Gå til innhold

Drikker dere alkohol på juleaften?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Aperitif før mat, så øl/dram til mat, så konjakk/sherry til presanger så noen drinker og div kaker etc. Slik har det alltid vært i min familie/slekt så langt tilbake jeg kan huske (og før det). Det ville selvfølgelig ikke fungert om noen hadde gitt seg selv for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er juleøl/vin/brus/farris.. det du ønsker til middagen og akevitt til de som liker det. men ikke noe fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig drikker jeg oftest vann/brus til middag, kanskje jeg tar en symbolsk akevitt. Etter gaveutpakking, kaffe og kake kan jeg ta et glass vin eller cognac. Aldri noe mer. Uansett er MÅTEHOLD og KOS signalet jeg ønsker å sende ut til gullet mitt.

:nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er overraskende mange som ikke drikker alkohol på julaften. Hva er grunnen til dette? Er det fordi dere er avholdsmennesker eller er det andre grunner til at dere velger å ikke drikke i julen?

For meg er det ene og alene fordi foreldrene mine ikke drikker, og at jeg selv ikke er så overbegeistret for alkohol. Jeg synes det er helt ok at andre koser seg med alkohol, men føler ikke at flatfylla har noe med julen å gjøre. En god Baileys til kaffen og akevitt og øl til maten blir noe helt annet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl og snaps til både lunch og middag, men det er bare mamma og pappa som drikker snaps da. Det smaker jo ganske forferdelig, eneste som er værre er gamle dansk.

Mamma og pappa har "alltid" drukket på juleaften, og vi har fått etterhvert som vi ble større.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brus til maten. Pappa tar kanskje en juleøl. Vi er ikke noen avholdsfamilie, men det er veldig sjelden at noen tar fram cognac-flasken eller tar seg en øl i stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er overraskende mange som ikke drikker alkohol på julaften. Hva er grunnen til dette? Er det fordi dere er avholdsmennesker eller er det andre grunner til at dere velger å ikke drikke i julen?

Julemiddagen er tung, og med riskrem til dessert, så orker jeg rett og slett ikke alkolhol. Til pinnekjøtt serveres det øl og akevitt, men jeg liker ingen av delene, og rødvin til pinnekjøttet hørest ikke godt ut.

Jeg er ikke avholdsmenneske, og er oppvokst med at mine foreldre tok et glass juleøl til maten og en akevitt for å skylle ned ribbefettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julemiddagen er tung, og med riskrem til dessert, så orker jeg rett og slett ikke alkolhol.

Dette er jeg hjertens enig i. Det er mye "mat" i et glass juleøl, og på julaften er det nok av godt å spise fra før. ;)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juleøgle

Hos min familie drikker vi ikke alkohol, bare brus og vørterøl.

Hos min svigerfamilie drikkes det mest brus og vann. Jeg og svigermor kan ta et glaas rødvin eller to til maten, mens svigerfar og bestemor kan hende tar en eller to flaske øl. Senere til kake/kaffe tar de som drikker ett glass likør eller bailys. I denne familien er noe aldri beruset (som kan være litt pinlig, for jeg kan noen ganger merke det etter ett glass vin).

Har feiret jul hos to eks-svigerfamilier. Den ene familien drakk de bare rødvin og øl fra middag til sengetid, den andre hadde de en skål når jula ringte inn, som kunne være litt forskjellig, rødvin, juleøl og akevitt til maten, med konjakk og likør kaffe og mer alkohol senere. I begge disse familiene var det flere familiemedlemmer som ble beruset, og det syntes jeg ikke var noe hyggelig, selv om de ikke ble skikkelig drita, eller at krangler eller lignende oppstod. Folk endrer oppførsel uansett når beruselsen faktisk er til stede.

Foreldrene mine er avholdsfolk, og både vi og svigerforeldrene mine drikker svært sjelden alkohol til middag utenom jul også. Men vi er nok mye oftere på fest enn sviger, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med brus til maten på julaften. Jula er tross alt for barna, og mamma har et ingen-barn-i-nærheten-av-alkohol-prinsipp. Det er jeg helt enig i. Jeg kommer heller ikke til å ha alkohol på julaften så lenge barna er våkne.

Nå er vi alle voksne, så nå har vi vin som et alternativ til julemiddagen og faren til mannen serverer konjakk på kvelden. Det ser jeg ikke som et problem i det hele tatt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo har ikke barn, men annet hvert år er vi sammen med min bror og hans familie.

De gangene vi er uten barn på julaften, har vi vin og øl til maten. Da vi alle er enige om at barn og alkohol ikke hører sammen, dropper vi alkoholen de gangene barna er sammen med oss.

Endret av Bippe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I familien min drikker vi brus (den brune julebrusen, nam nam) og tomteøl (uten alkohol) på juleaften. Begge foreldrene mine og vi barna er så og si avholds/liker ikke alkohol, så det har liksom aldri vært aktuelt.

Hos svigers tror jeg de voksne tar en øl til maten, noe jeg syns er helt greit, så lenge det ikke blir for mye alkohol mens barna er våkne.

Jeg drikker veldig lite alkohol selv, siden jeg ikke liker alkoholsmaken, så jeg kommer nok til å drikke brus og tomteøl i jula hele livet. :ler:

Hvis kjæresten min vil ta et glass øl til julemiddagen når vi flytter sammen, er det egentlig greit så lenge det er ETT glass og ikke mer.

Men siden jula er veldig stas for barna, og noen barn blir urolige for at de voksne skal forandre seg når de drikker alkohol, kan man vel droppe det akkurat den kvelden så de ikke skal bekymre seg for det. Min kjæreste greier seg fint uten den akkurat på juleaften, så det tror jeg vi begge vil være enige om.

MEN: Som andre her sier, tror jeg det er en god erfaring for barna å se at voksne kan ta et glass vin til god mat, uten at det resulterer i beruselse og utrivelighet. Hvis de blir for skjermet, kan det bli litt av et sjokk for dem når de skal ut på egenhånd i den store skumle verden.

Men selvsagt, med barn til stede, er rølpefyll helt uakseptabelt her i gården, store mengder alkohol og barn hører ikke sammen.

Endret av Litjtuppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan hende at kjæresten min vil ta et glass øl til julemiddagen når vi flytter sammen og får barn, noe som jeg syns er greit så lenge det er ETT glass og ikke mer.

Ja, voksne menn med magen full av julemat blir jo skikkelig fulle av TO glass øl på en hel kveld....

Hos en del av min familie har kona bestemt at det kun er lov å drikke to flasker øl delt på tre menn, (og den må stå under bordet, så ikke barna skal se den)

Å ikke ha alkohol, utvise måtehold osv er flott. Men la nå folk som er klar over dette kunne bestemme selv om de vil drikke ett eller to glass øl. Barn merker slikt også, og det gir ikke naturlige signaler om alkhol.

Endret av Melk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, forandret innlegget uten at jeg hadde sett det du skrev Melk..

Sikkert sant det du sier, der ser du hvor god greie jeg har på slike ting.. :sjenert:

Men du forstod vel poenget mitt likevel(?), alt med måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men du forstod vel poenget mitt likevel(?), alt med måte!

Absolutt, helt enig. Jeg har vel bare en annen grense enn eg på hva som regnes som måtehold i løpet av en 6-timers tid på en dag full av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er vi ikke så uenige likevel da, bare at jeg ikke har peiling på hva som skal til for at folk blir berusa! Du har nok rett, går helt sikkert greit med flere glass på en dag med masse god mat ja ;)

Likevel kommer vi nok til å være ekstra forsiktige med alkohol på akkurat den dagen, men ellers vil vi ikke at de skal skjermes helt heller, tror det er viktig at de får gode sunne vaner, se at det går an å kose seg med en øl/vin til maten uten at folk går bananas av det. Jepp jepp, over og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, øl og dram hos min familie, får servert øl hos svigers selv om de ikke drikker (der går det i cola til ribba). Hos min familie blir det tilsvarende selvfølgelig servert alkoholfrie alternativer til de som foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alkohol og jul hører ikke sammen i mitt hode. Drikker god rødvin til pinnekjøtt ellers, men på julaften er det liksom sjampanjebrus eller rødbrus som gjelder! Er heller ikke alkohol på bordet. Hele familien har samme syn som meg der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...