Gå til innhold

Dessert på juleaften


NullHull

Anbefalte innlegg

Er det noen her som pleier å spise noe annet enn den tradisjonelle riskremen eller multekrem, til dessert på juleaften? I år skal jeg feire jul hos mamma og jeg får lov å bidra med dessert, og da vil jeg benytte sjangsen til å lage noe annerledes.

Riskrem er nå godt, men kan bli litt vel kraftig etter en stor julemiddag, og multekrem har jeg aldri fått smaken på. Krem er godt, javisst, men multer?:riste: Finnes da bær som smaker mye bedre enn multer? Oppskrytt!! (synes nå jeg da ;) ).

Så, hva spiser dere som er litt "annerledes"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hjemmelaget karamellpudding, fyrstekake, forskjellige gode iskremer, riskrem og vanlige julekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hjemmelaget karamellpudding. Hver eneste år. jeg prøvde meg med en vri et år, og kommer ikke til å gjenta forsøket. Det var fullstendig mislykket, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss har vi enten is med tilbehør(frukt, peanøtter, non-stopp, sjokolade-/karamellsaus e.l.)..eller pappas romfromasj - med en godt "desj" rom i :sikle:..det siste klart best, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt lyst på hjemmelaget fruktsalat - event med bananlikør, vaniljesaus eller fløtekrem til - men resten av familien vil ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherryfromasj er jo en god, gammeldags dessert som kan vaere god i julen.

Eller hva med en isbombe? Kan se veldig festlig ut og smaker jo godt ogsaa! La en type is tine litt, og legg i en stor bolle. Pass paa at isen dekker sidene. Sett i fryseren igjen. Ta ut og legg neste type is oppi. Sett i fryseren igjen. Rett foer servering hvelves bollen paa et pent fat. Pynt med med du har for haanden (enten moerk/lys sjokolade-figurer, baer, frukt eller sukkertraader) og server evt. en coulis til.

Eller bak myke brownies og server is eller krem til.

Eller lag marengs og putt fruktsalat og krem/is paa toppen/ved siden.

Mulighetene er mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag din egen iskrem hvis du har tid og lyst. Dersom du var på bærtur i høst kan du bruke bær derfra, eller du kan kjøpe nedfryste i butikken. Legg bærene (blåbær, bjørnebær, rips, bringebær, fritt valg) i en ildfast form, strø over litt sukker. Brekk hvit sjokolade i biter og legg over, eventuelt sammen med noen biter After Eight-sjokolade. Sett i stekeovn, ca 200 grader, og la stå til sjokoladen er smeltet. Serveres sammen med isen. Lettvint og kjempedigg!! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelkjernepudding og rød saus tror jeg jeg ville brukt til dessert som et alternativ til det vanlige.

Eller karamellpudding.

Hjemmelagd begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi pleier å ha, riskrem. Multe - altså ikke multekrem, men multebær vi har til is eller evt bær med fløte/melk på. Iskrem. Og blåbær, som burkes på samme måten som multen! Slik blir det når mange forskjellige samles, og alle foretrekker forskjellige ting..

Endret av Milah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker karamellpudding. Men fruktsalat som nevnt over her er jo en god ide om man vil ha noe lett. Så kan man evt ha på krem, revet sjokolade eller lign dersom man vil ha det litt søtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt syrlig fruktsalat med krem til. Friskt og godt etter en tung middag.

Ellers er panna cotta med pasjonsfrukt utrolig godt, og vil du ha noe mer eksotisk kan jeg anbefale ananas kokt i lake med chili, og med ANIS-creme fraiche til! namnam!

Endret av BecomingBride
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...