Gå til innhold

Julemiddagen


Gjest Gjest_Silje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silje_*

Jeg skal 'lage' jul iår, og da tenker jeg å forandre litt på tradisjonene, vi pleier å ha kalkun med poteter, rosenkål, rødkål og saus, med riskrem til dessert. Jeg synes kalkun er veldig godt, men verken kål eller riskrem er det helt store, derfor lurer jeg på om noen har forslag til forandringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kalkun til julemiddag, noen forslag til tilbehør: stuffing, fløtegratinerte poteter, søtpotetmos, waldorfsalat, gulrøtter, asparges, brokkoli, grønne bønner, erter.....

Til dessert har vi hjemmelaget karamellpudding, fyrstekake, forskjellige gode iskremer med julekaker og riskrem. Har du lyst på noe litt lettere kan du jo lage en god fruktsalat (gjerne med en "dressing" av sukkerlake kokt med vaniljestang, nellikspiker, kanelstang og stjerneanis for en god og krydret smak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser julekalkunen på amerikansk vis (mamma er fra amerika):

-Stuffing (viktig!)

-Mashed potatoes/kokte poteter med lysbrun kalkunsaus.

-Aspargesbønner

-Søt potet

-Rosenkål

-Brokkoli

-Gullerøtter

-Små sølv løk

-Hjemmelaget eplemost (brukes som tyttebærsyltetøy: utrolig godt til kalkun!)

-Waldorfsalat

-Vanlig grønn salat (familien min er champion-salatspisere)

Til dessert er tradisjonen en "annanassnow" og en "bringebærsnow": dette er søt, kald oppfriskende, dog mektig (så man spiser en liten porsjon) dessert med hovedinngrediens bær og krem og gelatin som gjør desserten puddingstiv og lekkert formbar.

Liten kommentar ang. dessert: i Norge har jeg inntrykk av at man ofte spiser så store dessertporsjoner! I min familie er desserten ment som det søte innslaget som avslutter et stort middagsmåltid: det søte komplementerer det salte i maten, og gjør godt for en mett mage, like før kaffen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engelske bestemor serverer kalkunen med stuffing, ovnsbakt pastinakk og det aller viktigste; baconruller. Baconskiver deles i to, og rulles sammen, stekes i ovn til de er "ferdige". Nam!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...