Gå til innhold

Dessert på juleaften


NullHull

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingen ordentlig julaften uten Dronning Maud pudding!!!! Etter hva jeg kan komme på har jeg bare to juler i mitt 34 årige liv feiret Jul uten den Desserten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hos oss blir det rett og slett ikke jul uten riskrem ... eller dvs - jeg vet ikke - for vi har aldri hatt noen annet til dessert på julaften. Kan eksprimentere de andre juledagene - men julaften og riskrem er "hellig".

helt enig!! Jeg bare MÅ ha riskrem på julaften!!! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ordentlig julaften uten Dronning Maud pudding!!!! Etter hva jeg kan komme på har jeg bare to juler i mitt 34 årige liv feiret Jul uten den Desserten!!

Hvilken pudding er dette da? Har aldri hørt om den før jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den oppskriften på marinerte pærer underveis, eller...?

Kan det være denne? Jeg fant den i Akser og Bærum budstikke, der har de mye gode oppskrifter, forresten. Denne så i hvert fall inmari god ut...

Ellers kan man vel kanskje bruke hermetiske pærer og la dem ligge og vake i marinaden av seg selv? *på jakt etter noe veldig enkelt*

Marsalapærer

8 store, faste pærer

50 g sukker

6 dl marsala (italiensk hetvin)

2 kanelstenger

1 vaniljestang

500 g mascarpone

Skrell pærene men la stilken være igjen. Skjær av bunnen på pærene så de står støtt. Legg pærene, kanelstengene og vaniljestangen i en vid kjele, hell over marsalavnen og strø over sukkeret. La blandingen koke opp på platen og sett så kjelen med lokk på i stekeovnen på 130 C i 90 minutter. Snu pærene og stek videre i ytterligere 90 minutter.

Ta pærene ut av sirupen og la kjølne. Server pærene med sirupen og mascarpone. Mascarpone kan erstattes av krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinerte pærer

4 pærer

2 dl Banyul (søt rødvin)

50 g sukker

1 vaniljestang

1 ts maisenna utrørt i litt kaldt vann

Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Kok sukker, vaniljestang, -frø og vin og la det småkoke i 5 minutter.

Skrell pærene i mellomtiden og ta ut kjernehuset. Skjær pærene i båter. Tilsett pærebåtene i laken og la dem trekke til de er møre.

Tilsett maisenna og småkok ett minutt. Avkjøl laken med pærene i.

Også fant jeg denne - men der står det ikke noe om mascarpone da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. pærer: Jeg lager pærer med krydder på denne måten. :)

Et slags hjemmesnekret "destillat" av ulike oppskrifter jeg har lest.

Krydderkokte pærer

5-6 pærer

presset sitron

200 g sukker

6 dl vann

2-3 skiver frisk ingefær

1/2 kanelstang

4-5 nellikspiker

Kok opp vann, sukker og krydder, la koke 5 min før du har i pærene. Skrell pærer, del i to og fjern kjernehus etc, press over sitron etterhvert for å hindre at de blir brune. Ha pærene med all sitronsaften i den kokende krydderlaken, la småputre på svak varme i ca. 10 min, til pærene er myke (svært modne/myke pærer kan trenge kun et oppkok). Øs pærene med laken underveis. Avkjøl de kokte pærene i laken, og la stå i kjøleskap i minst et døgn før de spises.

Det fine med denne oppskriften er at pærene også kan fryses i laken og tines sakte i kjøleskap natten over før de skal brukes.

Godt med pisket krem eller gjerne mascarponekrem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. pærer: Jeg lager pærer med krydder på denne måten. :)

Et slags hjemmesnekret "destillat" av ulike oppskrifter jeg har lest.

Krydderkokte pærer

5-6 pærer

presset sitron

200 g sukker

6 dl vann

2-3 skiver frisk ingefær

1/2 kanelstang

4-5 nellikspiker

Kok opp vann, sukker og krydder, la koke 5 min før du har i pærene. Skrell pærer, del i to og fjern kjernehus etc, press over sitron etterhvert for å hindre at de blir brune. Ha pærene med all sitronsaften i den kokende krydderlaken, la småputre på svak varme i ca. 10 min, til pærene er myke (svært modne/myke pærer kan trenge kun et oppkok). Øs pærene med laken underveis. Avkjøl de kokte pærene i laken, og la stå i kjøleskap i minst et døgn før de spises.

Det fine med denne oppskriften er at pærene også kan fryses i laken og tines sakte i kjøleskap natten over før de skal brukes.

Godt med pisket krem eller gjerne mascarponekrem til.

Men serverer du dette varmt eller kaldt?

Ellers synes jeg appelsinris er et fint (og friskere) alternativ til riskrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piaf:

Dette skal jeg jammen prøve! Høres kjempegodt ut! Men hva er mascarponekrem?

Nelle

Mascarpone (dvs. den fete italienske ferskosten) blandet enten bare med litt melis, eller med melis og eggeplommer (altså kremen man bruker i desserten tiramisu). Blir fetere og mektigere enn vanlig krem, mer ostekakeaktig.

Selv synes jeg vanlig pisket krem til er like godt. Man kan også blande litt mascarpone i pisket krem med sukker/vanliljesukker, og få en slags mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ordentlig julaften uten Dronning Maud pudding!!!! Etter hva jeg kan komme på har jeg bare to juler i mitt 34 årige liv feiret Jul uten den Desserten!!

Skriver under på denne. Ingen ting slår Dronning Maud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mangofromasje er nydelig. det skal vi ha første juledag. Forandre på desserten selve julaften tror jeg ikke er et alternativ hjemme hos mine foreldre ;)

MANGO FROMASJ

1 pk appelsin/sitron gele

4 dl mango juice

ca 4 dl mango pulp

2 dl lett pisket krem

Kok opp mango juice. Ta pannen av varmen

Tøm i gelepulver og rør i til pulveret er løst opp.

Bland mango pulp og rør godt. Avkjøl før du har i pisketkrem,

rør til alt er godt blandet.

Tøm blandingen i en form og la det

stå i kjøleskap overnatten. Server med fersk frukt (mango, kiwi)

kuttet i små terninger, og vanilje saus med knuste cashewnøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har innført en tradisjon med krydder-/gløggmarinerte pærer med mascarponekrem. Friskt og godt etter et tung middag og dessuten veldig praktisk siden alt untatt kremen skal gjøres ferdig flere dager i forveien. (Pærene skal helst trekke i marinaden i flere dager). Vil man gjøre det enda enklere kan mascarponekremen byttes ut med vaniljekesam.

(Skal man ha med seg dessert noe sted er også pærene greie siden de fint tåler å lagres utenfor kjøleskapet og hverken smelter eller faller sammen under transport).

Nå har jeg funnet oppskriften og for å være helt sikker på å "aldri" miste den, legger jeg den ut her:

GLØGGMARINERTE PÆRER MED MASCARPONEKREM (8 porsjoner)

8 store, harde pærer

2,5 dl gløggkonsentrat

1 fl rødvin

1 kanelstang

5 nellikspiker

2 stjerneanis

1 bit skrelt ingefær (2x2 cm)

1 dl brunt sukker

Skrell pærene og fjern evt. kjernehusene. Kok opp gløgg, rødvin og krydder i en stor kasserolle. Legg i pærene og kok opp en gang til. Pass på at pærene dekkes . Hvis ikke hell på litt ekstra rødvin. La trekke ved svak varme i et par timer. Sett til avkjøling og la pærene ligge i marinaden helst et par døgn og gjerne inntil en uke i kjøleskapet. Like før servering kokes et par desiliter av marinaden inn til sirupsaktig konsistens.

Mascarponekremen lager du ved å piske en boks mascarpone sammen med 1 dl yogurt naturell.

Legg en pære på hver tallerken og en klatt mascarponekrem ved siden av. Hell litt sirup i en ring rundt. Riv mørk sjokolade over og pynt gjerne med mynte- eller sitronmelisseblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har av og til aprikoskrem også.. Det er veldig godt, om ikke akkurat lett! :) Ellers så er jo foreksemple Tiramisu en kjempegod dessert, men ei heller lett.. Marinerte pærer er kjempegodt da!

Fikk lyst på dessert jeg nå.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid appelsinris til dessert på juleaften.

Det er noe ala riskrem,men pga. appelsinene blir det en

mye friskere smak.

Kjempegodt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...