Gå til innhold

Er det så tungt å jobbe julaften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor rakker jeg ned på barnløse, enten frivillige eller ufrivillige, eller de som mister barn? 

At noen ikke ønsker barn, ikke kan få det eller mister barna sine endrer jo ikke det at vi trenger at det fødes barn i Norge.

Du mener jo at det å føde barn er et stort minus i samfunnet, og at det er dine skattepenger som betaler for dem, men det er så klart noen andres barn som vil betale din pensjon en dag. Ingen steder har jeg skrevet at det er feil eller at jeg ser ned på de som velger eller ikke kan. Det er bare sånn det er. Akkurat som de som blir uføre eller syke. De får kanskje mer enn de bidrar, men det er jo sånn det er. Å påpeke det er ikke å se ned eller rakke ned på noen. Skjerp deg.

Hvis du tar av deg krenkehatten så kan du lese innleggene mine om igjen, og se at jeg skriver at jeg ikke mener at de som ikke ønsker det skal føde barn "bare fordi". 

 

Anonymkode: 167ab...3ff

Hvor i slike verden har jeg skrevet dette?

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Brunello skrev (2 timer siden):

Ikke på samme måte. Regnestykket til de barnløse går kraftig i minus siden de ikke bidrar med barn.

Hva med de som får barn med spesielle behov, hvordan ser regnestykket ut der?

Anonymkode: 4fb49...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor i slike verden har jeg skrevet dette?

Anonymkode: e8f1d...e24

Hvor i all verden, skulle det stå.

Anonymkode: e8f1d...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor i slike verden har jeg skrevet dette?

Anonymkode: e8f1d...e24

Jeg tolket dette som at du mener at din skatteseddel dekker alle dine utgifter i samfunnet OG et bidrag til barnefamiliers levestandard. Som om barnefamiliene går sånn i minus at det er barnløse som opprettholder deres standard. Dette var svaret ditt til Brunello, vel og merke, ikke meg:

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På samme måte som de barnløse bidrar til at barnefamiliene opprettholder sin levestandard med barnetrygd og subsidiert barnehage 🤷‍♀️ Virker som du tror barnløse ikke betaler skatt i det hele tatt.

Anonymkode: e8f1d...e24

Og så fortsatte diskusjonen om at det visst nok ikke var behov for at det ble født barn i Norge, for resten av verden var overbefolket, og jeg svarte med at vi må ha barn i Norge fordi noen må jobbe for at folketrygden kan betale pensjon i fremtiden blablabla.

Igjen, hvor i mine innlegg kommer du frem til at jeg rakker ned på barnløse? Jeg har ikke gjort annet enn å påpeke at vi trenger barn i Norge, og har verken sagt at det er noe galt med de som ikke vil eller kan, eller sagt at barnløse ikke skatter eller bidrar nok.

Anonymkode: 167ab...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tolket dette som at du mener at din skatteseddel dekker alle dine utgifter i samfunnet OG et bidrag til barnefamiliers levestandard. Som om barnefamiliene går sånn i minus at det er barnløse som opprettholder deres standard. Dette var svaret ditt til Brunello, vel og merke, ikke meg:

Og så fortsatte diskusjonen om at det visst nok ikke var behov for at det ble født barn i Norge, for resten av verden var overbefolket, og jeg svarte med at vi må ha barn i Norge fordi noen må jobbe for at folketrygden kan betale pensjon i fremtiden blablabla.

Igjen, hvor i mine innlegg kommer du frem til at jeg rakker ned på barnløse? Jeg har ikke gjort annet enn å påpeke at vi trenger barn i Norge, og har verken sagt at det er noe galt med de som ikke vil eller kan, eller sagt at barnløse ikke skatter eller bidrar nok.

Anonymkode: 167ab...3ff

Wow 😳 Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å tolke svaret mitt til den andre brukeren slik. 

Jeg har aldri skrevet at det ikke er behov for at det fødes barn i Norge. Jeg skrev at det ikke er noen krise om ikke alle nordmenn får barn. 

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow 😳 Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å tolke svaret mitt til den andre brukeren slik. 

Jeg har aldri skrevet at det ikke er behov for at det fødes barn i Norge. Jeg skrev at det ikke er noen krise om ikke alle nordmenn får barn. 

Anonymkode: e8f1d...e24

Til meg svarte du at det fødes nok barn i verden da jeg skrev at det ikke fødes nok barn i Norge, men ok🙃 

Det var jo rett og slett ikke et svar til påstanden, men du har ikke for vane å svare på det som blir skrevet siden dette er tredje gang jeg må spørre: Hvor har jeg rakket ned på barnløse, frivillige eller ufrivillige?

Anonymkode: 167ab...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til meg svarte du at det fødes nok barn i verden da jeg skrev at det ikke fødes nok barn i Norge, men ok🙃 

Det var jo rett og slett ikke et svar til påstanden, men du har ikke for vane å svare på det som blir skrevet siden dette er tredje gang jeg må spørre: Hvor har jeg rakket ned på barnløse, frivillige eller ufrivillige?

Anonymkode: 167ab...3ff

Jeg har vel gjort som deg - tolket fritt i vilden sky.

Anonymkode: e8f1d...e24

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 timer siden):

Og dine valg burde da heller ikke bli samfunnets ansvar? Skal vi si det slik at du ikke mottar pensjon fra folketrygden siden du ikke bidrar med noen som kan betale for den?

Skulle vi nektet deg pensjon viss det viste seg at barna du fikk ikke var i stand til å jobbe? Kreve penger kanskje siden de ble en utgiftspost? Eller skal vi fortsette med humanistisk syn og velferdsstat kanskje. Har igrunn fungert greit så langt. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har vel gjort som deg - tolket fritt i vilden sky.

Anonymkode: e8f1d...e24

Det var i så fall voldsomt fri tolkning.

Anonymkode: 167ab...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (29 minutter siden):

Skulle vi nektet deg pensjon viss det viste seg at barna du fikk ikke var i stand til å jobbe? Kreve penger kanskje siden de ble en utgiftspost? Eller skal vi fortsette med humanistisk syn og velferdsstat kanskje. Har igrunn fungert greit så langt. 

Jeg har ikke skrevet at folk uten barn ikke skal ha pensjon. Det eneste jeg skriver er at vi trenger barn, og at de som ikke får det må være med å tilrettelegge slik at de som får det har et fungerende arbeidsliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

Hva med de som får barn med spesielle behov, hvordan ser regnestykket ut der?

Anonymkode: 4fb49...341

De får ofte flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vet du det?

Rakker du bare ned på barnløse eller rakker du også ned på de som har mister barn før de blir skattebetalere og de som får barn som ikke kommer til å bidra til samfunnet?

Anonymkode: e8f1d...e24

Det har ikke noe med å rakke bed på noen. Det er konstatering av fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det var i så fall voldsomt fri tolkning.

Anonymkode: 167ab...3ff

Takk, det samme.

Anonymkode: e8f1d...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elska å jobbe på julaften før jeg fikk barn. Det er greit nå også, så lenge mannen har fri. Må vi begge jobbe julaften (sjelden) har barna vært hos svigerforeldrene mine. Jeg jobber bare 8 timer og har da enten formiddag eller ettermiddag med dem. 

Anonymkode: a70af...34b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 timer siden):

Ikke i Norge. Det vil gå til helvete i løpet av svært kort tid om det ikke fødes barn her.

Dette er nesten komisk. Som om noen i det hele tatt får barn for «samfunnets beste». Folk får barn fordi de har lyst på barn, fordi de mener at det vil tilføre livet deres noe positivt. Med andre ord av egoistiske grunner. Og det er helt greit. Men ikke kom her å prøve å rettferdiggjøre ynglingen med at dere gjør det som en tjeneste for samfunnet eller fordi dere tar ansvar for vår felles fremtid. Det blir bare for dumt.

Som noen andre skrev over her, så er det plenty med folk i verden, faktisk for mange. Ergo er det mye potensiell arbeidskraft der ute. Og det er folk som ikke er oppvokst med sølvskje i ræva slik som nordmenn. De både kan og vil jobbe i f.eks omsorgsyrker, og de syter ikke over hvor fælt de har det slik som den gjengse norske arbeidstaker. 

Anonymkode: cc5bd...631

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at folk uten barn ikke skal ha pensjon. Det eneste jeg skriver er at vi trenger barn, og at de som ikke får det må være med å tilrettelegge slik at de som får det har et fungerende arbeidsliv.

Tilrettelegging for foreldre er og bør være lovfestet i rettigheter som barnehageplass, ASK ordning, svangerskap og foreldrepermisjon, ammefri, "sykt barn" dager, kontantstøtte etc. Foreldre burde slippe å være avhengig av godviljen til sine barnløse kollegaer.

De fleste barneforeldre jeg har kjent som jobber turnus tar ubekvemme vakter på rullering uten å syte, og får det til å gå rundt. I krisetilfeller, det seg være barn uten pass eller annet, håper man jo at kollegaer kan steppe inn. Men det kan bli kronglete for en frivillig barnløs å alltid legge tilrette for barneforeldre. Spesielt i helsevesenet som fylt med småbarnsmødre. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at folk uten barn ikke skal ha pensjon. Det eneste jeg skriver er at vi trenger barn, og at de som ikke får det må være med å tilrettelegge slik at de som får det har et fungerende arbeidsliv.

Nødvendig tilrettelegging er mellom annet barnetrygd, permisjoner, subsidiert barnehage/sfo, rett til sykedager osv. Det innbefatter ikke fri hver høytid fordi mamma vil feire med ungen sin, som bare er et behov konstruert av forelderen selv.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (31 minutter siden):

De får ofte flere barn.

Kilde? For hvis kilden er «egen erfaring», så er min egen erfaring at foreldre med unger med spesielle behov av en viss alvorlighetsgrad ikke har kapasitet til å få flere unger fordi det allerede er krevende å følge opp den de har. De går også ofte ned i stillingsprosent av samme grunn. Siden vi tydeligvis ser på kroner og øre i denne diskusjonen, så teller lavere stillingsprosent også inn i regnestykket som en kostnad for samfunnet.

Man kan også utvide problemstillingen til å innbefatte alle barn som av en eller annen grunn havner utenfor arbeidslivet. Alle disse koster staten plenty. Så det er ikke automatisk slik at det å få barn automatisk er en gave til samfunnet, akkurat.

Anonymkode: cc5bd...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at folk uten barn ikke skal ha pensjon. Det eneste jeg skriver er at vi trenger barn, og at de som ikke får det må være med å tilrettelegge slik at de som får det har et fungerende arbeidsliv.

Tull, det er ikke andres ansvar å ta vare på dine egne barn. Det er bare i lala landet Norge det er slikt knapt, i mesteparten av verden er sånt en fjern tanke. 

Og ja, det ville vært helt greit hvis de med barn da ønsker å fjerne pensjoner osv. Kan fint betale for forsikring selv, velferdsstaten er på siste verset uansett. 

Anonymkode: f3927...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...