Gå til innhold

Folk som lyver om overgrep osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Helene1982 said:

Jeg er ikke usikker på om jeg har skyld i det som skjedde, men jeg tenker av og til at jeg tror ikke han hadde blitt dømt om jeg var 18 år, da advokaten min var ufokusert. Selv om jeg hadde et fortrinn i at jeg fortalte sannheten og han "ikke husket noe" hadde jeg god nytte av jeg var 30, forbredt og er god til å kommunisere. Jeg mener at man burde diskutere hvordan man kan gjøre grep for å være tryggere, men at det er en annen samtale. Om noen blir utsatt for innbrudd, er ikke første spørsmål: hadde du ikke alarm? Derfor føler jeg meg ambivalent og muligens farget av egen opplevelse. Kanskje er det urettferdig å snakke om hvor mange som blir voldtatt hvert år, i en tråd som handler om uskyldig dømte, selv om det er få, er de mennesker som fortjener å bli hørt.

Jeg skjønner. Selvsagt er det et følsomt tema. Lett å bli blind for andre sider enn traumer og medfølelse. Voldtekt er forferdelig. Derfor er en falsk beskyldning forferdelig. Uriktige anmeldelser utgjør en veldig liten gruppe som forårsaker enorm skade. Enten det er bevisst, diagnoseforårsaket, hevngjerrighet, rusrelatert, så er de der. Så rettsikkerheten må ivaretas for alle.

Anonymkode: aaa81...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner. Selvsagt er det et følsomt tema. Lett å bli blind for andre sider enn traumer og medfølelse. Voldtekt er forferdelig. Derfor er en falsk beskyldning forferdelig. Uriktige anmeldelser utgjør en veldig liten gruppe som forårsaker enorm skade. Enten det er bevisst, diagnoseforårsaket, hevngjerrighet, rusrelatert, så er de der. Så rettsikkerheten må ivaretas for alle.

Anonymkode: aaa81...b4a

Det er jeg helt enig med deg i.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være mange grunner. Lystløgner, behov for å bli sett, behov for omsorg, bare rett ut skrudd. Husker jeg løy om ting da jeg var yngre for å få en form for omsorg, snakket aldri om overgrep, men det var nettopp det jeg hadde opplevd. Det første som lite barn. Jeg vokste opp i et hjem der omsorgssvikt, og psykisk vold var dagligdags, behovet for omsorg, og å bli sett var stort.

Anonymkode: 9d383...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ustabile mennesker, oppmerksomhet, hevn vil jeg tippe er årsaken. 
Kanskje kjenner de noen som har opplevd overgrep og sett den oppmerksomheten de får? Og ønsker selv den oppmerksomheten? 
ensomhet, behov for å bli sett? 
Er nok mange sammensatte grunner til at folk lyver om overgrep. 
Veldig trist for seg selv og den som blir beskyldt. 
Jeg hadde ei venninne engang, hun fortalte at hun ble voldtatt av en fremmed mann i skogen.. plutselig ble jeg kontaktet av politiet, da satt hennes stefar i varetekt for voldtekt.. jeg skulle liksom gi min forklaring. Jeg fortalte som sant var- at det eneste jeg visste var en ukjent mann i skogen. 
Saken ble henlagt da hun innrømmet å ha løyet. 
En annen gang fortalte hun at hun ble tatt av en virvelvind og kastet i sjøen. Mange historier. Hun endte opp på et ungdomshjem. Hennes mor var veldig psykisk syk. 
Har ikke sett henne på 20 år, vil ikke ha noe med henne å gjøre. 
 

Anonymkode: 8f713...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel noen ytterst få mennesker som dikter opp slike historier, men det som jeg reagerer på i denne tråden er uvitenheten og fordommene om hvordan man oppfører seg når man har opplevd overgrep og har fått ptsd.

 

Jeg har opplevd svært alvorlige overgrep i ungdomstiden. Har fått diagnosen kompleks ptsd og fått traumebehandling på Modum bad. Der bruker man behandlingsmetoden PE. Den går ut på å snakke om traumene om og om igjen, i time yter time, uke etter uke. Min traumehistorie endret seg hver eneste time jeg hadde. Det samme gjorde historien til alle de andre som var innlagte sammen med meg. Det er slik det funker. Jo mer man snakker jo flere detaljer dukker opp og fokuset endrer seg. Den historien jeg fortalte i første gjennomgang lignet ikke en gang på den historien jeg fortalte i siste time. I starten klamrer man seg til mer ufarlige detaljer som etterhvert forsvinner i historien fordi de egentlig var unngåelser. Traumeminner er ikke vanlige minner. Det er ikke som å huske en ferietur på Rhodos. Det er ofte fragmentert, et bildeflash her, en kroppslig fornemmelse der, et påtrengende minne, traumesmerter, mareritt, lukter, lyder. Dette skal pusles sammen til det man tenker på som et «vanlig» minne. Bare la tvilen komme henne til gode tenker jeg. 

Anonymkode: fe759...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at mange med borderline pf faller i den kategorien siden veldig mange er oppmerksomhetssyke og dramatiske. Det er en grunn til at de ikke ender opp med ptsd.

Anonymkode: c5b53...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De behøver ikke ha en diagnose. Noen jenter kan lyve om overgrep hvis de angrer på sex. Men da er de bare syke i hodet.

Anonymkode: bf35f...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...