Gå til innhold

Hunden vår biter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Når vedkommende skriver «ta hunden så det smeller» så vitner det om en person som ikke bør ha hund. Handler ikke i det hele tatt om å være konsekvent, dette er rett og slett mishandling. 

Anonymkode: 98a23...473

Har du observert hvordan hunder kommuniserer seg imellom, hvordan det går dersom noen utfordrer lederen? 

Jeg kan ikke forutsette at hunden kan kommunisere med meg på mitt nivå, jeg må forstå hundens adferd og kommunisere på et språk hunden forstår. Hunder er dyr og ikke bamser :)  

Endret av Tiuren
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du ser en hund oppdra en irriterende unghund, så smeller det godt der også. Det må være tydelig nok til at hunden skjønner at du mener det, men det viktigste er at det er i samme øyeblikk som det skjer slik at hunden skjønner hva den får kjeft for. Det nytter ikke å dra det ut i tid, det må smelle i det det skjer. Det ser ikke jeg på som mishandling.

Anonymkode: 36078...4c7

Det pleier ikke å smelle godt. Den eldre hunden gir en korreksjon, en kort, rask respons på uønsket adferd. Det er ikke det samme som at det skal smelle godt, smelle godt er mishandling. Jeg er forsåvidt enig i metoden du skisserer, men uenig enten med ordene du velger å bruke eller intensiteten du legger opp til. Man skal være ganske god på å se seg selv og hunden sin for å mestre denne etterligningen mellom hunder.

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (17 timer siden):

Har du observert hvordan hunder kommuniserer seg imellom, hvordan det går dersom noen utfordrer lederen? 

Jeg kan ikke forutsette at hunden kan kommunisere med meg på mitt nivå, jeg må forstå hundens adferd og kommunisere på et språk hunden forstår. Hunder er dyr og ikke bamser :)  

Jeg syns sjelden jeg ser en klar leder blant hunder, jeg. Det varierer med situasjonen, men en eldre hund med godt språk kan ofte kaste et blikk på en ung jypling og få den til å skjerpe seg, det er jeg helt enig i. Og det er rett og slett flott å se gode, trygge hunder med godt språk bruke den minst aggressive løsningen de kan finne. Og vondt å se hvor få hundeeiere som får med seg alt det som skjer før det eventuelt eskalerer. 

Mennesker er som regel veldig dårlige på timing, og dette gjelder både belønning og "straff", i hundens verden. Det er bare det at feil belønning ikke gjør så stor skade som feil straff... 

Anonymkode: b9e70...152

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns sjelden jeg ser en klar leder blant hunder, jeg. Det varierer med situasjonen, men en eldre hund med godt språk kan ofte kaste et blikk på en ung jypling og få den til å skjerpe seg, det er jeg helt enig i. Og det er rett og slett flott å se gode, trygge hunder med godt språk bruke den minst aggressive løsningen de kan finne. Og vondt å se hvor få hundeeiere som får med seg alt det som skjer før det eventuelt eskalerer. 

Mennesker er som regel veldig dårlige på timing, og dette gjelder både belønning og "straff", i hundens verden. Det er bare det at feil belønning ikke gjør så stor skade som feil straff... 

Anonymkode: b9e70...152

Du har helt rett i at en trygg hund kan markere sin dominans med ett blikk eller væremåte, og det gjør jeg med min hund. Men basis for det hele er at dersom noen setter seg opp mot denne lederen, utfordrer dens posisjon, så vil det komme en reaksjon. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...