Gå til innhold

Når er man «sprek» ift løping på 5 km og 10 km?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På løping er det også en utrolig iboende forskjell på menn og kvinner. Det er det mange som ikke tenker over når de går i diskusjoner som dette. Jeg jobber mye med dette og blir helt oppgitt når man snakker om tempo uten å ta hensyn til kjønn faktisk. 

Anonymkode: 44d3d...708

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Agent smith
I Grosny skrev (1 time siden):

Du legger lista ganske høyt og jeg tenker at du assosierer "sprek" med konkurranseidrettsutøvernivå, eller vesentlig sprekere enn folk flest.  Jeg assosierer sprek men en kropp som fungerer , og aller helst smertefritt.  Ord har selvfølgelig forskjellig betydning avhengig av perspektiv. Jeg gjetter at du definerer en sprek syklist som en som klarer merket på birkebeineren, mens jeg mener det er sprekt dersom man kan sykle hvor man vil når man vil, og f.eks tråkker birkebeineren på 7 timer (tror merket er 3,5). Selv er jeg pr. min definisjon sprek syklist men ikke sprek løper. Kan sykle opp en kilometerlang 7 % bakke i 12 km/t der Kristoff hadde herjet i 28 km/t.

Ja jeg mener at for å bli sprek må man trene ganske mye, men om man klarer f.eks 5 km på 22-23 min er man fortsatt mosjonist, man må ligge godt under 20 min om man skal være på konkuranseidrettsutøvernivå.

Men når det er sagt spørs det jo hvem man sammenligner seg med, og jeg synes at det beste er å sammenligne seg med seg selv.

Man kan få stor fremgang dersom man begynner å trene regelmessig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprek er subjektivt. Jeg vil si en overvektig person som løper 10km på 45 minutter er sprek, men anser ikke meg selv som sprek selv om jeg ligger på i overkant av 30 .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt utrent må man faktisk trene ganske strukturert for å klare mila på en time, både tempo og utholdenhet. Litt lettere med 5 km på 30 min. 

Med den formen gjennomsnittsnordmannen er i i dag, synes jeg faktisk man er ganske sprek om man evner å løpe 5 km eller forsåvidt 10 km sammenhengende uansett tempo. :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 minutt siden):

Sprek er subjektivt. Jeg vil si en overvektig person som løper 10km på 45 minutter er sprek, men anser ikke meg selv som sprek selv om jeg ligger på i overkant av 30 .

Anser du ikke deg selv som sprek når du løper 10 km på 30? Bare toppidrettsutøvere som er spreke da eller?

Selv løper jeg 10 km på 50 minutter. Føler meg og får høre ofte jeg er sprek.

Anonymkode: c844e...283

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 minutter siden):

Sprek er subjektivt. Jeg vil si en overvektig person som løper 10km på 45 minutter er sprek, men anser ikke meg selv som sprek selv om jeg ligger på i overkant av 30 .

Du er helt klart imponerende sprek! 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anser du ikke deg selv som sprek når du løper 10 km på 30? Bare toppidrettsutøvere som er spreke da eller?

Selv løper jeg 10 km på 50 minutter. Føler meg og får høre ofte jeg er sprek.

Anonymkode: c844e...283

Jeg anser meg ikke som sprek siden jeg trener en god del og har en kropp som passer godt for løping😅Da anser jeg ikke det jeg får til som noe imponerende siden jeg får så mye gratis. Er mer imponert over min mor som var i dårlig form til hun ble femti og endret vaner:)

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen......"sprek" er et uttrykk som moren min og venninnene hennes bruker. Et 50-60+ uttrykk! 😂 Hører det skjelden fra yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

Jeg anser meg ikke som sprek siden jeg trener en god del og har en kropp som passer godt for løping😅Da anser jeg ikke det jeg får til som noe imponerende siden jeg får så mye gratis. Er mer imponert over min mor som var i dårlig form til hun ble femti og endret vaner:)

Hvor mange km i uken løper du? 

Anonymkode: 6ee07...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor mange km i uken løper du? 

Anonymkode: 6ee07...444

Ikke så mange egentlig. Blir rundt 100 i uka. Kjører aldri intervaller og trener ikke hurtighet. Har lest at man får best løpsøkonomi av 1t løping om dagen om den er rolig og 50 min om man trener hardt. Trener andre kondisjonsformer ved siden av og kjører heller intervaller der. Lettere å unngå skader da😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (12 minutter siden):

Ikke så mange egentlig. Blir rundt 100 i uka. Kjører aldri intervaller og trener ikke hurtighet. Har lest at man får best løpsøkonomi av 1t løping om dagen om den er rolig og 50 min om man trener hardt. Trener andre kondisjonsformer ved siden av og kjører heller intervaller der. Lettere å unngå skader da😅

Du er jo KJEMPEsprek!!👏🏼

Anonymkode: c844e...283

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Jeg anser meg ikke som sprek siden jeg trener en god del og har en kropp som passer godt for løping😅Da anser jeg ikke det jeg får til som noe imponerende siden jeg får så mye gratis. Er mer imponert over min mor som var i dårlig form til hun ble femti og endret vaner:)

Norgesrekorden til Ingrid Kristiansen er på i overkant av 30, så da regner jeg med at du er Karoline Bjerkeli Grøvdal som gjemmer deg bak denne brukeren?

Anonymkode: f86a2...10e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 timer siden):

Sprek er subjektivt. Jeg vil si en overvektig person som løper 10km på 45 minutter er sprek, men anser ikke meg selv som sprek selv om jeg ligger på i overkant av 30 .

Det kan ikke være mange overvektige kvinner som løper 10k på 45 min.

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at under 60 min på 10k og under 30 min på 5k er "god form" i forhold til folk flest.

Litt perspektiv: Av 730 kvinner på 10k Trondheim maraton var det 18 som løp fortere enn 45 min. 1 av 40 altså.

Ca 50% løper under en time.

Folk flest deltar ikke i løp i det hele tatt. Man kan kanskje si at alle som fullfører en 10k er spreke.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Norgesrekorden til Ingrid Kristiansen er på i overkant av 30, så da regner jeg med at du er Karoline Bjerkeli Grøvdal som gjemmer deg bak denne brukeren?

Anonymkode: f86a2...10e

Eller han, jeg går ut fra at det er en han, mangler fullstendig selvinnsikt 🤡

Anonymkode: c39da...d4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo veldig subjektivt, men jeg tenker at man er i god form om man er under 60 min på mila og under 30 min på 5km. Jo raskere man er enn dette, jo mer imponert blir jeg. Selv løper jeg mila på underkant av 55 min og 5km litt under 25 min, og anser meg selv som ganske sprek. Det spørs jo hvem man spør da, venninnen min som knapt beveger seg syns jo jeg er ekstremt sprek, mens kompisen min som løper enormt mye syns jeg bør trene mer 😅 

Anonymkode: 00d60...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Agent smith skrev (På 10.9.2022 den 20.28):

Jeg tenker at man bør klare 5 km på 22-23 min og 10 km under 50 min for å være i god form

Alt er relativt. Under 40 på 10 km og man er i ganske god form. Så vidt under 50 er jo jogging. Bra for en som knapt driver med sånt, ellers temmelig svakt.

Anonymkode: 44527...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Alt er relativt. Under 40 på 10 km og man er i ganske god form. Så vidt under 50 er jo jogging. Bra for en som knapt driver med sånt, ellers temmelig svakt.

Anonymkode: 44527...843

De fleste må vel trene en del for å komme under 50 min på 10 km. Da jeg lå på 48-49 min pr mil løp  jeg 100-150 km pr måned.

 

Endret av Agent smith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart av forventninger og forutsetninger. Løper man 100 km i uka er man laaaaangt over "sprek". 

Hvis TS er kvinne og har mål om 55 på 10 - da er du i god form, mener jeg. God mosjonistform. 5:30 pr km på 10K krever litt mer enn bare "gammel fotballform", kanskje spesielt som kvinne. Og jo - det ER forskjell på fart mellom menn og kvinner. Skyt meg gjerne.

Selv er jeg en ganske tung og kraftig(småfeit) mann på 180cm , 33 år og 98 kg. Jeg har et mål om 10K på 50 min med moderat mengde trening. Bestenotering hittil 55.00. Flat løype.

Syns du er flink jeg. Nyt det og la farta komme til deg :)

Anonymkode: 39ef5...848

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...