Gå til innhold

Bestille halve porsjoner på restaurant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo variabelt det. Kan jo være alt fra en enkel pizzeria til finere restaurant det. Hvis forrett består av type salat, bruschetta, nachos, suppe etc så er det lite proteiner for meg som slankeoperert. Er jeg ute å spiser et måltid som skal være en middag, så ønsker jo jeg å faktisk få ordentlig mat og da. Men de fleste har vel utvalg. 

Anonymkode: fed1e...4bb

Da må du nesten holde deg til kjøtt og fisk, og droppe å spise tilbehør som kommer med rettene spesielt poteter som er bare magefyll. 

Anonymkode: 25f1b...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En i familien min, og flere jeg kjenner er slankeoperert, alle har fått et kort de kan vise fram på restaurant for å få halv porsjon. Merkelig at du ikke har fått dette hvis du er slankeoperert?

Anonymkode: 4f77d...a88

Det er ikke en lovfestet rett å få bestille halv porsjon fordi man er slankeoperert, så kortet hjelper lite hvis restauranten ikke tilbyr halv porsjon.  

Anonymkode: 25f1b...76f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En i familien min, og flere jeg kjenner er slankeoperert, alle har fått et kort de kan vise fram på restaurant for å få halv porsjon. Merkelig at du ikke har fått dette hvis du er slankeoperert?

Anonymkode: 4f77d...a88

Jeg har et slikt kort, (som jeg av og til glemmer at jeg har 🙈, spiser ikke så mye ute egentlig, kanskje mest type pizza som jeg deler med andre), men det betyr ikke at en får lov å bestille halve porsjoner. Og heller ikke om jeg får betale halv eller evt en litt lavere pris. Du skriver også at det er merkelig om jeg ikke hadde fått dette kortet, men vet om mange andre sykehus i landet som ikke gir slike kort. Så om jeg ikke hadde hatt dette, så ville det ikke vært merkelig.

Anonymkode: fed1e...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

F.eks der jeg jobbet før hadde vk lasagne og porsjonerte den opp, så om noen bare ville hatt en halv porsjon hadde det blitt en bit igjen som ikke kunne selges. Med mindre det kom noen andre som ville ha en halv porsjon såklart.

Anonymkode: 43c22...501

Men det er jo ikke en restaurant. Det er en kafé. 
Jeg antar at en restaurant lager sine retter på stedet og fra bunnen av. Og at de kan tilpasse størrelsen på dem uten å få åndenød. Om noen retter er logistisk vanskelige å dele (feks er det vrient å servere en halv knoke, men enkelt å servere en halv suppe) så forventer jeg at kelneren vet dette og kan rådgi langsmed.

Om du på en restaurant sa «vi har målt opp posisjonene på prefabrikata» så ville jeg gitt deg en 1 av 10 stjerner. Og det ville vært en mer enn fortjent.

Anonymkode: 70c08...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da må du nesten holde deg til kjøtt og fisk, og droppe å spise tilbehør som kommer med rettene spesielt poteter som er bare magefyll. 

Anonymkode: 25f1b...76f

Må nok det og aksepterer at jeg betaler mye penger i forhold til hva jeg spiser. Det er jo tross alt et valg jeg har tatt, men jeg bare lurte litt på dette med halve porsjoner og om det var vanlig eller uvanlig at restauranter selger dette.

Anonymkode: fed1e...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slankeoperert. Har slitt endel på restauranter. Opplevde på Egon i Oslo, fikk barnemeny. Når mannen og meg har bestilt mat, en matrett for voksen, og en barnemeny. Nå er det over 10 år siden jeg fikk denne operasjonen, klarer fortsatt ikke spise full middag. De første årene syntes jeg det var flaut å be  om mindre posjoner. Nå kjøper jeg gjerne forrett til middag. Elsker asiamat. Så kjøper gjerne en middag, og har det i 2 dager. Jeg er sulten hver 3 time fortsatt. Spiser små måltider, men ofte. Jeg har lagt på meg litt, men er kjempefornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo ikke en restaurant. Det er en kafé. 
Jeg antar at en restaurant lager sine retter på stedet og fra bunnen av. Og at de kan tilpasse størrelsen på dem uten å få åndenød. Om noen retter er logistisk vanskelige å dele (feks er det vrient å servere en halv knoke, men enkelt å servere en halv suppe) så forventer jeg at kelneren vet dette og kan rådgi langsmed.

Om du på en restaurant sa «vi har målt opp posisjonene på prefabrikata» så ville jeg gitt deg en 1 av 10 stjerner. Og det ville vært en mer enn fortjent.

Anonymkode: 70c08...ed6

Alle restauranter som lager lasagna fra bunn av på stedet porsjonerer det på forhånd. Ingen står å sett opp lag på lag av en lasagna midt i middagsrushet. 

Anonymkode: 25f1b...76f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange forretter er jo proteinrike; carpaccio, burrata, hummus, suppe om det er fisk eller kylling. Om du spiser ute en sjelden gang så kan det jo være litt mindre proteiner den ene gangen? Spiser du ofte ute så får du bare be om doggybag og spise restene dagen derpå.

Ofte ber jeg om å få ekstra grønnsaker istedetfor ris eller potet om vi er på litt enklere restauranter, det er null stress. Og alltid om å få sausen ved siden av. 

Og litt på siden, kjenner flere som er slankeoperert og de spiser jo faktisk ikke mye mindre enn meg. Jeg spiser som regel bare ikke dessert eller forrett.... som sagt, litt finere restauranter har mindre porsjoner så kutter du ned på antall retter så er hovedretten som regel ganske liten om den står alene. Fordi det som regel skal serveres flere retter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo ikke en restaurant. Det er en kafé. 
Jeg antar at en restaurant lager sine retter på stedet og fra bunnen av. Og at de kan tilpasse størrelsen på dem uten å få åndenød. Om noen retter er logistisk vanskelige å dele (feks er det vrient å servere en halv knoke, men enkelt å servere en halv suppe) så forventer jeg at kelneren vet dette og kan rådgi langsmed.

Om du på en restaurant sa «vi har målt opp posisjonene på prefabrikata» så ville jeg gitt deg en 1 av 10 stjerner. Og det ville vært en mer enn fortjent.

Anonymkode: 70c08...ed6

Det er mange forskjellige type matserverings steder som kalles for restaurant, selv om de er av den enkle sorten. Vil også tro at finere restauranter har forhånds laget lasagnen, hvis ikke vil det jo ta veldig lang tid for gjesten å vente på maten….

Anonymkode: fed1e...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det er jo ikke en restaurant. Det er en kafé. 
Jeg antar at en restaurant lager sine retter på stedet og fra bunnen av. Og at de kan tilpasse størrelsen på dem uten å få åndenød. Om noen retter er logistisk vanskelige å dele (feks er det vrient å servere en halv knoke, men enkelt å servere en halv suppe) så forventer jeg at kelneren vet dette og kan rådgi langsmed.

Om du på en restaurant sa «vi har målt opp posisjonene på prefabrikata» så ville jeg gitt deg en 1 av 10 stjerner. Og det ville vært en mer enn fortjent.

Anonymkode: 70c08...ed6

Man kan jo ikke lage lasagne fra bunnen av til hver eneste kunde 😅 Det er jo laget fra bunnen av, men det går jo an å porsjonere den likevel.

Anonymkode: 43c22...501

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (2 minutter siden):

 

Mange forretter er jo proteinrike; carpaccio, burrata, hummus, suppe om det er fisk eller kylling. Om du spiser ute en sjelden gang så kan det jo være litt mindre proteiner den ene gangen? Spiser du ofte ute så får du bare be om doggybag og spise restene dagen derpå.

Ofte ber jeg om å få ekstra grønnsaker istedetfor ris eller potet om vi er på litt enklere restauranter, det er null stress. Og alltid om å få sausen ved siden av. 

Og litt på siden, kjenner flere som er slankeoperert og de spiser jo faktisk ikke mye mindre enn meg. Jeg spiser som regel bare ikke dessert eller forrett.... som sagt, litt finere restauranter har mindre porsjoner så kutter du ned på antall retter så er hovedretten som regel ganske liten om den står alene. Fordi det som regel skal serveres flere retter.

At slankeopererte spiser like mye som deg, må bety at det er lenge siden operasjon eller at de har hatt en litt enklere operasjon. Jeg klarer ikke spise opp en hel middags porsjon på restaurant. Kanskje på en finere restaurant som har meget små porsjoner…. Men på meg er det litt dagsform avhengig og. En dag klarer jeg å spise mer enn en annen dag. Men stort sett så er jeg småspist.

Anonymkode: fed1e...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller jo mer i magesekken totalt siden jeg drikker sammen med maten, og spiser brød mens jeg venter. Men jeg stusser over de jeg kjenner som er slankeoperert som sier at de spiser så lite. For de spiser ikke mye mindre enn normalt, men det er sikkert veldig lite ifht mengdene de er vant med å spise....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (23 minutter siden):

Jeg fyller jo mer i magesekken totalt siden jeg drikker sammen med maten, og spiser brød mens jeg venter. Men jeg stusser over de jeg kjenner som er slankeoperert som sier at de spiser så lite. For de spiser ikke mye mindre enn normalt, men det er sikkert veldig lite ifht mengdene de er vant med å spise....

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver etter ett år siden operasjon. Jeg kan ikke drikke eller spise brød til/før maten. Da har jeg ikke plass til maten. Valg av mat spiller stor rolle. Jeg kan ikke spise særlig av pasta og heller ikke så mye kylling og ris. Da stopper det fullstendig opp. Kan det være at de du kjenner drikker lite til maten og unngår mat som fyller opp? Og at de har spist lite tidligere på dagen? Spiser saktere? 

Spiser jeg taco feks så spiser jeg ikke fajhitas, men nachos eller shell. Det er lettere å fordøye. Har lite grønnsaker til. Av og til klarer jeg å spise mer enn andre dager. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje det har med hva jeg har spist tidligere på dagen. 
 

Anonymkode: fed1e...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hørt med restauranten i forkant, for som mange sier her, så er det ikke alle retter som kan serveres som halv porsjon. Jeg jobbet på restaurant i ungdommen, og det kunne noen retter som blåskjellgryte, supper og salater serveres som halv porsjon. Men så er det andre retter, som biffer, kyllingfileter, burger, pizza osv. som ikke kan deles i halv porsjon uten at andre halvdel må kastes. 

Anonymkode: 93175...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...