Gå til innhold

"Quiet quitting" i Norge - sunt eller latskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 12.38):

Jeg synes det er en uting. Det finnes selvsagt arbeidsplasser hvor dette arbeidsgiver krever for mye, og ubetalt overtid feks bør en ikke finne seg i. Det virker som at denne trenden blir en slags gå sakte aksjon i Norge, kanskje litt misforstått fra det opprinnelige ideen. Dette går jo bare ut over kollegaer. Så blir de utslitt, og hiver seg på samme trend. Jeg mistenker at noen på min jobb har hevet seg med, for det er så mye de plutselig ikke rekker i arbeidstiden lenger. Det blir jo ikke borte? Skummel utvikling. 

Anonymkode: 7da24...5ac

Hvorfor skummel? Da får arb giver betale mer hvis en skal gjøre mer enn arb beskrivelsen. Gjør en mye mer så kan fort kutt i stillinger komme. 

Anonymkode: d6082...3e8

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner faktisk enkelte som sitter på telefonen store deler av ettermiddagen og kvelden. Svarer på tekstmelding og på e-post, og så videre.       

Likevel får dem absolutt null og niks "overtid" eller noe som helst ekstra. Er man ferdig på jobb, så er man ferdig på jobb. Enkelt og greit.            

Anonymkode: 78e96...04e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2022 at 12:34 PM, TheHairyToothfairy said:

Det finnes to typer mennesker. De som uansett skal hjem klokken 16.00, og de som ønsker oppnå og bli noe.

Jeg oppnår plenty for min arbeidsgiver, innenfor min stillingsbeskrivelse og arbeidstid. 

Hva tenker du jeg blir av å jobbe gratis utenom arbeidstid? 

Anonymkode: f404f...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som en helt fra 8 til 4 og etter det er det full stopp. Fritiden bruker jeg på barna. Har hatt kollegaer som kommer subbende på jobb kl 0830 og går kl 16 sharp uten skrupler. Det gikk fint helt til de ble trukket i lønn. Da kom de kl 0800 og skulle spise frokost og lese avisen til kl 0830. Da tok jeg pause og gikk ut i 20 minutt. Da gikk de over til å arbeide sakte. Ingenting ble gjort av leder. 

Anonymkode: 416fa...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det å gjøre jobben sin som beskrevet i arbeidskontrakten og ikke mer for «quiet quitting» ser jeg nesten på som propeganda for å «shame» oss til å jobbe mer. Hvis det står at jeg får betalt X for å sette 150produkter på en hylle hver dag.. hvorfor i alle dager skal jeg sette 200 der? Hvorfor skal jeg bruke opp en time ekstra av fritiden min, ubetalt..? Så en bedrift skal tjene penger? Hvis det hadde vært så himla viktig å gjøre mer så hadde de betalt for det. Jeg gjør det jeg får betalt for, hvis de vil ha mer arbeid, så skal jeg ha mer lønn… hvordan er det «dårlig arbeidsmoral» jeg gjør det som ble avtalt.. blir som om jeg skal jobbe ekstra uten å bli bedt om det så kreve mer penger for det i ettertid, er det arbeidsgiveren min da som har «dårlig arbeidsgiver moral»? 
 

Etter å ha jobbet 8-år i bransjen så har jeg lært. Da jeg startet min første jobb i mitt yrke var jeg fleksibel, sa ja til ekstra arbeid, jobber helger, kvelder, flyttet ferier tilbake flere ganger. Fikk så vidt en lønnsforhøyelse som jeg måtte krangle meg til etter 3år, på lusne 50k.. til tross for at mange av prosjektene jeg gjorde alene gjorde at vi tjente inn mye mer enn forventet. Eneste jeg fikk var mer arbeid, jeg kunne få ett prosjekt med 2 ukers deadline, så midt i uke 1, få enda et prosjekt som har deadline i slutten av uken, så i uke 2 få enda ett. Slik at det ikke var mulig å gjøre det ferdig uten masse overtid. Men lønnen var det samme.. fikk knapt lov til å flekse EN dag etter å ha vært våken hele natten for å fikse feil andre har gjort før lansering. Hvordan våger jeg å sove liksom.. etter en18timers arbeidsdag.
 

Etter 5år, var jeg utbrent og ble sykemeldt, ble uglesett for å be om hjemmekontor mens jeg var syk. Jeg tjente fortsatt min lille lusne startlønn + 50k.. jeg søkte ny jobb, fikk doblet lønnen med engang.. doblet! Jeg skulle ha sluttet etter 2år.. men jeg var lojal, og hadde vokst opp med lærdommen at «hvis man bare jobber hardt og står på! Så får man belønning til slutt». Det er en stor løgn. Nå tjener jeg flere hundre tusner mer, fri hver helg, fri i ferien, fri etter kl. 17. Og har ingen klager fra arbeidsgiver, de er fornøyd for de får nøyaktig det de har betalt for.

Så igjen, enhver arbeidsgiver som ikke er fornøyd når de ikke får mer enn hva de har avtalt, er TOXIC. Slutt og aldri se deg tilbake. Du kommer aldri til å få det bedre. Det kalles utnytting.

Anonymkode: 33b57...10c

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 12.33):

Det kommer an på hvordan du er i utgangspunktet. Er du lat og udugelig fra før og gjør minst mulig så har du ingen grunn til å kaste deg på dette. Hvis du er en typisk Ja- person, samvittighetsfull, pliktoppfyllende, står på og jobber utover arbeidstid til tross for at kroppen har gitt deg advarsler om utbrenthet, da skal du gå for quiet quitting.

Anonymkode: a5d5b...0a8

Jeg kjørte meg rett i grøfta. Og er nå ufør, men med en liten jobb som fritidskontakt. Kan ikke gå uten NOE jobb🫣 

Dagen jeg forhåpentligvis kan jobbe mer, skal jeg jaggu ta det litt mer med ro - om jeg får det til. Adhd for life sier jeg bare, er ganske aktiv av meg. Skal dog aldri tilbake til service yrket/matbransjen igjen. Veldig få blir gamle i de yrkene, med mindre man jobber 20% typ. Eller bare elsker jobben sin og ikke er noe familieperson (pappa kan stille som et eksempel 🫣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (På 30.9.2022 den 15.29):

Anbefaler Matt Walsh sin video på yt om dette

I tilfelle noen tar dette innlegget seriøst: Matt Walsh er en ultrakonservativ høyrereligiøs incel-aktig figur. Full av forakt for flere grupper mennesker.. dere kan jo gjette hvilke. Har ikke sett videoen hans om dette, men tipper han dårlig skjult spytter på arbeidere som blir utnyttet.

Anonymkode: 9f30f...65b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2022 at 12:34 PM, TheHairyToothfairy said:

Det finnes to typer mennesker. De som uansett skal hjem klokken 16.00, og de som ønsker oppnå og bli noe.

Noen mennesker ønsker simpelthen oppnåelse av å bli en som er ferdig på jobb klokken 16.00.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt selvfølgelig. Man gjør den jobben man skal gjøre, og man gjør den jobben man blir betalt for å gjøre.

Anonymkode: 30496...30d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg oppnår plenty for min arbeidsgiver, innenfor min stillingsbeskrivelse og arbeidstid. 

Hva tenker du jeg blir av å jobbe gratis utenom arbeidstid? 

Anonymkode: f404f...556

Hvor skriver vedkommende at man skal jobbe gratis utenom arbeidstid?

Anonymkode: e6676...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 29.9.2022 den 12.45):

Det finnes to typer mennesker; de som absolutt skal hjem 15.30 og de som jobber julaften.

Ja, det er klart, det finnes ingen typer mennesker mellom de to typene. Lol. 

For egen del gjør det å prestere i jobben min en god selvfølelse, jeg trives best på jobb når det går godt. Men dette gjelder når jeg er på jobb/i arbeidstiden. Når jeg kommer på morgenen klokken 0800 og sjefen spør om jeg har svart på e-posten hun sendte, og når jeg sjekker sendte hun den klokken 1825, så er det helt uaktuelt for meg å sjekke jobbmail på kveldene. 

Anonymkode: d03da...4f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (4 timer siden):

Noen mennesker ønsker simpelthen oppnåelse av å bli en som er ferdig på jobb klokken 16.00.

yep, det er jo det jeg skriver. godt observert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, latskap og misforstått forståelse av et amerikansk fenomen. 

Norsk arbeidsliv har cirka ingenting til felles med det amerikanske.

Anonymkode: 23b29...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, TheHairyToothfairy said:

yep, det er jo det jeg skriver. godt observert. 

Nei, du lagde et kunstig skille mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I tilfelle noen tar dette innlegget seriøst: Matt Walsh er en ultrakonservativ høyrereligiøs incel-aktig figur. Full av forakt for flere grupper mennesker.. dere kan jo gjette hvilke. Har ikke sett videoen hans om dette, men tipper han dårlig skjult spytter på arbeidere som blir utnyttet.

Anonymkode: 9f30f...65b

Nei, han gjør faktisk ikke det, dette er et av hans bedre, men du har jo ikke sett det så hvorfor uttale seg

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...