Gå til innhold

Flytte til Manglerud eller Bøler - noen som kan gi anbefaling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare bodt sentralt i Oslo (er ikke herfra) så kjenner ikke til noen av bydelene utenfor sentrumskjernen.

Nå som vi har fått barn har vi begynt å kjenne behov for litt større plass og har sett litt på Manglerud og Bøler. Noen som er godt kjent i området som kan anbefale (eller fraråde) å bo en av de stedene?

Hvilken er "best"?

Er det noen gode restauranter/take away- plasser der?

Bra utvalg av dagligvarekjeder?

Bra lekeplasser?

Opplevelse av trygghet?

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manglerud er litt nærmere sentrum. Har litt flere handlemuligheter på Manglerudsenteret. Bøler ligger omtrent i Østmarka og du har fantastiske turmuligheter( og bademuligheter i Nøklevannet)  rett utenfor døren.

Manglerud har også litt støy fra Ringveien, men det gjelder ikke så mange av boligene tror jeg. 
 

Manglerud er en blanding av blokker, rekkehus og noen eneboliger. Bøler er mest blokker og rekkehus( med noen unntak). 
 

Jeg liker begge områdene, må innrømme at jeg synes Bøler er veldig hyggelig og kunne tenkt med å bo der. Da jeg vokste opp på Nordstrand(90-tallet og 00-tallet) var jeg litt redd for Bøler og Manglerud. Men mye har skjedd siden 90-tallet. Strengt tatt er Bøler en skikkelig middelklasseakademikerjungel blitt. 
 

En viktig ting med både Manglerud og Bøler er T-banen. T-banen er det klart beste fremkomstmiddelet i Oslo. Og T-banen er mye mer stabil enn tog og buss. Med andre ord så er det bedre å bo på Bøler og Manglerud enn å bo på Abildsø. 
 


 

 

Anonymkode: a65df...b8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske like steder mtp demografi. Tradisjonelle arbeiderforsteder som har gjennomgått et generasjonsskifte de siste 10 årene. Liker du tur i skog og mark er Bøler uovertruffent. Begge har et lite senter der Manglerudsenteret er klart best. 

Det jeg vil si er at går du for Bøler så ikke end opp for nær Bogerud for det er et definitivt steg ned fra Bøler/ Manglerud.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Manglerud er litt nærmere sentrum. Har litt flere handlemuligheter på Manglerudsenteret. Bøler ligger omtrent i Østmarka og du har fantastiske turmuligheter( og bademuligheter i Nøklevannet)  rett utenfor døren.

Manglerud har også litt støy fra Ringveien, men det gjelder ikke så mange av boligene tror jeg. 
 

Manglerud er en blanding av blokker, rekkehus og noen eneboliger. Bøler er mest blokker og rekkehus( med noen unntak). 
 

Jeg liker begge områdene, må innrømme at jeg synes Bøler er veldig hyggelig og kunne tenkt med å bo der. Da jeg vokste opp på Nordstrand(90-tallet og 00-tallet) var jeg litt redd for Bøler og Manglerud. Men mye har skjedd siden 90-tallet. Strengt tatt er Bøler en skikkelig middelklasseakademikerjungel blitt. 
 

En viktig ting med både Manglerud og Bøler er T-banen. T-banen er det klart beste fremkomstmiddelet i Oslo. Og T-banen er mye mer stabil enn tog og buss. Med andre ord så er det bedre å bo på Bøler og Manglerud enn å bo på Abildsø. 
 


 

 

Anonymkode: a65df...b8c

Tusen takk for detaljert svar! Kjenner at både nærhet til marka er vitkig, samtidig som det frister å ha kortest mulig vei til sentrum. Må nok gå i tenkeboksen!

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt Manglerud. Det er fint på Bøler også, men Manglerud har bedre tbaneforbindelse og nærhet til sentrum. Det er kort vei til naturen fra Manglerud også.

Pluss for at Manglerud har fått nytt aktivitetshus, skatepark, svømmehall, og har sitt eget hockey og fotballag og mye opplegg for barn. :)

Anonymkode: 5173c...f29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Bøler, fantastisk sted, men det «skjer» jo ikke så mye. Ingen bydelspub eller kaffebar, en småkjip kafé som stenger tidlig. Ligger nært marka og Ulsrudvann/ Nøkkelvann. Haraløkka er også bra, stor sportsplass. To bra skoler med Bøler (1.-10.) og Nøklevann (1.-7.).

Manglerud er litt mer sentrumsnært (marginalt) med et bedre senter og en bar/restaurant. Kjenner ikke skolen(e).

Jeg tror alt i alt de er like bra, spørs hva som er viktigst. 

Vi blir her noen år til, så flytter vi til Ensjø (veldig bymennesker, vil bo mer sentralt).

Anonymkode: 21029...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manglerud er mer sentralt enn bøler, trygt og hyggelig sted, flere dagligvarebutikker på Manglerud senteret (meny, extra), spisesteder og takeaway, kort vei til ryen med enda flere dagligvarebutikker (kiwi,REMA,extra). Ti minutter med t banen til sentrum 

Anonymkode: 4b7dd...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (34 minutter siden):

Ganske like steder mtp demografi. Tradisjonelle arbeiderforsteder som har gjennomgått et generasjonsskifte de siste 10 årene. Liker du tur i skog og mark er Bøler uovertruffent. Begge har et lite senter der Manglerudsenteret er klart best. 

Det jeg vil si er at går du for Bøler så ikke end opp for nær Bogerud for det er et definitivt steg ned fra Bøler/ Manglerud.  

Takk for tips. Liker tur i skog og mark, men det at Manglerud er nærmere sentrum har mye å si for meg.

Anonymkode: ac3d7...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde valgt Manglerud. Det er fint på Bøler også, men Manglerud har bedre tbaneforbindelse og nærhet til sentrum. Det er kort vei til naturen fra Manglerud også.

Pluss for at Manglerud har fått nytt aktivitetshus, skatepark, svømmehall, og har sitt eget hockey og fotballag og mye opplegg for barn. :)

Anonymkode: 5173c...f29

Takk for tips. Du sier det er kort vei til naturen også, er det samme steder som er nær Bøler eller andre steder som er nærmere?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bor på Bøler, fantastisk sted, men det «skjer» jo ikke så mye. Ingen bydelspub eller kaffebar, en småkjip kafé som stenger tidlig. Ligger nært marka og Ulsrudvann/ Nøkkelvann. Haraløkka er også bra, stor sportsplass. To bra skoler med Bøler (1.-10.) og Nøklevann (1.-7.).

Manglerud er litt mer sentrumsnært (marginalt) med et bedre senter og en bar/restaurant. Kjenner ikke skolen(e).

Jeg tror alt i alt de er like bra, spørs hva som er viktigst. 

Vi blir her noen år til, så flytter vi til Ensjø (veldig bymennesker, vil bo mer sentralt).

Anonymkode: 21029...d20

Er egentlig bymenneske jeg også, derfor jeg er litt skeptisk til å flytte ut av byen, men familielivet har endret prioriteringene litt. Kan virke som om Manglerud er litt mer passende for mine behov enn Bøler :)

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Manglerud er mer sentralt enn bøler, trygt og hyggelig sted, flere dagligvarebutikker på Manglerud senteret (meny, extra), spisesteder og takeaway, kort vei til ryen med enda flere dagligvarebutikker (kiwi,REMA,extra). Ti minutter med t banen til sentrum 

Anonymkode: 4b7dd...f8d

 Takk for tips! :)

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 8.12):

Takk for tips. Liker tur i skog og mark, men det at Manglerud er nærmere sentrum har mye å si for meg.

Anonymkode: ac3d7...043

Tja, 5 minutter kortere kanskje. Ville ikke valgt utifra det.

Jeg ville valgt bøler 100%!

To badevann i gangavstand, ingen gjennomgangstrafikk, kun de som skal til bøler som kjører gjennom bøler. Grenser til marka. Har svømmehall, ny «skatepark», bibliotek, 3 dagligvarebutikker. Senteret er uke mye å skryte av, men det er vinmonopol, apotek, bokhandel, jernia og litt annet der. Uansett kort vei til andre senter som Lambertseter, bryn osv, om man ikke vil helt inn til sentrum. 

Anonymkode: 37713...eea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 22.53):

Hadde valgt Manglerud. Det er fint på Bøler også, men Manglerud har bedre tbaneforbindelse og nærhet til sentrum. Det er kort vei til naturen fra Manglerud også.

Pluss for at Manglerud har fått nytt aktivitetshus, skatepark, svømmehall, og har sitt eget hockey og fotballag og mye opplegg for barn. :)

Anonymkode: 5173c...f29

Enig. Manglerud i mitt hjerte.

Anonymkode: 6bf1f...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tja, 5 minutter kortere kanskje. Ville ikke valgt utifra det.

Jeg ville valgt bøler 100%!

To badevann i gangavstand, ingen gjennomgangstrafikk, kun de som skal til bøler som kjører gjennom bøler. Grenser til marka. Har svømmehall, ny «skatepark», bibliotek, 3 dagligvarebutikker. Senteret er uke mye å skryte av, men det er vinmonopol, apotek, bokhandel, jernia og litt annet der. Uansett kort vei til andre senter som Lambertseter, bryn osv, om man ikke vil helt inn til sentrum. 

Anonymkode: 37713...eea

5 minutter er endel når man skal inn til byen hver dag. Jobber ikke midt i sentrum heller så må komme meg fra sentrum til Sagene.

Er kollektivtilbudet like bra begge steder? Går det bane/buss like ofte?

Det trekker veldig oppnat det er nært badeplasser på Bøler.

Anonymkode: ac3d7...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5 minutter er endel når man skal inn til byen hver dag. Jobber ikke midt i sentrum heller så må komme meg fra sentrum til Sagene.

Er kollektivtilbudet like bra begge steder? Går det bane/buss like ofte?

Det trekker veldig oppnat det er nært badeplasser på Bøler.

Anonymkode: ac3d7...043

Er ikke like kjent med kollektivtilbudet på Manglerud, det er lengre tid siden jeg reiste på den linjen. Men på Bøler går vel banen hvert 6 eller 7 min. 
Nå bygges linjen mellom Brynseng og Hellerud om, sånn at reisetiden til bøler vil bli litt kortet ned :)

 

Anonymkode: 37713...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den linja som går til Manglerud er alltid så full fordi det bare er tre vogner på den.

Anonymkode: 0dbc4...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (På 5.10.2022 den 22.12):

Ganske like steder mtp demografi. Tradisjonelle arbeiderforsteder som har gjennomgått et generasjonsskifte de siste 10 årene. Liker du tur i skog og mark er Bøler uovertruffent. Begge har et lite senter der Manglerudsenteret er klart best. 

Det jeg vil si er at går du for Bøler så ikke end opp for nær Bogerud for det er et definitivt steg ned fra Bøler/ Manglerud.  

Jeg synes Bøler virker lokkende.  Som "Lantis", virker det som en bra mix av land og by.  Kort vei til marka, og fint turterreng drar opp. Jeg har utovertiss, så senter betyr ikke så mye, er vant med mye større avstander til ting .  Mangel på lokalpub = mindre fristelser. Mye rart klientell på disse bydelspubene uansett.  Er det veldig lytt i de gamle blokkene ?  Mye innvandrere/ eldre ?

Og hva er galt med Bogerud ?  Ungdomsbråk/gjenger ?

Anonymkode: dc614...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den linja som går til Manglerud er alltid så full fordi det bare er tre vogner på den.

Anonymkode: 0dbc4...a50

Den ene linja har 3 vogner, den andre 6, så dette stemmer ikke. 

Anonymkode: 5529d...5cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes Bøler virker lokkende.  Som "Lantis", virker det som en bra mix av land og by.  Kort vei til marka, og fint turterreng drar opp. Jeg har utovertiss, så senter betyr ikke så mye, er vant med mye større avstander til ting .  Mangel på lokalpub = mindre fristelser. Mye rart klientell på disse bydelspubene uansett.  Er det veldig lytt i de gamle blokkene ?  Mye innvandrere/ eldre ?

Og hva er galt med Bogerud ?  Ungdomsbråk/gjenger ?

Anonymkode: dc614...c8c

Veldig lite lytt i de gamle betongblokkene fra 60-tallet, og relativt lite innvandrere. Litt mer ved høyblokkene. En del eldre, men det er et stort generasjonsskifte der for tiden. 
 

Anonymkode: 37713...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes Bøler virker lokkende.  Som "Lantis", virker det som en bra mix av land og by.  Kort vei til marka, og fint turterreng drar opp. Jeg har utovertiss, så senter betyr ikke så mye, er vant med mye større avstander til ting .  Mangel på lokalpub = mindre fristelser. Mye rart klientell på disse bydelspubene uansett.  Er det veldig lytt i de gamle blokkene ?  Mye innvandrere/ eldre ?

Og hva er galt med Bogerud ?  Ungdomsbråk/gjenger ?

Anonymkode: dc614...c8c

Bogerud har hatt mye bråk rundt T banen. Stor andel kommunale boliger og tiltak med alt det medfører. 

Om det er lytt i de gamle blokkene vet jeg ikke men de fleste er bygget på 60 og 70 tallet og det var jo ingen gullalder for lydisolasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er ikke like kjent med kollektivtilbudet på Manglerud, det er lengre tid siden jeg reiste på den linjen. Men på Bøler går vel banen hvert 6 eller 7 min. 
Nå bygges linjen mellom Brynseng og Hellerud om, sånn at reisetiden til bøler vil bli litt kortet ned :)

 

Anonymkode: 37713...eea

Åh? Det et jo bra! Når skjer dette?

Anonymkode: ac3d7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd ulike steder i området siden 2015, og hadde klart valgt Manglerud foran Bøler. Nærmere sentrum, finere område og litt tryggere oppvekstmiljø, slik jeg ser det. Og det er null sak å komme seg til Østmarka uansett 😊

Anonymkode: 85939...f99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...