Gå til innhold

Hunden vår biter

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lest alle svarene, men her hadde jeg vært rask på avgjørelsen. 

Vår hun viste ingen tegn i forkant, og tro meg, jeg har spilt av episoden om og om og om igjen i hodet mitt, før hun snudde seg rundt og beit eldstemann i ansiktet så blodet sprutet. Ja det sprutet, og det var bare flaks at ikke øyet ble revet ut da bittet gikk i tinningen, øyebrynet og på kinnet under øyet. Det er en av de mest traumatiske opplevelsene i både mitt og mitt eldste barn sitt liv. Heldigvis gikk det fysisk bra og nå 10 år senere så er det kun to små arr. Men jeg hadde aldri tatt sjansen med en hund det «svartner litt for», aldri, ikke etter den episoden altså. Det kan gå så vanvittig galt. 

Anonymkode: 60a6b...8d6

Jeg har vært ute for en lignende opplevelse, og det er veldig vondt. Men for meg (men jeg har ikke sett hunden og situasjonene) så virker det som om hunden har kontroll og ikke biter mer en at hun ikke gjør skade. Det jeg ikke ville stolt på er en hund som ikke aksepterer at jeg flytter på den. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt henne så det smalt. Jaget henne på plassen en stemme hun aldri hadde glemt.

Det virker som hun springer rundt og biter tre stykker på rappen! Etter første gang hadde hundjævelen fått passet sitt påskrevet..

Anonymkode: 5f7fb...b90

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Her hadde jeg involvert to instanser!

Veterinær : Sjekke at det ikke er noe galt/eller noe som plager hunden som gir problematferd

Hundeinstruktør som kan analysere situasjonen og sette inn tiltak. Du har en veldig ung hund! og det er ingen tvil om at hvis dette er en nylig atferd så er den enklest å få bukt med nå! og ikke senere. Gammel vane er vond å vende og det snakker jeg av erfaring. 

Du har også en type rase som er ganske stri (chow chow). Kjør på med masse tips og triks hos instruktør slik at dere får bukt med dette asap :)  For når hunden blir eldre kan dette bli stygt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg hadde tatt henne så det smalt. Jaget henne på plassen en stemme hun aldri hadde glemt.

Det virker som hun springer rundt og biter tre stykker på rappen! Etter første gang hadde hundjævelen fått passet sitt påskrevet..

Og risikert at hun skadet deg enda verre eller…? 

Anonymkode: 0e626...54c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja du har sikkert veldig stabile hunder 🙄

Anonymkode: fe81f...92c

• Liker 4
Skrevet

Hunden til mamma og stefaren min, ei st.berhnad tispe bet på den alderen. Eller nappa hender/beit etter hånda om de tok tak i nakken for og gi tydelig beskjed at slik adferd ikke er greit. Hun har en veldig egenrådig personlighet 🫣 og sta! Men er ingen antydninger til slik adferd nå, det ga seg. Så var nok valpestreker som hang igjen. For hun er kjempe rolig og snill, er glad i barn og er kjempe rolig med barn. Så hun bet aldri for og være slem, men sin måte og trasse på, eller ja , litt som en tenåring som hyler og kjefter. 

De og tenkte på og kontakte oppdretter, men det gikk seg heldigvis til når hunden ga seg. Og at stefaren min er mestern i huset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja juling vil jo gi en trygg og god hund… 

Anonymkode: 98a23...473

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja juling vil jo gi en trygg og god hund… 

Fordi det som har blitt gjort så langt har hjulpet? 

Å gi en hund juling er dyremishandling og ikke lov, å gi en hund klare definerte grenser på hvordan den skal oppføre seg er lov og nødvendig. Her mangler vel i grunn alt?

Til TS:

En hund som først har lært at den får viljen sin ved å bruke kjeften kommer til å fortsette med nettopp det. Her kan du trykke på klikkere og kaste godbiter til du er blå både i fingre og ansiktet. Du kommer ikke til å bli kvitt den innlæringa på den måten innen hunden dør av alderdom. Hunder skjønner konsekvenser av ting. Om det koster mer en det man tjener på det så gjør ikke hunden det. Når det gjelder hunder og innlærning. Når en hund kommer i en situasjon som stresser mer en vanlig vil hunden gå tilbake til det første den lærte. I dette tilfellet vil hunden gå tilbake til å bite i nye stressa situasjoner når den finner ut at den vil ut av situasjonen.

Skal man gå inn å rette opp i dette så bør man gjøre det fort og konsekvent. Jo mer tid det går desto sterkere blir hunden. I dens hode så styrer den allerede familien.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Først veterinær. Er hunden frisk ville jeg fått hjelp av en adferdsekspert. Det er en ung hund som fortsatt er i utvikling og i en alder de gjerne begynner å teste litt. Chow chow er kjent for å være veldig egenrådige og hvis dere som eiere i tillegg er litt usikre på denne oppførselen blir det gjerne verre. Hvis hunden er frisk har jeg tro på at slikt kan korrigeres hos en ung hund.

Anonymkode: de4e9...a04

• Liker 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (1 time siden):

Å gi en hund juling er dyremishandling og ikke lov, å gi en hund klare definerte grenser på hvordan den skal oppføre seg er lov og nødvendig. Her mangler vel i grunn alt?

Til TS:

En hund som først har lært at den får viljen sin ved å bruke kjeften kommer til å fortsette med nettopp det. Her kan du trykke på klikkere og kaste godbiter til du er blå både i fingre og ansiktet. Du kommer ikke til å bli kvitt den innlæringa på den måten innen hunden dør av alderdom. Hunder skjønner konsekvenser av ting. Om det koster mer en det man tjener på det så gjør ikke hunden det. Når det gjelder hunder og innlærning. Når en hund kommer i en situasjon som stresser mer en vanlig vil hunden gå tilbake til det første den lærte. I dette tilfellet vil hunden gå tilbake til å bite i nye stressa situasjoner når den finner ut at den vil ut av situasjonen.

Skal man gå inn å rette opp i dette så bør man gjøre det fort og konsekvent. Jo mer tid det går desto sterkere blir hunden. I dens hode så styrer den allerede familien.

Så du føler at dette er en metode? Du tror det hjelper?   «ta hunden så det smeller»,  «jage hunden»,  «bruke en stemme hunden aldri hadde glemt» og «at ««hundjævelen» får passet sitt påskrevet» 

Anonymkode: fe81f...92c

• Liker 3
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (3 timer siden):

Til TS:

Når vedkommende skriver «ta hunden så det smeller» så vitner det om en person som ikke bør ha hund. Handler ikke i det hele tatt om å være konsekvent, dette er rett og slett mishandling. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når vedkommende skriver «ta hunden så det smeller» så vitner det om en person som ikke bør ha hund. Handler ikke i det hele tatt om å være konsekvent, dette er rett og slett mishandling. 

Hvis du ser en hund oppdra en irriterende unghund, så smeller det godt der også. Det må være tydelig nok til at hunden skjønner at du mener det, men det viktigste er at det er i samme øyeblikk som det skjer slik at hunden skjønner hva den får kjeft for. Det nytter ikke å dra det ut i tid, det må smelle i det det skjer. Det ser ikke jeg på som mishandling.

Anonymkode: 36078...4c7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du ser en hund oppdra en irriterende unghund, så smeller det godt der også. Det må være tydelig nok til at hunden skjønner at du mener det, men det viktigste er at det er i samme øyeblikk som det skjer slik at hunden skjønner hva den får kjeft for. Det nytter ikke å dra det ut i tid, det må smelle i det det skjer. Det ser ikke jeg på som mishandling.

Men det er selvfølgelig viktig å først være sikker på at det ikke er noe fysisk galt, for hvis det er hunden som sier ifra at det du gjør gjør vondt, og jeg blir redd for deg, så må hunden heller bli frisk. Vanskelig å avgjøre over nett.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig! 

Her er det mange som aldri har vært borti en hund som bevisst bruker sin (gryende) aggresjon og dominans på den måten ts beskriver. Da må man inn og "sette skapet på plass" før det slår videre rot. Og nei, det er ikke dyremishandling! Her er det snakk om å redde en hund fra å bli avlivet. I slike tilfeller må det fysisk og psykisk korreks til for å få hunden til å forstå at dens oppførsel ikke aksepteres. Dette er uansett ikke noe ts skal til med. Her må ts få hjelp av noen som vet hva de driver med. 

Først må vi tenke på hva en ChowChow er avlet til. Deretter må vi tenke over hva slags atferd den enda innehar. Her har ts feilet med å gi en egenrådig og dominant rase den faste strukturen som trengs. Når ts i tillegg er redd for å flytte hunden i frykt for å bli bitt, sier det seg selv at ts ikke innehar nok kunnskap om denne type hund, dens atferd og trening som må til. Oppfordrer ts til å la feks Tunge Hundesenter AS ta inn hunden til evaluering, trening og omplassering. Dette er et sted med en kompetent eier som vet hva hun driver på med. 

Igjen, her snakker vi ikke om en liten japansk spisshund som tror den er bittelitt tøff. Vi snakker om en ChowChow som har vokst ut av hendene på eier...

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Helt enig! 

Her er det mange som aldri har vært borti en hund som bevisst bruker sin (gryende) aggresjon og dominans på den måten ts beskriver. Da må man inn og "sette skapet på plass" før det slår videre rot. Og nei, det er ikke dyremishandling! Her er det snakk om å redde en hund fra å bli avlivet. I slike tilfeller må det fysisk og psykisk korreks til for å få hunden til å forstå at dens oppførsel ikke aksepteres. Dette er uansett ikke noe ts skal til med. Her må ts få hjelp av noen som vet hva de driver med. 

Først må vi tenke på hva en ChowChow er avlet til. Deretter må vi tenke over hva slags atferd den enda innehar. Her har ts feilet med å gi en egenrådig og dominant rase den faste strukturen som trengs. Når ts i tillegg er redd for å flytte hunden i frykt for å bli bitt, sier det seg selv at ts ikke innehar nok kunnskap om denne type hund, dens atferd og trening som må til. Oppfordrer ts til å la feks Tunge Hundesenter AS ta inn hunden til evaluering, trening og omplassering. Dette er et sted med en kompetent eier som vet hva hun driver på med. 

Igjen, her snakker vi ikke om en liten japansk spisshund som tror den er bittelitt tøff. Vi snakker om en ChowChow som har vokst ut av hendene på eier...

Spørsmålet er jo hva eier har gjort av trening tidligere for og eie en så stor hund, og hva hun fortsetter og gjøre. Når TS svarer kun på en kommentar, og ignorerer spørsmålene og råd om hva hun har forsøkt og gjøre, begynner jeg mistenke at hun ikke gidder / orker forholde seg til dette. «Godbiter funker ikke» var det eneste svaret. 

• Liker 4
Skrevet

Ditt ansvar som eier er å gi hunden det den trenger av stimuli, både mentalt og fysisk. Klarer du ikke det må du innse at du ikke skal ha hund. En hund som biter ukontrollert er en potensielt farlig hund og det er ditt ansvar, enten jobber du med dette og får det bort eller så gir du ansvaret til noen som åpent vet hva de går til hvis avliving ikke er et valg. Ikke noe svada om enten eller og dikkedikke. Skjønner ikke at covid-hundeeiere er så elendige at de ikke innser dette? 

Anonymkode: ea2fb...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spørsmålet er jo hva eier har gjort av trening tidligere for og eie en så stor hund, og hva hun fortsetter og gjøre. Når TS svarer kun på en kommentar, og ignorerer spørsmålene og råd om hva hun har forsøkt og gjøre, begynner jeg mistenke at hun ikke gidder / orker forholde seg til dette. «Godbiter funker ikke» var det eneste svaret. 

Og det er derfor jeg mener at her har ts feilet. Veldig synd. For det er kun hunden som må lide pga dårlig eier...

• Liker 2
Skrevet

Vi har vært på valpekurs, og vi har vært på treninger med henne. Vi har også trent henne til utstilling, fordi jeg ønsket å få ny hobby. Dette ble ikke skaffet fordi vi hadde «mye tid under corona». Hun er med oss på det meste, og for oss er hun ikke bare en hund men et familiemedlem. Vi gjør søk med henne hverdag slik hun får brukt sansene/hjernen sin. Vi hadde lest oss veldig mye opp på rasen før vi skaffet og vet dette er en sta hund, kan være. Alt av treninger osv har vi hatt en hundetrener med. Jeg vet ikke om dette bitingen kommer av at hun også har løpetid nå, og blir mer hormonell. For det er noe vi kan tenke oss frem til, for ellers er hun en flott og snill hund. 

ts

Anonymkode: fb195...6b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har vært på valpekurs, og vi har vært på treninger med henne. Vi har også trent henne til utstilling, fordi jeg ønsket å få ny hobby. Dette ble ikke skaffet fordi vi hadde «mye tid under corona». Hun er med oss på det meste, og for oss er hun ikke bare en hund men et familiemedlem. Vi gjør søk med henne hverdag slik hun får brukt sansene/hjernen sin. Vi hadde lest oss veldig mye opp på rasen før vi skaffet og vet dette er en sta hund, kan være. Alt av treninger osv har vi hatt en hundetrener med. Jeg vet ikke om dette bitingen kommer av at hun også har løpetid nå, og blir mer hormonell. For det er noe vi kan tenke oss frem til, for ellers er hun en flott og snill hund. 

ts

Anonymkode: fb195...6b3

At hun har løpetid er veldig, veldig relevant. Noen tisper blir veldig stressa under løpetiden. Hormonene løper løpsk og de blir langt mer engstelig, defensive og kan reagere med mer kraft enn normalt.

Anonymkode: d97fe...82d

• Nyttig 1
Skrevet

Ts, du er ikke automatisk en dårlig hundeeier bare fordi du nå opplever at hunden din biter og du ikke helt skjønner hvordan det kan skje eller hva du skal gjøre. Det er ganske mange her inne som er ganske skråsikre på egne ferdigheter, det er gjerne de samme som tror at de er eksperter fordi de i grunnen aldri har opplevd problemer med eget hundehold noe som like gjerne er flaks som evner. (bare se på alle foreldre med enkle unger som er eksperter på barneoppdragelse.. de kunne gjort nesten hva som helst og likevel fått greie unger...)

Hunder er individer og er forskjellige. Sitter man der med en førerorientert og godtbitmotivert hund så må man nesten være komplett idiot for å ikke klare oppdra hunden sin.. Sorry altså, mange hunder er rett og slett bare enkle å ha med å gjøre og oppdra. Andre hunder kan ha egne meninger, være sta og mindre førerorientert, de kan være mye mye mer krevende å oppdra enn din Golden retriever altså. Det betyr ikke at man er en dårlig eier, man rett og slett kan ikke ta høyde for alt.

Og selv om man gjør alt rett, så kan det likevel bli feil. Sånn som ts, som virker å være engasjert og ha gjort alt rett, likevel opplever at det blir feil. 

Ts, snakk med treneren din som kjenner hunden. 

Anonymkode: 98927...316

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...