Gå til innhold

Drikker dere alkohol på juleaften?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Jepp, vi drikker alkohol, men ikke mer en et par glass til maten og en cognac og kaffe sener på kvelden. De under 18 fikk ikke. Nytt i år er at alle søsknene mine er voksne, så da blir det familie-fyllefest. :sjarmor: (neida :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle sammen. Pleier dere å drikke alkohol på juleaften , eller har dere en alkoholfri jul? Hos oss går det kun i brus. Det er vel mest fordi mine foreldre er avholdsmennesker, og at jeg selv ikke er noe glad i alkohol. ;)

Jeg er oppvokst med jul uten alkohol. Det hendte de tok en juleøl i løpet av julen,men det ble md det. Da barna var små var det 0 alkohol.

Nå er de voksne og tar en øl til maten, eller vin.

Er vi borte og det blir servert, så sier jeg ja takk.

Alt med måte. Ingen beruselse. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke det anstrengte forholdet til alkohol her. Hva er problemet? :overrasket:

Hvis dere har et avslappet til alkohol ellers i året, hvorfor skulle dere ikke også ha det på julaften? Er julaften så stort for dere at dere ikke har konrtoll på dere selv? :overrasket:

Jeg drikker et glass rødvin i ny og ne i hverdagen til middag, nydelig.

Jeg endrer ikke på det bare fordi det er julaften, skulle jeg det? :overrasket:

Tenk å diskutere noe sånt...klart det er synd på alle de barn som lider under alkoholiserte foreldre, men de problemene har de sikkert i hverdagen også, sånn er livet.

Hvis dere er så ukontrollerbare at dere ikke klarer å være moderate både til hverdag og på spesielle dager, vel, så burde dere kanskje holde dere unna. Det lukter nordmenn her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg har øl og akevitt blitt en like viktig del av julemiddagen som selve ribba. Det er selvfølgelig en tradisjon jeg har lært av mine foreldre som drakk dette til maten da jeg var barn, uten at jeg ser problemet med det. Likør eller konjakk til kaffen har også gjerne blitt satt frem til de voksene, uten at noen har blitt beruset av den grunn.

Nå er minstemann i familien nesten 25 år, så nå er vi ikke fullt så forsiktige med alkoholen. Flasken med akevitten blir fort tom, og vi har gjerne drinker også, hvertfall hvis vi er hos onkel.

For min del har jeg hatt det mye hyggeligere de siste årene med en litt fuktig julaften, enn jeg hadde det med bare brus i glasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vant med øl og evt. akevitt til maten, og drinker og konjakk e.l. til kaffen etter det. Eller mer øl. Da jeg var liten drakk aldri noen seg beruset mens jeg var våken, men etter jeg ble voksen så er julaften en fuktig kveld når det lir på. Selv tar jeg kun et par-tre øl, det holder i lange baner for meg.

Hos svigers er det øl eller lettøl til maten, og kanskje en øl etterpå. Men der avsluttes jo julaften klokka 22 omtrent også da, så det er kanskje ikke så rart. Husker julaften i fjor, la oss vel rundt midnatt. Jeg som har vært vant til å sitte oppe til både to og tre!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..

Vi serverer ikke alkohol på julaften..

Grunnen er for at svigerfar har et

"lite" problem med alkohol,

og jeg syntes ikke det er vits i å friste

han til å drikke akkuratt den dagen,

og la ungene vårs sitte igjen med minne

om en full farfar på julaften..

Hadde han klart seg med et par glass,

hadde vi nok vurdert det..

Men når han er i nærheten av alkohol,

drikker han seg sørpefull..

Vi klarer oss fint uten!!

:nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kålungen

Vi har øl til maten, men jeg er ikke begeistret for så mye alkohol på julaften jeg.

Det kommer av at pappa er alkoholiker så jeg har opplevd mange mindre hyggelige julekvelder med en full far.

Men å ta seg noen øl er selvfølgelig greit, så lenge det ikke blir fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gave::nisseblunk:

Hos oss er vi modereate med alkohol i nærvær av barn. Dette gjelder også julaften.

Jeg synes likevel ikke det er noe galt i å ta seg et glass øl med akkevitt til middag og cognac/likør til kaffen. Det hele skal jo være kos og ikke fyll. Det er nå vår mening i alle fall.

Det går ikke over til fyll før foreldre blir så synelig beruset. Her stoler jeg på fornuften og dømmekraften til den enkelte foreldre.

Happy holidays

:nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir invitert til julemiddag!

Veldig koselig.

Vi får julegløgg med masse vin i.

til maten drekker vi øl og aqvavitt.

Så kommer julenissen med pakker til barna.

Barna er glede og viser stolt fram presangene sine.

Når unga har lagt seg, kommer spriten på bordet.

Er det ikke sånn det er da.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir invitert til julemiddag!

Veldig koselig.

Vi får julegløgg med masse vin i.

til maten drekker vi øl og aqvavitt.

Så kommer julenissen med pakker til barna.

Barna er glede og viser stolt fram presangene sine.

Når unga har lagt seg, kommer spriten på bordet.

Er det ikke sånn det er da.....?

Ikke nødvendigvis, nei.

Har ingen fast tradisjon for hverken det ene eller det andre. Ofte kjører jeg og tar kanskje bare et glass rødvin før jeg går i seng. Om jeg ikke kjører hender det at det blir en øl og en akevitt til middagen, men ikke nødvendigvis.

Jeg, i likhet med resten av familien min, har et avslappet forhold til alkohol. Vi kan godt ta et glass, men behøver det ikke hverken for å slappe av, kose oss eller ha det moro. Alle de tingene klarer vi like godt uten alkohol i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss serveres det gjerne juleøl og akevitt og eventuelt noen drinker i løpet av kvelden. Men det er ingen som blir beruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer juleøl, rødvin, akevitt og kanskje en konjakk. Ingen blir fulle, vi har halvstore barn og setter barna foran alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...