Gå til innhold

Psykologien bak å være i et dårlig forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vet nøyaktig hva dette går i.

Se denne forelesningen. Hvis du ikke gidder å se hele, da kan du spole til ca. 13 min og ta det derfra. 

 

Anonymkode: 80dfb...9a4

Takk! Skal se den når jeg får tid❤️

Anonymkode: ff020...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor går man inn i sånne forhold når man har vært det før å skjønner at det er det man går til denne gang også? Altså ikke tilbake til en ex men starter noe nytt med noe man vet ikke er helt bra

Anonymkode: 13898...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2022 den 0.41):

Hvorfor går man inn i sånne forhold når man har vært det før å skjønner at det er det man går til denne gang også? Altså ikke tilbake til en ex men starter noe nytt med noe man vet ikke er helt bra

Anonymkode: 13898...9f9

Ts her

i mitt tilfelle visste jeg det jo ikke før 1-2 år inn og da er det jo gjerne vanskelig å bare glemme alt det som er flott for det man gjerne får høre er «bagateller» av dårlig oppførsel 

Anonymkode: ff020...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn.

Jeg vet at jeg ikke trives alene. Jeg føler meg verdiløs som singel. Jeg har dårlig selvtillit OG, ikke minst, jeg pusher 40. 

Anonymkode: 2732f...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mange som har det slik, meg selv inkludert.

Men, er det noen som har funnet en løsning på det, fått forholdet tilbake på sporet? Hvordan?

Anonymkode: 25712...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt klart mange som har det slik, meg selv inkludert.

Men, er det noen som har funnet en løsning på det, fått forholdet tilbake på sporet? Hvordan?

Anonymkode: 25712...5f9

Er nok sannsynligvis det ja... Men når man kommuniserer behov på en ukentlig basis og ingenting endrer seg så tror jeg nok det er ganske dødfødt for min del.... Klarer bare ikke gå... Begynner å føle meg som en irriterende liten drittungen fordi jeg repeterer meg selv så mye nå, føler at det blir bare mas..

Anonymkode: ff020...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traumebånd. Det man er vant med hjemme finner man igjen i en partner, fordi det føles kjent og "trygt." 

Anonymkode: 5b70b...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er nok sannsynligvis det ja... Men når man kommuniserer behov på en ukentlig basis og ingenting endrer seg så tror jeg nok det er ganske dødfødt for min del.... Klarer bare ikke gå... Begynner å føle meg som en irriterende liten drittungen fordi jeg repeterer meg selv så mye nå, føler at det blir bare mas..

Anonymkode: ff020...4b3

Hvorfor klarer du ikke? 

Anonymkode: 2732f...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Traumebånd. Det man er vant med hjemme finner man igjen i en partner, fordi det føles kjent og "trygt." 

Anonymkode: 5b70b...d90

Ja, men du må jo bestemme deg en dag at du ikke kan fortsette sånn hele livet 

Anonymkode: 2732f...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men du må jo bestemme deg en dag at du ikke kan fortsette sånn hele livet 

Anonymkode: 2732f...b4e

Jo, men etter å ha opplevd noe så er man sårbar. Se som liker å skade er ute etter slike. Og den som har opplevd har ikke nødvendigvis enda klart å gjenkjenne tydelig hvem som er de slemme og hvem som er de gode, det er noe som må læres på nytt. Jeg har holdt meg unna forhold i laaang tid fordi jeg vet at min vurderingsevne fortsatt er dårlig.  

Anonymkode: 5c13f...38d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologien bak å være i forhold med dårlige menn eller kvinner er at man har en annen måte å se kjærlighet på. Er man vant med smuler og ustabil kjærlighet i oppveksten kan det den partneren gir være noe kjent og trygt. 
 

f eks. En kvinne finner seg narsesistiske menn med rusproblemer. Faren hennes var likedan. Altså så danser kvinnene en dans med menn hun danset med faren. Den kjærligheten han gav er hun vant med og tar «smulene» hun er vant med inn i nye forhold. Menn eller kvinner finner seg ofte partnere som er lik far eller mor. 

Anonymkode: d1676...27f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 20.45):

Det hun over sier. 
jeg lever i et sånn forhold nå. 
jeg tror det handler mest om dette:

1. han lar meg ikke gjøre det slutt

2. jeg er redd for å være alene og redd for at jeg ikke skal klare meg alene 

3. han gir meg samtidig den kjærligheten akkurat jeg har lengtet etter hele livet, men samtidig ikke på andre ting. 
 

Anonymkode: d091a...11e

Må dere slutte å leve på den løgnen om at han ikke lar dere gjøre det slutt. 

- er det noen form for vold i bildet så kan du fint ta kontakt med et av de utallige krisesentrene rundt om kring i landet og få hjelp til å forlate bostedet. 

 

Anonymkode: 7d0c6...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man adlyder den andre. Får ikke lov. Kan ikke, pga: viktig å holde sammen for barna. Dette paret har ikke følelser for hverandre. Liker ikke hverandre engang. Men fasaden er viktig for hun. Han er «hjernevasket» til å tro at det er viktig for barna. De er begge utro, så de får dekket det behovet. 

Anonymkode: bb4dd...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor klarer du ikke? 

Anonymkode: 2732f...b4e

Vet ikke.. Vi har jo fine stunder også... 

På grunn av noen omstendigheter blir det dog mye lettere å gå etter jul, så får satse på at jeg klarer å ta meg sammen og faktisk gjøre det da

Anonymkode: ff020...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Psykologien bak å være i forhold med dårlige menn eller kvinner er at man har en annen måte å se kjærlighet på. Er man vant med smuler og ustabil kjærlighet i oppveksten kan det den partneren gir være noe kjent og trygt. 
 

f eks. En kvinne finner seg narsesistiske menn med rusproblemer. Faren hennes var likedan. Altså så danser kvinnene en dans med menn hun danset med faren. Den kjærligheten han gav er hun vant med og tar «smulene» hun er vant med inn i nye forhold. Menn eller kvinner finner seg ofte partnere som er lik far eller mor. 

Anonymkode: d1676...27f

Hadde ikke kontakt med min far før jeg var kanskje 5-6 år og bare sporadisk kontakt etter det også så gir absolutt mening 

Anonymkode: ff020...4b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Må dere slutte å leve på den løgnen om at han ikke lar dere gjøre det slutt. 

- er det noen form for vold i bildet så kan du fint ta kontakt med et av de utallige krisesentrene rundt om kring i landet og få hjelp til å forlate bostedet. 

 

Anonymkode: 7d0c6...3a4

For det første-nei det er ikke så enkelt om det er vold i bilde uansett hvilken form

For det andre-partner kan true med vold mot andre, spredning av usanne rykter, med nok manipulasjon kan man tro man ikke har noe annet valg..

Og tusen andre ting

 

Dette er den dummeste kommentaren jeg har sett på kvinneguiden btw...

Anonymkode: ff020...4b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde ikke kontakt med min far før jeg var kanskje 5-6 år og bare sporadisk kontakt etter det også så gir absolutt mening 

Anonymkode: ff020...4b3

Men da har du ikke fått noe kjærlighet av din far da som ansees som sunn og normal 😉 

Anonymkode: d1676...27f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 19.51):

Om man ikke føler seg respektert, hørt, tatt vare på, satt pris på mm. i et forhold-hvilken psykologiske grunner kan det ha at man velger å bli i det forholdet/ikke klarer å gå? Noen som vet? Gjerne folk med utdanning/erfaring innen feltet😊

Anonymkode: ff020...4b3

Jeg tror veldig mange blir for barnas skyld. De tenker på at de kanskje ikke da får se barna sine hver dag lenger, men bare har dem halve tiden av livene deres, og det er uutholdelig for mange.

Jeg ble i et forhold i mange år pga sønnen vår. Ønsket at han skulle vokse opp med begge foreldrene under samme tak. Men da han ble 16, var det nok. Da ble det skilsmisse. Da tenkte jeg at han er gammel nok til å takle å være "skilsmissebarn".

En annen veldig GOD grunn (praktisk sett) til å bli i et forhold man ikke egentlig vil være i, er selvfølgelig økonomi. Noen klarer helt enkelt ikke å se for seg å skulle bo alene, kjøpe bolig alene og stå for økonomien helt på egenhånd. Men når jeg klarte det (som er uføretrygdet) så bør folk i full jobb klare det.  

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Må dere slutte å leve på den løgnen om at han ikke lar dere gjøre det slutt. 

- er det noen form for vold i bildet så kan du fint ta kontakt med et av de utallige krisesentrene rundt om kring i landet og få hjelp til å forlate bostedet. 

 

Anonymkode: 7d0c6...3a4

Tror ikke du har vært oppi noe som gjør at du kan uttale deg, høres ikke slik ut. 

Vold er for det første langt, langt mer enn fysisk vold. 

For det andre, -følger du med på nyhetene vil du se mange drap som resultat av forsøk på å gå. Dette var nær ved å hende meg, akkurat fordi jeg bestemte meg for at nå, nå skal jeg gå. 

Når det gjelder de andre typene vold, så kjører de ofte offeret så my ned, og isolerer personen så mye -at de ikke ikke lengre lever i den "normale" verdenen. Innestengt, nedkjørt, forvirret, manipulert, tør ikke lengre røre en finger, løfte blikket. Mishandleren tar over hele livet til offeret sitt, bestemmer over den andre.

Hadde du opplevd dette selv ville du aldri sagt "det er bare å gjøre det og det". Tenk deg at du faller ut i det kalde vannet og får krampe i beina -og folka som går forbi sier "det er bare å svømme det"  Nei, det var det da, det er faktisk ikke så enkelt. De som klarer det skal være stolte over det, men det betyr ikke at alle klarer det i den situasjonen. 

Anonymkode: 5c13f...38d

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg mener selvsagt at alle i voldelige forhold bør komme seg ut. Vi trenger flere mennesker som kan støtter og hjelper utsatte mennesker. Vi trenger at flere tør å stå opp for andre i hverdagen. Vi trenger flere offentlige tilbud. Og antallet krisesentre burde tredobles. Det burde eksistert egne "rehab" steder for ofre, hvor de kan hjelpes både psykisk, økonomisk osv., få føle seg trygge en periode, ha støttespillere for anmeldelse osv. osv.

Synes det er galskap at det fokuseres så lite som det gjør på vold i nære relasjoner i Norge. 

Anonymkode: 5c13f...38d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...