FreezeandFawn Skrevet 8. september 2022 #21 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skulle ut med søppel, og hun sto ved døra.. Hun nekta å flytte på seg så jeg sto å koste litt med hun og sa at jeg kom snart og bare skulle ut med søppel. Men hun ville ikke flytte på seg så jeg skulle flytte på hun, så kom bite. Her om dagen beit hun meg fordi hun ikke ville inn, kom inn til samboer og prøvde å jokke på han, der hun fikk et nei og da beit hun han, også gikk hun til faren min å prøvde å gjøre det samme å beit han også. ts Anonymkode: fb195...6b3 Så generelt i situasjoner der hun ikke aksepterer å bli korrigert? Jeg ville uansett få henne sjekket hos veterinær for å luke ut eventuelle fysiske/hormonelle plager. Jeg har ikke hatt så egenrådige hunder, men vil tro at man må prøve å få ønsket adferd gjennom å flytte fokus. Kast en godbit for å få henne bort fra døren. Eller kommandere henne til plassen sin, hva som helst egentlig for å unngå "konfrontasjonen". Samme med jokkingen, distrahere henne med noe annet. Hun Victoria Stillwell har en del videoer med lignende problematikk, tror jeg. Men se de med et kritisk øye, ikke alt er like bra. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #22 Skrevet 8. september 2022 FreezeandFawn skrev (1 minutt siden): Så generelt i situasjoner der hun ikke aksepterer å bli korrigert? Jeg ville uansett få henne sjekket hos veterinær for å luke ut eventuelle fysiske/hormonelle plager. Jeg har ikke hatt så egenrådige hunder, men vil tro at man må prøve å få ønsket adferd gjennom å flytte fokus. Kast en godbit for å få henne bort fra døren. Eller kommandere henne til plassen sin, hva som helst egentlig for å unngå "konfrontasjonen". Samme med jokkingen, distrahere henne med noe annet. Hun Victoria Stillwell har en del videoer med lignende problematikk, tror jeg. Men se de med et kritisk øye, ikke alt er like bra. Tro det eller ei, men godbit hjelper ikke med hun. Så sta er hu. Takk for tips, skal se på dette. ts Anonymkode: fb195...6b3
FreezeandFawn Skrevet 8. september 2022 #23 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tro det eller ei, men godbit hjelper ikke med hun. Så sta er hu. Takk for tips, skal se på dette. ts Anonymkode: fb195...6b3 Da er jeg enda mer på tynn is, mine har vært matvrak. Men hva har du brukt for å trene henne da? Vil en leke være noe som fenger henne? Jeg ville i alle fall forsøkt å lære inn verbale kommandoer for "gå bak" og "gå vekk" slik at dere slipper å fysisk flytte henne.
Tabris Skrevet 8. september 2022 #24 Skrevet 8. september 2022 Jeg ville unngått å flytte på henne fysisk, det er ikke helt uvanlig at en del hunder ikke liker det. De vil ha autonomi over egen kropp slik vi også vil. Du sier godbiter ikke hjelper - tenker du da på å lokke henne bort med godbiter og at hun ikke ønsker det? Har du forsøkt å trene henne med godbiter? Dvs ikke når du er i situasjonen, men trene inn "gå ned" eller "gå bort" og andre nyttige ting og belønne med gode godbiter? Du kan ellers ha et lite tynt kobbel på henne inne slik at du rolig kan flytte henne bort fra situasjoner uten at du må fysisk være borti henne. Men, som sagt, jeg ville tatt en tur til dyrlegen uansett og sjekket. 2
Tiuren Skrevet 8. september 2022 #25 Skrevet 8. september 2022 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skulle ut med søppel, og hun sto ved døra.. Hun nekta å flytte på seg så jeg sto å koste litt med hun og sa at jeg kom snart og bare skulle ut med søppel. Men hun ville ikke flytte på seg så jeg skulle flytte på hun, så kom bite. Her om dagen beit hun meg fordi hun ikke ville inn, kom inn til samboer og prøvde å jokke på han, der hun fikk et nei og da beit hun han, også gikk hun til faren min å prøvde å gjøre det samme å beit han også. ts Anonymkode: fb195...6b3 For meg høres det ut som at hun prøver å ta over kontrollen, er blitt dominant og vil bestemme, samt at hun er en som "snakker med tenna" men har bitehemninger. Om veterinæren ikke finner noe må hun finne plassen i flokken, og lære seg av med den måten å snakke på 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #26 Skrevet 8. september 2022 «Gå vekk» er en super kommando og ha uansett. Vi har katt og ber hunden gå vekk når den skal spise. Da går hun og setter seg et stykke unna, og fortsetter og se på. Hun har begynt og gjøre det av seg selv nå, men det er ikke alltid hun klarer og kontrollere gleden når katten kommer inn. Ellers hvis vi går i trappene om morgenen og hvis hun kommer for og hilse i løpefart, sier vi gå vekk så hun ikke dytter oss overende, da går hun og setter seg et stykke unna og venter på kos. Fungerer også ved døra og andre situasjoner hvor hun skal flytte seg. Hun liker ikke og bli fysisk flyttet, da føler hun seg urettferdig behandlet og blir skikkelig sta. Blir kjempetung i kroppen og står helt låst. Men gå vekk fungerer helt topp! Anonymkode: 0e626...54c 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #27 Skrevet 8. september 2022 Tabris skrev (36 minutter siden): Jeg ville unngått å flytte på henne fysisk, det er ikke helt uvanlig at en del hunder ikke liker det. De vil ha autonomi over egen kropp slik vi også vil. Du sier godbiter ikke hjelper - tenker du da på å lokke henne bort med godbiter og at hun ikke ønsker det? Har du forsøkt å trene henne med godbiter? Dvs ikke når du er i situasjonen, men trene inn "gå ned" eller "gå bort" og andre nyttige ting og belønne med gode godbiter? Du kan ellers ha et lite tynt kobbel på henne inne slik at du rolig kan flytte henne bort fra situasjoner uten at du må fysisk være borti henne. Men, som sagt, jeg ville tatt en tur til dyrlegen uansett og sjekket. Dette! Man må trene når det ikke er nødvendig og bruke det. Anonymkode: 0e626...54c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #28 Skrevet 8. september 2022 Tabris skrev (38 minutter siden): Jeg ville unngått å flytte på henne fysisk, det er ikke helt uvanlig at en del hunder ikke liker det. De vil ha autonomi over egen kropp slik vi også vil. Du sier godbiter ikke hjelper - tenker du da på å lokke henne bort med godbiter og at hun ikke ønsker det? Har du forsøkt å trene henne med godbiter? Dvs ikke når du er i situasjonen, men trene inn "gå ned" eller "gå bort" og andre nyttige ting og belønne med gode godbiter? Du kan ellers ha et lite tynt kobbel på henne inne slik at du rolig kan flytte henne bort fra situasjoner uten at du må fysisk være borti henne. Men, som sagt, jeg ville tatt en tur til dyrlegen uansett og sjekket. Ja, det har vi prøvd. Og det får hun til når hun har lyst til det, ts Anonymkode: fb195...6b3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #29 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det har vi prøvd. Og det får hun til når hun har lyst til det, ts Anonymkode: fb195...6b3 Du skriver dere har prøvd. Hva er utfallet av den treningen? Responderer hun på det? Kan hun kommandoen? Fortsetter dere trene på det? Daglig? Ukentlig? Anonymkode: 0e626...54c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #30 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun biter i forbindelse når hun ikke får det som hun vil, hun tar sikkelig grep også. Men er som når hun biter at hun skjønner at dette ikke er greit. Er som det går svart for henne i noen sekunder til hun ser det er oss eierene hun biter på. Jeg stoler ikke på hun lengre, og jeg er redd for at hun skal bite på barna våre… Men tanken på å avlive eller gi hun bort er utenkelig… Anonymkode: fb195...6b3 Sånne som deg er farlige. Må det gå så langt at udyret ditt glefser i seg et halvt ansikt før du gidder å vurdere å avlive det??? Anonymkode: 04b81...2c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #31 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånne som deg er farlige. Må det gå så langt at udyret ditt glefser i seg et halvt ansikt før du gidder å vurdere å avlive det??? Anonymkode: 04b81...2c2 Man kan jo søke råd og dra til dyrlege før man begynner på den prosessen. Anonymkode: 0e626...54c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #32 Skrevet 8. september 2022 Er hunden godt oppdratt i utgangpunktet? Ellers er det som noen nevner ovenfor at hunder må oppdras litt på nytt når de blir "ungdommer". Hva med å ta noen privat timer med hundetrener? Det koster riktignok litt, men verdt pengene etter min erfaring! Slet med hund som bet og bjeffet, og på få økter har det blitt mye bedre. Anbefales! Anonymkode: ce138...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #33 Skrevet 8. september 2022 Her tenker jeg veterinær, så en adferdsspesialist. Ikke kg 🤷♀️ Anonymkode: 42d7e...f0b
Tabris Skrevet 8. september 2022 #34 Skrevet 8. september 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det har vi prøvd. Og det får hun til når hun har lyst til det, ts Anonymkode: fb195...6b3 Alle hunder gjør det når de har lyst til det. Vår jobb som hundetrener/eier er å sørge for at de har lyst til det vi vil de skal gjøre. Dvs at belønningen må være god nok slik at de er motivert til å gjøre det vi ønsker. Noen raser er enklere å motivere enn andre, men jobben blir likevel den samme. Noen må bare belønnes mer og bedre for at de skal motivert nok. 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #35 Skrevet 8. september 2022 Først, veterinær. Det høres ut som om hun reagerer når dere fysisk er borti henne. Det er ikke uvanlig at hunder ikke liker å bli tatt tak i. Med slike egenrådig hunder, så har man kanskje fått en vane for å fysisk dytte/lede bort hunden også, og etter en lengre tid med det, så vil hunden begynne å protestere. Hun er også i en alder hvor stressnivået i kroppen kan være noe økt (du sier hun jokker, som ofte er et tegn på stress). Med høyere stressnivå, så kan en hund også føle seg mer usikker og frustrert. Jeg ville unngått å gå inn i konfrontasjoner med henne. Jeg ville også ha forholdt med rolig rundt henne (det er lett å bli irritert på en egenrådig hund, men denne typen hunder responderer sjeldent godt på strenge stemmer og irritabelt kroppsspråk, spesielt ikke over lengre tid). Reagerer hun om det faller godbiter på gulvet? I så fall ville jeg lært inn ordet "søk!". Si søk og kast godbiter bortover gulvet. Gjør det gøy. Etter noen repetisjoner vil hun ha lært at søk betyr at det vil falle godbiter på gulvet. Ha en godbitveske på hofta hjemme og si søk og kast godbiter på gulvet hver gang dere trenger at hun flytter på seg. Om veterinærbesøket ikke viser noen problemer, ta kontakt med en adferdsspesialist, og gjerne en som har erfaring med denne typen hunder. Anonymkode: d97fe...82d 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #36 Skrevet 8. september 2022 Jeg har ikke lest alle svarene, men her hadde jeg vært rask på avgjørelsen. Vår hun viste ingen tegn i forkant, og tro meg, jeg har spilt av episoden om og om og om igjen i hodet mitt, før hun snudde seg rundt og beit eldstemann i ansiktet så blodet sprutet. Ja det sprutet, og det var bare flaks at ikke øyet ble revet ut da bittet gikk i tinningen, øyebrynet og på kinnet under øyet. Det er en av de mest traumatiske opplevelsene i både mitt og mitt eldste barn sitt liv. Heldigvis gikk det fysisk bra og nå 10 år senere så er det kun to små arr. Men jeg hadde aldri tatt sjansen med en hund det «svartner litt for», aldri, ikke etter den episoden altså. Det kan gå så vanvittig galt. Anonymkode: 60a6b...8d6 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #37 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke lest alle svarene, men her hadde jeg vært rask på avgjørelsen. Vår hun viste ingen tegn i forkant, og tro meg, jeg har spilt av episoden om og om og om igjen i hodet mitt, før hun snudde seg rundt og beit eldstemann i ansiktet så blodet sprutet. Ja det sprutet, og det var bare flaks at ikke øyet ble revet ut da bittet gikk i tinningen, øyebrynet og på kinnet under øyet. Det er en av de mest traumatiske opplevelsene i både mitt og mitt eldste barn sitt liv. Heldigvis gikk det fysisk bra og nå 10 år senere så er det kun to små arr. Men jeg hadde aldri tatt sjansen med en hund det «svartner litt for», aldri, ikke etter den episoden altså. Det kan gå så vanvittig galt. Anonymkode: 60a6b...8d6 Jeg er så enig i det du sier, dette er tungt for oss… og hun er ellers veldig god, men disse opplevelsene skremmer meg…😓 Hun er veldig snill med barna, men jeg får ta hun med til dyrlegen og se hva de sier, for vi kan i allfall ikke ha en slik hund… ts Anonymkode: fb195...6b3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #38 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er så enig i det du sier, dette er tungt for oss… og hun er ellers veldig god, men disse opplevelsene skremmer meg…😓 Hun er veldig snill med barna, men jeg får ta hun med til dyrlegen og se hva de sier, for vi kan i allfall ikke ha en slik hund… ts Anonymkode: fb195...6b3 Men har du noe innspill til spørsmålene over? Anonymkode: 0e626...54c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #39 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er så enig i det du sier, dette er tungt for oss… og hun er ellers veldig god, men disse opplevelsene skremmer meg…😓 Hun er veldig snill med barna, men jeg får ta hun med til dyrlegen og se hva de sier, for vi kan i allfall ikke ha en slik hund… ts Anonymkode: fb195...6b3 Jeg kjenner noen med en chow chow som har utviklet lignende adferd. Nå har den bitt fire av familiemedlemmene så det ble sår, de tre siste gangene stadig verre bitt som måtte sys og få antibiotika. De to siste så ille at det ble mange, mange sting, bandasje, og siste gang kunne det ikke sys før det hadde ligget åpent en stund i bandasje fordi det var så dypt og stor infeksjonssfare. Samme årsak, de nærmet seg hunden fysisk for å ta på bånd eller guide inn i bil. Jeg hadde definitivt avlivet. Anonymkode: 7484a...636 5 1
Try2 Skrevet 8. september 2022 #40 Skrevet 8. september 2022 En hund som har fått skikkelig oppdragelse skal ikke bite noen. Skjer dette plutselig uten noen grunn må den undersøkes av Vet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå