Gå til innhold

Nora Haukland og Marius Høiby


Justlooking

Anbefalte innlegg

Inkognitoher skrev (1 minutt siden):

Synes du selv at du tilfører debatten noe vettugt?

1. Kronprinsen betaler ikke skatt, men det gjør Marius og Nora. Googler du så ser du at de ikke har inntekter til å betale så veldig mye. Nora hadde rundt 135. 000 i skattbar inntekt. Marius mindre. 

2. Du vet om mange voksne med samboer som lever på stefar. Ok

1 . Jeg skjønner at Marius ikke har høy inntekt som lærling, det er jo litt av argumentet for og la han bo på Skaugum. Det betyr ikke at det er vederlagsfritt, markedspris betaler han ikke, men om han betaler en symbolsk sum vet jeg i venting om. 
 

2. nei, jeg vet ikke om noen som sier stefar . Jeg vet om to som bor i gjestehuset til foreldrene sine , den ene gratis og den andre billig. Jeg vet om mange lærlinger/ studenter som får annen hjelp av foreldrene . Det er ikke det samme som og leve PÅ. 
 

jeg synes egentlig ikke debatten er så veldig vettug .. den handler nå  om « vås» og « stefar» og at mesteren av hersketeknikk beskylder andre for hersketeknikk. 
 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carabilla skrev (12 minutter siden):

Noen sponser influensere, andre sponser de konglige..Business as usual. 

Jeg ser du har vært inne og endret innlegget ditt etter at jeg svarte.

De kongelige mottar nesten en milliard kroner av den norske stat. Årlig. 
De mottar selvsagt ikke sponsorkroner i tillegg. 
 

Carabilla skrev (14 minutter siden):

Leste akkurat at Megan og Harry blir mer og mer fryst ut fra private kjendisfester fordi de plapprer så fælt og forteller private detaljer om livene til andre folk...

Og kilden var Se & hør, tror jeg….Troverdig

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (4 minutter siden):

1 . Jeg skjønner at Marius ikke har høy inntekt som lærling, det er jo litt av argumentet for og la han bo på Skaugum. Det betyr ikke at det er vederlagsfritt, markedspris betaler han ikke, men om han betaler en symbolsk sum vet jeg i venting om. 
 

2. nei, jeg vet ikke om noen som sier stefar . Jeg vet om to som bor i gjestehuset til foreldrene sine , den ene gratis og den andre billig. Jeg vet om mange lærlinger/ studenter som får annen hjelp av foreldrene . Det er ikke det samme som og leve PÅ. 
 

jeg synes egentlig ikke debatten er så veldig vettug .. den handler nå  om « vås» og « stefar» og at mesteren av hersketeknikk beskylder andre for hersketeknikk. 
 

1. Marius hadde en årsinntekt på 30 000 iht siste ligning. Han har selvsagt ikke penger til å betale husleie med mindre han har svarte inntekter ved siden av og/eller får hjelp av NAV. 
2. «Svogerargumentasjon» har liten hensikt. Ja, du kjenner to stk som bor henholdsvis gratis og billig. Jeg kjenner ingen. Uansett så tviler jeg på at det er særlig utbredt å leve på egen familie når man er nesten tretti og har samboer.

3. Debatten har sporet av, og siden du selv vedgår at debatten ikke er så vettug, så kan vi godt avslutte nå. Ha en fin kveld videre

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (7 minutter siden):

Jeg ser du har vært inne og endret innlegget ditt etter at jeg svarte.

De kongelige mottar nesten en milliard kroner av den norske stat. Årlig. 
De mottar selvsagt ikke sponsorkroner i tillegg. 
 

Og kilden var Se & hør, tror jeg….Troverdig

Mente ikke at de mottar sponsorkroner heller, tenkte mer på at de får klær og smykker i gave fra designere,  Det er jo alle designeres våte drøm å kle opp kjendiser, ser spesielt i England så selges det jo ut for alt som de kongelige går med på et blunk. 

Tviler på at staten sponser Kongefamilien med 1 milliard i året men...skal sjekket det ut selvfølgelig. 

Mulig bare sladder det med Megan og Harry, så skal selvfølgelig ikke ta det for god fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (27 minutter siden):

Jeg ser du har vært inne og endret innlegget ditt etter at jeg svarte.

De kongelige mottar nesten en milliard kroner av den norske stat. Årlig. 
De mottar selvsagt ikke sponsorkroner i tillegg. 
 

Og kilden var Se & hør, tror 

 "Når alle utgiftene til hoffet tas med, er det satt av litt i overkant av 335 millioner kroner til kongehuset i forslaget til neste års statsbudsjett.7. okt. 2020"

Det var dette jeg fant...men da er jo absolutt alle utgifter tatt med, må også huske på at slottet er staten sin eiendom og disse utgiftene på vedlikehold,  lønn til ansatte osv ville vært der uansett. 

Du nevnte at den engelske kongefamilien betaler I det minste skatt, men det gjør de ikke.

"Kong Charles og prins William (40) mottar rundt 500 millioner kroner, skattefritt, fra eiendommene Duchy of Lancaster and Duchy of Cornwall. Ifølge The Guardian er kong Charles verdt om lag 24 milliarder kroner. Dette inkluderer eiendommer, juveler, kunst og investeringer.1. mai 2023"

Endret av Carabilla
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carabilla skrev (14 minutter siden):

Mente ikke at de mottar sponsorkroner heller, tenkte mer på at de får klær og smykker i gave fra designere,  Det er jo alle designeres våte drøm å kle opp kjendiser, ser spesielt i England så selges det jo ut for alt som de kongelige går med på et blunk. 

Tviler på at staten sponser Kongefamilien med 1 milliard i året men...skal sjekket det ut selvfølgelig. 

Mulig bare sladder det med Megan og Harry, så skal selvfølgelig ikke ta det for god fisk.

Her i Norge, så opererer hoffet med gavelister som er offisielle, etter påtrykk fra pressen. 
Det er viktig med åpenhet rundt gaver. Ingen skal kunne smøre noen som er en del av det offisielle Norge.
Korrupsjon og vennetjenester har ført mange land i uføre. Et godt eksempel er Venezuela. 

Hva koster kongefamilien per år?

Noen skriver rundt en halv milliard årlig

https://www.vg.no/rampelys/i/2GeAJq/cnn-norge-har-europas-tredje-dyreste-kongehus
 

https://www.altaposten.no/nyheter/i/w8LwlA/dagbladet-kostnader-for-kongehuset-skjules-i-budsjettet
 

og her framkommer det at kostnadene skjules i budsjettet

 

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden,men MM var jo heldig som fant seg Håkon.Hadde hun vært som oss andre hadde inntekten falt ganske mye nå som hun er syk og ikke kan jobbe så mye.Andre hadde fått kutt i inntekt,men de får samme apanasje .Selv når den ene jobber mindre enn hun egentlig skal.Hun skal vel jobbe for lønnen hun og? Det rette hadde vært om de og fikk kutt i inntekten.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bg5000 skrev (1 time siden):

Litt på siden,men MM var jo heldig som fant seg Håkon.Hadde hun vært som oss andre hadde inntekten falt ganske mye nå som hun er syk og ikke kan jobbe så mye.Andre hadde fått kutt i inntekt,men de får samme apanasje .Selv når den ene jobber mindre enn hun egentlig skal.Hun skal vel jobbe for lønnen hun og? Det rette hadde vært om de og fikk kutt i inntekten.

https://www.nettavisen.no/livsstil/sa-mye-oker-apanasjen-til-kongen-og-dronningen/s/5-95-1088916

får de apanasje som par? Det høres sånn ut i denne artikkelen. Ja, hun var absolutt heldig som fant Håkon av mange grunner. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (2 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/livsstil/sa-mye-oker-apanasjen-til-kongen-og-dronningen/s/5-95-1088916

får de apanasje som par? Det høres sånn ut i denne artikkelen. Ja, hun var absolutt heldig som fant Håkon av mange grunner. 

Ikke sant, langt i fra 1 milliard som blir påstått her.

Tenker de som jobber i hoffet er kjempe glad for å jobbe for kongefamilien og de fortjener selvfølgelig også en lønn de kan leve av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carabilla skrev (3 minutter siden):

Ikke sant, langt i fra 1 milliard som blir påstått her.

Tenker de som jobber i hoffet er kjempe glad for å jobbe for kongefamilien og de fortjener selvfølgelig også en lønn de kan leve av.

Absolutt. Det er tydelig dyrtid i kongefamilien også, for selv om de har høy lønn, ble jeg overrasket over hvor lav økning de hadde i % i årets oppgjør. Ikke det at jeg synes det var ille altså, men er de årets tapere i lønnsoppgjøret 😅 ellers er det med mette Marits nedsatte arbeidsevne litt interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (6 timer siden):

Kongefamilien?

Hvis vi tar de 11 millionene kronprinsparet har i årlig apanasje, kunne alle vi andre fått 2 kr ekstra i året. Det hadde gjort mye for velferden. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (6 timer siden):

Kongefamilien?

Nei. Men dere som digger dem kan betale for dem, si 80% skatt på dere som ønsker å beholde monarki, så kan vi andre fokusere på et samfunn som tar bedre vare på de som sliter. Og bruke skattepenger der de skal brukes og ikke sløses på masse dritt.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (5 minutter siden):

Nei. Men dere som digger dem kan betale for dem, si 80% skatt på dere som ønsker å beholde monarki, så kan vi andre fokusere på et samfunn som tar bedre vare på de som sliter. Og bruke skattepenger der de skal brukes og ikke sløses på masse dritt.

Skulle vært sånn, at man betalte skatt kun til ting en digger. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spitzy skrev (23 minutter siden):

Skulle vært sånn, at man betalte skatt kun til ting en digger. 

Det hadde gjort seg😅👏👏 Jeg ville ikke betalt privatfly og hotelloppholdet til Taliban ihvertfall. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sannhetsøkende said:

Nei. Men dere som digger dem kan betale for dem, si 80% skatt på dere som ønsker å beholde monarki, så kan vi andre fokusere på et samfunn som tar bedre vare på de som sliter. Og bruke skattepenger der de skal brukes og ikke sløses på masse dritt.

Tror du virkelig at man hadde spart penger hvis man ikke hadde monarki?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carabilla skrev (3 timer siden):

Ikke sant, langt i fra 1 milliard som blir påstått her.

Tenker de som jobber i hoffet er kjempe glad for å jobbe for kongefamilien og de fortjener selvfølgelig også en lønn de kan leve av.

Artikkel fra 2016: det norske kongehuset var da anslått til å koste 760 millioner per år. Og det er syv år siden. 
Har også sett andre regnestykket som konkluderer med enda nærmere milliarden. Men dette vil du nok ikke forstå.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-norske-monarkiet-har-gatt-ut-pa-dato/o/5-95-1007855

frogger skrev (1 time siden):
Sannhetsøkende skrev (3 timer siden):

 

Tror du virkelig at man hadde spart penger hvis man ikke hadde monarki?

ja, det hadde vi. Ta en titt på det finske og islandske statsbudsjettet.
 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Inkognitoher said:

Artikkel fra 2016: det norske kongehuset var da anslått til å koste 760 millioner per år. Og det er syv år siden. 
Har også sett andre regnestykket som konkluderer med enda nærmere milliarden. Men dette vil du nok ikke forstå.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-norske-monarkiet-har-gatt-ut-pa-dato/o/5-95-1007855

ja, det hadde vi. Ta en titt på det finske og islandske statsbudsjettet.
 

 

Hva med det finske og islandske statsbudsjettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (Akkurat nå):

Hva med det finske og islandske statsbudsjettet?

Ta en titt på de budsjettene. De har folkevalgte presidenter. Koster en brøkdel av vårt monarki 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inkognitoher said:

Ta en titt på de budsjettene. De har folkevalgte presidenter. Koster en brøkdel av vårt monarki 

Nå er vel mesteparten av summene som brukes på monarkiet brukt til å holde i stand eiendommene og ikke i apanasje. Det finske statsbudsjettet er vel på under halvparten av det norske også? Regner ikke med at det er fordi at vi har monarki?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (3 minutter siden):

Nå er vel mesteparten av summene som brukes på monarkiet brukt til å holde i stand eiendommene og ikke i apanasje. Det finske statsbudsjettet er vel på under halvparten av det norske også? Regner ikke med at det er fordi at vi har monarki?

Skal presisere enda tydeligere: det var altså de postene på de respektive statsbudsjettene som omhandler presidentembetet som viser at republikk er billigere enn president.

Naturlig nok. Tenk at regjeringen brukte 5 millioner på arveprinsesse IA sin 18 års dag. Ville aldri skjedd i en republikk - at staten brukte 5 mill på presidentsønnens 18 årsdag

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...