Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2005 #1 Del Skrevet 30. november 2005 Hei alle sammen. Pleier dere å drikke alkohol på juleaften , eller har dere en alkoholfri jul? Hos oss går det kun i brus. Det er vel mest fordi mine foreldre er avholdsmennesker, og at jeg selv ikke er noe glad i alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. november 2005 #2 Del Skrevet 30. november 2005 Det blir servert vin til julemiddagen (kalkun), men det er bare foreldrene mine som drikker den siden hverken jeg eller broren min liker vin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 30. november 2005 #3 Del Skrevet 30. november 2005 personlig har jeg en avholdsjul, drikker så lite alkohol at det ikke er noen grunn for meg å drikke på julaften. kommer også fra avholdsfamilie, så barndomsvanen er avholdsjul. men skal ikke feire jul hos avholdsmennesker, så om det er noen som tar seg en øl eller vin til maten vet jeg ikke, det blir nok bra lite regner jeg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemmera Skrevet 30. november 2005 #4 Del Skrevet 30. november 2005 Forhåpentligvis blir det ikke alkohol til middagen siden minst en av dem som sitter ved bordet ikke burde drikke ("småalkoholiker"). Men sener på kvelden skal jeg ikke være på samme sted, og dit jeg da kommer blir det nok en konjakk/jäger til kaffen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 30. november 2005 #5 Del Skrevet 30. november 2005 Vokst opp med sherry før maten, øl og akevitt til maten, likør/konjakk til kaffen og drinker etterpå. (Det samme gjelder for 1. og 2. juledag) Slik har det vært i 30 år. Selv drikker jeg vin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2005 #6 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har juleøl til middagen og etter at jeg ble samboer så har akevittflaska kommet på bordet. Drikker vi noe utover kvelden så er det ev. portvin eller rødvin. Har aldri opplevd synlig beruselse på en julaften. I flere år har jeg avstått fra alkohol på julaftenen for å være sjåfør for moren min. Ikke noe problem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 30. november 2005 #7 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har øl og akevitt til maten, og vi koser oss med rødvin sent på kvelden, og etter at barna er i seng får de som ønsker det cognac. Det er dog aldri snakk om at noen blir merkbart beruset, julen er tross alt for barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #8 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg drikker selvfølgelig det samme på julaften som ellers når jeg spiser middag: med et glass italiensk rødvin. I tillegg drikkes det is-sitronvann og light-brus. Julaften er intet unntak fra ellers i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 30. november 2005 #9 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har juleøl og akevitt til middagen. Og til kaffen blir det congac eller noe annet godt. Men er ikke vant til at noen drikker seg beruset på julaften. Nå er vi bare voksne på julaften, så om noen blir i ekstra godt humør gjør ikke det noe (snakker ikke om fyll selvsagt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 30. november 2005 #10 Del Skrevet 30. november 2005 Jepp myye! Akevitt, vin, øl... det meste. og sist så hadde vi gitar og allsang også. Jeg digger familieselskap i familien min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 30. november 2005 #11 Del Skrevet 30. november 2005 Det kommer ann på hvem vi er sammen med. Noen ganger vin/øl til maten, andre ganger cola light. Kanskje litt bailey, portvin eller lignende etter maten, men ikke noe fast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #12 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har øl/akevitt/vin og brus til maten. Etterpå er det kaffe avec med julekakene. 2. juledag bytter vi på hvem i familien vi er hos (er så stor familie), der serveres det ikke noe såvidt jeg husker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 30. november 2005 #13 Del Skrevet 30. november 2005 Ja, vi drikker alkohol på julaften. Øl og akevitt til de som vil ha det, ellers rødvin. Og konjakk, om man vil. Så har vi (ekstra) underholdende og heftige diskusjoner! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2005 #14 Del Skrevet 30. november 2005 Vi har juleøl og akevitt til maten. (Og rødvin til meg). Til kaffen er det konjakk eller likør. Ingen som blir beruset hos oss på julaften eller ellers når barn er til stede, men når ungene er i seng og gjestene dratt blir det nok litt mer rødvin for å kose oss og slappe av.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #15 Del Skrevet 30. november 2005 Ja, på julaften er det øl og akevitt til maten. Og så blir det vel gjerne en cognac til kaffen, og kanskje en koseøl utpå kvelden. Men det er i begrensede mengder, har aldri opplevd at noen har blitt synlig beruset. Jeg pleier å kjøre gjestene hjem, så jeg pleier ikke å drikke før det evt. blir et glass vin eller noe på slutten av kvelden når det bare er oss hjemme igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2005 #16 Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Hos oss har det vært tradisjon med juleøl og akevitt til pinnekjøttet, jeg drikker stort sett vann til Cognac/likør til kaffen om noen vil ha. Endret 1. desember 2005 av Marillia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 30. november 2005 #17 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg drikker ikke selv, men min far og mannen min drikker noen øl. Vi krever ikke at alle skal være uten, for barna har godt av å lære at man kan kose seg med en eller to øl også uten at det blir noen problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. november 2005 #18 Del Skrevet 30. november 2005 Hos oss er det øl, vin og akevitt til maten, og evt cognac til kaffen og et glass vin senere på kvelden. Det er kun nærmeste familie til stede, og yngstemann har passert 20. Da jeg var barn tok foreldrene mine tok et glass vin/øl til maten, men det var ikke noe jeg kan si jeg la særlig merke til eller vekt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sesselja Skrevet 30. november 2005 #19 Del Skrevet 30. november 2005 Hjemme brukte vi å skåle i cognac for de voksne og brus til barna når jula ringes inn klokken fem(?). I tillegg var det øl og akevitt til middagen, og en cognac til kaffen senere på kvelden. Nå som jeg ikke spiser julemiddag (eller feirer jul) på julaften, blir det nok bare en cognac til kaffen når vi besøker foreldrene mine i kveldinga, etter de har spist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 30. november 2005 #20 Del Skrevet 30. november 2005 Det serveres øl og akevitt til julematen hjemme hos mine foreldre, men jeg har alltid holdt meg til julebrus den dagen... I år skal vi ha jul her hos oss, sammen med hans familie for første gang. Da blir det ikke server alkohol her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå