Gå til innhold

Hva er greia med vin til maten?

Fremhevede innlegg

Skrevet
newman01 skrev (48 minutter siden):

Hvitvin til pinnekjøtt er faktisk overraskende godt

... men det som er enda bedre er blanc de noirs champagne - bare prøv!

Anonymkode: eb330...e55

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 19.36):

Personlig så visste jeg ikke at det «er normalt at folk pleier å ha brus i skapet». :klo:

Har selv aldri brus i hus, med mindre vi har kjøpt inn ei flaske til barna i helgen. 🤷‍♀️

Anonymkode: 99138...ec2

Er det vanlig med vin i hus da? Synes nå det er hakket verre.

Anonymkode: 6878a...662

Skrevet

Alltid fått servert vann til vinen, det er vanlig. Det som er litt spennende med vin, er at smaksprofilen kan endre seg voldsomt etter hva slags mat man har til. En kombinasjon som ikke mange har prøvd er mørk sjokolade og rødvin, helt nydelig 

Skrevet
2 hours ago, newman01 said:

Hvitvin til pinnekjøtt er faktisk overraskende godt

høres ut som noe som må prøves! spesielt siden jeg tåler veldig lite rødvin i det siste. Takk for tipset. :) 

Anonymkode: 28f2d...7bf

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

høres ut som noe som må prøves! spesielt siden jeg tåler veldig lite rødvin i det siste. Takk for tipset. :) 

Anonymkode: 28f2d...7bf

Kan være lurt å spørre på polet om en egnet hvitvin. Tror ikke det er suksess med Black Tower og urøkt pinnekjøtt akkurat

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 10.59):

Jeg forstår det ikke, men ser at mange synes det er godt.  Vi blir ofte bedt bort til vennepar der mennene får øl til maten og vi damer vin. Men altså, vin er ikke en tørstedrikk og jeg klarer ikke å sitte og bare drikke vin til maten. Hver gang må jeg be om å få et glass vann ved siden av. Er det virkelig vanlig å bare drikke vin? For min del kunne vi gjerne ha droppet hele vinen og tatt mineralvann eller vann til. Det gir meg ingen ting å drikke vin til mat. De få gangene jeg har takket nei, enten på grunn av kjøring eller medisiner har jeg ikke blitt tilbudt noe annet. 

Anonymkode: 06564...dea

Det merkeligste med det du beskriver, er vel at du ikke får servert vann eller farris ved siden av vinen. Det er da helt vanlig både i private selskap og på restaurant. Jeg elsker vin til maten, men det er jo ingen tørstedrikk, så jeg drikker vanligvis rikelig med vann ved siden av, og kunne aldri tenkt meg å selv servere vin til maten uten å også servere vann! 

Anonymkode: 777ee...198

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 17.41):

Det er ikke VANLIG  å servere brus i et middagsselskap for voksne, sorry. 

Anonymkode: f5317...16b

Jeg retta litt jeg. Irriterer meg at folk ikke vet forskjell på vanlig og normalt. DET bekymrer meg mer enn hva folk drikker til maten 

Anonymkode: 26768...af3

Skrevet

Som voksent menneske drikker jeg det jeg ønsker til maten min, være seg kobebiff, baccalao, tartar, pannekaker, taco eller burger
Jeg er ingen stor vindrikker og liker ikke øl, men jeg elsker god mat og en god smaksopplevelse. Kan drikke brus, vann, saft osv til mat. 
Etter min mening er det utrolig snobbete å hevde at ingen voksne drikker brus til mat og at man må drikke vin. Har blitt såpass gammel at jeg ikke gidder å venne meg til å drikke noe jeg ikke liker! 
Man kan fint sette pris på en gastronomisk opplevelse UTEN vin :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker hverken øl eller vin. Mannen kan drikke det, men er ikke spesielt glad i det og avstår somregel. Vi serverer aldri vin eller øl hos oss, og opplever somregel at folk har alternativ, f.eks eplemost. Er det ingen alternativ, så ber jeg om vann. Enkelt og greit, aldri vært noe problem. Jeg drikker ikke kaffe heller.

Og hvis folk som kommer på besøk til oss blir «skuffet» eller mener vi er dårlig vertskap, så får dem heller la være å komme igjen. Ulike folk har ulikt tilbehør til ulik mat. Om det er så himla viktig at man får akkurat det tilbehøret man selv foretrekker, så får man lage maten selv og spise hjemme heller.

At flere her kommenterer (direkte og indirekte) at man ikke er voksen hvis man ikke drikker/serverer vin er egentlig litt tragikomisk. Jeg har ikke noe behov for å «vise hvor voksen jeg er», og jeg ser på det som mer umodent å gjøre det til en «voksenhetskonkuranse» istedenfor å bare respektere at folk er ulike.

Det eneste man burde kunne forvente er vann. Alle burde kunne få vann når dem er på besøk. Utenom det må folk gi seg med forventninger og «regler» om hva det vil si å være skikkelig voksen.

Til TS, selvfølgelig skal du få vann til maten, om det ikke er på bordet, så spør du pent om vann. Noen vil da ta hintet og tilby deg brus/juice eller annet, mens andre bare vil gi deg vann. Så lenge du i det minste får vann, så burde det gå greit for alle parter 🙂 Det e syns hvis du føler det er vanskelig å si nei til vin til maten, det skal ikke være slik. Men jeg vet at det dessverre er enkelte som gjør at det blir slik. Det ser man jo her i kommentarene også…

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 10.59):

Jeg forstår det ikke, men ser at mange synes det er godt.  Vi blir ofte bedt bort til vennepar der mennene får øl til maten og vi damer vin. Men altså, vin er ikke en tørstedrikk og jeg klarer ikke å sitte og bare drikke vin til maten. Hver gang må jeg be om å få et glass vann ved siden av. Er det virkelig vanlig å bare drikke vin? For min del kunne vi gjerne ha droppet hele vinen og tatt mineralvann eller vann til. Det gir meg ingen ting å drikke vin til mat. De få gangene jeg har takket nei, enten på grunn av kjøring eller medisiner har jeg ikke blitt tilbudt noe annet. 

Anonymkode: 06564...dea

tåpelig at det er kjønnsbestemt hvem som får drikke hva. Er mange menn som liker vin og mange damer som liker øl. og de som foretrekker mineralvann bør kunne få det om de vil. Og ang vann og vin er det jo vanlig å servere vann ved siden av

Skrevet
Gjest Anonym Brukar0 skrev (På 9.8.2022 den 11.20):

Folk er forskjellige. Jeg syns det er veldig godt med vin til maten.

Jeg trenger ikke tørstedrikk til maten. 

blir du ikke tørst når du spiser?

Skrevet

Det er ikke normalt å servere brus i et middagsselskap for voksne, sorry. 

Anonymkode: f5317...16b

hadde jeg gitt blanke f i

Skrevet
newman01 skrev (På 31.10.2023 den 13.27):

Kan være lurt å spørre på polet om en egnet hvitvin. Tror ikke det er suksess med Black Tower og urøkt pinnekjøtt akkurat

Det vil antakelig være bedre enn veldig mye vin av høyere kvalitet. Sødmen passer til det salte kjøttet. Men en annen Riesling av høyere kvalitet vil være å foretrekke.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener! Vin til maten er en vanlig tradisjon for mange, men det er helt greit å ha forskjellige preferanser. Det er viktig å føle seg komfortabel og nyte måltidet på din egen måte. Du kan alltid be om vann eller mineralvann som et alternativ til vin. Det handler om å finne det som passer best for deg!

Anonymkode: 8f071...eb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...