Gå til innhold

"Quiet quitting" i Norge - sunt eller latskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg så en sak om "quiet quitting" i Norge, noe jeg tror stammer fra USA der man har helt andre forhold på jobb. 

Quiet quitting = gjør jobben din, men ikke prestere noe ekstra. 

Om man aldri gjør noe som helst ekstra på jobb, hvordan skal egentlig det gå? Ser for meg at man ikke nødvendigvis blir den mest populære ansatte blant de andre. Man vil ikke få noe ekstra bra referanse fra arbeidsgiver. Man vil neppe få muligheten til andre stillinger når man ikke gidder å jobbe for det.

Hva tenker dere om dette? Er det fornuftig og sunt eller blir det en for firkantet og tafatt holdning til arbeidslivet?

Anonymkode: 4db81...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg så en sak om "quiet quitting" i Norge, noe jeg tror stammer fra USA der man har helt andre forhold på jobb. 

Quiet quitting = gjør jobben din, men ikke prestere noe ekstra. 

Om man aldri gjør noe som helst ekstra på jobb, hvordan skal egentlig det gå? Ser for meg at man ikke nødvendigvis blir den mest populære ansatte blant de andre. Man vil ikke få noe ekstra bra referanse fra arbeidsgiver. Man vil neppe få muligheten til andre stillinger når man ikke gidder å jobbe for det.

Hva tenker dere om dette? Er det fornuftig og sunt eller blir det en for firkantet og tafatt holdning til arbeidslivet?

Anonymkode: 4db81...b57

Det er ekstremt mange arbeidsgivere som driver rovdrift på sine ansatte, alt skal effektiviseres… Og dette gjelder innenfor alle typer bransjer. Skjønner godt at folk blir lei jeg!

Anonymkode: 93301...3b4

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det jeg skal og kan På jobb, og har 100% fri på fritiden. Jobber i et yrke hvor gratisarbeid på fritiden er nokså vanlig, men jeg nekter. Drev på slik før, helt unødvendig. 

Anonymkode: 32592...9c8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke slite seg ut med heftig tempo hver dag og masse overtid er sunt.

Det å gjøre minst mulig og ha "gå sakte"-aksjon fordi "fuck makta!" er latskap.

Anonymkode: e6676...1c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det fins flere sider av quiet quitting.

Noen ser på det som en gå-sakte-aksjon, og prøver å gjøre minst mulig hele tiden, også i betalt arbeidstid. Det synes jeg ikke er greit.

På enkelte arbeidsplasser er det forventning om at man skal følge med på epost og svare på telefoner på kveld, i helger og ferier, samt ta unna obligatorisk kompetanseheving på fritiden. Og da er det greit å legge igjen jobben på jobb, og ta faktisk fri når man har fri.

Anonymkode: b439f...dd6

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du er i utgangspunktet. Er du lat og udugelig fra før og gjør minst mulig så har du ingen grunn til å kaste deg på dette. Hvis du er en typisk Ja- person, samvittighetsfull, pliktoppfyllende, står på og jobber utover arbeidstid til tross for at kroppen har gitt deg advarsler om utbrenthet, da skal du gå for quiet quitting.

Anonymkode: a5d5b...0a8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes to typer mennesker. De som uansett skal hjem klokken 16.00, og de som ønsker oppnå og bli noe.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om dette? Er det fornuftig og sunt eller blir det en for firkantet og tafatt holdning til arbeidslivet?

Anonymkode: 4db81...b57

Spørs helt på maktbalansen er - Hvem trenger hverandre mest. Er det arbeidsgiver eller er det arbeidstakere?

I små perioder av middelalderen fikk bøndene godt betalt fordi det var få av dem etter en blodig krig  med bedre vilkår og rettigheter osv. Så ble det for mange bønder i en annen periode at det var lett for de adelige å utnytte dem.

Så denne silent quitting har kun en effekt om de som slutter gjør det i såpass stort volum - ellers så skyter de seg selv bare i foten i all jobb sammenheng i fremtiden - for hvem har lyst til å hyre dem igjen da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg så en sak om "quiet quitting" i Norge, noe jeg tror stammer fra USA der man har helt andre forhold på jobb. 

Quiet quitting = gjør jobben din, men ikke prestere noe ekstra. 

Om man aldri gjør noe som helst ekstra på jobb, hvordan skal egentlig det gå? Ser for meg at man ikke nødvendigvis blir den mest populære ansatte blant de andre. Man vil ikke få noe ekstra bra referanse fra arbeidsgiver. Man vil neppe få muligheten til andre stillinger når man ikke gidder å jobbe for det.

Hva tenker dere om dette? Er det fornuftig og sunt eller blir det en for firkantet og tafatt holdning til arbeidslivet?

Anonymkode: 4db81...b57

Noen arbeidstakere er slik at de tar på seg for mye og ikke klarer å begrense seg, og noen «ledere» utnytter denne typen arbeidstakere. Men. Vi har et meget sterkt stillingsvern her i landet, det er jevnt over svært godt å være arbeidstaker.

Jeg tenker som deg: Hvis folk aldri yter mer enn det som er akkurat nødvendig på arbeidsplassen sin, så er det klart at det heller ikke blir belønner med høyere lønn, frynsegoder og mer attraktive stillinger. 

Istedenfor å mygle i en jobb som man tydeligvis ikke trives i, så foreslår jeg at disse personene finner seg noe å gjøre som de faktisk liker. Det er det beste for dem selv, kollegaene og resten av arbeidsplassen.

Anonymkode: 0e936...7c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting. Det finnes selvsagt arbeidsplasser hvor dette arbeidsgiver krever for mye, og ubetalt overtid feks bør en ikke finne seg i. Det virker som at denne trenden blir en slags gå sakte aksjon i Norge, kanskje litt misforstått fra det opprinnelige ideen. Dette går jo bare ut over kollegaer. Så blir de utslitt, og hiver seg på samme trend. Jeg mistenker at noen på min jobb har hevet seg med, for det er så mye de plutselig ikke rekker i arbeidstiden lenger. Det blir jo ikke borte? Skummel utvikling. 

Anonymkode: 7da24...5ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi arbeidsmiljølov, tariffavtaler og fagforeninger. Det meste er gjennomregulert, gjør det du skal når du skal det ta betalt etter lovverk og tariff og organiser deg. Gjør din plikt krev din rett.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel oftere slik at arbeidsplassen utnytter sine ansatte. Oppgaver som avviker fra arbeidsbeskrivelsen, mangel på vikarer, måtte jobbe overtid osv. 

Hvorfor skal man gjøre mer enn man får betalt for? Fordi det forventes?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo bare at du gjør jobben din, men ikke strekker deg lenger enn stillings beskrivelsen. Hvis det er et problem at ansatte ikke overkompenserer burde man kanskje heller gjøre noe med stillingsinstruksen. 

Anonymkode: 3c9e3...c81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge er jo dette allerede måten man jobber på. Har venner som flyttet hit fra England, og de er sjokkerte over hvor late nordmenn er på jobben.

Anonymkode: 9880c...fa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt absurds at lærerne truer med quiet quitting. Her snakker vi om folk som har like fri som små barn. Ingen som blir lærere fordi er arbeidsnarkomane. 

Anonymkode: ab875...e6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Embla Othea skrev (11 minutter siden):

Det finnes to typer mennesker; de som absolutt skal hjem 15.30 og de som jobber julaften.

Hæ? Julaften er jo halv dag i mange yrker. Mulig det er noen av de som absolutt skal hjem 15.30 som alltid får omgangssyke natt til julaften da. 

Anonymkode: 7da24...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på alt jeg kan på jobben min, men på sekundet jeg er ferdig så er jeg ferdig. Jeg gjør absolutt ingenting uten lønn og det mener jeg er sunt.

Anonymkode: 3933e...2ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...