Gå til innhold

Hvorfor er mange menn så tafatt med husarbeid og smårydding? Mange har det slik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er årsaken til at så mange menn er då dårlig på husarbeid og koordinere hjemme? Jeg ver det er flere som har det som meg, så det er bare ikke meg dom har det slik, her er eksempel. Alle er jo født nakne med samme evner, men mange menn blir altså skikkelig lat


Mannen min kan fint gå forbi kurven med rent tøy i dagevis uten p tenke han skal brette det. Jobber jeg kveldsvakt er alt etter middagslagingen hans på benken fortsatt, ingenting er satt i oppvaskmaskin . Hvis han lager middag da, ofte tar han take away fordi han inne gidder (eller laget toast eller steker pizza, så ungen får mat)  Han tar ikke initiativ til å vaske badet selv eller tenke på at nå bør vi vakse vinduer . Smårydding som feks se hva som kan gjøres på 10 min mens ungene leker selvstendig litt kan han ikke.

han har evnen til å rydde, fordi han gjør det når jeg maser nok.  Men da med mye prokastinering og doturer. Han sier også ofte at han er så lei det jævla maset mitt og at jeg maser om noe hver dag. Men det er fordi han gjør det ikke av eget initiativ  . Ofte er det enklere for meg å bruke 10 min på å ta ut oppvaksmaskin enn å mase 30 min før han skal gjøre det

han er en veldig engasjert flink pappa . Men får han ansvar for å pakke barnehagetøy husker han feks regntøy men ikke mellomlag, votter og støvlerHan kler på barna nermest det første han finner i skuffa uten å tenke på match eller hva det er (akkurat det er pirk fra min side) . Han plukker ikke opp leker mens han leker med barna 

han er etnisk norsk enebarn, moren han hater rot og uorden. Så rart hun ikke har lært sønnen sin bedre . Likevel kan hun klage når hun er hos oss for at det er så rotete. Men jeg gjøre det beste jeg kan med timene i døgnet.  Jeg er så sliten av å være hoved rydder, kordinator og planlegger Alta  Hadde han gjort mer av eget initiativ hadde ting vært så lettere 

Anonymkode: 9f16f...665

  • Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det rett og slett er fordi vi har forskjellige behov og menn ser ikke på brettede klær og støvtørk som like viktig som mange kvinner. Jeg tror at man til en viss grad bare må lære seg å forstå at vi er forskjellige, selv om mange kvinner tror de kan krangle seg til at menn ser likt på husarbeid. Mannen min har lært husarbeid hjemme, og er egentlig ganske flink, men likevel ser vi forskjellig på det. Han synes jeg overdriver, og jeg forstår at han kanskje har rett. Mine krav står ikke til hans krav og forventninger. 

Anonymkode: 27e08...3d8

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger nok mye i miljøet en er vokst opp i, hvilken oppdragelse en har fått. Det er typisk at jenter er de som må ta del i husarbeidet, mens guttene har sluppet. Her har rett og slett foreldrene sviktet. 
 

Det er jo ikke slikt at vi kvinner liker å gjøre husarbeid, men det er noe som må til for å få familien as til å gå så smooth som mulig. 

Anonymkode: 5e20a...c8a

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke har noen dugandes far.

Man må alltid se hvordan faren hans er.

Anonymkode: 5fb70...e11

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: 

1. Fordi de ikke ser rot og uorden på samme måte som kvinnen i huset. 
2. Fordi det er behagelig at fruen rydder og siden vi har lavere terskel for rot og uorden vil vi i 9 av 10 tilfeller ha rukket å gjøre det selv i stedenfor å vente / mase på at han gjør det! 

Anonymkode: 4e984...5a2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er årsaken til at så mange menn er då dårlig på husarbeid og koordinere hjemme? Jeg ver det er flere som har det som meg, så det er bare ikke meg dom har det slik, her er eksempel. Alle er jo født nakne med samme evner, men mange menn blir altså skikkelig lat


Mannen min kan fint gå forbi kurven med rent tøy i dagevis uten p tenke han skal brette det. Jobber jeg kveldsvakt er alt etter middagslagingen hans på benken fortsatt, ingenting er satt i oppvaskmaskin . Hvis han lager middag da, ofte tar han take away fordi han inne gidder (eller laget toast eller steker pizza, så ungen får mat)  Han tar ikke initiativ til å vaske badet selv eller tenke på at nå bør vi vakse vinduer . Smårydding som feks se hva som kan gjøres på 10 min mens ungene leker selvstendig litt kan han ikke.

han har evnen til å rydde, fordi han gjør det når jeg maser nok.  Men da med mye prokastinering og doturer. Han sier også ofte at han er så lei det jævla maset mitt og at jeg maser om noe hver dag. Men det er fordi han gjør det ikke av eget initiativ  . Ofte er det enklere for meg å bruke 10 min på å ta ut oppvaksmaskin enn å mase 30 min før han skal gjøre det

han er en veldig engasjert flink pappa . Men får han ansvar for å pakke barnehagetøy husker han feks regntøy men ikke mellomlag, votter og støvlerHan kler på barna nermest det første han finner i skuffa uten å tenke på match eller hva det er (akkurat det er pirk fra min side) . Han plukker ikke opp leker mens han leker med barna 

han er etnisk norsk enebarn, moren han hater rot og uorden. Så rart hun ikke har lært sønnen sin bedre . Likevel kan hun klage når hun er hos oss for at det er så rotete. Men jeg gjøre det beste jeg kan med timene i døgnet.  Jeg er så sliten av å være hoved rydder, kordinator og planlegger Alta  Hadde han gjort mer av eget initiativ hadde ting vært så lettere 

Anonymkode: 9f16f...665

Der er mye av svaret, tror jeg. Han har ikke vært nødt til å gjøre det selv så han har muligens ikke peiling. Ikke ser han rot og uorden heller, for han er ikke vant til å se etter det. 

Skjønner dog at han blir lei av maset ditt om du maser i 30 minutter på at han skal rydde ut av oppvaskmaskina.

Tror kanskje det kan være lurt å lage lister? Skrive opp som til en liten unge hva som må gjøres og av hvem. Sette opp tavle på kjøleskapet f.eks. Og ha faste oppgaver. Så gjør han sitt fordi det står på lista og du slipper å mase så mye.

Å rydde inn etter seg bør være noe som sitter inne, men det gjør ikke det så han må sannsynligvis lære det. Slitsomt å være mora til en voksen mann. 

Anonymkode: b3d7c...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner meg selv i å motta like mye klaging, om ikke mer, når jeg vasker eller rydder i hjemmet. Da er det lettere å bare la være og motta mindre irettesettelser. 

Dersom jeg setter på en klesvask går min samboer nøye gjennom vasken etterpå, hvilke plagg som ble vasket sammen, mengde vaskemiddel, temperatur og program. Om en av disse ikke er perfekte av slik hun ville gjort det må hun ta en prat med meg om det. Dette i seg selv er mye mer jobb en bare å sette på en vask, og da er det bedre at hun gjør det selv siden hun har så sterke meninger om det, og det blir feil uansett hvordan jeg gjør det. Slik er det også med husvask og rydding. 

Men jeg har funnet mine roller hvor jeg kan utføre arbeid uten inblanding og irettesettelser.

 

Kan det hende at mange i denne tråden ikke ser hvor mye den andre faktisk bidrar totalt sett i husholdningen, det er veldig mange ting min samboer ikke rører overhodet som jeg synes er helt vanvittig viktig. 

Anonymkode: dc3cd...785

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gidder ikke. Kvinnene gjør det jo. Det er jo mye mer behagelig å ligge på sofaen med telefonen eller game, mens damen fyker rundt. Skjønner ikke at menn har samvittighet til å la damen slite seg halvt ihjel, mens mannen må slappe av og dyrke egne interesser. 

Og det er rart med det. Når damen gjør det slutt, og mannen blir alene og MÅ gjøre disse tingene, da har de plutselig evnen til det. 

Det er latskap, og totalt respektløst overfor partner. 

Anonymkode: 8e2c4...ead

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som mange kvinner er håpløse med husarbeid. De har aldri lært det.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg finner meg selv i å motta like mye klaging, om ikke mer, når jeg vasker eller rydder i hjemmet. Da er det lettere å bare la være og motta mindre irettesettelser. 

Dersom jeg setter på en klesvask går min samboer nøye gjennom vasken etterpå, hvilke plagg som ble vasket sammen, mengde vaskemiddel, temperatur og program. Om en av disse ikke er perfekte av slik hun ville gjort det må hun ta en prat med meg om det. Dette i seg selv er mye mer jobb en bare å sette på en vask, og da er det bedre at hun gjør det selv siden hun har så sterke meninger om det, og det blir feil uansett hvordan jeg gjør det. Slik er det også med husvask og rydding. 

Men jeg har funnet mine roller hvor jeg kan utføre arbeid uten inblanding og irettesettelser.

 

Kan det hende at mange i denne tråden ikke ser hvor mye den andre faktisk bidrar totalt sett i husholdningen, det er veldig mange ting min samboer ikke rører overhodet som jeg synes er helt vanvittig viktig

Anonymkode: dc3cd...785

Av nysgjerrighet, hva da? 

Anonymkode: 8e2c4...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det blir gjort for dem, de trenger ikke gjøre det. 

Anonymkode: 77bac...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om behov og interesser, ikke tafatthet. For mange menn er det ikke noe problem at det ligger klær og småting her og der. Det er ganske vanlig at folk, både menn og kvinner, eksternaliserer egne behov og interesser, og får det forsåvidt at dette er "standarden" og "slik det skal være". Kvinner spesielt har det med å søke støtte angående dette i andre kvinner, og dermed gjør det til en kjønnsgreie.

Dere er forskjellige. Du må tydeliggjøre dine behov, og gjøre det klart at dette er noe du setter pris på at han gjør. Ikke kreve, men vise at du ønsker. Gjør gjerne noe han setter pris på i retur; det er GARANTERT oppførsel han vil sett endret hos deg, men det sitter nok lengre inne for menn å forlange sånt.

Man's Desktop vs Woman's Desktop - 9GAG

Anonymkode: 7fc5d...8f1

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi de slapp unna førstegangstjenesten. 9 av 10 jeg kjenner som har gjennomført førstegangstjeneste gjør plikter i hjemmet av eget initiativ.

Anonymkode: a7055...199

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo hvertfall ikke noe med evner å gjøre. 

Menn jobber som kokker, må lage mat og holde høy hygiene og orden på kjøkkenet.

Menn jobber som arbeidsledere, må vurdere total arbeidsmengde, fordele på de som skal utføre og lage og følge opp framdriftsplaner.

Menn jobber som designere og lager klær, kan sy og fikse.

Menn jobber som gartnere, må steller med plener og bed og åkre.

Menn jobber som vinduspussere, som renholdsarbeidere, de rydder på hoteller, de er hjemmehjelper, sykepleiere, lærere, jobber i barnehager.

De mestrer ALLE husarbeidsoppgaver helt fint. Og det der med «ser ikke hva som skal gjøres» er ikke en unnskyldning for folk med normalt intellekt. Man kan rett og slett ikke greie seg i arbeidslivet om man ikke har evnen til å se arbeidet som skal gjøres.

Anonymkode: 1239e...56f

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de slapp unna førstegangstjenesten. 9 av 10 jeg kjenner som har gjennomført førstegangstjeneste gjør plikter i hjemmet av eget initiativ.

Anonymkode: a7055...199

De lærte empati og omsorg der?

For det er jo bare manglende empati som gjør at man kan snike seg unna arbeidsoppgaver og la en annen ta jobben.

Anonymkode: 1239e...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og kjæresten er like mye skippertak-mennesker begge, så vi irriterer oss ikke så mye over den andre på den måten. Ingen av oss kjenner på at vi MÅ rydde unna brukte kopper og kar og brette/legge inn klær i skapet med en gang. Jeg har som sikkert flere andre (?), vokst opp med en mor som har tenkt at "selvgjort er velgjort" og ikke latt barnet få slippe til.

Anonymkode: 5d790...e83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Sikkert av samme grunn som at mange damer er tafatte når det gjelder snømåking, plenklipping, dekkskift, bilvask, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det rett og slett er fordi vi har forskjellige behov og menn ser ikke på brettede klær og støvtørk som like viktig som mange kvinner. Jeg tror at man til en viss grad bare må lære seg å forstå at vi er forskjellige, selv om mange kvinner tror de kan krangle seg til at menn ser likt på husarbeid. Mannen min har lært husarbeid hjemme, og er egentlig ganske flink, men likevel ser vi forskjellig på det. Han synes jeg overdriver, og jeg forstår at han kanskje har rett. Mine krav står ikke til hans krav og forventninger. 

Anonymkode: 27e08...3d8

Tror dette stemmer veldig.

Tror ikke de er tafatt, men at vi ser forskjellig på det og ting er ulikt hva vi vektlegger, og hva i det hele syn på hva som ser ryddig ut.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn og kvinner er forskjellige, kvinner har mer ryddegen enn menn. Den forskjellen kan du prøve og overse men den er der. Og så finns det selvsagt unntak fra regelen både for kvinner og for menn. 

Anonymkode: 4e9f3...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...