Gå til innhold

Folk som lyver om overgrep osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi alle idag "må" ha traumer og det er inn blant dagens unge. 

Sånn går det når man har romanitisert og normalisert FOR mye. 

Anonymkode: 76cb6...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok to typer personer som gjør det, de som er psykisk syke ( f.eks lystløgnere, dramatiserende personlighetsforstyrrelse og sikkert flere diagnoser) og de som rett og slett ønsker oppmerksomhet og ønsker å bli sett. Det er nok mange som lyver på seg både psykiatriske diagnoser, traumer og også overgrep, fordi det er så mye mer åpenhet rundt dette nå. Man er jo nesten unormal om man ikke har opplevd noen traumer og har minst 3 diagnoser. Man vil kanskje føle tilhørighet i en gruppe ved å ta en del av denne gruppen som får mye støtte og empati. 

Det er forskjell på å lyve om overgrep, og det å anklage noen for overgrep. 

Anonymkode: 2750d...d89

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/17/2022 at 10:13 PM, AnonymBruker said:

Tror ikke du skal tro alt er tull. Ingen forteller sånne ting uten at det er sant. Mest sannsynlig sliter de mye i stillheten å når de endelig tørr å si noe burde du ta det seriøst. Dessuten det meste skjer i det skjulte. Om det er kjæreste eller ett miljø den personen har vært i som jeg regner med 

Anonymkode: 7ad6a...02d

Poenget er jo at det finnes de som forteller sånne ting uten at der er sant. Du bør virkelig åpne øynene for de ubehagelige sannhetene som finnes der ute.

Anonymkode: aaa81...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tidligere venninne som har levert falsk anmeldelse for voldtekt to ganger, den ene gangen var det en mann hun hadde med seg hjem for ONS. Han ble kalt ut på vakt i forbindelse jobb i løpet av natten og det tålte hun ikke, han ble anmeldt for voldtekt.

Den andre gangen hadde hun angret seg dagen etterpå og igjen ble det anmeldelse.

Skal sies at hun er ekstremt manipulerende og elsker å sette personer opp mot hverandre bare for å lage bråk og drama, det skumle er at hun er veldig intelligent og utspekulert. De planene hun legger er veldig langsiktige sånn at hun kan egle seg inn på folk og late som om hun er en god venninne i månedsvis og nesten år, hvis hun vet noe om andre så blir det brukt på en ondskapsfull måte.

Anonymkode: 4f1b2...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig få mennesker som lyver om sånt. Hvis de lyver om sånt så må de ha det forferdelig vondt og ikke ha evnen til å tenke klart.

Jeg vet om en person som løy på seg kreft. Det rare er at han fikk kreft på ordentlig ti å senere, men da var det ingen som trodde på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en tidligere venninne som har levert falsk anmeldelse for voldtekt to ganger, den ene gangen var det en mann hun hadde med seg hjem for ONS. Han ble kalt ut på vakt i forbindelse jobb i løpet av natten og det tålte hun ikke, han ble anmeldt for voldtekt.

Den andre gangen hadde hun angret seg dagen etterpå og igjen ble det anmeldelse.

Skal sies at hun er ekstremt manipulerende og elsker å sette personer opp mot hverandre bare for å lage bråk og drama, det skumle er at hun er veldig intelligent og utspekulert. De planene hun legger er veldig langsiktige sånn at hun kan egle seg inn på folk og late som om hun er en god venninne i månedsvis og nesten år, hvis hun vet noe om andre så blir det brukt på en ondskapsfull måte.

Anonymkode: 4f1b2...cb6

Høres ut som en psykopat.
En person som lyver på seg voldtekt sliter opplagt med sine ting. Men det finnes ikke en diagnose for alt. Eller krav om at alle andre skal finne seg i dårlig behandling fordi han eller hun har personlige problemer.

Anonymkode: aaa81...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 6.59):

Kjenner ei som har levd på seg en slik traume for å få goder. Så jeg antar at de er ekstremt egoistiske.

Anonymkode: 7397d...8bc

Hva mener du med "levd på seg"?

Anonymkode: 34c0a...1a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Poenget er jo at det finnes de som forteller sånne ting uten at der er sant. Du bør virkelig åpne øynene for de ubehagelige sannhetene som finnes der ute.

Anonymkode: aaa81...b4a

Kan du åpne øynene våre for de ubehagelige sannhetene? Jeg er uskker på hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 22.13):

Jo, det stammer vel det 😄

Nei jeg mener lyver på seg sånne ting, endrer historie og historien blir gradvis verre. Noe kan vel være sant men det er som en fiske historie om den lille fisken som ender opp som tidenes laks. Kommer alltid inn på det også. 

Anonymkode: 48a15...33d

Narsissister. Som Amber Heard.

Anonymkode: 88167...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 time siden):

Kan du åpne øynene våre for de ubehagelige sannhetene? Jeg er uskker på hva du snakker om.

De fleste anklager er ekte, men denne tråden handler om de som lyver på seg overgrep.

Det er vanskelig å bevise en voldtekt, men enda vanskeligere å bevise at det ikke har skjedd. Hvis noen skal dømmes for falsk forklaring så må man jo bevise at det ikke har skjedd en voldtekt.

Når en kvinne blir dømt er det kanskje fordi mannen har tatt opptak uten at hun vet det. Sånn som i sommer:

https://rett24.no/articles/lydopptak-reddet-mann-fra-falsk-voldtetsanklage--og-kvinnen-fra-enda-strengere-straff

Her er en sak fra 2014 som er nesten lik:

https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-domt-for-falsk-voldtektanklage/s/12-95-8510925

I begge sakene har mannen filmet fordi han har blitt falskt anklaget før.

Hva er sjangsen?

Jeg aner ikke hvorfor noen skulle lyve om sånt, men i dette tilfellet hadde hun en lang historie med psykiatri:

https://www.ba.no/krim/nakenmodell-22-tiltalt-for-falske-sexanklager/s/1-41-4567965

Også her ble hun avslørt av videoopptak.

Bak disse sakene er det mange saker hvor det er ord mot ord og ingen av partene blir dømt.

Det må gå an å tenke at de fleste snakker sant, men samtidig diskutere de tilfellene hvor folk lyver.

Anonymkode: 39bcb...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2022 den 7.12):

De fleste anklager er ekte, men denne tråden handler om de som lyver på seg overgrep.

Det er vanskelig å bevise en voldtekt, men enda vanskeligere å bevise at det ikke har skjedd. Hvis noen skal dømmes for falsk forklaring så må man jo bevise at det ikke har skjedd en voldtekt.

Når en kvinne blir dømt er det kanskje fordi mannen har tatt opptak uten at hun vet det. Sånn som i sommer:

https://rett24.no/articles/lydopptak-reddet-mann-fra-falsk-voldtetsanklage--og-kvinnen-fra-enda-strengere-straff

Her er en sak fra 2014 som er nesten lik:

https://www.nettavisen.no/nyheter/kvinne-domt-for-falsk-voldtektanklage/s/12-95-8510925

I begge sakene har mannen filmet fordi han har blitt falskt anklaget før.

Hva er sjangsen?

Jeg aner ikke hvorfor noen skulle lyve om sånt, men i dette tilfellet hadde hun en lang historie med psykiatri:

https://www.ba.no/krim/nakenmodell-22-tiltalt-for-falske-sexanklager/s/1-41-4567965

Også her ble hun avslørt av videoopptak.

Bak disse sakene er det mange saker hvor det er ord mot ord og ingen av partene blir dømt.

Det må gå an å tenke at de fleste snakker sant, men samtidig diskutere de tilfellene hvor folk lyver.

Anonymkode: 39bcb...1f7

Jeg er ikke uenig i at ingen blir falskt anklaget for voldtekt, og jeg er enig med deg i at det ofte handler om anklagere som er psykisk ustabile, da de ikke evner å se konsekvensene dette vil ha for et uskyldig menneske.

Jeg er ikke enig i at det er enda vanskeligere å bevise at noe ikke har skjedd. For at retten skal dømme noen, trenger de bevis. Om de ønsker oppreisning for en anklage som ble henlagt, er det selvsagt vanskelig.

Jeg får en litt dårlig magefølelse når noen sier at de gjentatte ganger blir anklaget uriktig for voldtekt. Så ofte at de tar lydopptak av alle samleiene de har. Om de hadde sagt at det var noe de bekymret seg for, og de ønsket å være føre var, hadde jeg ikke hatt problemer med det, men om man gjentatte ganger har seksuelle relasjoner, enten det er voldtekt eller ikke, der partnerene dine føler seg forgrepet på, er det bekymringsverdig etter min mening. Jeg tror ikke de fleste menn verken voldtar noen eller blir beskyldt for voldtekt i løpet av livet.

Jeg har prøvd å finne tall på hvor mange som blir uriktig anklaget. Én er selvsagt en for mye, og jeg finner ikke statistikk på dette, annet enn at man kan estimere at mellom 2 og 10% av anmeldelsene er urktige. Ofte blir uriktige anmeldelser stoppet før de når retten i likhet med massevis av reelle anklagelser om voldtekt uten tilstrekkelig bevis.

Om 10 000 blir voldtatt i løpet av et år, anmeldes ca 2000, og 1800 av dem henlegges. Det betyr at mellom 4 og 20 opplever å bli uriktig anklaget for voldtekt i løpet av et år. Jeg forstår at det er forferdelig og ekstremt vanskelig for dem og familiene deres, men problemet er forholdsvis lite.

Når man ser på tallene, har 70 % av overgriperne tidligere anmeldelser eller voldsbakgrunn. Jeg ser viktigheten av å beskytte samfunnet mot mennesker som ikke evner å leve i samfunnet på en måte som ikke er til fare for andre, enten det handler om rus eller psykriatri, samtidig som at jeg mener at for mange kan riktig og tilrettelagt behandling og støtte, gi en stor andel av dem ressurser til å komme tilbake til samfunnet. Dette gjelder også mennesker som kommer med falske anklager. Jeg tror ofte det er et rop om hjelp, og at de ikke bør bøtelegges, men tvungen behandling.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en som prøvde å ødelegge ryktet til en kompis av meg som løy om overgrep. Hun ble bare avvist og hadde vært sykt på og egoet hennes taklet det ikke. Hevn rett og slett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/21/2022 at 4:30 AM, Helene1982 said:

Kan du åpne øynene våre for de ubehagelige sannhetene? Jeg er uskker på hva du snakker om.

master_Bouyssou_Wendt.pdf
Masteroppgave fra Politihøgskolen. Les den.

Det fremkommer ikke om det er menn som anmelder damer, eller hverandre. Det blir likevel anmeldt 85 uriktige voldtekter og rettslig avgjort 4 beviselig uriktige voldtekter hvert år! De antar det finnes mørketall om falske beskyldninger som aldri blir anmeldt. Ekte voldtekstofre sier de ikke blir tatt på alvor. Dette er en av grunnene til hvorfor. De som blir falskt anklaget får et stempel fra samfunnet og kjente. Falske anmeldelser ødelegger for så mange. Men man må slutte å tro at "iiingen" gjør det uten å mene det. For det er feil og fornektende.

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/handle/11250/2658343

Anonymkode: aaa81...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lyver om slike tror jeg er veldig egosentriske, oppmerksomhetssyke, mangler empati og konsekvenstenking. Kanskje har de antisosiale trekk eller en personlighetsforstyrrelse.

De færreste lyver om sånt. Tvert imot vil de fleste ofre for seksuelle overgrep skjule det, skamme seg og bagitalisere hendelsen for seg selv og andre. Det har jeg både lest og opplevd stemmer blant venninner. Kan kjenne meg litt igjen i det selv og dsv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

master_Bouyssou_Wendt.pdf
Masteroppgave fra Politihøgskolen. Les den.

Det fremkommer ikke om det er menn som anmelder damer, eller hverandre. Det blir likevel anmeldt 85 uriktige voldtekter og rettslig avgjort 4 beviselig uriktige voldtekter hvert år! De antar det finnes mørketall om falske beskyldninger som aldri blir anmeldt. Ekte voldtekstofre sier de ikke blir tatt på alvor. Dette er en av grunnene til hvorfor. De som blir falskt anklaget får et stempel fra samfunnet og kjente. Falske anmeldelser ødelegger for så mange. Men man må slutte å tro at "iiingen" gjør det uten å mene det. For det er feil og fornektende.

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/handle/11250/2658343

Anonymkode: aaa81...b4a

Det var den jeg leste. Eneste kilden jeg fant på uriktige voldtektsanmeldelser. Det er også veldig vanskelig å finne nøyaktige tall på hvor mange voldtektsanmeldelser som blir henlagt per år. Å beskylde noen for noe, som ikke blir anmeldt er ufint og mobbing, men ikke i samme kategori som å møte opp på politistasjonen å lyve for å få en uskyldig person kastet i fengsel.

Igjen … ikke for å være ufølsom mot de 85–4 som rammes av falske anklager hvert år. Det er ikke ok. 4, 42 eller 50 mennesker er ikke iiiingen. Men kan vi ikke være enige om at det er et mye større problem at 20 000 kvinner og menn (flere av dem mindreårige) som voldtas hvert år og kun mellom 1 og 3 % av overgriperne havner i fengsel.

 

 

Endret av Helene1982
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Helene1982 said:

Det var den jeg leste. Eneste kilden jeg fant på uriktige voldtektsanmeldelser. Det er også veldig vanskelig å finne nøyaktige tall på hvor mange voldtektsanmeldelser som blir henlagt per år. Å beskylde noen for noe, som ikke blir anmeldt er ufint og mobbing, men ikke i samme kategori som å møte opp på politistasjonen å lyve for å få en uskyldig person kastet i fengsel.

Igjen … ikke for å være ufølsom mot de 85–4 som rammes av falske anklager hvert år. Det er ikke ok. 4, 42 eller 50 mennesker er ikke iiiingen. Men kan vi ikke være enige om at det er et mye større problem at 20 000 kvinner og menn (flere av dem mindreårige) som voldtas hvert år og kun mellom 1 og 3 % av overgriperne havner i fengsel.

 

 

Jeg er helt enig i det. Største andelen gir det største problemet. Men enkeltindividet i gruppen kan ikke føle eller bety noe for alle de andre. Det er personer som blir voldtatt, ikke prosenttall. Poenget er at uriktige og falske anklager finnes. Det må tas i det store bildet når man tar debatten.

Anonymkode: aaa81...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er helt enig i det. Største andelen gir det største problemet. Men enkeltindividet i gruppen kan ikke føle eller bety noe for alle de andre. Det er personer som blir voldtatt, ikke prosenttall. Poenget er at uriktige og falske anklager finnes. Det må tas i det store bildet når man tar debatten.

Anonymkode: aaa81...b4a

Jeg er enig med deg at dette også er mennesker, og siden jeg selv har opplevd voldtekt, selv om jeg er en av svært få som har blitt trodd, og gjerningsmannen havnet i fengsel, har jeg opplevd at gode venner har stilt spørsmål om hva jeg gjorde feil. Jeg gjorde ikke alt riktig, og jeg har lært at jeg alltid sjekker med de jeg er ute sammen med at de har følge med noen og at de har kommet seg trygt hjem. Når jeg er ute med kompiser, og slriver melding til dem: Jeg har kommet meg trygt hjem, får jeg ok eller whatever. Jenter vet som regel hvorfor det er viktig å passe på hverandre.

Jeg ønsker selvsagt at falske anklager om voldtekt skal være 0, da konsekvensen av det gjør at kvinner og menn som opplever voldtekt i  enda mindre grad blir trodd. Jeg tror et bra sted å begynne er å bedre behandling for psykisk syke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg. Jeg vet litt om dette jeg også. Bra han havnet i fengsel! Du var kanskje naiv, det var kanskje uheldig. Men det var han som gjorde det! Ikke du.

Anonymkode: aaa81...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tro meg. Jeg vet litt om dette jeg også. Bra han havnet i fengsel! Du var kanskje naiv, det var kanskje uheldig. Men det var han som gjorde det! Ikke du.

Anonymkode: aaa81...b4a

Jeg er ikke usikker på om jeg har skyld i det som skjedde, men jeg tenker av og til at jeg tror ikke han hadde blitt dømt om jeg var 18 år, da advokaten min var ufokusert. Selv om jeg hadde et fortrinn i at jeg fortalte sannheten og han "ikke husket noe" hadde jeg god nytte av jeg var 30, forbredt og er god til å kommunisere. Jeg mener at man burde diskutere hvordan man kan gjøre grep for å være tryggere, men at det er en annen samtale. Om noen blir utsatt for innbrudd, er ikke første spørsmål: hadde du ikke alarm? Derfor føler jeg meg ambivalent og muligens farget av egen opplevelse. Kanskje er det urettferdig å snakke om hvor mange som blir voldtatt hvert år, i en tråd som handler om uskyldig dømte, selv om det er få, er de mennesker som fortjener å bli hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...