Gå til innhold

Hvorfor er mange menn så tafatt med husarbeid og smårydding? Mange har det slik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest PanteneProVVV

Men det er jo veldig lett å innta en avslappet holdning når ting blir gjort i en feiende fart og det er stålkontroll og detaljstyring i alle ledd. Hvis menn var hakket mer opptatt av organisering, rydding og vasking enn kvinner tviler jeg ikke på at det var kvinnene som hadde sittet i sofaen, tatt livet med ro og kunne ikke brydd seg mindre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet er om mannen mener alt dette daglige småplukket er viktig. Det er ikke sikkert det gjør ham noe at det er litt støv på bokhylla eller at skjortene ikke er strøket.

Problemstillingen blir selvsagt en helt annen hvis han forlanger og forventer at dama skal gjøre jobben, men dette handler i 99% av tilfellene om forskjellige behov. Skal dette løses, må dama først innse det nettopp er behov det handler om. Hvis hun klorer seg fast til "slik skal det være", er det bare å gå først som sist.

Anonymkode: 7fc5d...8f1

Godt poeng. Og hvis konen mener at alle gulv i hele huset skal støvsuges og vaskes daglig og er dritsur for at mannen trenger å bli fortalt at han må gjøre det annenhver dag, for "det sier jo seg selv" "det er jo rettferdig" "og du må jo kunne se selv at det trengs"

Anonymkode: f2f77...a09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har misforstått her. Men det er flere som har vært inne på det, det kalles biologi. Menn kan ikke plutselig "bli hakket mer" interessert i bretting av klær eller stryking av skjorter. Men man kan selvsagt bli mer bevisst på hva som er forventet av partner og gjøre en innsats der. Det handler nok mye om kommunikasjon og vilje til å snakke rundt kjønnsrollefordeling av huslige oppgaver. Selv har vi noe tradisjonell fordeling, noe begge ønsker. Men akkurat matlaging er vi begge enige om at er 100% uavklart 😝

Anonymkode: c00f7...ad6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kan jeg bare svare for mitt forhold. 

Mannen min er fullt ut i stand til å gjøre husarbeid. Han har armer, bein og øyne som funker. Men han har muligheten til å la være.

Hvis han ikke vasker badet, så blir det gjort likevel! Om han ikke setter på vaskemaskinen eller støvsuger, så blir ting rent på magisk vis. 

Han kan hvis han vil, men det er stort sett alltid når jeg er nesten ferdig og dritsur. Da hjelper han 🙄 

De siste årene han han i tillegg begynnt å spørre meg om hver lille ting i huset. "Hvor skal denne? Hvordan funker denne? Hvem tilhører denne? Hvor mange poteter? Hva skal ungene i dag?" Det virker som han tar ansvar på denne måten, luringen, men jeg må være der, ta avgjørelser,  svare, og ofte bare gjøre det selv likevel. Og han har etablert at egentlig er alle disse dagligdagse husarbeidstingene mitt ansvar.

Jeg har satt en dato for når jeg flytter.

Anonymkode: 629e2...2ee

Kunne høres ut som meg. Etter at jeg begynte å få kjeft for hver minste ting. 

"Hvorfor har du lagt den gjennomsiktige skålen der?" 

Jo, fordi jeg mener den hører sammen med de andre gjennomsiktige skålene.

"Hvorfor koker du bare 8 poteter?"

Jo, fordi det alltid er igjen minst 2 poteter til overs. 

"Hvorfor kjørte du ikke sønnen til vennen sin kl 16?"

Fordi "Kari" bare informerte deg om tidspunktet og jeg kan ikke lese tanker.

 

Vi er forskjellige biologisk.

Anonymkode: c00f7...ad6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men det tilsvarer ikke daglig husarbeid som kvinnen gjør. Jeg syns ikke det er sammenlignbart. 

Anonymkode: b3d7c...ebc

Har man hus, tomt, biler osv så er det like mye utearbeid som husarbeid. 

Anonymkode: 4e9f3...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spørsmålet er om mannen mener alt dette daglige småplukket er viktig. Det er ikke sikkert det gjør ham noe at det er litt støv på bokhylla eller at skjortene ikke er strøket.

Problemstillingen blir selvsagt en helt annen hvis han forlanger og forventer at dama skal gjøre jobben, men dette handler i 99% av tilfellene om forskjellige behov. Skal dette løses, må dama først innse det nettopp er behov det handler om. Hvis hun klorer seg fast til "slik skal det være", er det bare å gå først som sist.

Anonymkode: 7fc5d...8f1

Det er kanskje heller ikke så viktig med rene klær, rene håndklær, rent sengetøy, rene tallerker, kopper, glass og bestilkk å spise av, eller panner og gryter å lage mat i? Eller at det ikke er gammel og muggen mat i kjøleskapet? Eller at barna har alt nødvendig tøy og utstyr til barnehage og skole? For dette er faktisk majoriteten av "småplukket" som kvinner gjør, uten at (mange) menn ser det, de tror på en måte at det går av seg selv. 

Anonymkode: 55334...c01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi menn og kvinner er ulike, og har ulike prioriteringer. Du er sikkert ikke like opptatt av potta på bilen, grillen, eller takmembranen som han heller. 

Anonymkode: 944e0...9bc

Men hva gjør disse mennene når de bor alene? Sulter i hjel og gror ned i dritt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er årsaken til at så mange menn er då dårlig på husarbeid og koordinere hjemme? Jeg ver det er flere som har det som meg, så det er bare ikke meg dom har det slik, her er eksempel. Alle er jo født nakne med samme evner, men mange menn blir altså skikkelig lat


Mannen min kan fint gå forbi kurven med rent tøy i dagevis uten p tenke han skal brette det. Jobber jeg kveldsvakt er alt etter middagslagingen hans på benken fortsatt, ingenting er satt i oppvaskmaskin . Hvis han lager middag da, ofte tar han take away fordi han inne gidder (eller laget toast eller steker pizza, så ungen får mat)  Han tar ikke initiativ til å vaske badet selv eller tenke på at nå bør vi vakse vinduer . Smårydding som feks se hva som kan gjøres på 10 min mens ungene leker selvstendig litt kan han ikke.

han har evnen til å rydde, fordi han gjør det når jeg maser nok.  Men da med mye prokastinering og doturer. Han sier også ofte at han er så lei det jævla maset mitt og at jeg maser om noe hver dag. Men det er fordi han gjør det ikke av eget initiativ  . Ofte er det enklere for meg å bruke 10 min på å ta ut oppvaksmaskin enn å mase 30 min før han skal gjøre det

han er en veldig engasjert flink pappa . Men får han ansvar for å pakke barnehagetøy husker han feks regntøy men ikke mellomlag, votter og støvlerHan kler på barna nermest det første han finner i skuffa uten å tenke på match eller hva det er (akkurat det er pirk fra min side) . Han plukker ikke opp leker mens han leker med barna 

han er etnisk norsk enebarn, moren han hater rot og uorden. Så rart hun ikke har lært sønnen sin bedre . Likevel kan hun klage når hun er hos oss for at det er så rotete. Men jeg gjøre det beste jeg kan med timene i døgnet.  Jeg er så sliten av å være hoved rydder, kordinator og planlegger Alta  Hadde han gjort mer av eget initiativ hadde ting vært så lettere 

Anonymkode: 9f16f...665

Sitter igjen fra gamledager. Vi kvinner har det mer programmert inn i genene. Menn tar seg av hardere arbeid, kvinner tar seg av husarbeidet. Og for meg er det egentlig helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (6 minutter siden):

Men hva gjør disse mennene når de bor alene? Sulter i hjel og gror ned i dritt?

Nei. Mat kjøper de, men sjelden de lager fra bunnen.

Tja.. noen kan nok kanskje gro ned i dritt ja. Er vel veldig støvete og rotete hos mange menn som bor alene.

 

Men dette gjelder absolutt ikke alle. Typen min feks har det strøkent hos seg. Men han har såklart ikke blomster og masse bilder på veggen :)

Endret av Avstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi er forskjellige biologisk.

Nemlig !

Jeg fikk også kjeft for den minste ting, orket ikke mer til slutt og stakk.  For meg skal mitt eget hjem være et steg jeg kan slappe av, ikke et utstillingslokale.

Anonymkode: 09cee...0c0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nemlig !

Jeg fikk også kjeft for den minste ting, orket ikke mer til slutt og stakk.  For meg skal mitt eget hjem være et steg jeg kan slappe av, ikke et utstillingslokale.

Anonymkode: 09cee...0c0

" Et sted" ... skal det stå

Anonymkode: 09cee...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks er mine foreldre. Mamma var den som lagde mat, handlet,og alt husarbeidet. Pappa var den tekniske,bygger etc.

Men så døde pappa, og mamma måtte nå plutselig lære seg data, internett, betale regninger etc. Men...vi vet det at hadde mamma døde først tror vi pappa hadde slitt da han var vant til å få alt klart og ferdig. Oh det ser vi jo ute i samfunnet også...der de som har blitt enkemann plutselig har sluttet å ta vare på seg selv,dusje, de stryker ikke klær,eller holder det like ryddig hjemme.

 

Men det selv at jeg gjør mest hjemme, jeg lager mat,rydder etter maten, lager budsjett,setter opp matlister og handler og gjør mye husarbeid.

Han gjør mye han å...men jeg tror så mange her inne sier at vi er forskjellige på hvordan ting gjøres og hvordan ting skal ses ut hjemme. Og jeg har litt gitt opp å "lære" han ting...derfor gjør jeg ting han kunne gjort...for jeg vet at det går fortere he he

Anonymkode: 084c7...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (21 minutter siden):

Men hva gjør disse mennene når de bor alene? Sulter i hjel og gror ned i dritt?

Min eks er et eksempel på at det gror ned i dritt. Ungene orket nesten ikke å være der til slutt. Mat lages, men det ryddes ikke etterpå. 

Anonymkode: c5044...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min eks er et eksempel på at det gror ned i dritt. Ungene orket nesten ikke å være der til slutt. Mat lages, men det ryddes ikke etterpå. 

Anonymkode: c5044...fc6

Min eks også. Han taklet ikke alt som måtte gjøres, slik at han gikk på veggen. Han undervurderte meg og alt jeg har gjort. Fellesbarn vil heller ikke dit. 

Anonymkode: 9fc3e...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (2 timer siden):

Men hva gjør disse mennene når de bor alene? Sulter i hjel og gror ned i dritt?

Jeg verken sulter, eller gror ned i drit. 

Jeg tar ting når jeg selv ser det er nødvendig, og der kan mannen og kvinnen være uenig. 

Det er ingen universell fasit for når du skal skylle koppen, eller tørke støv av kjøkkenbenken. 

 

Anonymkode: 944e0...9bc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sort/hvitt tankegang.

Anonymkode: 4f25c...284

Men akk, så riktig. 

Du får finne en mann med en brennende interesse og forkjærlighet for husarbeid og husrydding da vet du. En kan bidra på ulike måter. 

Anonymkode: 944e0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror det rett og slett er fordi vi har forskjellige behov og menn ser ikke på brettede klær og støvtørk som like viktig som mange kvinner. Jeg tror at man til en viss grad bare må lære seg å forstå at vi er forskjellige, selv om mange kvinner tror de kan krangle seg til at menn ser likt på husarbeid. Mannen min har lært husarbeid hjemme, og er egentlig ganske flink, men likevel ser vi forskjellig på det. Han synes jeg overdriver, og jeg forstår at han kanskje har rett. Mine krav står ikke til hans krav og forventninger. 

Anonymkode: 27e08...3d8

Dette bekrefter bare at de fleste menn er late og neglisjerer det nødvendige. Dine krav er uansett ikke for krevende, og du må kunne forlange at han oppfyller dine syn på orden og renslighet. Han bør dessuten fylle disse kravene uten å bli minnet på behovet.

Anonymkode: 1deaa...b08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her er litt annerledes. Utfordringene her er at han ikke får til de små tingene man gjør hele tiden, men gjør noen ting til en kjempejobb.

Han kan forsvinne på kjøkkenet i en halvtime for å vaske opp etter middag, men det skyldes at han ikke klarer å lage mat og rydde samtidig. Jeg tømmer som regel oppvaskmaskin, vasker redskaper og tørker over benker underveis, så det bare gjenstår 1-2 gryter og å tørke over komfyren etterpå. Han føler nok han tar mye mer oppvask enn meg 😅

Jeg vasker over do eller dusjvegger før jeg skal i dusjen, tørker av speil og vask med klut som henger tilgjengelig daglig, tar med håndklær som skal til vask på vei ut av badet.

Han forsvinner på badet i en time (!) med gummihansker og en hel bøtte rykende vann annenhver uke. Tror nok han vasker badet alene. 

Jeg setter ting som skal opp i annen etasje ved trappen og tar det med første gang jeg går den veien. Han går rett forbi hver gang, med minst det er et annonsert Rydde ting på plass-prosjekt. 
 

Jeg skal nok være takknemlig (han snakker ofte om at han er en sånn mann som gjør husarbeid), men jeg f o r s t å r bare ikke hvorfor alt må være et himla prosjekt 😂 
 

Ting utenom rutine, som å gå gjennom kjøleskapet etter gammel mat, organisere noe eller lage planer er selvsagt umulig. Det er de tre oppgavene oppvask, støvsuge (alt på en gang til mye bråk og ståk så resten av oss rømmer huset) og vaske (drukne) badet på repeat. 
 

Sier ingenting, for han er så fryktelig fornøyd med seg selv og jeg har prøvd å snakke om de små tingene som tar 5 minutter før - og det var veldig lurt og bra og tok 5 minutter å glemme.

Anonymkode: a5d6f...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De som påstår at de ikke klarer husarbeid fordi de ikke har lært det, altså, hjelpes. De starter nok nyskilte som 40-åringer og "skjønner ingenting". 

Anonymkode: af750...462

Er de skilt, har de vært gift.

Dere velger selv å gifte dere med disse mennene. 

Anonymkode: 5fb70...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...