Gå til innhold

Når er man «sprek» ift løping på 5 km og 10 km?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor rask tenker dere man må klare å løpe 5 km og 10 km, for å kunne bli kategorisert som sprek/i god form? 

Anonymkode: 83368...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Hvor rask tenker dere man må klare å løpe 5 km og 10 km, for å kunne bli kategorisert som sprek/i god form? 

Anonymkode: 83368...a90

Dersom du løper raskere en du trodde du ville klare for 6 måneder siden :)

Eller: Hvorfor bry seg, det er jo avhengig av alder og utgangspunkt. Men under 5min/km er vel greit?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt sprekere enn for 6 mnd siden (da løp jeg ikke) og det går sakte fremover. Løper nå 5 km på 25-30 min, og 10 km på ca 60 min. 


TS

Anonymkode: 83368...a90

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, klarer du å løpe 5 eller 10 kilometer så er du allerede sprekere enn folk flest vil jeg tro helt uavhengig av tidsbruk. Sub 30, 60 og 120 minutter for 5k, 10k og halvmaraton ser ut til å være de vanligste mosjonistmålene når man ser resultatlister fra løp og så videre. Noe særlig under det og du er sprek blant en gruppe som allerede skiller seg ut fra den generelle befolkningen. Ikke at jeg er like sober når det kommer til å bedømme mine egne prestasjoner, i et prestasjonssamfunn blir det lett til at man aldri finner seg selv god nok dessverre.

 

Endret av TheAtl
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret har 3 km på 15 min (14 for gutter) som grense for å komme inn på hundepatruljen, kanskje måle seg mot det? Men jeg synes egentlig du er veldig sprek allerede👏🏽

Anonymkode: fbe2a...5bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 13.04):

Jeg er definitivt sprekere enn for 6 mnd siden (da løp jeg ikke) og det går sakte fremover. Løper nå 5 km på 25-30 min, og 10 km på ca 60 min. 


TS

Anonymkode: 83368...a90

Når du kan løpe 10 km i ett strekk så er du sprek. Ikke akkurat noen Warholm, men allikevel, kroppen fungerer gledelig :)

Endret av I Grosny
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppløftende svar 😊 har som mål å kunne løpe 10 km på 55 min. 
 

TS

Anonymkode: 83368...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy

Det kommer vel an på utgangspunktet ditt. Forhåpentligvis er det det som betyr noe!

Jeg er fornøyd med egen tilstand når jeg er på 39.xx på 10 km og 1.29.xx på halvmaraton. Jeg sutrer og syter over "dårlig form" når jeg ikke er der. For noen er de tidene elendige, for andre er de utopiske. Bare tren og kjenn gleden av framgang når du har den! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for oppløftende svar 😊 har som mål å kunne løpe 10 km på 55 min. 
 

TS

Anonymkode: 83368...a90

Det målet er du allerede i nærheten av siden du klarer det tempoet på 5 km. Jeg antar at du trenger å løpe 3 ganger i uka hvis du ønsker rask framgang. Du trenger ikke å løpe 10 km alle gangene heller. En tier og to lekne kortere turer med litt mer fart har jeg tro på. Gjerne fartslek/intervall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på 25 og 30 min på 5 km, men den farten du klarer på denne distansen vil du ikke bruke lang tid på å klare på 10 på ditt nivå. Med god systematisk trening går du fra 60 til 55 på noen mnd. 
 

«Sprek» vil jeg si du er allerede. Hva som er bra for deg avhenger av så mye. Alder, treningsbakgrunn, kroppsbygning og talent. Det fine med løping er at du bare kan sammenligne deg og konkurrere med deg selv! 😎🏃🏻‍♀️

Anonymkode: f86a2...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo også litt hvor sliten du blir/opplever det å løpe distansen. Jeg "dilter" 5k på 30-32 min et par ganger i uka. Da løper jeg med hund, men må holde tempoet i hans trav så han ikke trekker for hardt, og så stopper vi noen ganger for at han skal få "gjort bisnissen" sin og snust litt. Jeg er da bare litt svett og ikke sliten når vi er ferdige med runden, så gidder ofte ikke dusje, bare vaske kjapt med en klut og tar på meg tørre klær. Henger løpetøyet til tørk og bruker det igjen.

Tipper jeg er på ca 25 min/5k, og løp mila på 53 min uten å pushe veldig hardt i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Summeer said:

Tipper jeg er på ca 25 min/5k, og løp mila på 53 min uten å pushe veldig hardt i slutten av juni.

Antok at trådstarter mente at fem kilometer på under halvtimen var veldig overkommelig, mens en mil på under timen fortsatt var litt vanskelig, ikke at de nødvendigvis løp 5k på 25 minutter blank. 25min/5K vil normalt tilsvare en 10k tid på rundt 52 minutter ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 13.04):

Jeg er definitivt sprekere enn for 6 mnd siden (da løp jeg ikke) og det går sakte fremover. Løper nå 5 km på 25-30 min, og 10 km på ca 60 min. 


TS

Anonymkode: 83368...a90

Da er du sprek dersom du er over 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Agent smith said:

Jeg tenker at man bør klare 5 km på 22-23 min og 10 km under 50 min for å være i god form

Helt uavhengig av alder og forutsetninger så bør man ikke være fornøyd med seg selv uten å klare dette.... ??? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Agent smith
Tiuren skrev (2 minutter siden):

Helt uavhengig av alder og forutsetninger så bør man ikke være fornøyd med seg selv uten å klare dette.... ??? 

Jo, fornøyd med seg selv kan man jo være selv om man ikke løper så fort, men å være fornøyd med seg selv er jo ikke det samme som å være sprek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Agent smith said:

Jo, fornøyd med seg selv kan man jo være selv om man ikke løper så fort, men å være fornøyd med seg selv er jo ikke det samme som å være sprek.

Uenig. En 100åring som løper 5km på 40min er sprek, så det ¨være sprek er ikke et enkelt tall. Forutsetninger betyr mye. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Uenig. En 100åring som løper 5km på 40min er sprek, så det ¨være sprek er ikke et enkelt tall. Forutsetninger betyr mye. 

Jo forsåvidt, man må jo ta alder litt i betraktning, men jeg vet om 70 åringer som løper 5 km på 22-23 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (11 timer siden):

Jo forsåvidt, man må jo ta alder litt i betraktning, men jeg vet om 70 åringer som løper 5 km på 22-23 min

Du legger lista ganske høyt og jeg tenker at du assosierer "sprek" med konkurranseidrettsutøvernivå, eller vesentlig sprekere enn folk flest.  Jeg assosierer sprek men en kropp som fungerer , og aller helst smertefritt.  Ord har selvfølgelig forskjellig betydning avhengig av perspektiv. Jeg gjetter at du definerer en sprek syklist som en som klarer merket på birkebeineren, mens jeg mener det er sprekt dersom man kan sykle hvor man vil når man vil, og f.eks tråkker birkebeineren på 7 timer (tror merket er 3,5). Selv er jeg pr. min definisjon sprek syklist men ikke sprek løper. Kan sykle opp en kilometerlang 7 % bakke i 12 km/t der Kristoff hadde herjet i 28 km/t.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...