AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Kjenner jeg blir så irritert på endel sykepleier kolleger. De skal alltid kverulere på det legen har bestemt, og i ettertid sitte og diskutere opp og ned om hvorfor de mener at legen har gjort feil. Jeg blir så lei. For meg er det nok å følge legens ordre, og jeg stoler på den. Har ikke behov for å etterprøve den. Har aldri opplevd at en lege har tatt feil. Og er den feil så er det ikke mitt problem. Litt kynisk kanskje, men sånn er jo systemet laget. Eller mener folk virkelig at vi skal overprøve legen? Jeg blir forvirret. Og legen har mye mer utdannelse og kunnskap enn oss, og ser dermed det store bildet på en annen måte enn oss. Husker fra spl studiet at vi liksom er pasientens «advokat». Blir ikke det litt teit? Er legen da pasientens dommer? For all del det finnes mange flinke sykepleiere som kan mye, men jeg mener at de må godta sin plass i systemet. Hvis ikke må de bli leger. Jeg hører aldri fysioterapeutene eller ergoterapeuter diskutere sånn om lege avgjørelser. Jeg føler av og til det er en konkurranse mellom sykepleierne og det er om å gjøre å være flinkest og kunne mest. Det er slitsomt. Jeg synes det er nok at vi gjør jobben vår. Anonymkode: 01627...a7f 11 3
Danseskjørt Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Er til dels enig med deg. Legen bestemmer den medisinske behandlingen, men det er vi sykepleierne som ser pasientene og jeg mener derfor at vi må følge med og av og til sette på de kritiske brillene. Det hender jeg eller andre medkollegaer som har stilt spørsmål ved enkelte ting legen har bestemt, og legen har ombestemt seg. Leger kan også gjøre feil og da er det viktig at vi følger med. 24 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Virker som at mange sykepleiere liker å brife med diverse kunnskaper og vanskelige ord, og at de prøver å få det til å framstå som et "prestisje" yrke, og at de omtrent nesten er leger. Blir litt som de som tar vekterkurs og tror de er politi😄 Anonymkode: 691cb...0c0 20 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Jeg kritiserer ikke legen og snakker ikke ned legen til legen eller andre. Men jeg ser pasientene mer og kan derfor komme med andre synsvinkler enn legen. Legene som kommer fra legevakten, vikarbyråer eller tilsynslegen har alltid hørt på hva jeg har sagt. Jeg hører på de. Og vi finner ofte en løsning sammen. Vi har forskjellige utdanninger, legen har mye vi ikke har. Men vi ser pasienten og kjenner pasienten mener. Jeg hadde vært en dårlig og uengasjert sykepleier om jeg ikke kom med mine meninger. Og jo, jeg har hørt fysio diskutere behandling med lege. Det er bare fint med tverrfaglig sammarbeid Anonymkode: b1236...b09 26 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Da lurer jeg på hvor lenge du har jobbet som sykepleier? Jeg er forsåvidt enig i det med at noen kverulerer på enhver avgjørelse leger tar nesten uavhengig sak. Slike vil det alltid finnes i alle yrker. Vi skal ikke bare følge ordre fra lege, vi må jo også bruke hodet og vår kunnskap for pasientens beste. Det er også helt avhengig av situasjonen. På mange sykehjem er det en lege som er innom en gang i uka, legen kjenner ikke pas, og er da helt avhengig av en sykepleier som kjenner pas og kan komme med råd og i mange tilfeller bli enig med lege om en plan for uka. Selv har jeg flere ganger måtte si meg uenig med lege ang avgjørelser de har tatt, men ALDRI uten en grunn. Og de fleste leger er heldigvis slik at de er glade for innspill og kan bruke min erfaring som sykepleier til å ta en avgjørelse. Om du kun er ute etter å følge «ordre» og ikke gidder å komme med innspill til lege, gjør du jo ikke jobben din. Du skal også hjelpe pas. Vi som spl ser pas på en helt annen måte enn leger, både fysisk og mentalt. Tenker alt avhenger av situasjon selvsagt, men i hovedsak vil jeg ikke si at vi er ikke pas sin advokat ovenfor leger, men vi har en oppgave hvor vi skal handle til pas beste, og noen ganger betyr det å si i mot legen. Anonymkode: 09819...799 15 3 3
Chlypa Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 (endret) Jeg er helsepersonell, ikke sykepleier, og min erfaring er at erfarne sykepleier ofte kan mer om hva pasienten trenger og eller hva som feiler pasienten enn legen har... Endret 31. august 2022 av Chlypa 12 1 4
Wilma89 Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Leger kan ta feil. Hadde faktisk gitt en pasient overdose hvis jeg ikke hadde nektet å gi legens forordning. En lege hadde lagt til en ekstra 0 på Apodorm 10 mg. Pasienten sto derfor plutselig på Apodorm 100 mg. Ringte bakvakt som sa at det ikke kunne være feil, da legen som hadde forordnet det ikke ville gjort det. Vi som var på jobb nektet å ta ansvar for å gi pasienten 100 mg Apodorm. Fikk selvfølgelig full støtte på det da den aktuelle legen var tilbake på jobb dagen etter. Leger er bare mennesker og kan gjøre feil/ta feil vurderinger. Sykepleiere har kortere utdannelse, men ser/kjenner ofte pasienten bedre. Nå jobber jeg heldigvis i psykiatrien. Her er psykiateren vår helt tydelig på at han er helt avhengig av våre vurderinger for å kunne gi pasientene riktig behandling. Vi er er team som skal samarbeide om hva som er det beste for pasientene våre. 18 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Jeg er enig i at kverulering ikke fører noe positivt med seg, men sykepleieren har et ansvar for behandlingen som gis, og det er lov å komme med spørsmål. Jeg har flere ganger spurt legen om doseringen er riktig, noen ganger har legen skrevet feil- de er bare mennesker. Som en annen skriver over, så ser sykepleierene pasienten 24 t i døgnet, legen kanskje 10 minutter og kan komme med viktige innspill. Anonymkode: fa567...db4 12
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Enig med chlypa. Erfarne sykepleiere bør være pasientens advokat, og stille spørsmål hvis de ikke er enige med legen. Anonymkode: 5c9bf...da8 5 1
Hensatt Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 Og en lege er ikke sykepleier og ser ikke alltid pasientens behov og utvikling over tid. Bra at det er noen der som passer på. Det er heller ingen konkurranse om å ha mest rett. Pasientbehandling er et tverrfaglig samarbeid til pasientens beste. 12 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig med chlypa. Erfarne sykepleiere bør være pasientens advokat, og stille spørsmål hvis de ikke er enige med legen. Anonymkode: 5c9bf...da8 Absolutt. Det samme gjør apoteket når de ser at medisiner er feil utskrevet eller får opplysninger fra kunden som tilsier at ett annet preparat vil være mere riktig pga bivirkninger. Anonymkode: 47f57...74b 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 Blizz1 skrev (16 minutter siden): Og en lege er ikke sykepleier og ser ikke alltid pasientens behov og utvikling over tid. Bra at det er noen der som passer på. Det er heller ingen konkurranse om å ha mest rett. Pasientbehandling er et tverrfaglig samarbeid til pasientens beste. Min erfaring som pasient har vært at det hender sykepleiere ikke tar det jeg sier alvorlig, de bare ser på meg og synes jeg ser frisk ut. Har hatt store utslag på både urinprøver og blodprøver jeg selv har insistert på mens sykepleiere har forsøkt å fortelle meg at jeg bare trenger å drikke mer eller sove litt. Leger lytter og tar symptomer jeg forteller om på alvor (oftest, det hender de er bagatelliserende idioter de også). Anonymkode: 58a39...002 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Det finnes mange wannabe "leger" med sykepleierutdannelse på diverse avdelinger og kontorer. Og for pasientens del er det fryktelig plagsomt, faktisk. Særlig hvis sykepleieren mener noe annet enn legen, og når sykepleieren behandler pasienten som om at sykepleieren er legen og ikke pleieren. Jeg vil si at det faktisk er et stort problem i helsenorge at sykepleiere ender opp som wannabe leger. Anonymkode: e9965...dda 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes mange wannabe "leger" med sykepleierutdannelse på diverse avdelinger og kontorer. Og for pasientens del er det fryktelig plagsomt, faktisk. Særlig hvis sykepleieren mener noe annet enn legen, og når sykepleieren behandler pasienten som om at sykepleieren er legen og ikke pleieren. Jeg vil si at det faktisk er et stort problem i helsenorge at sykepleiere ender opp som wannabe leger. Anonymkode: e9965...dda AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min erfaring som pasient har vært at det hender sykepleiere ikke tar det jeg sier alvorlig, de bare ser på meg og synes jeg ser frisk ut. Har hatt store utslag på både urinprøver og blodprøver jeg selv har insistert på mens sykepleiere har forsøkt å fortelle meg at jeg bare trenger å drikke mer eller sove litt. Leger lytter og tar symptomer jeg forteller om på alvor (oftest, det hender de er bagatelliserende idioter de også). Anonymkode: 58a39...002 Men om en sykepleier er helt faglig på jorde så er det en enkel sak for legen å starte behandling på tvers av hva sykepleieren klarer å lire ut av seg. Anonymkode: b1236...b09 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #15 Skrevet 31. august 2022 Jeg har to ganger sagt fra til leger som har foreskrevet en massiv oxycontinoverdose, og skrevet ut et AB som ikke virker andre steder enn i tarmen i tablettform mot kraftig uvi. Jeg tenker det er jobben min, det siste tilfellet var jo tilfeldig da jeg aldri hadde gitt legemidlet før og dermed leste meg opp på det. Jeg har også, når en lege per telefon har nektet meg å gi ferie til pas med terminalt lungeødem, snakket med annen øegenfor å få lov å gi det. Den andre legen var da inne på huset noen timer senere så det var lett å spørre. Jeg synes det er å gjøre jobben min, lår det er sagt så kverulerer jeg jo ikke på annet. Hvis en er uenig i legens vurdering handler det om å dokumentere enda bedre pasientens situasjon, slik at legen har et bedre beslutningsgrunnlag neste gang hen kommer Anonymkode: c108d...f90 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 FURIX, ikke ferie Anonymkode: c108d...f90 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #17 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men om en sykepleier er helt faglig på jorde så er det en enkel sak for legen å starte behandling på tvers av hva sykepleieren klarer å lire ut av seg. Anonymkode: b1236...b09 Så klart. Men litt vanskeligere blir det når sykepleieren oppfører seg som en portvokter som forteller at «dette skal vi ikke forstyrre legen med». Anonymkode: 58a39...002 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 Tja, jeg har motsagt flere leger, men gjør det ikke uten grunn. Ofte er det feil med medisindoseringen, ingen konsekvens for meg om pasienten får totalt nyresvikt fordi Gensumycin er ordinert i fulldose x 4 pr døgn, men samvittigheten tillater ikke at jeg lar en kollega begå en så massiv feil mot en uskyldig tredjeperson. Eller når turnuslegen gir usle 10 mg Furix på et fulminant lungeødem hos Oddvar på 125 kg, da kan man enten se pasienten drukne eller heve stemmen og faktisk redde livet til mannen. Anonymkode: df987...b28 12 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner jeg blir så irritert på endel sykepleier kolleger. De skal alltid kverulere på det legen har bestemt, og i ettertid sitte og diskutere opp og ned om hvorfor de mener at legen har gjort feil. Jeg blir så lei. For meg er det nok å følge legens ordre, og jeg stoler på den. Har ikke behov for å etterprøve den. Har aldri opplevd at en lege har tatt feil. Og er den feil så er det ikke mitt problem. Litt kynisk kanskje, men sånn er jo systemet laget. Eller mener folk virkelig at vi skal overprøve legen? Jeg blir forvirret. Og legen har mye mer utdannelse og kunnskap enn oss, og ser dermed det store bildet på en annen måte enn oss. Husker fra spl studiet at vi liksom er pasientens «advokat». Blir ikke det litt teit? Er legen da pasientens dommer? For all del det finnes mange flinke sykepleiere som kan mye, men jeg mener at de må godta sin plass i systemet. Hvis ikke må de bli leger. Jeg hører aldri fysioterapeutene eller ergoterapeuter diskutere sånn om lege avgjørelser. Jeg føler av og til det er en konkurranse mellom sykepleierne og det er om å gjøre å være flinkest og kunne mest. Det er slitsomt. Jeg synes det er nok at vi gjør jobben vår. Anonymkode: 01627...a7f Som pasient gjennom mange år må jeg si meg enig med trådstarter. Opplever ofte at enkelte sykepleiere vil diskutere medisinene jeg går på med _meg_ som pasient, fordi de mener at kombinasjonen av medisiner er uvanlig, feil og ikke bra. Jeg har hatt samme lege, en grundig lege, i 20 år - og både jeg og legen vet jo at medisin kombinasjonen ikke er helt etter boka. Men det er den medisineringen som hjelper for meg. Det blir slitsomt når man er innlagt å måtte svare på spørsmål fra 5-6 sykepleiere om hvorfor man bruker ditt og datt medisin - og at de aldri ville gitt den ut. Her kommer ulike svar til sykepleierne: 1. «Si ja vel, ja vel, ja vel, hører hva du sier» - ingen liker å diskutere med seg selv. 2. Si «Åja, sier du det. Jeg skal snakke med legen om det». 3. Til monstersykepleieren som aldri gir seg med å mase: «Jeg har full tiltro til legens vurderinger angående medisiner. Hvis du som sykepleier har et problem med medisinene jeg står på, må du nesten ta det opp med legen». Noen blir faktisk fornærmet, og nesten snøfter Jah - DET skal jeg gjøre. Det er dog mange fine sykepleiere og, som ikke driver med avhør. Anonymkode: 5f2f5...39f 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 Hmm. Jeg tenker mer på at alt skal kverulere og diskuteres i ettertid. Jeg synes det er så uinteressant. Legen har fått info og h*n har bestemt, og ferdig med det. Men kollegaer skal på død og liv snakke i hjel alt, og liksom komme med egne teorier. Da tenker jeg bare jeezes, la meg få gjøre mine arbeidsoppgaver og bli ferdig. Men mulig jeg har feil holding? Jeg vil bare gjøre min jobb og er ikke så interessert i å analysere. Altså jeg følger jo med, faglig forsvarlighet osv. Og jeg har alltid blitt godt likt og får skryt av ledelsen, men jeg bare føler at mange sykepleie kollegaer er glade i å diskutere og vil fremstå veldig smarte. Og så får de lite reaksjon fra meg og de bare fortsetter. Slitsomt. Anonymkode: 01627...a7f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå