litt kronglete blitt med tanke på dagligvarehandel. For ikke lenge siden ble det satt opp en bom for trafikk fra Abildsø til Ryen. Det er blitt en god del butikker etter hvert på Ryen. På industriområdet der er det Rema, Kiwi, Coop Extra, Jysk, Intersport og BilXtra, og en velkjent Esso-stasjon rett ved siden av, og for trening er det både Sats, Evo og Ryen Kampsportklubb. Men bommen gjør at man må kjøre en betydelig omvei for å komme seg dit fra Abildsø. Da blir det mye lettere å kjøre til sentrene på Manglerud og Bryn.

Det er en Joker-butikk i enden av Abildsø opp mot Ryen og Manglerud. For få år siden lå det også en Coop Marked butikk i den andre enden av Abildsø. Men den var det noen unger som brant ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (36 minutter siden):

Selv med bil synes jeg Abildsø virker litt kronglete blitt med tanke på dagligvarehandel. For ikke lenge siden ble det satt opp en bom for trafikk fra Abildsø til Ryen. Det er blitt en god del butikker etter hvert på Ryen. På industriområdet der er det Rema, Kiwi, Coop Extra, Jysk, Intersport og BilXtra, og en velkjent Esso-stasjon rett ved siden av, og for trening er det både Sats, Evo og Ryen Kampsportklubb. Men bommen gjør at man må kjøre en betydelig omvei for å komme seg dit fra Abildsø. Da blir det mye lettere å kjøre til sentrene på Manglerud og Bryn.

Det er en Joker-butikk i enden av Abildsø opp mot Ryen og Manglerud. For få år siden lå det også en Coop Marked butikk i den andre enden av Abildsø. Men den var det noen unger som brant ned.

Takk! Akkurat slike ting er vanskelig å vite om man ikke er lokalkjent.

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk for svar. Vi har ikke bil (og har ikke planer om å kjøpe det med det første) så når kollektiv og butikktilbudet er dårligere trekker det såpass ned at jeg ikke tror det er aktuelt :) 

Anonymkode: ac3d7...043

Oda er jo greit da. Bor selv på et sted med litt dårlig med butikker i nærområdet uten bil, men kollektivtransport skjønner jeg godt er viktig i hverdagen. 

Anonymkode: 1b932...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste med Bøler er nærhet til norges største kulturminne. Sædfuck-piecen.

Anonymkode: 12579...0b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert sterkt andre siden av byen. Har du barn, tenker jeg du bør starte med å undersøke skolene i området du vurdere å bosette deg og familien din. Har flere venner som har flyttet fra øst til vest pga dårlige skoler og dårlig miljø. Det bør veie tyngst når man har familie

Anonymkode: 70a69...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 20.42):

Ville vurdert sterkt andre siden av byen. Har du barn, tenker jeg du bør starte med å undersøke skolene i området du vurdere å bosette deg og familien din. Har flere venner som har flyttet fra øst til vest pga dårlige skoler og dårlig miljø. Det bør veie tyngst når man har familie

Anonymkode: 70a69...514

Og jeg kjenner de som flyttet fra Smestad og Lilleaker til Bøler fordi de ikke hadde råd til at ungene skulle ha de dyre merkeklærne og det økonomiske kravet som oppsto rundt ungene når de begynte på skolen.

Anonymkode: 2076a...20d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 9.32):

TS her igjen.

Noen som kan fortelle litt hvordan Abildsø er? Ser at det ikke går bane der, så det trekker selvsagt ned.

Er det andre ting som trekker ned eller opp?

Anonymkode: ac3d7...043

Abildsø har litt dårligere solforhold også. Noen av husene ( vest for Enebakkveien) ligger i skyggen. Rekkehusene og eneboligene ved Østensjøvannet ligger fint til.

Anonymkode: a65df...b8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2022 den 20.40):

Jeg som bor på Manglerud her. Jeg ville ikke valgt Abildsø, mitt inntrykk er ganske mye trafikkstøy, både fra Enebakkveien og E6, og knotete å være avhengig av buss. T-bane er så mye mer behagelig reisemåte. 

Anonymkode: 5529d...5cd

Jeg bor på Høyenhall. Fortrekker 70-bussen fremfor t-banen. Synes ofte banen er mer overfylt enn bussen i rushen.

Anonymkode: df98f...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Manglerud, har flere venner med barn på Bøler. Begge steder er fine. 

Vi valgte Manglerud på grunn av nærheten til sentrum/jobb, men Bøler har jo marka nærmere. Vi har Østensjøvannet og skogen. 

Godt fornøyd med Manglerud skole, både på barne- og ungdomstrinn. Bra med aktiviteter for barn, supert med den nye svømmehallen og senteret har helt ok utvalg butikker. T-banen til sentrum er ståplassfull en halvtime hver morgen og en times tid i ettermiddagsrushet hjem, god kapasitet resten av døgnet.

Abildsø ville jeg unngått på grunn av kollektivtilbudet.

 

Anonymkode: 7ba80...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig keitete å komme seg fra Bøler til sentrum.

Edit: må legge til at jeg selv ikke bor eller har bodd på Bøler, men de kjenner som har bodd der eller bor der nå har alle klaget på dette.

Endret av Alice123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...