Gå til innhold

Team Ingebrigtsen

Mintbird

Anbefalte innlegg

Friluftsdame skrev (1 time siden):

Gjert er ansatt i Ahlsell, det er hans vanlige jobb. Dersom han blir dømt, mener jeg det er uforenlig med å være trener for barn og unge. 

Så han kan ikke ha 2 jobber?

Om han blir dømt vil han neppe få lov til å trene barn og ungdom.

Narve Gilje Nordås er 25 år så pr def voksen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Justlooking said:

Det er noe jeg ikke forstår. Fulgte ikke med på serien om familien som gikk i mange år på tv og som var utrolig populær. I ettertid nå sier noen at den viste grove scener fra farens oppførsel. Familien ble rost opp i skyene i alle media.. Gjert ble nominert til årets trener på Idrettsgallaen i flere år. Det var stor kritikk til at han ikke fikk prisen fordi familien kjørte eget løp utenom idrettsforbundet. Til slutt kunne de ikke se bort fra de gode resultatene så han fikk prisen for årets trener. I tillegg fikk han og kona en egen pris et annet sted for årets radarpar (?) som hadde gjort mye bra.og positivt for familien og resultatene. Hele storfamilien dro alltid på alle konkurranser med alle barna og deres kjærester. En tilsynelatende stor lykkelig familie. Gjert ga ut bok (bøker) om deres treningsmetoder for resultatene til sønnene, og ble rost opp i skyene. 
Hvis det var så mye ille i serien som folk skal ha det til nå, hvorfor ble det ikke oppdaget eller tatt tak  i mye tidligere? Som sagt har jeg ikke sett serien og skjønner ikke hvordan Gjert gikk fra helt til skurk flere år etter seriens slutt …

De fikk også Gullruten for beste dokumentar for serien.

Jeg reagerte på dette da jeg så serien, før det ble noen sak mot Gjert. 

Jeg tror grunnen til at ingen har gått ut og kritisert Gjerts oppførsel i serien er den ekstreme glorifiseringen av alt som har med idrett å gjøre som vi har i Norge. Alt er tillatt, hvis det resulterer i at man blir flink i idrett. Som folk har nevnt tidligere i tråden så feier vi jo alvorlige ting som fyllekjøring, korrupsjon og slaveri under teppet så lenge det foregår i idrettens navn. Nå kan vi vel legge barnemishandling til den lista. 

Jeg kan komme på flere ting som jeg reagerte på i serien:

• Gjert er på skolen til den yngste sønnen og prøver å overbevise de om at han må ha masse fritak for å få dra på treningsleirer. Han gir uttrykk for at skolen er idioter som ikke skjønner hvor viktig dette er. Uten å si det rett ut gir han klart inntrykk av at han mener skolegangen til gutten er uviktig, og at løpingen er første prioritet. 
  • Gjert kjefter på Ingrid når hun har gjort det dårlig i løp, selv om hun allerede er kjempelei seg for å ha gjort det dårlig
  • Han kjefter også på henne rett før et løp fordi hun hadde glemt å hente startnummer eller noe sånt (husker ikke nøyaktig), så hun går inn i løp og skal prestere, mens det siste hun har i minnet er faren som er rasende pga noe praktiske ting. 
  • Han blir ikke noe glad når han får høre at han skal bli bestefar, han er mest opptatt av hvordan det vil gå utover treningen
  • Han blir sur når den ene sønnen har fått seg kjæreste, for da gør fokuset vekk fra treningen

Det her er bare de tingen jeg kommer på i farta, det er lenge siden jeg så det så det er sikkert mer. Men jeg husker da jeg så det at jeg tenkte "hæh.. er dette liksom greit? Hvorfor er det ingen som sier noe!"? 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (35 minutter siden):

Jeg reagerte på dette da jeg så serien, før det ble noen sak mot Gjert. 

Jeg tror grunnen til at ingen har gått ut og kritisert Gjerts oppførsel i serien er den ekstreme glorifiseringen av alt som har med idrett å gjøre som vi har i Norge. Alt er tillatt, hvis det resulterer i at man blir flink i idrett. Som folk har nevnt tidligere i tråden så feier vi jo alvorlige ting som fyllekjøring, korrupsjon og slaveri under teppet så lenge det foregår i idrettens navn. Nå kan vi vel legge barnemishandling til den lista. 

Jeg kan komme på flere ting som jeg reagerte på i serien:

• Gjert er på skolen til den yngste sønnen og prøver å overbevise de om at han må ha masse fritak for å få dra på treningsleirer. Han gir uttrykk for at skolen er idioter som ikke skjønner hvor viktig dette er. Uten å si det rett ut gir han klart inntrykk av at han mener skolegangen til gutten er uviktig, og at løpingen er første prioritet. 
  • Gjert kjefter på Ingrid når hun har gjort det dårlig i løp, selv om hun allerede er kjempelei seg for å ha gjort det dårlig
  • Han kjefter også på henne rett før et løp fordi hun hadde glemt å hente startnummer eller noe sånt (husker ikke nøyaktig), så hun går inn i løp og skal prestere, mens det siste hun har i minnet er faren som er rasende pga noe praktiske ting. 
  • Han blir ikke noe glad når han får høre at han skal bli bestefar, han er mest opptatt av hvordan det vil gå utover treningen
  • Han blir sur når den ene sønnen har fått seg kjæreste, for da gør fokuset vekk fra treningen

Det her er bare de tingen jeg kommer på i farta, det er lenge siden jeg så det så det er sikkert mer. Men jeg husker da jeg så det at jeg tenkte "hæh.. er dette liksom greit? Hvorfor er det ingen som sier noe!"? 

Altså, reaksjonene hans da Astrid, Liva og Elisabeth kom inn i bildet... Han hadde mildnet litt da Elisabeth ble sammen med Jakob, for da hadde han vel sett at Filip og Henrik fremdeles klarte å fokusere, men herlighet.. Det krever sine damer å komme inn i en sånn familie med den mottakelsen, uten å løpe i motsatt retning. Og jeg husker hvordan han oppførte seg da Filip bestemte seg for å flytte østover. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Queen19 said:

Altså, reaksjonene hans da Astrid, Liva og Elisabeth kom inn i bildet... Han hadde mildnet litt da Elisabeth ble sammen med Jakob, for da hadde han vel sett at Filip og Henrik fremdeles klarte å fokusere, men herlighet.. Det krever sine damer å komme inn i en sånn familie med den mottakelsen, uten å løpe i motsatt retning. Og jeg husker hvordan han oppførte seg da Filip bestemte seg for å flytte østover. 

Ja, det ser jo ut til at han mener barna ikke skal ha noe annet liv enn idretten. Ikke kjæreste, ikke barn, ikke utdanning.. bare løping. 

I tillegg tvinger de jo barna til å velge i veldig ung alder. "Vil du løpe sånn som brødrene dine" og "skal du bli best" er jo sånt som de to yngste blir spurt om gjentatte ganger i løpet av serien. Og så sier jo han broren som ikke løper at han føler seg utenfor og nedprioritert i familien fordi han ikke er med på løpingen. Da kan man jo spørre seg hvor reelt valget egentlig er for de barna som blir stilt disse spørsmålene. Og når de svarer "ja, jeg skal løpe sånn som storebror", så blir jo det holdt imot de, og de blir minnet på at de har valgt dette selv hele tiden.. 

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Det å være trener er jo jobben til Gert, mener du at han burde få yrkesforbud?

Han kan fremdeles være far for sine barn og trener for andres barn.

Tror nok det ikke alltid har vært så sunt for familien at han var trener for sine egne så lenge.

Så får en avvente evt som før en uttaler seg om skyldspørsmålet all tid vi tross alt bor i en rettsstat 

Nei. Det å være trener er ikke jobben til Gjert, han har jo en annen jobb. Med mindre han sluttet i den da han sluttet å trene sønnene og ble fulltidstrener for Narve? Så han hadde ikke fått yrkesforbud om han ikke ble trener for Narve og co. Og den tiden han ikke brukte på å trene noen kunne han ha brukt til å reparere forholdet til sønnen og være far (og farfar). For det er jo tydelig at det ikke har vært sunt å være trener for familien. Det har han sagt, det har ungene sagt. 

og jeg blir tullete at «brødrene hadde ikke vært noe uten faren». Faren hadde vitterlig ikke vært trener uten sønnene heller. Men det er fullt mulig at sønnene hadde vært gode løpere uten faren også. Det talenter de har til å springe er medfødt og ikke noe faren har skapt. Han har hjulpet dem å foredle talentet, helt klart. Men han har ikke all æren. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sønnene har ikke anmeldt ham da. Politiet har etterforsket vold mot alle barna. Det er en sønn, som han ikke trente, som ikke har anmeldt, som har skrevet innlegg i avisen der han sier han ikke har opplevd det brødrene har, og som etter tiltalen har sagt han er lettet fordi saken angående ham ble henlagt. Rett skal være rett. Men meg bekjent har han denne sønnen ikke uttalt at han ikke tror på det søsknene forteller, bare at han ikke har opplevd det sånn  

Jeg så forresten serien først etter at saken sprakk, og hadde de brillene på, men jeg tenkte flere ganger i løpet av serien at det umulig kan være lett å vokse opp i en familie hvor man har treneren til stede 100% av tiden, og at han dermed kontrollerer livet ditt fra du står opp, til du legger deg og absolutt alt du gjør og ikke gjør. 

Endret av HSV50
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vokst opp med en far fra den kanten av landet (nord) og er vandt med en helt annen oppdragerstil enn hva som er vanlig her i Rogaland. Veldig direkte talemåte, la ingenting mellom og muligens et grovere språk enn hva andre kjenner seg igjen. Tenker at noe av dette direkte er kultur også. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (2 timer siden):

Ja, det ser jo ut til at han mener barna ikke skal ha noe annet liv enn idretten. Ikke kjæreste, ikke barn, ikke utdanning.. bare løping. 

I tillegg tvinger de jo barna til å velge i veldig ung alder. "Vil du løpe sånn som brødrene dine" og "skal du bli best" er jo sånt som de to yngste blir spurt om gjentatte ganger i løpet av serien. Og så sier jo han broren som ikke løper at han føler seg utenfor og nedprioritert i familien fordi han ikke er med på løpingen. Da kan man jo spørre seg hvor reelt valget egentlig er for de barna som blir stilt disse spørsmålene. Og når de svarer "ja, jeg skal løpe sånn som storebror", så blir jo det holdt imot de, og de blir minnet på at de har valgt dette selv hele tiden.. 

Og minstemann sier jo også i serien at han ikke vil begynne å løpe,for han vil ikke ha kjeft hver dag.... 

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prangende skrev (21 minutter siden):

Jeg har også vokst opp med en far fra den kanten av landet (nord) og er vandt med en helt annen oppdragerstil enn hva som er vanlig her i Rogaland. Veldig direkte talemåte, la ingenting mellom og muligens et grovere språk enn hva andre kjenner seg igjen. Tenker at noe av dette direkte er kultur også. 

Å være direkte og grov i språket, er ikke det han er tiltalt for. Han er tiltalt for mishandling i nære relasjoner. Ikke unnskyld dette med kultur. 

• Liker 31
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prangende skrev (32 minutter siden):

Slutt da, man kan ikke unnskylde vold med kultur 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (58 minutter siden):

Slutt da, man kan ikke unnskylde vold med kultur 

Det kan være vanskelig å skille mellom grovt språk som er kulturbetinget og voldsutøvelse der språket er vesentlig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Prangende said:

Min far er fra Kirkenes og har aldri vært sånn. Så tror mer det har med personlighet enn hvor i landet man er fra. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (8 minutter siden):

Det kan være vanskelig å skille mellom grovt språk som er kulturbetinget og voldsutøvelse der språket er vesentlig.

Det er forskjell på å være grov i språket til voksne og til barn også. Og språk er ikke bare språk, det kommer jo sammen med personlighet m.m. En kjærlig far du vet elsker deg og viser det i handling virker heller ikke skremmende selv om språket er mer fargerikt enn på Østlandet, for å si det sånn. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Justlooking skrev (17 timer siden):

Det er noe jeg ikke forstår. Fulgte ikke med på serien om familien som gikk i mange år på tv og som var utrolig populær. I ettertid nå sier noen at den viste grove scener fra farens oppførsel. Familien ble rost opp i skyene i alle media.. Gjert ble nominert til årets trener på Idrettsgallaen i flere år. Det var stor kritikk til at han ikke fikk prisen fordi familien kjørte eget løp utenom idrettsforbundet. Til slutt kunne de ikke se bort fra de gode resultatene så han fikk prisen for årets trener. I tillegg fikk han og kona en egen pris et annet sted for årets radarpar (?) som hadde gjort mye bra.og positivt for familien og resultatene. Hele storfamilien dro alltid på alle konkurranser med alle barna og deres kjærester. En tilsynelatende stor lykkelig familie. Gjert ga ut bok (bøker) om deres treningsmetoder for resultatene til sønnene, og ble rost opp i skyene. 
Hvis det var så mye ille i serien som folk skal ha det til nå, hvorfor ble det ikke oppdaget eller tatt tak  i mye tidligere? Som sagt har jeg ikke sett serien og skjønner ikke hvordan Gjert gikk fra helt til skurk flere år etter seriens slutt …

De fikk også Gullruten for beste dokumentar for serien.

ja det er noe spesielt at alt som vises der plutselig sees i et helt annet lys, om varsellampene til folk blinket den gang, hvorfor sa de ikke noe ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (16 timer siden):

115 sider lang tråd om denne saken og regner med den har tatt noen vendinger. Kanskje har der vært noen avsløringer og de har nok blitt sletta ‘som spekulasjoner’. Taushetsplikten står sterkt her.

Jeg kjenner derimot til hovedtrekkene av denne triste historien fordi jeg vokste opp i nabolaget på Hinna. Ryktene gikk i mange år før dette kom ut i media. Noe så jeg på som rykter, andre ting visste jeg måtte være sant fordi jeg så det jeg så.

Jeg vet hvem som anmeldte og ellers mange detaljer i saken. Bla hva volden han begikk førte til i ettertid. Det er veldig trist, og det er også grunnen/beviset som gjør at anmeldelsen ikke har blitt henlagt.

Men det er forståelig nok ikke lov å skrive disse detaljene her. Jeg tenker nok uansett at etterhvert som rettsaken starter og media dekker saken så lekker det nok litt og litt etterhvert. Ser det allerede har lekket en del, feks at det nå har blitt nokså overtydelig hvem av dem anmeldelsen gjelder. Og at samtlige av barna har anmeldt ham i ettertid (men blitt henlagt på bevisets stilling).

En ting er sikkert, denne mannen må på sinnemestringskurs. Han er en voldsmann, en løgner og fortjener straff. Enten han fornekter det han har gjort eller ikke ser alvoret i det selv.
 Konen er vel den jeg kanskje forstår meg minst på. Hun velger å stå støtt ved ektemannens side til tross for det han har gjort mot både henne og barna. Hun har rett og slett skylapper på. Hun valgte heller å sole seg i glansen og skrive bok. All denne glansen er nå knust. Er spent på hvordan hun kommer til å oppføre seg ifm rettsaken(e).

Om det har gått rykter du vet er sanne fordi "du så det du så" slik di skriver - Hvorfor gjorde hverken du eller noen andre noe for å gripe inn mot barnemishandling ?

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeqaz skrev (43 minutter siden):

ja det er noe spesielt at alt som vises der plutselig sees i et helt annet lys, om varsellampene til folk blinket den gang, hvorfor sa de ikke noe ?

Hva mener du man skal gjøre som tv-seer? 
Og om man selv har traumer vil man også ofte tenke at «sikkert bare meg som overtolker,alle andre elsker dem jo».

Og det er jo samme mekanismene som med så mye annet: «hvis det var noe er det sikkert noen rundt som hadde reagert/reagerer, jeg skal ikke blande meg, skummelt å stikke nesa fram osv». 
Men det var vel blitt varslet fra til tv-teamet på slutten eller rett etter siste sesong? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
eeqaz skrev (40 minutter siden):

Om det har gått rykter du vet er sanne fordi "du så det du så" slik di skriver - Hvorfor gjorde hverken du eller noen andre noe for å gripe inn mot barnemishandling ?

Fordi man er feig. Grunnleggende menneskelig egenskap, dessverre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (18 timer siden):

Jeg vet hvem som anmeldte og ellers mange detaljer i saken. Bla hva volden han begikk førte til i ettertid. Det er veldig trist, og det er også grunnen/beviset som gjør at anmeldelsen ikke har blitt henlagt.

Hva mener du med dette ?   Er det at det er noe man kan se i dag som er resultatet fra vold ?   Eller tenker du at res. var at I sluttet som aktiv pga. noe som skjedde ? 

Vet ikke hvilke krav som stilles til bevis for vold - at flere av de andre har bevitnet det er det nok ?  Om man da ikke har noe mer håndfast 

Jeg må jo innrømme at jeg likte serien godt - men la jo merke til at det var mye kjefting fra Gjert sin side - men samtidig hadde de jo mange fine stunder også.  Jeg tror jo ikke de hadde blitt så gode hadde det ikke vært for et strengt regime.  Skal bli interessant hvordan de skal klare å kombinere familieliv med barn med en karriere.  Det har jo ikke gått så bra med Fillip og Henrik i det siste - som allerede har barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev (7 minutter siden):

Hva mener du med dette ?   Er det at det er noe man kan se i dag som er resultatet fra vold ?   Eller tenker du at res. var at I sluttet som aktiv pga. noe som skjedde ? 

Vet ikke hvilke krav som stilles til bevis for vold - at flere av de andre har bevitnet det er det nok ?  Om man da ikke har noe mer håndfast 

Jeg må jo innrømme at jeg likte serien godt - men la jo merke til at det var mye kjefting fra Gjert sin side - men samtidig hadde de jo mange fine stunder også.  Jeg tror jo ikke de hadde blitt så gode hadde det ikke vært for et strengt regime.  Skal bli interessant hvordan de skal klare å kombinere familieliv med barn med en karriere.  Det har jo ikke gått så bra med Fillip og Henrik i det siste - som allerede har barn. 

Filip og Henrik har jo slitt mye med langvarige skader som har satt de ut av spill i flere måneder av gangen, så jeg tviler på at det er så mye relatert til familielivet, de har vel for mange reisedøgn i året til at livet med barn får forstyrret så voldsomt. Henrik har vel selv innrømmet at han ikke har vært så klok med nok hvile og opptrening etter diverse skader han har hatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen19 skrev (Akkurat nå):

Filip og Henrik har jo slitt mye med langvarige skader som har satt de ut av spill i flere måneder av gangen, så jeg tviler på at det er så mye relatert til familielivet, de har vel for mange reisedøgn i året til at livet med barn får forstyrret så voldsomt. Henrik har vel selv innrømmet at han ikke har vært så klok med nok hvile og opptrening etter diverse skader han har hatt. 

Filip ble ødelagt av vaksinen i følge seg selv ...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...