Gå til innhold

Min tidligere mobber fra barneskolen er helsesykepleier på skolen til barnet mitt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da burde man faen meg finne seg noe annet å jobbe med og ikke jobbe med barn!!

Anonymkode: a2969...f4f

Jeg lurer på hvordan hun håndterer barn som kommer gråtende på kontoret hennes fordi de blir mobbet? Det må jo vekke noe i henne hvis hun ikke er helt følelseskald.

  • Liker 15
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og jeg vet ikke helt hva jeg syns om det....

Anonymkode: ca683...17e

Du kan jo da anta hen har mye levd liv. De som mobber som barn, ts, lærer det av de to personene som skal være det tryggeste barn har - sin mamma og pappa. Ikke sjelden ved at de to mobber barnet. Eller misbruker det. Eller mishandler det. Eller bare neglisjerer dets behov. 

Egentlig burde det vært mekanismer i norsk skole som plukket opp barn som mobbet og henviste deres foreldre inn for obligatorisk overvåkning og opplæring. 

Du kan uansett være helt trygg på at vedkommende har hatt en barndom av mye lavere kvalitet enn din.

Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Nå må folk slutte å bagatellisere mobbing og unnskylde mobbere. Mange vet meget godt hva de gjør. De nyter å plage folk. De nyter å se reaksjonene til offeret. De skjønner kanskje ikke langtidskonsekvensene, men de vet veldig godt at det de gjør er feil.

Mobbere under 16 er barn. Om du, som voksen, ikke ser at barn aldri er ansvarlige for egne handlinger (det er det, juridisk sett, mamma og pappa som er!) så mangler du noen antenner. Om voksne rundt barn ikke ser at barn behøver hjelp? Da er den voksne skyld i at barn lider. Så gå litt i deg selv her.

Anonymkode: f8eca...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo da anta hen har mye levd liv. De som mobber som barn, ts, lærer det av de to personene som skal være det tryggeste barn har - sin mamma og pappa. Ikke sjelden ved at de to mobber barnet. Eller misbruker det. Eller mishandler det. Eller bare neglisjerer dets behov. 

Egentlig burde det vært mekanismer i norsk skole som plukket opp barn som mobbet og henviste deres foreldre inn for obligatorisk overvåkning og opplæring. 

Du kan uansett være helt trygg på at vedkommende har hatt en barndom av mye lavere kvalitet enn din.

Mobbere under 16 er barn. Om du, som voksen, ikke ser at barn aldri er ansvarlige for egne handlinger (det er det, juridisk sett, mamma og pappa som er!) så mangler du noen antenner. Om voksne rundt barn ikke ser at barn behøver hjelp? Da er den voksne skyld i at barn lider. Så gå litt i deg selv her.

Anonymkode: f8eca...cbd

Vel, veldig mange mobbeofre har det også jævlig hjemme. Ikke bare blir de mishandlet eller misbrukt hjemme, men også mobbet på skolen. Ofte er det sårbare barn som blir plukket ut som ofre… 

  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Vel, veldig mange mobbeofre har det også jævlig hjemme. Ikke bare blir de mishandlet eller misbrukt hjemme, men også mobbet på skolen. Ofte er det sårbare barn som blir plukket ut som ofre… 

Det var sånn det var med meg, jeg var så heldig å bli mobbet på skolen, både som  barn og voksen. Stråler sikkert en usikkerhet... 

Anonymkode: d6f0f...82a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan hun håndterer barn som kommer gråtende på kontoret hennes fordi de blir mobbet? Det må jo vekke noe i henne hvis hun ikke er helt følelseskald.

Det kan hende hun emosjonelt har distansert seg helt fra hva som skjedde da hun selv gikk på barneskolen, eller så kan det vekke noe i henne. Uansett hva hun måtte føle så kan hun ta i mot disse barna og gi de den trøsten de trenger og sette i gang nødvendige tiltak. 

Heldigvis vokser de fleste av seg oppførselen de hadde som barn. 

Anonymkode: 8ced7...deb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så mye over de som mobbet på barneskolen, folk kan forandre seg mye fra tolv år og oppover. Men de som mobbet meg da jeg gikk på Høgskolen derimot, de ville jeg reagert kraftig på også i dag. Voksne som mobber voksne, de skal det mye til for at endrer seg altså.

Anonymkode: 84cdf...e0e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingsjel skrev (13 minutter siden):

Nå må folk slutte å bagatellisere mobbing og unnskylde mobbere. Mange vet meget godt hva de gjør. De nyter å plage folk. De nyter å se reaksjonene til offeret. De skjønner kanskje ikke langtidskonsekvensene, men de vet veldig godt at det de gjør er feil.

Nå må du gi deg!! Man har ikke utviklet empati når man er barn, og er en annen person da! 

Anonymkode: fd4f2...3c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gikk i klasse med en jente på ungdomsskolen som var helt grusomt fæl. Vi er idag 26 år gamle og hun er en av de som ikke har kommet seg frem her i livet. Hun har ikke jobb, hun har ikke tatt utdanning og hun sliter psykisk. En del av meg synes synd på henne, mens en annen del tenker ''jaja''. Det er så utrolig vanskelig å ha medlidenhet for mennesker som har vært så grusomme mot andre.  Jeg håper bare at om hun får barn at hun lærer barna sine å være bedre mennesker enn hun selv var. 

Anonymkode: fd4b0...9d2

Hvordan var foreldrene hennes da? For jeg ser tydelig mønster i ungene til de som jeg vokste opp med; De kom fra et hjem med struktur, orden, kjærlighet og oppfølgning gir det videre til sine barn. Barna blir trygge og fine folk. De som kom fra hjem der ting ikke var på stell, foreldre som ikke brydde seg så mye, det var rotete, lite positive ord å hente - der var det mange mobbere kom fra også. Eller at foreldrene var stinn i gryn og brukte au pair til å oppdra barna. Ungene ble ikke alltid englebarn av det heller. 

Anonymkode: a0883...384

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var et BARN, barn som mobber har det dårlig hjemme gjerne....kanskje hun hadde dårlig barndom, og gjerne vil hjelpe nå, barn har ikke utviklet empati, og er en annen person når man er barn

Anonymkode: fd4f2...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan jo da anta hen har mye levd liv. De som mobber som barn, ts, lærer det av de to personene som skal være det tryggeste barn har - sin mamma og pappa. Ikke sjelden ved at de to mobber barnet. Eller misbruker det. Eller mishandler det. Eller bare neglisjerer dets behov. 

Egentlig burde det vært mekanismer i norsk skole som plukket opp barn som mobbet og henviste deres foreldre inn for obligatorisk overvåkning og opplæring. 

Du kan uansett være helt trygg på at vedkommende har hatt en barndom av mye lavere kvalitet enn din.

Mobbere under 16 er barn. Om du, som voksen, ikke ser at barn aldri er ansvarlige for egne handlinger (det er det, juridisk sett, mamma og pappa som er!) så mangler du noen antenner. Om voksne rundt barn ikke ser at barn behøver hjelp? Da er den voksne skyld i at barn lider. Så gå litt i deg selv her.

Anonymkode: f8eca...cbd

Skal si du sitter på fasiten! Mye tullprat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg stukket hodet innom når det passet seg slik og sagt; "Hei! DEG hadde jeg aldri forventet å se som helsesykepleier! Hvordan fungerer dette for deg når du var sånn en fæl mobber da du selv var barn? Så spesielt da!" Jeg hadde ikke brydd meg om at det var noen andre i nærheten... 

Du må jo bare spørre henne. Du skal vel ikke drive og skjule ting? Du kan jo si at du er litt bekymret over rollene hennes med tanke på fortiden, for det er du jo. Det er jo ditt barn som er der. 

Det er ingen som kan stilles for retten for hva man gjorde som barn. Men at den største tyven blir politi, er jo en begivenhet. At han på 14 som forgrep seg på de mindre ungene blir barnehageonkel- det må jo være lov å reagere litt, tenker jeg. 

Endret av Mooza
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forsvarer mobbere, bare slutt! Ja, de har det kanskje jævlig, men det er ingen unnskyldning for å ødelegge andres liv på veien.

  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun var et BARN, barn som mobber har det dårlig hjemme gjerne....kanskje hun hadde dårlig barndom, og gjerne vil hjelpe nå, barn har ikke utviklet empati, og er en annen person når man er barn

Anonymkode: fd4f2...3c8

Det er vel en sannhet med store modifikasjoner. Mobbere kan komme fra både gode og dårlige hjem, og det er mange måter å mobbe på. 

Ut over det, så er jeg enig med deg i at man bør tenke at man ikke er den samme som voksen som man var da man var et barn. Selv var jeg en liten rabagast, men jeg er nå ikke det lenger.

Anonymkode: 0a49d...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Dere som forsvarer mobbere, bare slutt! Ja, de har det kanskje jævlig, men det er ingen unnskyldning for å ødelegge andres liv på veien.

Helt enig. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳 det er åpenbart mange som ikke har opplevd mobbing av de som har svart i denne tråden! 

Ts, om du ikke vil at barnet ditt skal ha noe med vedkommende å gjøre, så kan mye av det løses hos fastlegen, som f.eks vaksinering, mål og vekt! Du kan snakke med fastlegen din uten at barnet er med og forklare hvorfor du tre ger at ting skjer hos legen fremfor på skolen. Har du en oppegående fastlege vil hen hjelpe dere❤️

Anonymkode: 010b1...19a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var satt på spissen, for jeg regner jo med at en som jobber med barn har vokst fra seg mobbermentaliteten. Skulle det likevel ikke ha skjedd store forandringer, så tipper jeg at hun oppfører seg profesjonelt ovenfor barn og foreldre, hvis ikke hadde hun jo ikke beholdt jobben. 

Anonymkode: 8ced7...deb

Det stemmer nok for de fleste, men det er ingen automatikk i det for alle. Jeg ble mobbet av læreren min på barneskolen, og har hørt om flere som har opplevd det samme. Beholdt jobben gjorde de også...

Anonymkode: 10bcb...d31

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan var foreldrene hennes da? For jeg ser tydelig mønster i ungene til de som jeg vokste opp med; De kom fra et hjem med struktur, orden, kjærlighet og oppfølgning gir det videre til sine barn. Barna blir trygge og fine folk. De som kom fra hjem der ting ikke var på stell, foreldre som ikke brydde seg så mye, det var rotete, lite positive ord å hente - der var det mange mobbere kom fra også. Eller at foreldrene var stinn i gryn og brukte au pair til å oppdra barna. Ungene ble ikke alltid englebarn av det heller. 

Anonymkode: a0883...384

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan de hadde det hjemme. Men hun hadde alltid fine klær(dyre merkeklær) og jeg har hilst på moren hennes et par ganger i senere tid og hun virker veldig hyggelig. Foreldrene hennes er fortsatt godt gifte den dag idag og var det også da vi gikk på skolen. Hun har også 2 eldre søsken som har flyttet til andre byer som har tatt utdanning. Utenom å gå i samme klasse som henne hadde jeg ingenting med henne å gjøre, meg og mine venninner på den tiden var heldigvis voksne nok til å forstå at denne jenta må vi bare ta et skritt tilbake fra. Hun hang i en liten gjeng, men hun var absolutt verst av de alle. 

Anonymkode: fd4b0...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Dere som forsvarer mobbere, bare slutt! Ja, de har det kanskje jævlig, men det er ingen unnskyldning for å ødelegge andres liv på veien.

Å fortelle at man kan forandre seg fra barn til voksen er jo ikke å forsvare mobbere. Hva mener du man skal gjøre med barn som mobber da? Fengsle dem? Henge de ut for resten av livet? Skal de leve i en offentlig gapestokk til de dør?

Ja, mobbing er fælt, men jeg velger heller å se positivt på en som snur om livet sitt. Jeg ser ikke på noen som et monster hvis de mobbet som barn, men er gode voksne i dag.

Anonymkode: 8ced7...deb

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo bare forholde seg til personene. Det er jo ingenting å synes om det, så lenge de behandler barna bra, og det er ingen grunn til å tvile på det. Min tidligere mobber igjennom hele ungdomsskolen var en faglærer til datteren min i 5-7 klasse. Datteren min syns at hun var kjempesnill, og det er det viktigste. Klart det vekket noen vonde følelser i kroppen min da jeg måtte møte på henne i ulike settinger på skolen, og jeg kjente at jeg ble litt stresset. Men jeg er jo voksen nå, og skjønner at det er grunner til at ting var som det var med henne i ungdomstiden. Også tenker jeg at hun også har mange perspektiver om det å være mobber og hva som kan hjelpe til som hun kan dra nytte av på skolen. 

Anonymkode: da0a3...703

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan hun håndterer barn som kommer gråtende på kontoret hennes fordi de blir mobbet? Det må jo vekke noe i henne hvis hun ikke er helt følelseskald.

Hun håndterer det nok helt fint..? Hun har nok valgt å bli helsesykepleier av en grunn.

Det er selvfølgelig ikke greit med mobbing; og det kan virkelig ødelegge folk. Men det er ikke sånn at en som var mobber på barneskolen, nødvendigvis er et forferdelig menneske, ut livet. 

Skjønner godt at det er vanskelig for ts da.

 

 

Anonymkode: 282fa...290

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...